Rendez-vous de Juillet (1949)

Alternatieve titel: Rendezvous in July

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Jacques Becker
met Daniel Gélin, Brigitte Auber en Nicole Courcel

Lucien Bonnard verlaat het ouderlijk huis omdat zijn familie er tegen is dat hij een wetenschapper wil worden. Hij voegt zich bij vrienden die vastbesloten zijn een etnografische expeditie te ondernemen in Afrika. Zijn vriendin Christine Courcel, leerlinge aan een toneelschool, is tot alles bereid om haar doel te bereiken. Terwijl de jongelui de voorbereidingen treffen voor hun expeditie, gaan ze 's avonds ook regelmatig uit in jazzclubs en wanneer de jongemannen uiteindelijk vertrekken, valt het afscheid wel erg moeilijk.

avatar van Mac Hammer Fan
Jacques Becker kreeg voor deze film twee Awards: in 1949 de Prix Louis Delluc en in 1951 de Critics Award (French Syndicate of Cinema Critics)

avatar van beavis
Zeer vroege film in het naoorlogse rock-n-roll/rebel-without-a-cause/suntribe/angry-young-man-genre dat samen met het neo-realisme de opmaat naar new wave cinema was... leuke double-bill met Le Notti Bianche (1957) dus. Misschien qua plot e.d. niet eens meer zo heel bijzonder, maar doet me wel afvragen waarom Becker niet een veel grotere naam is in de filmgeschiedenis...

Zeer benieuwd naar Antoine et Antoinette (1947) en Édouard et Caroline (1951) die samen een soort thematische trilogie genoemd worden. Die laatste komt binnenkort uit op BR in de UK.