Stronger (2017)

Drama / Biografie

geregisseerd door David Gordon Green
met Jake Gyllenhaal, Tatiana Maslany en Clancy Brown

'Stronger' is het waargebeurde verhaal van Jeff Bauman (Jake Gyllenhaal), een doodgewone man die het symbool van hoop werd na de aanslag op de Boston Marathon in 2013. In een poging de liefde van zijn ex-vriendin Erin (Tatiana Maslany) terug te winnen, wacht de 27-jarige Jeff haar op bij de finish van de Boston Marathon op het moment van de aanslag en verliest beide benen. Als hij in het ziekenhuis weer bij kennis komt, helpt Jeff het politieonderzoek door een van de daders te identificeren, maar zijn eigen strijd moet dan nog beginnen. Met de onvoorwaardelijke steun van Erin en zijn familie gaat Jeff door een maandenlang fysiek en emotioneel revalidatieproces.

avatar van Malick
Manglehorn gaat deze zomer eindelijk in Nederland draaien maar David Gordon Green is alweer twee films verder. Niet bij te houden.

Vanaf 5 oktober in de bioscoop (Independent Films)

Trailer geplaatst

Mooie, emotionele trailer. Ben erg benieuwd.

avatar van missl
Wat is Jake Gyllenhaal een druk man. 2 films per jaar zit hij wel op denk ik. Trailer ziet er goed uit.

avatar van schram101
Mooie trailer zeg. Gyllenhaal lijkt weergaloos te acteren..!

avatar van chiel
Inschatting: the Oscar goes to Jake!

Past dus mooi in het straatje van Patriots Day (2016) - MovieMeter.nl.

avatar van clockwork72
chiel schreef:
Inschatting: the Oscar goes to Jake!

Word een keer tijd die hij er een krijgt. Had al moeten gebeuren bij Nightcrawler en Southpaw wat mij betreft.

avatar van Nicolage Rico
Op 24 september te zien op het PAC Festival.

Zwolle84
clockwork72 schreef:

Hoop alleen niet dat het dan zo'n Leonardo-excuus-Oscar wordt, als in: de vorige keer had je hem verdiend maar paste je niet in ons straatje, dus geven we hem nu maar omdat deze film wel in het Oscar-stramien past.

avatar van John Milton
Ligt het nou aan mij, of speelde Maslany hier zowaar Gyllenhaal van het scherm?

Wat Oscarbuzz betreft, het mag niet in de schaduw staan van zijn rol in Nightcrawler, of Phoenix’ rol in You Were Never Really Here die we eerder deze dag zagen. Maar dat was bepaald geen film in de schijnwerpers van The Academy. Hij speelt prima, maar dat mag je verwachten. Ik mistte iets, voornamelijk in de film, maar ook in zijn spel.

Stronger. Tsja, de naam zegt het al een beetje. Een portie Boston Strong, en het overkomen van obstakels. Ik zal toegeven dat ik een nauwkeurige radar heb voor Amerikaans sentiment, en hoewel die niet compleet berserk ging, waren er zeker wat bliepjes op te horen. Vlaggenzwaaien op hockeywedstrijden, de pitch tijdens een basketbalwedtsrijd, mensen die elkaar er bovenop helpen (soms wildvreemden die hem komen verkondigen hoe ze hoop uit hem putten); het mag nog zou uit het leven gegrepen zijn, je moet van goede huize komen om zulks in een film aan een nuchtere Hollander te kunnen verkopen wie dergelijk patriottisme vreemd is. En daar schort het voor mij toch wat.

Maslany was voor mij eerder de emotionele kern dan Gyllenhaal, en dankzij haar krijgt deze weinig opzienbarende film toch een voldoende. Pluspunten voor de CG en lichte toetsen van humor door de film heen, dat dan weer wel. En de korte scène met Carlos. Altijd fijn wanneer ze ook voor een bijrol iemand weten te vinden, die zelfs voor dat korte moment toch indruk weet te maken.

