
The Box (2009)
Verenigde Staten
Mystery / Thriller
115 minuten
geregisseerd door Richard Kelly
met Cameron Diaz, James Marsden en Frank Langella
Norma en Arthur Lewis, een jong stel dat in een buitenwijk woont, krijgen een simpel houten doosje cadeau. Een vreemdeling komt langs met het bericht dat de eigenaar van het doosje $1.000.000 zal krijgen als die op een knop drukt. Maar de druk op de knop zorgt er ook voor dat ergens anders op de wereld iemand sterft, iemand die ze niet kennen. Met de doos maar 24 uur in hun bezit, zitten Norma en Arthur met een dilemma. Gebaseerd op de "Button, Button" aflevering van The Twilight Zone.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=TnbI9EwrVK8
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (5,6 / 88884)trailer (YouTube, ondertiteld)iTunes: € 6,99 / huur € 3,99Google Play: € 8,99 / huur € 2,99

Daarvoor en het aardige sfeertje nog een halfje extra, want de ultieme 0,5* zat er verder dik in
(gek genoeg ben ik nog steeds benieuwd naar ST, maar ja, DD was dan ook echt een leuke film). O ja, en Diaz was echt een verschrikking, en dat heb ik helemaal niet vaak bij haar...
(gek genoeg ben ik nog steeds benieuwd naar ST, maar ja, DD was dan ook echt een leuke film)
Als het enkel op basis van Donnie Darko is zou ik hem niet kijken, de stijl van Kelly kun je er misschien in ontdekken maar het verhaal wordt op een veel maffere en komische manier verteld.



Wat een enorm gedrocht. Terwijl het uitgangspunt enorm interessant is eigenlijk. Je kunt je prima inleven in de situatie, maar helaas wordt dat al snel de grond in geboord.
De hoofdrolspelers Marsden en Diaz maken er zo'n onlogisch zootje van met keuzes die nergens over gaan en enorm slecht acteerwerk dat de lol er al snel af was voor mij. Tel daarbij op de superslechte CGI plus het geneuzel van buitenaards gewemel en het einde van de wereld en nog meer van die onzin en je hebt een van de slechtste films ooit.
Drama, 1 ster, en dan ben ik nog gul.
Nee gaat heel hard de bocht uit. 1.5*
Wat zo leuk is aan de aflevering van de twillight zone is dat die eindigt na het drukken op de knop. Deze film zal wel een geheel onlogisch verhaal hebben vastgeplakt na de push.. Lijkt me een draak van een film.
Had ik maar naar mezelf geluisterd.
Cameron Diaz en James Marsden zijn wel goede acteurs.
Ik moet zeggen het acteerwerk van Cameron Diaz viel tegen, op de momenten waar ik zoiets had van wow als dat mij zou gebeuren zou ik me kapot schrikken, net zoals toen die man door haar keukenraam haar aan zat te staren met zo'n zombie blik toen ze met die vent aan de telefoon zat, en heel relaxed bleef, ik dacht echt van ja hoor hou jij het maar lekker bij van die domme blondjes films, want serieus acteerwerk, overtuigend acteerwerk zit er voor haar niet in bij dit soort film thema's.
Voor het verhaal zelf.. het verhaal is origineel, redelijk leuk in elkaar gezet, toch hier en daar wat creepy momenten en niet tegenvallende special effects en make up (die man zijn verminkte gezicht bijvoorbeeld) toch wel netjes gedaan, maar alles bij elkaar, kan ik het niet meer dan een 2 geven door de vele gebrekken en de rommelige uitleg waar de film over gaat, moeilijk te volgen, heb me niet verveeld maar viel zwaar tegen.
Desalniettemin wordt het interessante gegeven van het dilemma in de film over de hele linie goed uitgewerkt.
Ook de jaren 70 setting is uitstekend vormgegeven. Soundtrack van o.a Arcade Fire en Pink Floyd leveren positieve bijdrage aan de mysterieuze sfeer.
De symboliek van de Box wordt tenslotte door Arlington Steward (goede rol van Frank Langella) wel mooi verklaard.
3*
Helaas vond ik het plot niet echt ergens toe leiden, en was er geen leuke twist op het eind... dat het stel het volgende 'slachtoffer' van de button zou worden zag je aan het begin al aankomen.
Al met al een leuke film, maar zal hem niet nog eens bekijken.
