The Box (2009)

Mystery / Thriller

geregisseerd door Richard Kelly
met Cameron Diaz, James Marsden en Frank Langella

Norma en Arthur Lewis, een jong stel dat in een buitenwijk woont, krijgen een simpel houten doosje cadeau. Een vreemdeling komt langs met het bericht dat de eigenaar van het doosje $1.000.000 zal krijgen als die op een knop drukt. Maar de druk op de knop zorgt er ook voor dat ergens anders op de wereld iemand sterft, iemand die ze niet kennen. Met de doos maar 24 uur in hun bezit, zitten Norma en Arthur met een dilemma. Gebaseerd op de "Button, Button" aflevering van The Twilight Zone.

Meneer Bungel
Terribul. Ik wil er verder ook niet veel woorden aan vuil maken. Het aanvangende gegeven (dat ergens wat doet denken aan dat bizarre Milgram experiment) gaf van tevoren al de nodige bedenkingen, en uiteraard wordt het onzinnige voorstel op de meeste domme manieren door man- en vrouwlief benaderd, zodat enkel het 70s mystery sfeertje me nog verder noopte te kijken. Wat er vervolgens allemaal bij wordt gehaald en hoe Kelly het uitwerkt, is vooral erg teleurstellend; ergens na een half uur zie je de clou al aankomen (parafraserend: now I'm taking the box somewhere else, to someone YOU DON'T KNOW...). Leuk is nog wel hoe even wordt ingezet op een tegenaanval en hoe de mismaakte man kan worden uitgeschakeld, maar nota bene de Kerstman zelve steekt daar binnen no time een belletje voor!

Daarvoor en het aardige sfeertje nog een halfje extra, want de ultieme 0,5* zat er verder dik in
(gek genoeg ben ik nog steeds benieuwd naar ST, maar ja, DD was dan ook echt een leuke film). O ja, en Diaz was echt een verschrikking, en dat heb ik helemaal niet vaak bij haar...

avatar van Stu-Pot
Meneer Bungel schreef:

Als het enkel op basis van Donnie Darko is zou ik hem niet kijken, de stijl van Kelly kun je er misschien in ontdekken maar het verhaal wordt op een veel maffere en komische manier verteld.

Meneer Bungel
Het hoeft ook geen 'kopie' van DD te zijn, maf en komisch lijkt me ook wel wat.

Loepsaal
Mars heeft een bijzonder afweermechanisme, best aardig gevonden als het is toegevoegd aan de originele TZ button. Wat ging er toch mis met die dure speeltjes van NASA..

avatar van martijn011
Ik had het kunnen weten toen ik het gemiddelde zag. Maar omdat ik Donnie Darko echt een goede film vond kon ik me niet voorstellen dat ik dit niks zou vinden. Helaas bleek het tegendeel waar en moet ik erkennen dat het echt een lange tijd geleden is dat ik zo'n slechte film heb zitten kijken.
Wat een enorm gedrocht. Terwijl het uitgangspunt enorm interessant is eigenlijk. Je kunt je prima inleven in de situatie, maar helaas wordt dat al snel de grond in geboord.

De hoofdrolspelers Marsden en Diaz maken er zo'n onlogisch zootje van met keuzes die nergens over gaan en enorm slecht acteerwerk dat de lol er al snel af was voor mij. Tel daarbij op de superslechte CGI plus het geneuzel van buitenaards gewemel en het einde van de wereld en nog meer van die onzin en je hebt een van de slechtste films ooit.
Drama, 1 ster, en dan ben ik nog gul.

avatar van Montorsi
Weinig subtiel moralistisch filmpje. Opzich leuk dat je er een beetje probeert hints in te verwerken maar dit was wel heel obvious allemaal. Bovendien wel erg drammerige lesjes, en dat met zo'n test waar amper iets echt op gebaseerd kan worden, maar dan toch doen... Sowieso al een erg rommelig verteld verhaal.

Nee gaat heel hard de bocht uit. 1.5*

avatar van mikey
Verhaal dat ik al kende uit de J80, middels Twilight Zone. Nav een verhaaltje Button, Button. Die oude snapte ik wel als kind. Deze echt niet. Totaal onduidelijk verhaal.
mikey schreef:
Wat zo leuk is aan de aflevering van de twillight zone is dat die eindigt na het drukken op de knop. Deze film zal wel een geheel onlogisch verhaal hebben vastgeplakt na de push.. Lijkt me een draak van een film.

Had ik maar naar mezelf geluisterd.