Verder niet heel bijzonder. Ik vond (en niemand is daar zo verbijsterd over als ik) Peter Bergs Patriots Day (2016) beter, eens temeer die film slaagt in wat hij beoogt...

avatar van j_u_u_l
Rare laatste zin in de synopsis... is meer van toepassing op patriots day. Geen klopjacht te zien in deze film.

avatar van pierre18
j_u_u_l schreef:

Volledig mee eens.

De film draait om het menselijk drama waarbij er vele aspecten aan bod komen zoals 'held tegen zijn zin in' en 'geleefd worden door de wereld om je heen'. Daarbij worden de rollen van moeder en vriendin niet vergeten.
Ik vond het een zeer boeiende film. Het drama werd vaak subliem in beeld gebracht, zonder echt overdreven patriotisme van Amerika. Ja, zwaaien met vlaggen en Boston Stronger waren er absoluut wel, maar eerlijk is eerlijk het blijft toch ook Amerika (een Hollywood product), zonder dit zou je je afvragen waar de aanslag gepleegd zou zijn. Maar ik vond dat allemaal door de beugel gaan.
Het drama bleef goed binnen de lijnen, geen overdreven beelden van afgedrukte ledematen of van overwonnen revalidaties of perfecte relaties tussen moeder en kind of man en vrouw. En al helemaal geen klopjacht, gelukkig maar. Back to real life.

avatar van rep_robert
Heb al een correctieverzoek ingediend. Die laatste zin slaat idd nergens op.

avatar van rep_robert
Ik had toch wat meer verwacht van Stronger. Vooral na alle buzz die ik hierover gehoord had zat ik klaar met de tissues. Maar dit viel nogal tegen. Op Gyllenhaal valt niks aan te merken, toch mijn favoriete acteur van het moment en hij stelt nooit teleur. Maslany speelt ook fantastisch en samen stelen zij de show in Stronger.

Qua emoties is de film in het begin het sterkst, wanneer de hoofdrolspelers met het drama te maken krijfen.
Daarna zwakt het eigenlijk nogal af.
De film is nogal rechtlijnig, weet weinig te verrassen en de typische Amerikaanse momentjes, waar mensen op Gyllenhaal aflopen en zeggen wat hij voor hen heeft betekend. Dit soort momenten laten mij volledig koud. Wat dat betreft heeft John Milton hierboven precies gezegd hoe ik me voel tegenover zo'n film, die mikt op vaderlandsliefde en vervolgens te maken krijgt met een nuchtere Nederlander die het behoorlijk koud laat.

Jammer, op het sterke begin en het goede acteerprestaties na weet Stronger bij mij niet de gevoelige snaar te raken. Doe dan maar liever een film vol puppies, dan pak ik de page plus er wel bij.

avatar van Hega
Moet me helemaal aansluiten bij John Millton en rep_robert
Gyllenhaal blijft geweldig en ook Maslany speelt geweldig.
Verder kon het me toch niet helemaal pakken, op sommige momenten wel even, maar toch bleef het hier en daar wat oppervlakkig.
Ben wel blij dat ik naar deze film ben geweest.
Dat ik echter helemaal onder de indruk ben geraakt, kon ik niet echt zeggen/schrijven.