Het eerste half uur gewoonweg geweldig. het verhaal alleen al: druk op een knop en je krijgt 1 miljoen dollar! maaaaaaarrr als je dat doet sterft er wel ergens iemand in de wereld. En het krijgt ook nog een extra smaakje door de persoon die het aanbied (met een oude auto voor de deur en met een afgrijselijk gezicht). De film kon voor mij niet kapot. Maarja een film duurt nooit een half uur en het verhaal ging na ongeveer 60 min. totaal over de top en kwam op dat moment ongeloofwaardig over. Erg jammer en in mijn opzicht de plank volledig misgeslagen! Helaas 2 sterren
The Box heeft een zeker een origineel verhaal en is in het begin heel intrigerend en je probeert je dan ook te verplaatsen in de gedachten van de hoofdpersonen. Wat zou je zelf doen in deze situatie...?
Helaas werd het voor mij een stuk minder op het moment dat duidelijk werd dat er iets onrealistisch achter zit en het verhaal op een gegeven moment wel erg vergezocht werd.
Jammer hier had veel meer mee gedaan kunnen worden.

Vandaag eindelijk eens helemaal gekeken na eerder alleen het begin te hebben gezien.
The Box heeft een zeker een origineel verhaal en is in het begin heel intrigerend en je probeert je dan ook te verplaatsen in de gedachten van de hoofdpersonen. Wat zou je zelf doen in deze situatie...?
Helaas werd het voor mij een stuk minder op het moment dat duidelijk werd dat er iets onrealistisch achter zit en het verhaal op een gegeven moment wel erg vergezocht werd.
Jammer hier had veel meer mee gedaan kunnen worden.
2* voor Diaz
Een psychologisch spelletje waar we bij kunnen nadenken wat we zélf zouden doen.
En dat gaat vervolgens weleens knagen aan je geweten...
Ik herhaal, ik vind het bijzonder jammer dat Richard Kelly niet gewoon verder is gegaan op dit psychologische gedeelte van de film. Waarom plots de SF-tour opgaan en er een verhaal aan knopen dat kant nog wal raakt? Echt kl*te, meer kan ik daar niet over zeggen. Op een gegeven moment was ik ook gewoon helemaal de weg kwijt omdat het geheel nergens meer boeit. Na een klein uur vroeg ik me zelfs af of ik nog wel naar dezelfde film aan het kijken was. Het mysterieuze, kille, vreemde sfeertje dat me aan het begin van de film zo wist te grijpen was nu plots een hoopje belachelijk gedoe geworden.
Over het acteerwerk... Hmm, daar was ik toch onmiddellijk niet zo van overtuigd. Vooral Cameron Diaz viel nogal snel door de mand. Het lag er allemaal iets té dik bovenop. Ze probeerde iets té mysterieus te zijn waardoor de geloofwaardigheid nogal daalde. Al beterde dat na een tijdje wel. Misschien omdat je eraan gewend raakt? Of misschien omdat het na een tijdje best wel paste bij de sfeer van de film? Tchoja, in enkel geval, ik had er mijn bedenkingen bij.
Marsden viel wel mee. Hij stoorde me niet maar echt goed vond ik hem ook niet.
Langella vond ik dan weer wel goed. Zeker aan het begin van de film kwam zijn creepy personage heel goed uit de verf. Maar ook hier weer, na een uur ongeveer boeide ook hij totaal niet meer.
Het valt me op dat ik nog nooit zo teleurgesteld ben in een film...
Gewoon omdat het begin zo veelbelovend was. Dit had echt een parel kunnen zijn, moesten ze de sfeer en de verhaallijn van het eerste kleine uur gevolgd hebben. Nu helaas een dikke flop.
Goed, dit gezegd hebbende vond ik de fotografie best mooi, sommige scenes goed uitgevoerd qua sfeer en spanning, maar het feit blijft voor mij dat dit geen narratieve film noch een surrealistische is maar een uitbeelding van bepaalde vraagstukken: is de mens altruistisch? Heeft de mens vrije wil? Sartre erbij halen is ook trendy, natuurlijk. Probleem is dat je als toeschouwer je helemaal niet inleeft in de hoofdpersonen, zodat de gevolgen van hun beslissingen je koud laat. Mij tenminste wel. We weten het wel: zonder altruïsme ernstige wederkerige gevolgen (hoe marxistisch!) en hoera; toch nog hoop want de mens is bereid zijn / haar leven te geven voor een kind. Joehoe. En die cyclus natuurlijk. Hoe inventief! Nee, dit is niet de regisseur van Donnie Darko. Dit is een pretentieuze Lycnh wannabe.
