The St. Valentine's Day Massacre (1967)

Alternatieve titel: Slachting in Chicago

Misdaad

geregisseerd door Roger Corman
met Jason Robards, George Segal en Ralph Meeker

Op 14 februari 1929 wordt Al Capone definitief de leider van de georganiseerde misdaad in de stad Chicago, als zijn mannen, vermomd als politieagenten, in een garage een aantal rivaliserende gangsters neerschieten.

avatar van thomzi50
Een verrassend heldere en duidelijke gangsterifilm. Ik vind Capone wel ietwat over acteren maar verder is er weinig aan te merken op deze prima film over deze dag. 3.5* Jammer is wel dat er zoveel geknal in de film is dat waar hij uiteindelijk over gaat - St. Valentine's Day Massacre - niet echt indrukwekkend is.

Zeer sterke Gangsterfilm gebaseerd op een waar gebeurd verhaal.

Zeer sterk en boeiend verhaal en er zitten heel wat vuurgevechten in de film.

Ik heb enorm genoten van deze heerlijke gangsterfilm die geen seconde verveelt.

De beste film uit de stal van Roger Corman. Er hangt een lekkere
jaren dertig sfeer en de decors en aankleding zijn geweldig.
Heel veel geratel met Tommy guns met als climax de brute executie
van een rivaliserende bende.

avatar van Rick18
St. Valentine's Day Massacre is een misdaad film met prachtige decors. Deze zijn veel fleuriger en kleurrijker dan de meeste films die over de jaren 30 gaan. Ook het acteren is prima.

Helaas kent de film enkele minpunten. Zo kent de film erg veel karakters waardoor je goed moet opletten wie nu wie is en wie bij welke organisatie hoort. Daarnaast valt de uiteindelijke massacre ietwat tegen. Het gebruik van verf voor bloed valt ook op maar is niet echt storend.

avatar van brucecampbell
Erg leuke reconstructie van de bende-oorlogen tijdens de drooglegging met het uiteindelijke bloedbad als gevolg.
Mooie decors en sterke vertolkingen van Robards en Segal.
De film springt soms wat van de hak op de tak, met erg veel personages, maar toch is het een aangename zit.

Wel aardig. Inderdaad een paar aardige rollen en lekker veel geweld, maar om nou te zeggen dat het een top gangsterfilm is, mwa.

Wel leuk om te zien waar Capone met honkbalknuppel vandaan komt uit The Untouchables .

Sfeertje was zeer aardig, maar dat documentaire-gedoe van 'die en die en stierf op 3 januari 1934 etc ' de hele tijd kwam wat suf over..

avatar van Mac Hammer Fan
ronnieboy schreef:
De beste film uit de stal van Roger Corman. Er hangt een lekkere
jaren dertig sfeer en de decors en aankleding zijn geweldig.
Heel veel geratel met Tommy guns met als climax de brute executie
van een rivaliserende bende.

Geef mij maar zijn E.A. Poe verfilmingen met Vincent Price. Die vond ik beter.

avatar van missl
Slechte verfilming over de moorden. Er wordt te veel informatie gegeven over de mannen (wanneer ze dood gaan) terwijl je ze vervolgens bijna niet meer ziet.

avatar van GuidO96
missl schreef:

Slechte verfilming maar toch 3 sterren?

avatar van missl
GuidO96 schreef:

Slechte verfilming maar toch 3 sterren?

Ja de rest van de film vond ik redelijk gemiddeld, quasi vermakelijk.

avatar van GuidO96
missl schreef:

Ja de rest van de film vond ik redelijk gemiddeld, quasi vermakelijk.

Dat kan. Vond het al zo raar. Ik heb me wel redelijk vermaakt met de film

Had beter gekund en gemoeten, maar het onderwerp is boeiend genoeg om er toch met de nodige interesse naar te kijken. Eigenaardige manier om een verhaal te vertellen ook, in ruim anderhalf uur worden erg veel personages opgevoerd, de meesten van hen leggen vlak na hun introductie al snel het loodje. Veel structuur in het verhaal zit er niet in, men springt van de hak op de tak, maar een zekere stijl valt niet te ontkennen. Regisseur Corman werd vroeger de koning van de B film genoemd, en dat valt er aan af te zien: oogt allemaal wat kitscherig maar irriteren doet dat nooit. Dit is dus echt een gangsterfilm met de extreme nadruk op de vele bloedige slachtpartijen, verwacht geen emotionele diepgang of dat er word getracht om van de bordkartonnen personages echte mensen van vlees en bloed te maken. Enkele bekende acteurs zijn van de partij waaronder Robards die erg overdreven speelt als de legendarische Al Capone(of zou Al echt zo geweest zijn?). Bruce Dern heeft een kleine bijrol als een van de ongelukkigen die op de bewuste Valentijnsdag geslachtofferd word. Ook legende Jack Nicholson schijnt even mee te doen als een huurmoordenaar, maar de twee keer dat ik deze film zag heb ik hem niet aan mijn netvlies voorbij zien trekken.