avatar van mrklm
Het verhaal is een 'ware-woensdagavond-zakdoekendrama' pur sang! Man raakt door tragedie (aanslag Boston Marathon 2013) zijn benen kwijt, maar komt er - na een hoop obstakels te hebben overwonnen - weer bovenop. Dit heeft dus alle ingrediënten voor een ongelofelijke zeikfilm, maar met name door de voortreffelijke regie van David Gordon Green [Oscar-kandidaat!] wordt het dat nooit en blijkt dit een diepgravend, pijnlijk en regelmatig zeer ontroerend portret te zijn van een man die zich totaal vervreemd voelt van zijn directe omgeving en de media-hype die rond hem ontstaat, enerzijds omdat een foto van hem daags na de aanslag op vele voorpagina's prijkte, anderzijds omdat hij een cruciale ooggetuige was in de jacht op de daders. Door intelligente beeldregie en effectieve geluidseffecten (ook Oscarwaardig) weet Green je inzicht te geven in de belevingswereld van Jeff [Jake Gyllenhaal], wat onder anderen te merken is in de scène waarin hij de vlag mag zwaaien voor aanvang van een ijshockeywedstrijd van de Boston Bruins: in een objectief longshot zien en horen we het enthousiasme van het publiek, maar dan snijdt Green naar een laag, onderbelicht shot waarbij het publiek niet te zien en door geluidseffecten nauwelijks te horen is. Het maakt op treffende wijze dat Jake in zichzelf gekeerd is, zich afsluit voor de adoratie en doodsbang is om iets verkeerds te doen. Soortgelijke scènes tonen ook dat zijn (ex-)vriendin Erin [Tatiana Maslaney] de enige is die in ieder geval deels beseft hoe Jake zich voelt. Niet dat 'Stronger' één groot tranendal is, want de film benadrukt ook het belang van familie, hoe disfunctioneel die ook mag zijn. In een hilarische scène met een schommel en bij Jeffs voorbereidingen op een honkbalwedstrijd onderstreept het scenario van John Pollono [Oscar?] bovendien het belang van vrienden. Andere emotionele hoogtepunten zijn Jeffs ontmoeting met Carlos [Carlos Sanz], de man die Jeffs leven redde en een gesprek met een honkbalfan na afloop van de honkbalwedstrijd. Miranda Richardsons vertolking als Jeffs moeder is wellicht wat te karikaturaal, maar Gyllenhaal en Maslaney zetten voortreffelijke [Oscar-waardige] vertolkingen neer in een film die niet gaat over een held, maar over de effecten van ongevraagd heldendom en de betekenis van dat heldendom voor duizenden volslagen onbekenden. Een meesterwerk en een Oscar-favoriet!

avatar van danuz
Gekke film. Aan de ene kant ontzettend sentimenteel en een film die (logischerwijs) in de bekende heldhaftige vallen stapt. Maar het is ook een film met ijzersterk acteerwerk van Gyllenhaal en Maslaney. Sommige scenes zijn spot on en zetten het persoonlijk leed (depressie, zwaktes, verdriet) tegenover de verwachtingen van de media (en die van zijn nabije familie) om vooral een opgetogen held te zijn. Het laat weer eens zien dat je alleen wordt geacepteerd door het grote publiek als je heartships hebt overwonnen. Jammergenoeg maar logisch trapt de film op het einde zelf ook in deze val..

avatar van mjk87
Goed geacteerd in een aardige film. Het geinige is dat die Bauman een beetje een loser is. Maar daar krijg je ook een beetje een clichéfilm van, ook al zal het grotendeels gebaseerd zijn op de waarheid. Maar de film die ik zie, en dus beoordeel, lijdt er wel wat onder, met onze Gyllenhaal die tegenslag te boven komt en aan het eind dan het licht ziet. Ik spoiler dat voorgaande voor de zekerheid maar, al kon je de film zo uittekenen vanaf het begin. En er zit niks bijzonders in de hele film, die is degelijk tot en met. Verder wel een aardig sfeertje in Boston en als gezegd goed geacteerd met een overtuigende Gyllenhaal en een eigenlijk nog imponerende Maslany. Zij is het echte hart van de film. 3,0*.

Overigens zijn Jeff en Erin inmiddels gescheiden. Hadden ze aan het eind van de film ook best mogen noemen.

avatar van Timothyvdmeer
Soms wat teveel Amerikaans sentiment maar wat een acteer prestatie weer van Gyllenhaal. Maar ook Maslany doet het uitstekend.

Mooie film die niet te vergelijken is met Patriots day maar er zijn wel overeenkomsten.

avatar van wwelover
Amerikaans zeker weten. Maar ik vond het alsnog een behoorlijk indrukwekkende film. Mede door het acteerwerk. Gyllenhaal is zoals zo vaak waanzinnig overtuigend. Het is natuurlijk ook een behoorlijke rol om te spelen. Tatiana Maslany is ook heel sterk. Kende haar volgens mij verder nog niet. Hoewel het heel sentimenteel is, vond ik het best een eerlijk verhaal. Vooral zoals zijn familie overkomt. En ook zoals de explosie is neergezet, erg goed en subtiel.

avatar van Shinobi
"Can I get a picture with you?"

