Lake Tahoe (2008)

Mexico / Japan / Verenigde Staten

geregisseerd door Fernando Eimbcke
met Diego Cataño, Héctor Herrera en Juan Carlos Lara

De zestienjarige Juan vlucht weg van huis. Even buiten de stad knalt hij keihard met z'n auto tegen een telefoonpaal. Zijn jongere broertje Joaquin vertelt dat hun moeder nog steeds opgesloten zit in de badkamer. Juan gaat nu zelf op zoek naar de nodige reserve-onderdelen. Een oude paranoide automonteur en z'n hond Sica lijken geen haast te hebben met de beloofde hulp. Intussen struint Juan door de straten van het slaperige stadje. Hij ontmoet in een auto-onderdelenwinkel de jonge flirtende moeder Lucia. Ze weet eigenlijk niks van auto's. Ze moeten wachten op de gesjeesde en door Kung Fu geobsedeerde automonteur David. In deze absurde wereld vindt Juan troost nadat zijn dagelijkse leven uiteen gevallen is.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De nieuwe film van Eimbcke na zijn fraaie debuut Temporada de Patos. Weer met Cataño in de hoofdrol.

Gister gezien op het Noorderzonfestival in Groningen. Viel me zwaar tegen na het prachtige Temporada de Patos. Waar het tempo daar prettig laag ligt, wordt het hier wel in het extreme doorgevoerd...Je kan de film zien als een collage van verstilde beelden
(iedere scene is vanaf statief gefilmd) , aan elkaar gelijmd door wat droogkomische dialoogjes. Fotografie was wel erg mooi overigens.

avatar van Alastor
Komischer dan het werk van landgenoten Escalante en Reygadas, wel weer een redelijk typische exponent van de huidige generatie Mexicaanse filmmakers. Het lage tempo was dus min of meer te verwachten en ik had me daar dan ook op ingesteld bij het betreden van de zaal. De statische registratie van eenvoudige handelingen in uitgebalanceerde composities is gedurende de gehele lengte oogstrelend en had een prettig ontspannende werking op mij. De humor zit hem met name in het vaak suggestieve knip- en plakwerk van beeld en geluid, waarbij niet geschroomd wordt om het de kijker zo nu en dan een poosje zonder beeld te laten stellen.

Eimbcke is na het zien van Lake Tahoe iemand om in de gaten te houden.

avatar van Rmie
prima film.

Mooie beelden en een heldere lijn in de gebeurtenissen, rustige tempo, maken dit tot echt een intense beleving. De "ruimtes" tussen de scenes versterken de intensiteit;; zo heb ik het ervaren.

Mijn eerste film van de man. Goed in de gaten houden

alle sterren gebruikt

avatar van Rmie
Ik vind de beschrijving niet correct. Hij geeft a) teveel weg en b) de laatste zin is te duidelijk een interpretatie van die schrijver; waar ik zelf anders over denk.

avatar van Alastor
Je kunt zelf een correctie indienen via het tabblad 'corrigeren' bovenaan de pagina.

Rmie schreef:

Mee eens. Heb de film gister bekeken en de beschrijving geeft totaal niet weer hoe deze film is. Wellicht een correctie insturen.

Een prettige voortkabbeling mooie beelden, af en toe wat humor, beetje coming of age en het verwerken van verdriet. De fotografie is inderdaad prachtig. Voor een jonge regisseur is het zeker geen onverdienstelijke prestatie. Ook de jonge acteur Diego Catano laat zien dat hij bij de nieuwe lichting talentvolle Mexicaanse acteurs behoord.

avatar van missl
Mooie film. Er word niet veel gesproken en daardoor moet je veel van wat er in de film gebeurd zelf interpreteren. Film was wel saai, met langzame shots en een langzaam verhaal.

avatar van ohkino
gelukkig heb ik niet van te voren de beschrijving gelezen. krachtige film, met veel ruimte voor de kijker zich in te leven, mooie beelden statisch gefilmd, tijdens de zwarte stukken werd ik extra gefocust, dan weer even afstand nemen...en dan ging het weer verder, verder geen opsmuk effecten, gewoon dagelijkse dingen, beklemmende omstandigheden, herkenbare emoties, lichtvoetig kan ik niet zeggen

avatar van scumfrog
Niks aan, dun verhaal, zou ook in 45 minuten passen.

wat voor een saaie niets zeggende film...Had ik de LOcatie waar ik de film had gekeken kunnen verlaten, had ik het gedaan....Dus ik denk dat nu gaar slapen..Lake Tahoe wordt ik moe

Shampoo schreef:

Waar heb je het over??

