• 8.262.124 stemmen

The St. Valentine's Day Massacre (1967)

Misdaad | 100 minuten

Genre: Misdaad

Alternatieve titel: Slachting in Chicago

Geregisseerd door: Roger Corman

Met onder meer: Jason Robards, George Segal en Ralph Meeker

Plot The St. Valentine's Day Massacre

"The shocking truth about events leading up to one of the most violent days in American history!"

Op 14 februari 1929 wordt Al Capone definitief de leider van de georganiseerde misdaad in de stad Chicago, als zijn mannen, vermomd als politieagenten, in een garage een aantal rivaliserende gangsters neerschieten.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Johnny May

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1930 berichten

Een verrassend heldere en duidelijke gangsterifilm. Ik vind Capone wel ietwat over acteren maar verder is er weinig aan te merken op deze prima film over deze dag. 3.5* Jammer is wel dat er zoveel geknal in de film is dat waar hij uiteindelijk over gaat - St. Valentine's Day Massacre - niet echt indrukwekkend is.

avatar van azumi-99

azumi-99

Zeer sterke Gangsterfilm gebaseerd op een waar gebeurd verhaal.

Zeer sterk en boeiend verhaal en er zitten heel wat vuurgevechten in de film.

Ik heb enorm genoten van deze heerlijke gangsterfilm die geen seconde verveelt.

avatar van ronnieboy

ronnieboy

De beste film uit de stal van Roger Corman. Er hangt een lekkere

jaren dertig sfeer en de decors en aankleding zijn geweldig.

Heel veel geratel met Tommy guns met als climax de brute executie

van een rivaliserende bende.

avatar van Rick18

Rick18

St. Valentine's Day Massacre is een misdaad film met prachtige decors. Deze zijn veel fleuriger en kleurrijker dan de meeste films die over de jaren 30 gaan. Ook het acteren is prima.

Helaas kent de film enkele minpunten. Zo kent de film erg veel karakters waardoor je goed moet opletten wie nu wie is en wie bij welke organisatie hoort. Daarnaast valt de uiteindelijke massacre ietwat tegen. Het gebruik van verf voor bloed valt ook op maar is niet echt storend.

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Erg leuke reconstructie van de bende-oorlogen tijdens de drooglegging met het uiteindelijke bloedbad als gevolg.

Mooie decors en sterke vertolkingen van Robards en Segal.

De film springt soms wat van de hak op de tak, met erg veel personages, maar toch is het een aangename zit.

Wel aardig. Inderdaad een paar aardige rollen en lekker veel geweld, maar om nou te zeggen dat het een top gangsterfilm is, mwa.

Wel leuk om te zien waar Capone met honkbalknuppel vandaan komt uit The Untouchables .

Sfeertje was zeer aardig, maar dat documentaire-gedoe van 'die en die en stierf op 3 januari 1934 etc ' de hele tijd kwam wat suf over..

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

ronnieboy schreef:

De beste film uit de stal van Roger Corman. Er hangt een lekkere

jaren dertig sfeer en de decors en aankleding zijn geweldig.

Heel veel geratel met Tommy guns met als climax de brute executie

van een rivaliserende bende.

Geef mij maar zijn E.A. Poe verfilmingen met Vincent Price. Die vond ik beter.

avatar van missl

missl

Slechte verfilming over de moorden. Er wordt te veel informatie gegeven over de mannen (wanneer ze dood gaan) terwijl je ze vervolgens bijna niet meer ziet.

avatar van GuidO96

GuidO96

missl schreef:

Slechte verfilming maar toch 3 sterren?

avatar van missl

missl

GuidO96 schreef:

Slechte verfilming maar toch 3 sterren?

Ja de rest van de film vond ik redelijk gemiddeld, quasi vermakelijk.

avatar van GuidO96

GuidO96

missl schreef:

Ja de rest van de film vond ik redelijk gemiddeld, quasi vermakelijk.

Dat kan. Vond het al zo raar. Ik heb me wel redelijk vermaakt met de film

avatar van coumi

coumi

Had beter gekund en gemoeten, maar het onderwerp is boeiend genoeg om er toch met de nodige interesse naar te kijken. Eigenaardige manier om een verhaal te vertellen ook, in ruim anderhalf uur worden erg veel personages opgevoerd, de meesten van hen leggen vlak na hun introductie al snel het loodje. Veel structuur in het verhaal zit er niet in, men springt van de hak op de tak, maar een zekere stijl valt niet te ontkennen. Regisseur Corman werd vroeger de koning van de B film genoemd, en dat valt er aan af te zien: oogt allemaal wat kitscherig maar irriteren doet dat nooit. Dit is dus echt een gangsterfilm met de extreme nadruk op de vele bloedige slachtpartijen, verwacht geen emotionele diepgang of dat er word getracht om van de bordkartonnen personages echte mensen van vlees en bloed te maken. Enkele bekende acteurs zijn van de partij waaronder Robards die erg overdreven speelt als de legendarische Al Capone(of zou Al echt zo geweest zijn?). Bruce Dern heeft een kleine bijrol als een van de ongelukkigen die op de bewuste Valentijnsdag geslachtofferd word. Ook legende Jack Nicholson schijnt even mee te doen als een huurmoordenaar, maar de twee keer dat ik deze film zag heb ik hem niet aan mijn netvlies voorbij zien trekken.

avatar van Woland

Woland

Ook ik ben niet voor een typische Valentijnsfilm gegaan; maar in plaats van de al meerdere keer geregistreerde My Bloody Valentine heb ik een gangsterfilm erbij gepakt: The St. Valentine's Day Massacre. Het is een Roger Corman-productie, een man die ik eigenlijk ken van zijn horrorfilms en Poe-verfilmingen, maar hij heeft dus ook in andere genres geschnabbeld. Hoe dan ook, dit is wel een redelijk vermakelijke film, maar een meesterwerk, niet bepaald. De film bouwt op naar de titel-slachting, een historische moordpartij in de gangsteroorlog rond Al Capone in Chicago, en heeft zich een soort van documentairestijl aangemeten. En dat werkt toch niet altijd lekker. We zien niet een lekker lopend verhaal vanuit een bepaald perspectief, maar we springen van gangster naar gangster, waarbij we vooral heel veel voice-overs te horen krijgen over hun geschiedenis en hun uiteindelijke lot. Dit uiteraard afgewisseld met menig schietpartij en afrekening met machinegeweren en bruut geweld. Maar door de vertelstijl blijft het allemaal nogal afstandelijk en word je niet echt werkelijk geïnteresseerd in de gebeurtenissen. Ik niet in ieder geval. Verder is de eind jaren '20-setting leuk neer gezet, de film ziet er redelijk uit en het acteerwerk bevat wat geschmier, maar is over het algemeen best oké. Maar meer dan een middenmotertje in het gangstergenre is dit wat mij betreft niet.

avatar van Basto

Basto

Aardig verslag over de strijd van Al Capone.

Kleine 3,5