Deze tweede film rondom de bomaanslag tijdens de Boston Marathon weet ook geen indruk te maken.

Waar 'Patriots Day' de klopjacht op de daders laat zien, toont 'Stronger' de nasleep die Jeff Bauman doormaakt; een loser die ten tijde van de aanslagen op de verkeerde tijd en plaats aanwezig was. Doordat zijn foto wereldwijd was te zien wordt hij tegen wil en dank gelijk gebombardeerd (no pun intended) tot held, opdat hij dient als een inspiratie voor anderen.

Normaal gesproken volgt er een clichématig verhaal over obstakels overwinnen gevuld met het nodige Amerikaans sentiment, hoewel deze zaken er zeker in verwerkt zitten, poogt de film een weerbarstig narratief op te zetten. Er wordt namelijk niet geschroomd om het falen van Jeff, zoals overmatig drankgebruik en zijn onuitstaanbare familie in beeld te brengen.

Des te jammer dat David Gordon Green uiteindelijk toch trapt in de valkuilen die hij lang probeert te ontwijken. Met Jake Gyllenhaal en Tatiana Maslany mag je dan twee gedegen acteurs hebben, echter als het materiaal niet toereikend genoeg is, dan valt er weinig meer te redden. Gelukkig zitten er een aantal sterke momenten in waarin zowel Gyllenhaal als Maslany kan excelleren.

Al met al een aardig drama, maar uit deze aangrijpende gebeurtenis had duidelijk meer gehaald kunnen worden.

3,0 Sterren.

avatar van max cady
Aardige film hoor waarin je vooral met Bauman te doen hebt om die achterlijke familie van hem. Dat hij z'n benen kwijt is is bijna bijzaak. Het gaat een hele lange tijd goed met zowel het verhaal als met het acteren maar dan komt die scene waarin Jeff wordt benaderd door een jongeman van wie het broertje is omgekomen in de strijd tegen Taliban bla bla bla .. Er wappert nog net geen Amerikaanse vlag op de achtergrond maar misschien ook wel als je goed kijkt. Wal-ge-lijke scene die er volgens mij nog even tussen moest. Verknalde voor mij dit voor de rest prima drama. Aan Gyllenhaal kan het voor mij niet liggen trouwens. Favoriet acteur voor mij op dit moment. Die man kan een hoop

avatar van max cady
chiel schreef:
Inschatting: the Oscar goes to Jake!

Daar ben ik het absoluut mee eens!

(verwijderd)
Wat een onderschatte film zeg. Altijd een beetje gedacht dat dit een slap alternatief van Patriots Day zou zijn, ook al was Jake de hoofdrolspeler, maar dit is minstens zo indrukwekkend. Kap toch eens met zoeken naar Amerikaans sentiment.

Stronger dekt vrijwel alles van Jeff zijn leven na de aanslag. Zijn perspectief op alles, zijn relatie met familie, vrienden en vriendin. Maar zeker ook met zijn redder Carlos en onbekenden die allen iets te zeggen hebben. Elke nieuwe minuut in deze film voegt waarde toe, en dat vind ik zo ongelooflijk knap. Het werkt zowel ontroerend als inspirerend, daarnaast heb ik zelfs gelachen. Heel fijn geplaatste humor zoals die schommel-scène maakt het af.

Filmtechnisch is er misschien wel het maximale uit gehaald. Visueel is het heel fraai, overzichtelijk en clean. Er is gefocust op de emoties van de gerelateerde personen en er wordt geen aandacht geschonken aan mooie plaatjes zonder verdere betekenis. De soundtrack is erg subtiel, het valt niet eens op maar toch onmisbaar.

Wat is Jake weer goed verdomme, niet normaal. Ik blijf het maar zeggen, die man is echt briljant. Minstens één van de beste in zijn vak. Naar zijn acteerwerk kan ik uren non-stop kijken. Overige cast trouwens ook prima, zeker die vriendin al heb ik geen idee wie dat is/was.