Anyway..Ik vond dit maar een vervelende film. Het tergend langzame tempo in combinatie met de stilstaande beelden en tijdvullende shots werkte op een gegeven moment zelfs op m'n lachspieren. Kan niet de bedoeling zijn. 1,5 *

avatar van p7305
Een van de beste slaapopwekkende films die ik in jaren heb gezien. Het zou een letterlijk droomdebuut zijn geweest voor de regisseur, ware het niet dat het zijn 2e film is. Hoe de film overladen kan zijn met prijzen weet ik echt niet, geloof niet dat de mensen die de prijs hebben uitgereikt dezelfde film hebben gezien.

De statische shots zijn vaak zo langdradig, dat ik soms bang was dat het beeld zou inbranden in mijn lcd scherm. Daartussen regelmatig een zwart beeld waarbij ik op de secondendisplay van mijn dvd speler moest kijken of de film niet vastgelopen was.
De karakters zijn totaal niet uitgediept, bijna allemaal oninteressant en de film laat heel veel over aan je eigen interpretatie. Als je het over low-budget hebt, dan zit je hier op het goede adres.

Titel van de film is ook vergezocht, naam komt van een bumpersticker op de familieauto die zoonlief tegen een paal heeft geparkeerd. Misschien dat Lake Tahoe een ideaalplaatje moet zijn voor de situatie waar ze nu inzitten, maar krijg er niet bepaald een gevoel van medelijden bij.

Ondanks dat de film zich afspeelt in de brandende hitte van een kustplaats in mexico, laat het mij steenkoud.

Helemaal eens met p7305, erg matige film die in z'n handjes mag wrijven met die 2,90 gemiddeld!

avatar van poko
Inderdaad heel minimaal en rustig, maar de film zit vol met heel goed getroffen en vaak erg grappige scènes. Juan stapt, begrijpelijkerwijs, wat onthecht door de dag. De uitgebeende vorm van de film past daar wat mij betreft prima bij.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Prachtige film. Eimbcke bevestigd zijn fijne debuut dik, met een mooie, kleine, trage, eenvoudige film die vaak grappig is. Veel zorgvuldige statische composities en als stijlmiddel de door Alastor aangehaalde stukjes waarin het beeld even op zwart was en er al geluid was.

Juan probert te vluchten voor de confrontatie met de waarheid die zijn leven overhoop gehaald heeft maar komt letterlijk en figuurlijk niet zo ver. Maar ontmoet uiteindelijk een paar mensen die 'm een heel klein duwtje in de juiste richting geven. Meer gebeurt er niet in deze kleine ode aan toevallige ontmoetingen met mensen op momenten dat je ze net even nodig hebt, zonder je er zelf echt bewust van te zijn.

avatar van Zandkuiken
Klein, charmant filmpje. Dat in mijn ogen wat al te minimalistisch is om een diepe indruk na te laten.

Lake Tahoe is op visueel vlak nochtans aardig, met een spookstadje dat baadt in een verzengende hitte. Zorgt voor zomerse kleuren.

Jammer genoeg maakt regisseur Fernando Eimbcke (is me 't naampje wel) bijna uitsluitend gebruik van statische shots. Terwijl ik persoonlijk liever wat dynamischer camerawerk zie.

Daarnaast bevat deze prent ook wel een beetje droge humor, maar hilarische taferelen moet je nu niet verwachten.

Ben een groot fan van coming-of-ageverhalen, maar Eimbckes tweede wist me eerlijk gezegd nergens te raken. Lake Tahoe is een fris briesje op een bloedhete voormiddag. Fijn... maar vlug vergeten als het voorbij is gewaaid. 2,5*

avatar van Fran
Nee, deze film kon mij absoluut niet behagen. Het verhaal verliep ontzettend traag en er werd amper in geacteerd, meer tekstjes opgezegd naar mijn gevoel.

Sommige scene's verliepen ook zo knullig, vooral in het begin. Dat het beeld vaak zwart werd om dan alleen een geluid te horen en dan naar de volgende scene te springen, vond ik ook erg irritant.