Ik wil deze film niet zomaar afschieten. Dat is al te gemakkelijk. Hij heeft ook zijn kwaliteiten. In de schemerzone tussen relatieit en fictie speelt zich meer af dan we ons kunnen voorstellen. De dilemmas waarvoor het koppel zich geplaatst ziet, is om over na te denken. Wat zou jij doen? Kiezen voor het geld. Is het geld je meer waard dan het leven van een (willekeurig) medemens? Toets dit eens aan het gerdag van criminelen. En dan is er nog de vraag naar onze vrijheid. Hoe vrij zijn wij te doen wat we doen?
Cameron Diaz en James Marsden zijn wel goede acteurs.

avatar van The Beast
Oei....normaal oordeel ik liever zelf over een film IPV op het gemiddelde af te gaan, maar ik moet zeggen..deze film viel nogal tegen, het begon goed maar het ging op een gegeven moment zo snel dat ik het verhaal niet echt meer kon volgen, nu heb ik zelf ook niet die aflevering gezien van The Twilight Zone, ik weet niet of dat veel verschil maakt.

Ik moet zeggen het acteerwerk van Cameron Diaz viel tegen, op de momenten waar ik zoiets had van wow als dat mij zou gebeuren zou ik me kapot schrikken, net zoals toen die man door haar keukenraam haar aan zat te staren met zo'n zombie blik toen ze met die vent aan de telefoon zat, en heel relaxed bleef, ik dacht echt van ja hoor hou jij het maar lekker bij van die domme blondjes films, want serieus acteerwerk, overtuigend acteerwerk zit er voor haar niet in bij dit soort film thema's.

Voor het verhaal zelf.. het verhaal is origineel, redelijk leuk in elkaar gezet, toch hier en daar wat creepy momenten en niet tegenvallende special effects en make up (die man zijn verminkte gezicht bijvoorbeeld) toch wel netjes gedaan, maar alles bij elkaar, kan ik het niet meer dan een 2 geven door de vele gebrekken en de rommelige uitleg waar de film over gaat, moeilijk te volgen, heb me niet verveeld maar viel zwaar tegen.

avatar van RaoulDuke
Film begint sterk, maar als er gaanderweg wordt uitgelegd wat de achtergonden en motieven zijn gaat dit teveel ten koste van de spanning. Dat had allemaal wel wat strakker gekund, zodat het allemaal wat boeiender was gebleven.
Desalniettemin wordt het interessante gegeven van het dilemma in de film over de hele linie goed uitgewerkt.
Ook de jaren 70 setting is uitstekend vormgegeven. Soundtrack van o.a Arcade Fire en Pink Floyd leveren positieve bijdrage aan de mysterieuze sfeer.
De symboliek van de Box wordt tenslotte door Arlington Steward (goede rol van Frank Langella) wel mooi verklaard.

avatar van krabat
Te veel onwaarschijnlijkheden in een slecht uitgewerkt verhaal maken dit tot een zeer onprettige film. Zoals de toelichting al aan geeft: Een slecht aftreksel van The Twilight Zone...

Ietwat onevenwichtig en bij vlagen te bombastisch, maar toch is The Box een interessante film. Had nog wel wat mysterieuzer gemogen aan het einde. Al die verklaringen doen de film weinig goeds.

avatar van vampyrmaiden
wilde deze film al een tijdje kijken, en nu heb ik het eindelijk gedaan. Ik had emer een psychologische thriller verwacht, misschien met een demonisch tintje, dus ik was verrast toen het een andere kant leek uit te gaan, misschien aliens, andere levensvormen?
Helaas vond ik het plot niet echt ergens toe leiden, en was er geen leuke twist op het eind... dat het stel het volgende 'slachtoffer' van de button zou worden zag je aan het begin al aankomen.
Al met al een leuke film, maar zal hem niet nog eens bekijken.

Dit vind ik nou typisch een film van "Hoe kan ik een mooi verhaal kapot maken".
Het eerste half uur gewoonweg geweldig. het verhaal alleen al: druk op een knop en je krijgt 1 miljoen dollar! maaaaaaarrr als je dat doet sterft er wel ergens iemand in de wereld. En het krijgt ook nog een extra smaakje door de persoon die het aanbied (met een oude auto voor de deur en met een afgrijselijk gezicht). De film kon voor mij niet kapot. Maarja een film duurt nooit een half uur en het verhaal ging na ongeveer 60 min. totaal over de top en kwam op dat moment ongeloofwaardig over. Erg jammer en in mijn opzicht de plank volledig misgeslagen! Helaas 2 sterren

avatar van tattoobob
Ik sluit mij bij RaoulDuke aan

avatar van D.Toretto
Vandaag eindelijk eens helemaal gekeken na eerder alleen het begin te hebben gezien.

The Box heeft een zeker een origineel verhaal en is in het begin heel intrigerend en je probeert je dan ook te verplaatsen in de gedachten van de hoofdpersonen. Wat zou je zelf doen in deze situatie...?