Ik kan maar moeilijk vatten dat dit een 3,27 oplevert als gemiddelde van alle meningen, maar ik had hier als ik het me goed herinner al een zegje over gedaan bij Patriots Day en het heeft toch geen nut.

Bélon
(verwijderd) schreef:

Huh 3,27 is redelijk overeenkomend met de 4,0* die je zelf stemde dus waarom gaf je geen 5,0* als dit een meesterwerk zou moeten zijn of zo?

Ik vond het een redelijk clichématige film en ben blij dat ik 'm heb geskipt in de bios zelfs met de Cineville pas waardoor hij "gratis" had kunnen zijn. Geen echte aanrader dus.

(verwijderd)
Bélon intelligente logica weer, maar mijn punt is dat ik niet snap dat je dit 3.0 of lager kunt stemmen als niet-zuur persoon aangezien het niet bepaald een love it or hate it film is. Echt ééntje die iedereen wel moet bekoren. 3,27 of 3,50 is op dit forum al een heel verschil, laat staan 3,27 of 4.

Noem eens wat clichés? Het enige clichématige wat ik überhaupt al zou kunnen bedenken is alles rondom Red Sox op het eind. Als je dat even googelt is zelfs dat al waargebeurd, laat staan de rest.

Bélon
Misschien ben ik wel een "zuur persoon" waardoor de voting range van 0.5-2,5* zich voor mij opent Maar goed:

(verwijderd) schreef:
Echt ééntje die iedereen wel moet bekoren

Mja moet iedereen van chocoladeijs houden, of patat? Je probeert zelf een soort van "algemene benchmark" te zetten terwijl de waardering van films m.i. strikt persoonlijk is. (OK je kunt objectiever discussieren over technische kwaliteiten e.d.) maar een algemene uitspraak als "men moet wel score X voor film Y" uitbrengen vind ik nogal vreemd. Iedereen ervaart een film (of muziek, theater e.d.) anders d.w.z. zoals hij/zij dat zelf ervaart. We meten hier geen zwaartekracht: Newton's wetten zijn niet in opspraak, de buis van Torricelli kan dicht blijven etc. Het gaat om wat subjectieve meningen op een filmsite.

(verwijderd)
Bélon Ben het helemaal met je eens maar als er uitzonderingen zijn lijkt mij dit er ééntje. Waargebeurd, geen bombastische soundtrack op de voorgrond, een foutloze cast, geen herhaling-materiaal, hoog tempo. Geen enkele negatieve Metacritic, toch geen onbelangrijk benchmark-platform. Het lijkt wel of alleen op MovieMeter er gezocht wordt naar clichés en onterecht patriottisme.

avatar van IH88
“I'm a hero for just standing there and getting my legs blown off?”

Sterk. Ik had echt zo’n degelijke semi-autobiografische film verwacht, maar Stronger heeft net wat meer te beiden. Fantastisch acteerwerk van Gyllenhaal en Maslany vooral, die op fantastische wijze twee mensen neer zetten die voor de aanslag uit elkaar zijn gegaan, maar door de terroristische aanslag toch weer naar elkaar toetrekken. Zonder de onderliggende problemen die er waren te bagatelliseren, wat een zeer realistische blik geeft op hun relatie. Gyllenhaal en Maslany zijn het hart van Stronger, en alleen al de woede uitbarsting in de auto is een masterclass acteren.

Grootste minpunt zijn de soms karikaturale familieleden van Jeff, die voor humor moeten zorgen maar vooral zorgen voor plaatsvervangende schaamte. Boston Strong, oppepraatjes van vreemden, heldenverering etc. Het is soms zeer Amerikaans en patriottistisch, maar het werkt. Vooral ook omdat je het ongemak bij Jeff ziet, waardoor je het ook als kijker wat makkelijker kan relativeren. De problemen die Jeff had voor de aanslag blijven bestaan, en hij wordt niet opeens een ander (beter) mens. Wat Stronger uiteindelijk een realistische en sterke biopic maakt.