Stronger (2017)

Drama / Biografie

geregisseerd door David Gordon Green
met Jake Gyllenhaal, Tatiana Maslany en Clancy Brown

'Stronger' is het waargebeurde verhaal van Jeff Bauman (Jake Gyllenhaal), een doodgewone man die het symbool van hoop werd na de aanslag op de Boston Marathon in 2013. In een poging de liefde van zijn ex-vriendin Erin (Tatiana Maslany) terug te winnen, wacht de 27-jarige Jeff haar op bij de finish van de Boston Marathon op het moment van de aanslag en verliest beide benen. Als hij in het ziekenhuis weer bij kennis komt, helpt Jeff het politieonderzoek door een van de daders te identificeren, maar zijn eigen strijd moet dan nog beginnen. Met de onvoorwaardelijke steun van Erin en zijn familie gaat Jeff door een maandenlang fysiek en emotioneel revalidatieproces.

avatar van Thomas83
Het leek er aanvankelijk nog niet zo op, maar uiteindelijk toch weer een sentimentele film. Als we in het begin Gyllenhaal Jeff als een sympathieke kluns zien spelen wint hij wel gelijk je hart, en nog meer als de luchtigheid daarna nog even aanhoudt. Maar uiteindelijk slaan ze er in door en wordt het zelfs wel een beetje banaal. Een soort sketch met grofgebekte volkse typetjes uit Boston. Scènes als die waarin Jeffs tante denkt dat hij aan het masturberen is en het dronken schommelen en autorijden gaan wel wat ver.

Die familie van Jeff is ook echt bloedirritant. Richardson is echt slecht in de moederrol, gewoon een groot karikatuur. Alleen de door Lenny Clarke gespeelde oom Bob vond ik nog wel te pruimen. Hadden ze het maar bij hem gelaten. Als de familie van Erin gedestilleerd mag worden in een symbolisch personage van scepsis in de vorm van haar zus dan mag dat bij de familie van Jeff ook wat mij betreft. In elk geval is er naast een meer dan degelijke Gyllenhaal ook nog Maslany, die gaandeweg de film steeds meer mijn respect wist te winnen met een wél mooi ingehouden rol.

De beste scène van de film vond ik die waarin voor het eerst het verband van Jeff verwisseld moest worden. De film heeft dat soort confronterende alledaagse beproevingen voor iemand in zo'n situatie nodig. Net als de scènes waarin je ziet dat Jeff moeite heeft met zijn rol als gezicht van Boston Strong. Ook de ontmoeting met Carlos maakte wel indruk, maar het is ook een beetje de scène die voor het wat te plotse omslagpunt bij Jeff zorgt.

Heb me verder ook wel geërgerd aan die scènes waarin Jeff de mascotte mag spelen voor de Bruins en de Red Sox. Achterlijke Amerikaans sentiment. Ik vind het maar kleinerend overkomen. Tegen de tijd van die scène in Fenway Park is de film uiteindelijk ook op het inwisselbare sentimentele punt aanbeland waarvoor je vreest bij een film als deze. 3.0*.

avatar van james_cameron
Het typisch amerikaanse (en waargebeurde) onderwerp doet veel heroïek en wapperende vlaggen vrezen, maar dit valt uitendelijk alles mee. Dit is vooral te danken aan het prachtige, subtiele spel van Jake Gyllenhaal, maar ook regisseur David Gordon Green weet doorgaans de juiste snaar te raken. Hier en daar een kleine uitglijder richting manipulatief sentiment, maar overwegend is dit een sterke, verrassend eerlijke en meeslepende film geworden.

Deze film helaas gemist in de bios doordat ik net rond die tijd midden in een verhuizing zat. Weet iemand of hij al ergens (online o.i.d.) beschikbaar is? Ik kan 'm (nog) nergens vinden. Alvast bedankt!

avatar van Zeriel
Het kan aan mij liggen, of aan de vliegtuigfilmervaring, ik vond dit tamelijk slaapverwekkend.

avatar van Ste*
Op zich prima, hoewel het natuurlijk een film is die qua hoogte- en dieptepunten nergens verrast. Nu scheelt het wel dat het waargebeurd is en alles dus wel een extra dramatische lading meekrijgt.

Jake Gyllenhaal is goed als altijd, de rest van de cast ook prima. Verder een film die vrij gemiddeld is in het genre.

kleine 3,5*

avatar van boemboem27
mooie film met natuurlijk veel sentiment met zo'n onderwerp
erg Amerikaans maar daarom geen slechte film.
uitstekend spelende cast.
toch echt tot de laatste minuut genoten
voor de dames/heren met een zwak voor sentimentele oftewel erg aandoenlijke films
pak de tissues er maar bij..