Helaas werd het voor mij een stuk minder op het moment dat duidelijk werd dat er iets onrealistisch achter zit en het verhaal op een gegeven moment wel erg vergezocht werd.

Jammer hier had veel meer mee gedaan kunnen worden.

djordy von trier
D.Toretto schreef:

Jammer hier had veel meer mee gedaan kunnen worden.
Ik had precies hetzelfde probleem. Op basis van het begin van de film zou het wel nog iets kunnen worden en ik snapte dan ook de slechte kritieken op de film niet, tot ik het einde zag. Waarom zo vergezocht! Al bij al zou de film wel nog goed moest het einde niet zo verwarrend en onrealistisch zijn.

avatar van Antonev
Aardig concept, helaas waardeloos uitgewerkt. Te vaag, te verwarrend en helaas wordt ook op het einde helemaal niets echt duidelijk.

2* voor Diaz

avatar van kimberlyVD
Zoals velen hier vond ik de film enorm sterk beginnen. Helaas gaat het na een uur ongeveer helemaal de dieperik in. Heel jammer want het verhaal op zich vond ik heel interessant.
Een psychologisch spelletje waar we bij kunnen nadenken wat we zélf zouden doen.
En dat gaat vervolgens weleens knagen aan je geweten...

Ik herhaal, ik vind het bijzonder jammer dat Richard Kelly niet gewoon verder is gegaan op dit psychologische gedeelte van de film. Waarom plots de SF-tour opgaan en er een verhaal aan knopen dat kant nog wal raakt? Echt kl*te, meer kan ik daar niet over zeggen. Op een gegeven moment was ik ook gewoon helemaal de weg kwijt omdat het geheel nergens meer boeit. Na een klein uur vroeg ik me zelfs af of ik nog wel naar dezelfde film aan het kijken was. Het mysterieuze, kille, vreemde sfeertje dat me aan het begin van de film zo wist te grijpen was nu plots een hoopje belachelijk gedoe geworden.

Over het acteerwerk... Hmm, daar was ik toch onmiddellijk niet zo van overtuigd. Vooral Cameron Diaz viel nogal snel door de mand. Het lag er allemaal iets té dik bovenop. Ze probeerde iets té mysterieus te zijn waardoor de geloofwaardigheid nogal daalde. Al beterde dat na een tijdje wel. Misschien omdat je eraan gewend raakt? Of misschien omdat het na een tijdje best wel paste bij de sfeer van de film? Tchoja, in enkel geval, ik had er mijn bedenkingen bij.
Marsden viel wel mee. Hij stoorde me niet maar echt goed vond ik hem ook niet.
Langella vond ik dan weer wel goed. Zeker aan het begin van de film kwam zijn creepy personage heel goed uit de verf. Maar ook hier weer, na een uur ongeveer boeide ook hij totaal niet meer.

Het valt me op dat ik nog nooit zo teleurgesteld ben in een film...
Gewoon omdat het begin zo veelbelovend was. Dit had echt een parel kunnen zijn, moesten ze de sfeer en de verhaallijn van het eerste kleine uur gevolgd hebben. Nu helaas een dikke flop.

avatar van erniesam
Oei, oei, oei. Vond ik Donnie Darko erg sterk in zijn naieve uitsraling, deze prent barst toch een beetje uit zijn voegen van pretentie. Een beetje Lynch na-aperij en vervallen in quasi-intellectuele vraagstukken. Ik zie er ook totaal geen film in, maar een opeenstapeling van scenes om specifieke filosofische vraagstukken aan te kaarten.

Goed, dit gezegd hebbende vond ik de fotografie best mooi, sommige scenes goed uitgevoerd qua sfeer en spanning, maar het feit blijft voor mij dat dit geen narratieve film noch een surrealistische is maar een uitbeelding van bepaalde vraagstukken: is de mens altruistisch? Heeft de mens vrije wil? Sartre erbij halen is ook trendy, natuurlijk. Probleem is dat je als toeschouwer je helemaal niet inleeft in de hoofdpersonen, zodat de gevolgen van hun beslissingen je koud laat. Mij tenminste wel. We weten het wel: zonder altruïsme ernstige wederkerige gevolgen (hoe marxistisch!) en hoera; toch nog hoop want de mens is bereid zijn / haar leven te geven voor een kind. Joehoe. En die cyclus natuurlijk. Hoe inventief! Nee, dit is niet de regisseur van Donnie Darko. Dit is een pretentieuze Lycnh wannabe.

