Far Cry (2008)

Duitsland / Canada
Actie / Avontuur

geregisseerd door Uwe Boll
met Til Schweiger, Emmanuelle Vaugier en Udo Kier

Jack Carver verdient zijn brood als kapitein op een charterboot. Op een dag vervoert hij de beeldschone journaliste Val. Zij huurt Jack in om haar te begeleiden naar een eiland om haar oom Max te zoeken. Max en Jack hebben vroeger samen in het leger gezeten. Op het eiland is het echter niet pluis. Terwijl Val op het eiland is, wordt de boot van Jack uit het water geschoten. Hij overleeft en gaat op onderzoek uit.

hannes64 schreef:
Aardig niemandalletje.....Schweiger speelt altijd al zo lekker cool....zie INGLORIOUS BASTERDS, en vele ander B-films.
Maar , ik vond deze zeer aangenaam.
Nog even , en hij breekt door.....tenminste, hoop ik voor em.
In Inglorious basterds speelde hij voor het eerst enigsinds aanvaardbaar, verder heb ik nog nóóit iets degelijks van hem gezien. Zijn stem heeft hij ook al totaal niet mee, alles behalve mannelijk, laat staan "cool".
Dat doorbreken gaat echt niet gebeuren hoor

avatar van Aapje81
Slechte maar wel hele koddige film. Dit is mijn tweede Uwe Boll ervaring en ik moet eerlijk bekennen dat ik toch wel met plezier naar deze rotzooi kijk. Boll weet altijd wel de juiste toon te raken als het gaat om pretentieloze camp en Schweiger, Vaugier (mooie meid) en vooral Kier passen prima in dit concept. Het is allemaal heel sympathiek gedaan en ik heb regelmatig met een glimlach op mijn gezicht zitten kijken. Goed is het niet maar wel vermakelijk en dat is tegenwoordig al heel wat.

avatar van Noodless
Mmm, toch een beetje tegenvallend. Je weet wat voor een film je gaat bekijken, dus daar ga ik niet over zeuren. Maar de actiescènes vond ik ook niet zo indrukwekkend, spannend of interessant. Daarom dat ik deze film ook een onvoldoende geef. 4/10

avatar van mnrk
Weer een film naar aanleiding van een geweldige game...ook deze keer is de verfilming niet helemaal zoals de game.

Far Cry (2004) - GamesMeter.nl

Wat mij betreft hadden ze deze film ook een andere titel mogen geven

Er kwamen wel wat dingen in de film voor die ook in de game zitten maar die komen bijna in elke actie film voor.

Voor de rest wel een redelijke film...niks meer en niks minder.

avatar van Thorak
Inderdaad niks meer maar wel een hele hoop minder!

avatar van AardeWerk
Een goede actiefilm is nooit verkeerd. Maar deze film was een grote teleurstelling. Slecht acteerwerk, het verhaal rammelt aan alle kanten en de actiescenes vielen vies tegen. Ik kon deze film met veel moeite uitkijken. (1,5*)

avatar van Frenetic
Spannende film, Game is beter.
De film kon iets beter

Bagger film, bagger acteurs, C-film, maar weet niet of dat bestaat hahaha.
Allemaal zo nep en gespeeld.

avatar van Reinoir

avatar van Frenetic
Reinoir schreef:
Wat is hier een film van !?

Ja hier is een film van ja

Reinoir schreef:
Wat is hier een film van !?
Nee dit is nauwelijks een film te noemen, trap er niet in!

avatar van sofripa
Game is echt super, dit niet. Qua 'verhaallijn' ruikt het een beetje naar het spel. En ach Uwe Boll, de meest afgezeken regiseur aller tijden, doet zijn best. 2 sterretjes ? Best wel.

