Shuang Long Hui (1992)

Hongkong
Actie / Komedie

geregisseerd door Ringo Lam en Hark Tsui
met Jackie Chan, Maggie Cheung en Nina Li Chi

Als een Amerikaanse pianist afreist naar Hong Kong om een concert te geven, ontmoet hij zijn tweelingbroer, die daar een ervaren straatvechter is. Problemen ontstaan als het ze voor de ander worden aangezien.

avatar van jackie
Zeer grappige actie komedie, met een leuke dubbelrol voor Jackie Chan.

neo (crew)
Behoorlijke leuke film met Chan. Ditmaal eentje zonder de nodige bloopers zoals men gewend is. Heerlijk absurde komische effecten als een man die flitsend heen en weer stuitert tussen twee vrachtwagens in. John Woo heeft een cameo als priester. Ook deze film heeft voor een latere uitgaven nieuwe muziek, ditmaal van Barrington Pheloung & Michael Wandmacher. Zag overigens de versie met Lowell Lo's originele score. Voor Shi Di Chu Ma schreef John Barry zo een score voor de Chinese versie. 3.5 sterren

ik vind het een leuke film

Aardig tijdverdrijf.

Vel sullige HK humor, je houdt ervan of niet. Vind het best charmant dat flauwe special effects misbruikt worden voor komische doeleinden.

Verder een paar fijne actiescenes met leuk stuntwerk van Chan, al heb ik het idee dat dit alles veel beter te zien is elders.

Aardig tussendoortje, met een nogal flauwe basis maar best lollig uitgewerkt en met enkele fraaie actiefragmenten.

melchior7

Hoezo doen jullie niet gewoon deze poster?

IS EEN STUK LEUKERE POSTER DAN DEZE..

melchior7
Deze film is gewoon briljant!
Vooral het eindgevecht.. Maar soms is het wel een beetje boring.
Op het begin dacht ik: Jemig man.. saaie troep!

Maar toen werd het beter... en beter.. en uiteindelijk een van de beste Jackie Chan films die ik ken..

Zoals onderhond al zei: je houdt ervan of niet.

avatar van movie acteurs
Ondanks dat het personage Tarzan/Tyson net grappig was, is dit een hele leuke film.

Eigenlijk is dit een van mijn favoriete films met Chan. Prima actie zoals de scene met de speedboot en in een soort garage. Moet zeggen dat de uitwerking van deze echt prima is gelukt. Chan is in topvorm en Maggie Cheung doet het, zoals in meerdere films, prima. 4,0.

melchior7
Ik zou graag willen weten wie deze film heeft ingesproken..
(Dus ik bedoel niet de Amerikaanse DVD-versie, maar de Nederlandse videoband-versie)

melchior7
Ik ben er nog niet uit.. maar ik ben nu bezig de Amerikaanse DVD-versie te ondertitelen. Waarom? Omdat die versie de originele stem van Jackie Chan bevat, maar geen ondertiteling heeft. En in NL is deze versie niet te koop.

melchior7
Alles wat ik hier heb geplaatst is echt bullshit, behalve mijn mening over de film.. xd

avatar van Ramon K
Samen met The Accidental Spy de slechtste film met Chan die ik tot op heden zag! Enkel genoten van de cameo's.

avatar van Metalfist
Jackie Chan en Jackie Chan

Armour of God II was een goed begin van onze kleine Jackie Chan-athon maar ik had eerlijk gezegd mijn twijfels bij deze Twin Dragons. Persoonlijk heb ik een kleine hekel gekregen aan het soort films waarin een tweeling (of één acteur die moet doorgaan voor een tweeling) in allerlei situaties terecht komt doordat ze worden verward met de andere. Volgens mij ligt dat grotendeels aan die film met die tweeling uit Full House en ook dat vehikel met Lindsey Lohan heeft daar niet veel goeds aan gedaan. Maar Jackie Chan heeft altijd een streepje voor dus ik was benieuwd wat hij er van ging maken.

Tjah, het had een stuk slechter kunnen uitdraaien maar echt geweldig is dit toch ook weer niet. Zonde dat we hier de Engelse dub van hebben gezien, doet toch echt wel afbreuk, maar er zijn gewoon een aantal personages bloedirritant, met Teddy Robin Kwan op kop. Zelden iemand zo irritant weten zijn en hij zorgt er dan ook op zijn eentje voor dat de film op een onvoldoende eindigt. Knap eigenlijk als je beschouwt dat hij er niet zo bijzonder veel in meespeelt. Op zich is de dubbelrol van Jackie Chan eigenlijk nog wel vrij leuk gedaan en weet hij op een aantal momenten vermakelijk uit de hoek te komen. Nog iemand die de film nog draaglijk weet te maken is Maggie Cheung. Sinds Police Story 3 best wel fan van geworden en ook zij weet er hier nog wel iets vermakelijk van te maken. Let op het einde nog op een kleine bijrol van John Woo als priester!

Zoals verwacht is dit een film die vooral gebruik maakt van situaties waarin de twee broers in een benarde situatie terecht komen. De straatvechter moet gaan dirigeren terwijl de dirigent moet gaan vechten en noem zo maar op. Allemaal redelijk flauw soms maar bon, ik heb het al slechter meegemaakt in de films van Jackie Chan zoals het derde deel van de Lucky Stars films. Wat me nog eigenlijk het meest verbaasde was de hoeveelheid actie die hier toch nog in verweven zit. Doordat de film bedoeld is als benefiet voor de Hong Kong Directors Guild verwachtte ik eigenlijk een gewoon verhaal maar blijkbaar heeft de aanwezigheid van Jackie Chan toch aangespoord tot het invoeren van een aantal actiescènes. De climax is dan ook nog van een redelijk goed niveau maar wordt bijna geheel de nek omgewrongen door de aanwezigheid van Tyson.

De moeite om te kijken vanwege de dubbelrol van Chan en natuurlijk de aanwezigheid van Maggie Cheung. Voor de rest blijft er een film over die gebruik maakt van soms vreemde effecten (de kerel die ligt te stuiteren tussen de twee auto's) en een degoutante bijrol. Niet het slechtste van Jackie Chan maar het komt toch in de buurt.

Dick2008
Chaotische rommelige film, die eigenaardig en in zwartwit begint. Wordt later wat beter. Er zitten wat goede stunts in. Chan is wel leuk. Vreemd, voodoo-achtig op sommige momenten. Aardig maar nogal extreem en daarom niet zo geslaagd. En zoals iemand schrijft bij IMDb, wie is wie, daar had ik ook moeite mee. 2.0