Genre: Drama / Mystery
Speelduur: 91 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / India / Frankrijk
Geregisseerd door: M. Night Shyamalan
Met onder meer: Mark Wahlberg, Zooey Deschanel en John Leguizamo
IMDb beoordeling:
5,0 (225.960)
Gesproken taal: Engels en Frans
Releasedatum: 12 juni 2008
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Happening
"We've sensed it. We've seen the signs. Now...it's happening."
Het getrouwde stel Elliot (Mark Wahlberg) en Alma (Zooey Deschanel) moet samen met een groep vreemden vluchten voor een apocalyptische crisis die de wereld dreigt op te slokken. Deze vreselijke gebeurtenis zorgt ervoor dat mensen helemaal doordraaien en zichzelf doden. Veel mensen denken dat het een virus, of zelfs een terroristische aanslag is, maar niemand kan het met zekerheid zeggen. Tot een ietwat excentrieke bioloog met een mogelijke uitleg komt.
Externe links
Acteurs en actrices
Elliot Moore
Alma Moore
Julian
Jess
Mrs. Jones
Josh
Jared
Nursery Owner
Private Auster
Principal
Video's en trailers
Reviews & comments
Mister_Movie
-
- 493 berichten
- 299 stemmen
Verrassend lage waardering voor deze film, hoewel ik er met 3* zelf dichtbij zit.
Over het algemeen zeker het bekijken waard. Het eerste deel is geheimzinnig en houd je flink aan het denken: wat zou er aan de hand zijn ?
Dan, in enkele seconden tijd wordt de hele verklaring gegeven en vanaf dat moment heeft het allemaal geen enkele reden meer. Gewoon uitbollen geblazen, zonder doel voor de personages, zonder einde, zonder impact. Waarom waarom waarom ?
3*
LEIDENAAR187
-
- 993 berichten
- 0 stemmen
Erg lage waardering voor deze film.
Het ligt natuurlijk wel aan de 'mood' die je hebt.
Als je zin hebt in een aktiefilm is dit niks.
Als ik met vrienden een film ga kijken met bier erbij dan pakt een film als dit totaal verkeerd uit.
Maar gelukkig heb ik hem alleen gekeken in alle rust.
Erg sterke film met een beklemmende sfeer.
De spanning is om te snijden en mysterieus.
En in de film heb ik echt het gevoel alsof ik dezelfde toch maak als hun.
De scenes met de vrouw die alleen woont zijn erg creepy.
Zitten ook wel wat nadelen aan de film,de uitwerking aan het einde en de karakters laten te wensen over.
Beetje ' saai' geacteerd ook,en het einde is zeker voor een night film erg onbevredigend.
Wel een film die de eerste keer goed is en waarschijnlijk de 2e keer toch erg saai is als je al weet wat er gaat gebeuren.
een dikke 3
Poppe
-
- 644 berichten
- 628 stemmen
Wel enorm fraai, dat in een film waarin totaal niks gebeurt Mark Wahlberg de hoofdrol speelt. De man kan niet acteren...
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
wat een slap gelul ineens massaal over het "slechte acteer werk" zeg.
echt weer typisch MoMe.
ineens is het hip om een willekeurige film buiten proportioneel en vooral redeloos te bashen.
het acteer werk was meer dan dik in orde.
Poppe
-
- 644 berichten
- 628 stemmen
De film is natuurlijk dikke kul, omdat Shyamalan zich alleen maar bezighoudt met de kijker op het verkeerde been te zetten, na The Sixth Sense en The Village (zijn beste film mijn inziens) heb je zijn trucje wel door, nu komt hij met een film waar totaal geen climax in zit, en dat wil ik als kijker. De film heeft een lui scenario die een beetje liefhebber van Shyamalan gauw door heeft.. En dan kan jij het wel weer bashen vinden......
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
nee, vind ik geen bashen.
iemand, zoals jij die met een heldere onderbouwing komt, respecteer ik gewoon, logisch.
en iemand die aan kan geven WAAROM nu juist specifiek deze film zulk overdreven slecht acteerwerk heeft, waarom dit acteerwerk ineens zo veel slechter is dan in The Village, The Sixth Sense of Signs, kan ik ook goed hebben.
wat mij stoort is het volgende:
het is op MoME een soort mode om zo af en toe 1 bepaalde film ineens op een totaal loos onderdeel massaal af te zeiken.
zo ook hier:
ineens lult iedereen elkaar na over het acteerwerk.
alsof deze film het schoolvoorbeeld is van slecht acteerwerk, alsof in deze film ineens zo overdreven slecht geacteerd zou worden.
dat stoort me.
er zijn echt duizenden films waarin het acteerwerk wel echt slecht is, dus vind ik het raar dat ineens specifiek het acteerwerk in deze film zo overdreven slecht zou zijn.
dat simpele elkaar allemaal na-lullen hier altijd.....
AC/DC
-
- 420 berichten
- 0 stemmen
wat een slap gelul ineens massaal over het "slechte acteer werk" zeg.
echt weer typisch MoMe.
ineens is het hip om een willekeurige film buiten proportioneel en vooral redeloos te bashen.
het acteer werk was meer dan dik in orde.
Ach houdt toch op. Mark Wahlberg was een vreselijke draak in deze film, net als zijn collega's. We hebben onder het kijken van deze film gewoon in de slappe lach gezeten om hoe het allemaal liep.
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
oh, ok, in dat geval neem ik alles terug 
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
En dat doet hij hier beter dan in al zijn andere films bij elkaar, dat maakt het nu juist zo leuk.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Razzies zijn net als oscars geen garantie voor de kwaliteit van een film.
AC/DC
-
- 420 berichten
- 0 stemmen
En dat doet hij hier beter dan in al zijn andere films bij elkaar, dat maakt het nu juist zo leuk.