avatar van Cleanshot
Slappe actie film, zo'n goed spel (deel 1 dan) en ddan zo'n film er van maken. Zonde

avatar van dutchtuga
Weer een missertje van Boll. Hoewel ik zijn hele oeuvre nog niet ken is het voor zover al duidelijk genoeg dat Boll beter uit de verf komt in serieuzere, niet game-gerelateerde projecten. Rampage was erg goed en Tunnel Rats degelijk genoeg. Far Cry is simpelweg Hollywood wannabe kinderachtige actie. Het begon allemaal nog veelbelovend en qua productie ziet het er allemaal best netjes uit, maar de film verliest zich in saaie clichés, een vreselijke score (veel voorkomend probleem bij Boll films) en vooral misplaatste humor. Leuk voor kinderen, maar doe mij maar de cynische Boll uit Rampage. Gelukkig heeft hij de games een beetje gelaten voor wat het is (hoewel ik er best nog een paar wil zien) en richt hij zich tegenwoordig op volwassener cinema. Go Uwe!

avatar van Picker
Behoorlijke bagger en ver**ting van het originele spel,

maar goed... toch 2,5 * omdat ik toch stiekem af en toe moest lachen om die kop van Sgt. Hugo Stiglitz.

avatar van Picker
Bedoelde 2*, sorry Hugo

Wow wat een lage score, is niet een al te serieuze film, gewoon lekker actie met wat grappen er tussen (vooral die man van het eten ^^)

Heb het spel wel nooit gespeeld.

avatar van TinkerTex
Of het verhaal überhaupt enige overeenkomst heeft met het gelijknamige videospel zal me een worst wezen.

Gezien Boll's reputatie had ik lage verwachtingen. Far Cry is slecht, maar wel op zo'n typische Boll manier. De manier waarop de acteurs hun zinnen oplepelen is tenenkrommend. Je zou bijna geloven dat de regisseur als aanwijzing gaf: 'nog slechter, je kunt nóg slechter!'. Fans van de game zullen beledigd zijn.

Zo slecht dat het weer goed wordt? Het eerste half uur wel, daarna wordt het irritant. En dan die dikzak die zogenaamd grappig moet zijn, maar enorm de keel uit de hangt. De eindscène maakt wel wat goed, maar al met al is dit een slechte actiefilm.

avatar van Decec
Ik vond een goede Actie/SF film...
Bekende acteur Til Schweiger speelt goed...
Geen slechte film...
Prima acteerwerk...
Prima 3,5 sterren!

avatar van Pestiis
die Chernov is toch best een bijzonder lekker chicky
de film zélf vond ik daarentegen iets minder sterk!

Ongeïnspireerde bagger! Het verhaal heeft maar weinig raakvlakken met de uitstekende gelijknamige game. Een gemiste kans en waar de film grappig probeert te zijn, wordt hij juist tenenkrommend slecht "I'm just the foodguy" Wat een kneusje!

avatar van Kr!kke
Geen hoogvlieger, maar zo slecht vond ik het eigenlijk allemaal niet...

Ik heb het spel nooit gespeeld, dus een vergelijking kan ik sowieso niet trekken. Ik vond het verhaal best amusant, al is het natuurlijk geen nieuw gegeven. Er zaten enkele leuke actiescenes in, zoals diegene die eindigt met die helikopter. Til Schweiger is best oké als hoofdrolspeler, al kan ik er ook niet van zeggen dat hij het uitstekend doet.

Af en toe was er een poging tot humor in de film (denk maar aan de man die het eten leverde), maar jammer genoeg gingen al die "grappen" de mist in.

avatar van richiedoom
De film krijgt van mij net iets hoger dan het cijfer voor de bedprestaties van Jack Carver, wat overigens wel een vermakelijke sneer was naar de Uwe Boll haters . Maar ja, hij heeft het er zelf naar gemaakt. Slechte casting (een Duitser de rol van Jack Carver laten spelen, en Jack Carver is dan ook opeens een Duitser, terwijl dat in het spel niet zo is, alleen maar om een smoes vor dat tergende accent te gebruiken), dus ook slecht acteerwerk, slecht script (heeft haast geen reet met de game te maken), slechte special effects en die dikke gast was ten eerste zwaar overbodig en ten tweede ook nog eens NIET grappig, wat wel de bedoeling was.

Toch heb ik me wel vermaakt met de film, en ik heb nog veel slechtere films gezien dan deze (moet je scorpion king 2 eens een keer proberen...). Hij krijgt van mij 2 *

avatar van boozebelly
Wat een B-film
Zéér matig acteerwerk, reteflauwe pogingen tot humor, belabberde effecten, een flinterdun verhaaltje, ronduit achterlijke situaties, slechte regie en volkomen spanningsloos.
Heb me compleet kapot zitten te vervelen.
Een verdere toelichting is deze 'mislukte poging tot een film' ook niet waard.