Uiteraard aangrijpend en emotioneel. Heftig verhaal. Maar ook dat is logisch.
Gyllenhaal is overtuigend als terrorisme slachtoffer Bauman.
De moeizame en pijnlijke weg naar herstel is soms hartverscheurend.
En zelfs tenenkrommend schaamteloos wanneer de directe familie in zijn onnozelheid Bauman zien als een soort van superheld met alle leuke voordeeltjes die daar bij horen. Ik kreeg hier een heel nare bijsmaak van. Ontroerend is de relatie tussen Bauman en zijn vriendin. Want ook daar is een gevecht aan de gang om te overleven. Op sommige momenten ontsnap je niet aan het amerikaanse patriotisme maar dit neemt niet weg dat deze "Stronger" een ijzersterk dramais en blijft die absoluut weet te raken.

Goeie film over een man die zijn benen verliest tijdens een terroristische aanslag in Boston. Een waargebeurd persoonlijk verhaal. Afgezien van een paar scenes tegen het einde wordt sentiment goed vermeden. De film is op zijn best als het zich concentreert op de relatie die hij heeft met zijn moeder en vriendin en het hele held tegen wil en dank gebeuren. Jake Gyllenhaal is uitstekend als altijd maar Tatiana Maslany en Miranda Richardson mogen niet onvermeld blijven als respectievelijk de vriendin en moeder. Met gemak 3.5 sterren.

Fijne, geslaagde film. Had er vooraf een hard hoofd in. Dit soort waargebeurde verhalen levert in de USA toch vaak een sentimentele, nationalistische draak op, maar in dit specifieke geval viel dat heel erg mee. Regisseur Green houd lange tijd de zaak prima en slim in balans. Het wordt door onder andere het tonen van realistische, harde beelden nergens te sentimenteel, en er valt zelfs heus wat te schaterlachen met enkele ironische grappen(Bauman die uit zijn schommel vliegt....schitterend). Stronger heeft ook enorm voordeel van de vertolking van Gyllenhaal, die weer een ijzersterke rol aflevert: chapeau. Minpunt dat het tegen het einde toch weer even fout gaat als het bekende nationalisme om de hoek komt kijken, had wel wat minder gemogen. Maar alles bij elkaar toch een aanrader binnen het genre waargebeurde verhalen, ontstijgt duidelijk het niveau van een tv film.

Een aangrijpend, waargebeurd verhaal met veel aandacht voor het sociale milieu van Jeff Bauman. De uitstekende vertolkingen van Gyllenhaal, Maslany en Richardson tillen de film naar een bovengemiddeld niveau.

avatar van DVD-T
Now I'm stronger...

Stronger richt zich vooral op de nasleep van de Boston aanslagen. Hoe gaan de mensen om met dit verschrikkelijk drama, de beelden die voor altijd op hun netvlies gebrand staan, met het verlies van een dierbaren, verlies van ledematen. De film geeft een goed beeld van veel van die elementen. Stronger heeft goede intenties, maar de impact blijft in veel momenten een beetje weg. Dat soort elementen maken Stronger alleen maar erg goed en niet sterk.

Een film waarin geprobeerd word om Gyllenhaal alles te laten dragen, werkt ook niet. Hij zet hier echt weer een geweldige prestatie neer. Maar net als met zo veel dingen, kun je het niet alleen. Van zijn tegenspelers krijgt hij weinig bijval. Vooral omdat velen zijn niveau niet kunnen evenaren. En dat is jammer, daar de film zeker potentie had om boven zichzelf uit te stijgen en het verhaal van Jeff Bauman eer aan te doen.

avatar van martijn011
Film die dankzij Jake Gyllenhaal net boven de middelmaat uitsteekt.
Ik heb Patriot's Day, een film over hetzelfde onderwerp die zich richt op de zoektocht naar de daders, een aantal jaren geleden ook gezien, dus het onderwerp was me wel bekend. Deze film richt zich op één slachtoffer, namelijk Jeff Bauman, die beroemd werd om z'n foto na de aanslag en die hielp met het zoeken naar de daders. Gyllenhaal vertolkt de rol van Bauman, en doet dat echt geweldig.

Aangezien het script niet zo heel goed is, de bijrollen eerder irritant dan een meerwaarde (denk aan z'n familie, wat was dat irritant slecht zeg) is lang niet alles dus positief te noemen. Positieve uitzondering is de rol van Tatiana Maslany als (ex)-vriendin. Alhoewel de film een aantal heftige scènes kent, is er naar mijn idee toch te weinig uitgehaald. Zeker wanneer je een klasbak als Gyllenhaal hebt binnengehaald.
Twijfel tussen 3* en 3.5*, geef het laatste dankzij Gyllenhaal.