Les Enfants de Timpelbach (2008)

Alternatieve titels: Trouble at Timpetill | De Kinderen van Timpelbach

Frankrijk / Luxemburg
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Nicolas Bary
met Raphaël Katz, Adèle Exarchopoulos en Léo Legrand

In het plaatsje Timpelbach hebben de kinderen zoals op zoveel plaatsen lak aan de autoriteit van hun ouders. Ze doen wat ze willen zonder verantwoording af te leggen. De volwassenen van Timpelbach hebben er genoeg van, ze geven hun woonplaats op en nemen de benen om het dorp over te laten aan de kinderen. De bedoeling is dat de kinderen zullen zien dat ze niet zonder hun ouders en regels kunnen en na één dag hun ouders zullen smeken terug te komen. Het pakt echter allemaal anders uit, al snel ontstaan er groepen onder de kinderen die strijden om de macht.

avatar van 606
Klinkt erg goed ga het zeker zien

avatar van brabusRUS
Inderdaad. Alleen jammer dat ik er zo laat achter komt. Het ziet er visueel ook erg goed uit. Apart dat er nog geen enkele stem is uitgebracht.

avatar van 606
Aardig geheel maar had meer verwacht.
Is me iets te kinderlijk.
Acteren van de kids was wel erg goed.

3 sterren

avatar van canciser
Leuke film, animatie tussendoor is erg grappig gedaan. Helaas eindigt de film wat slapjes, zelfs voor kinderen. Verder doet de film me een beetje denken aan Lord of the Flies, maar die vond ik toch wat sterker en dus ook beter. De personages zijn grappig uitgewerkt en het verhaal is leuk om te volgen. 3*

avatar van Baggerman
Een visueel aantrekkelijke, mooi verzorgde en fantasierijke (visueel dan, hè?) jeugdfilm. Doet daarin een beetje denken aan de films van Jean-Pierre Jeunet.

Inderdaad doen het plot en ook de personages in de verte denken aan 'Lord of the Flies'. En aan 'Bugsy Malone'. Wat dat betreft totáál niet origineel en ook niet erg realistisch.

Maar wat doet het ertoe, ik denk dat sommige kinderen zich hiermee prima kunnen vermaken. Voor een debuut van een regisseur helemaal niet slecht.

avatar van Kraay
Enorme meevaller dit! Mooi gefilmd en de jonge cast doet het goed.

avatar van lars-pixar
Les Enfants de Timpelbach, een hele mooie moderne film waar we met ze alle wel over eens zijn.Leuk verhaal spannend voor de kleintjes en gewoon ook leuk om met de hele familie te gaan kijken.Acteer werk was erg serieus. 3,0*

Een zeer gestileerde vormgeving, veel kleurtjes, steampunk details en kostuums.
Goed geacteerd door de kinderen.

Het verhaal is best eens iets anders: kinderen die er alleen voor komen te staan (hebben ze zelf gewild) ontdekken dat ze precies gaan doen zoals hun ouders deden.
De anarchie leidt namelijk tot ongeveer dezelfde nieuwe strakke regels en tot oorlog en strijd om de macht. Opvallend is dat de kinderen nu wel plezier in de taken, baantjes en regels hebben

Leuk dat tevens het standpunt van de ouders via een zijlijn wordt belicht. Gelukkig komen de ouders weer terug en kunnen ze het leven weer oppakken waar ze gebleven waren, maar wel met de geleerde les in het achterhoofd.

avatar van Moemsie
Bij de Zapp bios gekeken met mijn zoon van 11 jaar, dus als jeugdfilm aan begonnen...en we vonden em allebei erg leuk! Mooi gemaakte omgeving, goed acteerwerk, gewoon een leuke fantasy film voor het hele gezin.

avatar van arno74
Een echte kinderfilm, als zodanig is het heel geslaagd met een spannende setting en veel avontuur. Kleurrijke film, en ook de animatie bij de optiteling was top. Het verhaal is niet echt origineel, het doet ook wat denken aan La Guerre des Boutons, hoe dan ook prima vermaak, en dan vooral voor kinderen. Ruim 3*

lezertje
We kunnen gerust stellen dat deze film een schandalig stukje plagiaat is op ´Lord of the flies´. Ook hier hangt er een zwijnenkop aan de muur van het café waar de ´slechte´ zich ophouden. Ook zij verbergen hun gezicht) Niet achter oorlogskleuren, wel achter maskers’ En ook hier is er sprake van een monster die de kinderen belaagt. En ook hier een dikkerdje met een brilletje (Piggy). De film zal het zeker bij een jeugdig publiek goed doen, maar origineel is het niet te noemen.

avatar van tattoobob
Wel weer een aardige kinderfilm.Leuk bedacht script.
De film is erg leuk aangekleed en kwa spanning was het ook wel in orde.
Leuk origineel filmpje voor de kids.