Cast a Long Shadow (1959)

Western

geregisseerd door Thomas Carr
met Audie Murphy, Terry Moore en John Dehner

Matt Brown is een zwervende en zwaar aan de drank geraakte nietsnut. Chip Donohue, de voorman van de ranch van Jake Keenan zoekt Matt op en vertelt hem dat Jake Keenan is overleden en dat Matt de ranch heeft geërfd. Matt is naar alle waarschijnlijkheid de buitenechtelijke zoon van Keenan. De families van alle ranchhulpen hebben geld bij elkaar gelegd om Matt uit te kopen zodat de werkgelegenheid en de ranch zelf kunnen worden behouden. Matt stemt in met het voorstel om uitgekocht te worden. Dan krijgen de werknemers te horen dat Keenan flinke schulden had en dat binnen korte tijd beslag zal worden gelegd op de ranch en alle toebehoren.

Redelijk uniek, maar de hoofdrol van Murphy betekent in dit geval een rol als egoïstische vlerk. John Dehner speelt de rol waar de sympathie naar toe zal gaan. Deze rol past Murphy wel; ik vond hem zo beter als in de films waarin hij de held moet spelen. John Dehner als oude rot is overigens erg goed. Verder zit de film wat slordig in elkaar, de opmaat duurt wat lang en het gedeelte waar de spanning in moet zitten is te kort. Meteen daarna is het ook afgelopen met de lol en verschijnt opeens de aftiteling.

lezertje
Verassende western. Vanwege het redelijk originele verhaal en vanwege de rol van Murphy die zich nu eens van een andere kant laat zien. Alleen raar dat wat betreft de twist/ontknoping aan het eind er volledig overheen gewalst wordt met een zeer abrupt einde.

avatar van Grindhouse62
Ik kijk en herzie heel veel films vanuit mijn eigen enorm gigantische videotheek/collectie en heb de western Cast a Long Shadow ertussen uit gehaald en vanmorgen herzien. Ik heb deze western met Audie Murphy vele jaren geleden al eens gezien op de tv. Het is een aardig westerndrama met weinig actie. James Best ( sheriff Rosco Coltrane uit The Dukes of Hazard) speelt hier een bijrol. Een westerndrama die lekker weg kijkt. Ik kijk gemiddeld elke dag sowieso 2 films of meer.Ik ben een liefhebber van o.a exploitatiefilms, B-Films en oude films wereldwijd en alle genres. Mij oudste film uit mijn collectie is uit 1915. Als de film Engelstalig of Duitstalig is gesproken dan ben ik niet afhankelijk van ondertitels, is de film anderstalig bv. Chinees e.d. dan zijn naast Nederlandse, de Engelse ondertiteling ook prima Ondanks mijn tik van herzieningen, ga ik natuurlijk ook iets nieuws niet uit de weg en hou het aanbod van Netflix in de gaten.