Neem me niet kwalijk. Ik ben gewoon teleurgesteld, want ik vind Donnie Darko erg goed. Ik had simpelweg veel meer verwacht van Kelly. Ik hoop Southland Tales meer in de lijn van Darko ligt. Diep, diep teleurgesteld. Jammer.

avatar van Jaarme
Ja.. Geen idee wat voor recensie ik op deze film moet uitbrengen ..
De film kwam wat mij betreft wat langzaam opgang, ook miste ik diepgang in sommigen personages, zeker met het plot in het achterhoofd houdend ..
Verhaal iets te ver gezocht naar mijn idee!

avatar van des1
Niet onredelijke tot best aardige film. Met een aardig gegeven: as if God has come to town, giving you the choice. Paradijs op aarde (miljoen handje contantje) met als prijs een dooie. Of je geweten volgen. Tuurlijk het verhaal van de mens(heid) zelve. Merk op dat altijd de vrouwen de knop indrukken (da's toch geen spoiler hoop ik... maar je ogen gebruiken wat een hoop reageerders niet doen als ik de commentaren wel eens lees), waardoor de mannen gedwongen worden te..... Alsof Eva wederom Adam de appel aanrijkt. Merk ook op wat een gewéldige actrice Cameron Diaz is. Yep, diezelfde bombshell uit The Mask en de eeuwige lachebekkie zoals in de Charlie's Angels films. Niet voor niets mag deze actrice aantreden in bijv. Scorcese's Gangs Of New York. Langella is weer eens vintage immens. Jammer is dat (voor Amerikanen) er altijd een slice of SF moet bijzitten, wat natuurlijk niet hoeft. Zelfs afbreuk doet.

avatar van comely
Een film die met de minuut slechter werd.

avatar van flaphead
Een mystery-thriller ten top. Vanaf minuut 1 worden beide genres volop in de strijd gegooid, met succes. De spanning is goed voelbaar. Het ethische element van 'de knop' wordt traditioneel uitgespeeld. We blijven in het duister tasten, de mysterieuze acties blijven zich opstapelen. De film bouwt op naar een prachtige climax...
Althans, dat denk je dan. Het eerste uur is erg sterk, maar in plaats van het verhaal goed aan elkaar te knopen, wordt er erg ver gezocht. Veel mysterieuze zaken blijken er te zijn voor het mysterieuze. Er komt een flinke bak science-fiction bij en dat gaat niet ten goede. Kelly schiet even terug in Donnie Darko-achtige theorieën. Waar de film mooi afbouwt, zakt hij vervolgens zonder climax ook weer af in het laatste deel. En zo blijf je uiteindelijk toch met een teleurgesteld gevoel achter.

avatar van SmackItUp
flaphead schreef:

Heb hier helemaal niets meer aan toe te voegen. Zo slecht was het allemaal niet.

avatar van sinterklaas
Met de uitstekende Donnie Darko en Southland Tales in mijn achterhoofd ben ik deze maar eens gaan bekijken.

Vergeleken met de twee bovenstaande films is dit maar een niemendalletje van onze beste Richard Kelly... opmerkelijk ook dat hij kwa nieuwe films helemaal van de radar verdwenen lijkt te zijn. Waar zijn vorige films diepgaand waren is dit kwa niveau ietsje lager en eenvoudiger. Alles draait slechts om een "Box" met een knop.... Druk je, dan sterft er iemand en tegelijkertijd wordt je steenrijk.... Nouja... de knop wordt ingedrukt en voor de rest kan je het wel een beetje allemaal voorspellen.

De opbouw en de jaren 70 sfeer vond ik echter wel goed gedaan en Kelly weet er soms ook nog wel een beetje magie en bovennatuurlijkheden en merkwaardige figuranten in te proppen... of het nou misplaatst was. Ik weet het niet.

Conclusie is: dat het filmpje voor een Richard Kelly-werkje meer vermakelijk dan uitstekend was.

avatar van Vinokourov
Donnie Darko van Richard Kelly is echt een goede film, heeft wat mysterieuze momentjes maar in zijn geheel een fijne redelijk coherente film om te zien. Met The Box gaat Richard Kelly wat meer de bizarre toer op, zo erg zelfs dat de film ontspoort. De eerste helft met de opbouw naar 'gaan ze nou drukken op die knop ja of nee' is nog goed te doen. Wel wat gewoontjes, maar soit. Echter de tweede helft zit vol met bovennatuurlijke shit, dat compleet uit de lucht gegrepen is. Acteerprestaties waren ook maar zo-zo, ik kan er verder weinig van maken. 2,5* dus.

avatar van =EL!ZE=
Ik dacht dat dit een film was een beetje in trant van The Butterfly Effect en Frequency was. Het concept leek me geweldig, maar helaas bleek dat niet het geval. Ik snap er na een half uur kijken helemaal niks meer van en het verhaal slaat nergens op.