Trespass (1992)

Actie / Thriller

geregisseerd door Walter Hill
met Ice-T, Ice-Cube en Bill Paxton

Twee brandweermannen, Vince en Don, vinden een oude verwarde man in een vlammenzee. De man vertrouwt hen de bergplaats van een verzameling gouden kerk-voorwerpen toe en geeft hen een kaart. De fabriek waar de schat moet liggen is zwaar in verval geraakt en ligt in een onplezierige buurt. Bovendien zijn er bendeleden die een afrekening uit te voeren hebben. Vince ziet een bendelid iemand vermoorden maar hij wordt ook gezien. Nu moeten de bendeleden achter de brandweermannen aan.

avatar van FunkStarr
Het straalt anders wel aan alle kanten een B-sfeer uit. Ook al zijn sommige acteurs van de A-list. En ben wel redelijk fan van Walter Hill zijn films meestal. Dat het een B-film uitstraalt is niet zozeer nagetief bedoeld, het kan ook positief zijn.

avatar van Lucaij
Deze film nog eens gekeken, omdat deze erg veel indruk op mee maakte in mijn jeugd.

Vond de film deze keer nog steeds leuk, maar was natuurlijk wel wat minder indrukwekkend. Ik kon me vooral Ice-T, Ice Cube en de gast met de stalen pinnen onder zijn schoenen herinneren. Blijkbaar had die laatste veel indruk achtergelaten, want bij de herziening viel deze erg tegen en keek die alleen een beetje scheel in het rond.
De twee brandweermannen vielen ook erg tegen. Deze liepen er een beetje inspiratieloos bij, maar gelukkig fleurde de zwerver de boel een beetje op.

Echt een lekkere platte jaren '90 actiefilm. 3,5 sterren.

Aardige film waarin twee brandweermannen op zoek gaan naar een schat, maar gestoord worden door een aantal criminelen. Een goeie opzet waarbij naarmate de film vordert de spanning ook stijgt. Het feit dat het geheel zich voornamelijk op één locatie (een oude, verlaten fabriek) afspeelt, draagt hier ook aan bij. Met gemak 3.0 sterren.

Te weinig films beginnen met het vinden van een schatkaart. Het is jammer dat deze moderne gangster-avonturenfilm (uiteraard weer met western elementen) zoveel onwaarschijnlijkheden en zulke domme personages bevat, want de verpakking is best leuk.

Het concept van schatjagen in een verlaten wijk en vast komen te zitten in een afgebakende ruimte vermaakt. Het tempo is goed, er zijn geen dooie momenten en de meeste scènes an sich zijn prima. Er is echter genoeg aan te merken. Waaronder de acteerprestaties. Maar vooral dat scenario. Dat kraakt. En niet zo'n beetje ook. Hill redt de meubelen en doet zelfs nog wat meer dan dat. 3,5 sterren.

avatar van Gang_Star
Verre van slecht. Het verhaal is dan wel weer matig, de uitwerking is een stuk beter. De film begint met een rustige opbouw, maar slaat dan om in een kat en muis spel waarin genoeg actie is en de de film ook een dosis spanning bevat. Qua setting, ondanks het feit dat de film zich afspeelt op één locatie, zit het wel goed.

Nino_1993
Als je tijd hebt, hoe langdradig kan een film zijn?

avatar van Insignificance
Lekker lompe, ruige actie film. Tjokvol adrenaline met Ice T en Ice Cube die elkaar in de haren vliegen en nog een handvol stoere thugs die Paxton en Sadler over de kling jagen. Paar mooie koppen hier. Ik had wel zonder het getto lesje van King James gekund, de introductie van Raymond daarentegen is goud waard. Slick hoe hij de film komt binnen wandelen.

Daar is geen Nederlands woord voor. De opgefokte zwerver is ook al zo'n geweldig figuur. Ry Cooders soundtrack en de hiphop van toen geven het nog een extra boost, terwijl het verhaaltje iedereen een kans op het goud gunt en de kogels flink laat vliegen. Wie wat heeft met Hill's latere, of beter gezegd, eerdere actie films, zal deze ook wel kunnen smaken.

avatar van clubsport
redelijke actiefilmpje met een wel leuk origineel idee .
de uitvoering is aardig maar toch vind ik het nauwelijks boven de middelmaat uit steken maar slecht is
ie ook weer niet .

avatar van Filmkriebel
Leuke Walter Hill! Had dit al eens op VHS gezien en met deze herziening blijft deze film goed overeind. Trespass werd bij ons in België nooit in de zalen gebracht. Via het videotheekcircuit werd het wel een begeerd cultfilmpje.

Twee pompiers gaan in een oude verlaten fabriek op zoek naar een verborgen kerkschat maar toeval brengt een bende "gangstaz" op dezelfde plek. De hele film bouwt aan een escalatie door middel van een aantal twists en de hele film speelt zich ook af op eenzelfde locatie. Maar niet geklaagd hoor want dit is hoe het wél moet.

Sadler en de immer goede Paxton (R.I.P.) spelen de twee schattenjagers. Don is de initiatiefnemer die in alles het voortouw neemt, Vince is de wat naieve volger. Bij de zwarten heb je Ice-T als de aanvoerder, maar Raymond steelt ook een deel van de show als diens flamboyante wapenleverancier. En dan heb je ook een flinke dosis geweld want met Walter Hill mag dat niet ontbreken .

Wat vooral een pluspunt aan de film is, is dat er verschillende conflicten ontstaan bij de twee groepen zelf , wat me handenwrijvend voor het scherm gekluisterd hield. Ondergewaardeerd.