Neem me niet kwalijk. Ik ben gewoon teleurgesteld, want ik vind Donnie Darko erg goed. Ik had simpelweg veel meer verwacht van Kelly. Ik hoop Southland Tales meer in de lijn van Darko ligt. Diep, diep teleurgesteld. Jammer.
De film kwam wat mij betreft wat langzaam opgang, ook miste ik diepgang in sommigen personages, zeker met het plot in het achterhoofd houdend ..
Verhaal iets te ver gezocht naar mijn idee!
Althans, dat denk je dan. Het eerste uur is erg sterk, maar in plaats van het verhaal goed aan elkaar te knopen, wordt er erg ver gezocht. Veel mysterieuze zaken blijken er te zijn voor het mysterieuze. Er komt een flinke bak science-fiction bij en dat gaat niet ten goede. Kelly schiet even terug in Donnie Darko-achtige theorieën. Waar de film mooi afbouwt, zakt hij vervolgens zonder climax ook weer af in het laatste deel. En zo blijf je uiteindelijk toch met een teleurgesteld gevoel achter.
Een mystery-thriller ten top. Vanaf minuut 1 worden beide genres volop in de strijd gegooid, met succes. De spanning is goed voelbaar. Het ethische element van 'de knop' wordt traditioneel uitgespeeld. We blijven in het duister tasten, de mysterieuze acties blijven zich opstapelen. De film bouwt op naar een prachtige climax...
Althans, dat denk je dan. Het eerste uur is erg sterk, maar in plaats van het verhaal goed aan elkaar te knopen, wordt er erg ver gezocht. Veel mysterieuze zaken blijken er te zijn voor het mysterieuze. Er komt een flinke bak science-fiction bij en dat gaat niet ten goede. Kelly schiet even terug in Donnie Darko-achtige theorieën. Waar de film mooi afbouwt, zakt hij vervolgens zonder climax ook weer af in het laatste deel. En zo blijf je uiteindelijk toch met een teleurgesteld gevoel achter.
Heb hier helemaal niets meer aan toe te voegen. Zo slecht was het allemaal niet.
Vergeleken met de twee bovenstaande films is dit maar een niemendalletje van onze beste Richard Kelly... opmerkelijk ook dat hij kwa nieuwe films helemaal van de radar verdwenen lijkt te zijn. Waar zijn vorige films diepgaand waren is dit kwa niveau ietsje lager en eenvoudiger. Alles draait slechts om een "Box" met een knop.... Druk je, dan sterft er iemand en tegelijkertijd wordt je steenrijk.... Nouja... de knop wordt ingedrukt en voor de rest kan je het wel een beetje allemaal voorspellen.
De opbouw en de jaren 70 sfeer vond ik echter wel goed gedaan en Kelly weet er soms ook nog wel een beetje magie en bovennatuurlijkheden en merkwaardige figuranten in te proppen... of het nou misplaatst was. Ik weet het niet.
Conclusie is: dat het filmpje voor een Richard Kelly-werkje meer vermakelijk dan uitstekend was.
3,5*
Iemand die rationeel nadenkt zal altijd op de knop drukken, zelfs als je maar 1/10 de van uw gekregen 1.000.000 gebruikt, hoeveel mensenlevens kan je hiermee redden?
Op het eerste gezicht is het een thriller, sciencefiction en ietsje griezelig van aard. Maar het woord "oppervlakkig" mag niet worden gebruikt, want er is niets oppervlakkigs aan deze film. Het is niet eenvoudig of ongecompliceerd. Het is een hartverscheurende, spannende thriller, verteld met griezelige en bovennatuurlijke, buitenaardse ervaringen en illustraties.
Maar het is ook geen actiefilm, het staat dichter bij een filosofische discussie dan bij actie.
Om naar "The Box" te kijken, moet je openstaan voor het kijken naar een film die niet kan worden uitgelegd en die in de meeste interpretaties ervan niet logisch is, en die traag en spannend is. Intelligente sciencefiction-thriller zou de beste categorisering zijn. Fans van dat genre moeten zeker kijken; ook aanbevolen voor fans van Solaris (2002)
Waardering: een 7+.