Antoine et Antoinette (1947)

Frankrijk

geregisseerd door Jacques Becker
met Roger Pigaut, Claire Mafféi en Noël Roquevert

Antoine en Antoinette zijn getrouwd en wonen in een zolderkamertje in een Parijse wijk. Antoine werkt in een drukkerij en Antoinette werkt als verkoopster in een supermarkt. Hun leven is heel gewoon. Op een avond horen zij dat zij de winnaars van de nationale loterij zijn, maar Antoine raakt het loterijbriefje kwijt...

avatar van Richard1189
Bij de credits staat Gérard Oury, de galante klant bij de kruidenier, nog net vermeld maar de kleine rol van Louis de Funès verdient geen plaatsje. Beiden zouden 20 jaar later als regisseur en hoofdrolspeler voor enkele prachtige Franse comédies zorgen. Deze film vind ik heel bijzonder vanwege de schijnbaar eenvoudige weergave van de charme van het gewone leven van net na de oorlog op de Av. de Saint-Ouen in Montmartre, een volksbuurt in Parijs.

Vlotte en charmante komedie waarin naast het amusante plot ook aandacht is voor het sociale leven van de gewone man in grootstad Parijs, onmiddellijk na WO II.