Ik zou werkelijk niet weten waarvoor ik extra punten zou kunnen geven, dus blijven we steken op de bodem.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Off-topic en persoonlijke aanvallen verwijderd.

avatar van RuudC
Laat ik de game dan maar kut vinden

Het is een beetje jammer dat er zo'n hetze is tegen Uwe Boll. Hoe meer ik van zijn films zie, des te meer ga ik de beste man ga waarderen. Far Cry is verre van goed, maar dat was bij voorbaat al niet te bedoeling. Dat zie je in het begin al wanneer een Amerikaan een Duitser meent te moeten uitleggen wat Amerikaanse gastvrijheid is. het is slechts een van de kitscherige dialogen. In dat opzicht durf ik de vergelijking te maken met het werk van Quentin Tarentino. Sommige uitspraken werken heerlijk op de lachspieren. Udo Kier zet op die manier een geweldige rol neer. Til Schweiger straalt in zijn norsheid.

Er zijn een aantal zaken die opvallen. Een deel van het plot ([spoilerde genetisch gemanipuleerde soldaten]) is duidelijk afgekeken van Universal Soldier. Aan de andere kant wordt er duidelijk leentjebuur gespeeld bij klassieke SF, horror en andere pulp (ook dat doet Tarentino veelvuldig). Dat zie je terug aan een aantal onderdelen: het speelt zich af op een ongelegen locatie (het eiland), de badguys hebben (volgens mij) geen ander doel dan de wereld te overheersen, de maniakale professor (Udo Kier heerscht!) en ga zo maar door.

Far Cry vond ik gewoon erg vermakelijk. Boordevol gaaf slechte camp (de ontwikkelingen in het plot en de dialogen zijn hilarisch), maar ook prima actiescenes. Zo goed zelfs dat het helemaal niet zou misstaan in populaire films. Ja, ik kan Uwe Boll als onafhankelijke filmmaker erg waarderen.

avatar van FillumGek
Zo hoort een film over Far Cry (3) te zijn

avatar van Thorak
Gisteren toch maar herzien en eigenlijk is deze film best wel vermakelijk. De mutanten hebben niets met die uit de game te maken, maar toch zit er wel erg veel vergelijkbaars met de game in. Acteerwerk is niet geweldig, maar echt slecht toch ook niet. De enige die me echt stoorde was de wannabe chick die Chernov speelt. Proberen stoer en een lekker wijf te zijn, maar in beiden faalt.

avatar van PEN15
jeroentjuhhhhh schreef:
Vertel, wat is er mee dan?

Nou, volgens de gegevens leverde deze film $755,439 op en kostte het $30,000,000. Dan doe je volgens mij toch wel íííiíííets fout, hoor.

avatar van Lennert
Uwe Boll door de bocht en verdomd als ik me niet vermaakt heb. De dialogen zijn zo pijnlijk en het script is zo stompzinnig dat het puur genieten wordt. Waar Boll vaak vergeleken wordt met een Ed Wood, kan ik toch niet anders dan stellend at Boll in ieder geval wel degelijk vermakelijke films weet neer te zetten. Waar Rampage eigenlijk nog verbazingwekkend goed was en In The Name Of The King en Bloodrayne vooral vermakelijk waren, valt Far Cry wat mij betreft ook in het laatste hokje: slecht, maar oh zo grappig.

Udo Kier en Til Schweiger zijn meteen ook wel de beste acteurs in een film waar verder een hoop mensen er een potje van maken. Oudgediende Michael Paré heeft weer een verbazingwekkend nietszeggende bijrol en Ralf Moeller mag ook weer opdraven om een c-variant van Schwarzenegger neer te zetten, maar het vermaakt allemaal prima. Domme actie die bij vlagen best leuk is, stomme oneliners die nooit werken en daarmee extra grappig zijn en een compleet stuurloos plot zorgen voor een prima avondje popcorn vermaak. Voortaan iets minder fat jokes alleen er in, die acteur was echt strontvervelend.

avatar van Phantasm
Leuke aktiefilm die me geen moment heeft verveeld.