Soms zag het er zo knullig uit dat we er gewoon om moesten lachen. Geen enkele keer inzoomen, alleen maar vanuit één punt filmen, dat kunnen wij ook, riepen we nog sarcastisch. Het heeft dus totaal geen indruk op ons gemaakt.

avatar van david bohm
Heb genoten van dit filmpje. Mooie sfeertekening van het leven in één of ander gat in Mexico. Je moet er van houden neem ik aan.
De hoofdpersoon rijdt met z'n auto tegen een paal aan en gaat op zoek naar auto-onderdelen. Dit terwijl zijn moeder de dagen al rokend in bad doorbrengt en zijn broertje in de tuin in een tentje zit, afbeeldingen uit tijdschriften knippend.
De momenten dat het scherm op zwart springt zoals bijvoorbeeld in de bioscoop vind ik een leuk stijlelement.
Drie en een half sterretje.

Zo kan ik ook een film vol krijgen door steeds lang het beeld op zwart te zetten. Verder was de film zeer traag en vermoeiend en het verhaal ging nergens over. Op het einde redde Daniela Valentine de film nog enigszins van het absolute dieptepunt door haar borstjes te laten zien.

De beelden van het dorpje (of gat zoals hierboven iemand dat iemand noemt) in Mexico waren overigens best fraai en ik kan me goed voorstellen dat het dagelijks leven in zo'n dorpje daar verloopt zoals in deze film vertoond is.

avatar van Decec
Geen aanrader... af en toe komt er zwart beeld weg en komt die weer...

avatar van gert_r
Tussen mij en de spaanstalige cinema zal er waarschijnlijk nooit wat moois ontstaan, maar zo zout als in deze film heb ik het toch zelden gegeten.
De enige nog een beetje interessante figuren zijn Don Heber, de oudere automonteur en David, de jongen die gek is op Kung Fu.
Het camerawerk is wel heel mooi.
Op een zeker moment zie je op een muur "ZEN" staan, en dat is misschien een aanwijzing voor de manier waarop je deze film moet bekijken: in lotushouding, voor je uit starend op een kussen.
Overigens duurt de film op DVD maar 78 minuten (waarvan 5 voor de aftiteling).

avatar van hazel motes
open aandacht nodig bij deze kalme film over verlies, veel te zien 'tussen de beelden', deze regisseur kent zn Ozu.

avatar van Zeriel
Een fijne kleine film, met een mooie uitstraling.

Prettig om naar te kijken. Vooral sterk qua sfeer.

Het lijkt simpel om te maken, zie bovenstaande opmerkingen, maar de regiseur verteld in de extra's dat het juist heel lastig was. Dat zie je er niet aan af, omdat de beelden er zo natuurlijk uitzien.

De film is dan ook een soort Dogmafilm, maar ipv (irritante) wiebelende schoudercamera's, staan alle camera's stil op statief, wat de film een sterk eigen karakter en rust geeft.

avatar van Spetie
Het kon me niet altijd even goed bekoren en ik had best wel wat moeite om erin te komen, maar het is op sommige punten best een origineel filmpje.

Vooral de manier waarom het camerawerk ge-edit is, is vrij apart. Apart, omdat het de eerste keer is dat ik zoiets zie. Lake Tahoe heeft een enorm traag tempo en vrij statisch camerawerk met erg lange shots, waarin soms maar erg weinig gebeurt. Het aparte daarbij zit hem in het feit dat het beeld tussendoor regelmatig even een aantal seconden op zwart gaat. De eerste keer dacht ik nog even dat het beeld vastliep, maar dat bleek dus niet het geval. Ik vond het wel een geinige toevoeging aan het verhaal.

Het verhaal zelf is minimalistisch en van heel veel plotontwikkeling is niet echt sprake. Visueel is het niet onaardig, maar los van een paar leuke nieuwe trucjes, is het niet sterk en boeiend genoeg om de volledige 80 minuten te kunnen boeien. Ik heb ook niks tegen contemplatieve cinema, maar hier kon het me niet altijd even goed bekoren. Het heeft op momenten zeker zijn charme, maar weet uiteindelijk geen blijvende sterke indruk achter te laten.

Het taaie, stroperige en treurige verhaal kwam moeizaam op gang en het duurde even voor er überhaupt woorden uitgewisseld werden. De film was rijk aan kleine nietige anekdotes en verborgen emoties en er was geen muziek: de productie moest het geheel hebben van beeld (ongebruikelijke camera-instellingen) en (in eerste instantie spaarzaam) dialoog. Scènes werden verborgen en werden verder gespeeld in zwart-wit. Het zal wel eersteklas filmkunst moeten voorstellen maar of ik daarop zat te wachten......