Denk dat hij dat eerder in 'The Sixth Sense' doet dan in deze film.
LEIDENAAR187
-
- 993 berichten
- 0 stemmen
Razzies zijn net als oscars geen garantie voor de kwaliteit van een film.
Uhhh jawel hoor,meestal zegt het toch wel heel veel over een rol of film,of noem jij eens razzies waar ze er compleet naast zaten....
Natuurlijk kan het zijn dat mensen een film die voor een razzie genomineerd zijn nog steeds goed vinden,omdat smaken verschillen,maar houd in dat die mensen niet veel eisen of van onzin houden,razzies word niet uitgereikt aan sterke films..
selfhealing
-
- 275 berichten
- 278 stemmen
wat een slap gelul ineens massaal over het "slechte acteer werk" zeg.
echt weer typisch MoMe.
ineens is het hip om een willekeurige film buiten proportioneel en vooral redeloos te bashen.
het acteer werk was meer dan dik in orde.
Nee Zooey Deschanel acteerde echt goed zeg! 
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Uhhh jawel hoor,meestal zegt het toch wel heel veel over een rol of film,of noem jij eens razzies waar ze er compleet naast zaten....
Natuurlijk kan het zijn dat mensen een film die voor een razzie genomineerd zijn nog steeds goed vinden,omdat smaken verschillen,maar houd in dat die mensen niet veel eisen of van onzin houden,razzies word niet uitgereikt aan sterke films..
Ach wat een onzin toch. Het begrip "sterke film" is volledig subjectief, net zoals ieders mening over de film The Happening subjectief is (waar deze discussie in essentie om draait). Ik ken genoeg oscarwinnaars die ik eerder onder slechte cinema zou scharen.
Heel dat oscargedoe behoort toe aan een select clubje van zogenaamde filmkenners die het grote publiek datgene in hun strot trachten te duwen wat "men goed hoort te vinden". Nee dank u, ik kijk liever wat verder dan dit soort pretentieuze en oppervlakkige evenementen. (Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik een oscarwinnaar nu en dan wel kan pruimen; ik zie het gewoon niet als een heiligmakende garantie voor kwaliteit.)
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
Nee Zooey Deschanel acteerde echt goed zeg!
vond ik wel ja, zeer zeker
LEIDENAAR187
-
- 993 berichten
- 0 stemmen
Ach wat een onzin toch. Het begrip "sterke film" is volledig subjectief, net zoals ieders mening over de film The Happening subjectief is (waar deze discussie in essentie om draait). Ik ken genoeg oscarwinnaars die ik eerder onder slechte cinema zou scharen.
Heel dat oscargedoe behoort toe aan een select clubje van zogenaamde filmkenners die het grote publiek datgene in hun strot trachten te duwen wat "men goed hoort te vinden". Nee dank u, ik kijk liever wat verder dan dit soort pretentieuze en oppervlakkige evenementen. (Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik een oscarwinnaar nu en dan wel kan pruimen; ik zie het gewoon niet als een heiligmakende garantie voor kwaliteit.)
Ik ben het grotendeels gewoon met je eens.
Ik ben ook vaak niet gecharmeerd van de oscar kandidaten,maar dan weet ik nog wel dat het kwaliteit is in dat genre.
Net als ik me best kan vermaken met een razzie genomineerde film wetende dat ik op zo'n moment niet veel eisend ben.
Ik bedoelde dat het echt wel wat zegt over kwaliteit van een film(9 van de 10 keer) en denk ook niet dat jij een film kent die genomineerd is voor een razzie,die jij een oscar zou geven.
Zegt wel degelijk iets over kwaliteit.
Maar ja,smaken verschillen net als meningen...
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Wel weer een aardige Shymalan.
Concept is zeer interessant alleen gaat Shyamalan er niet altijd even goed mee om. Hij lijkt veel kanten op te willen maar uiteindelijk weet hij geen keuze te maken welke kant hij op wil.
Acteerwerk is niet echt om over naar huis te schrijven. Wahlberg is niet goed maar weet soms nog wel een lach op mijn gezicht te toveren. Zijn zinnen komen er af en toe wel heel overacted uit en die scene met die plastic plant
. Deschanel maakt het wel heel bont, geen bezieling, geluk heeft ze wel dat haar personage een botte expressieloze boerin is, die ze ook in elke film wel neerzet. Bovendien krijg ik bij haar altijd het gevoel of ik naar een echte "retard" aan het kijken ben, komt beetje wereldvreemd over.
Verhaal is redelijk vermakelijk en weet sporadisch heel mysterieus aan te voelen, helaas weet Shymalan die momenten niet lang vast te houden.
Toch wel redelijk vermaakt maar hoop dat Shymalan ooit het niveau van Unbreakable weer weet te evenaren.
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Hmhm, en daarom kreeg de film ook 4 Razzie-nominaties..
Ahaa! Betrapt!
Rianneke_Dan
-
- 14194 berichten
- 2563 stemmen
Ik heb deze maar weer eens herzien, en ik vond The Happening deze keer beter dan de eerste keer in de bioscoop.
Ik denk dat je het verhaal niet te serieus moet nemen, net zoals het acteerwerk van Wahlberg en Deschanel. Want dat was echt om te huilen, maar goed de film heeft toch wel een bepaalde enge en mysterieuze sfeer. Bepaalde scene's vond ik best scary zoals dat je ziet hoe een man zich aan de leeuwen werpt, een man die lekker even onder de grasmaaier kruipt en dan heb je ook nog die oude vrouw, wat een eng mens is dat zeg. kreeg ik toch wel de kriebels van.
Ik vind Shyamalan een goede regisseur, vooral door de film Signs. Maar toch krijg ik bij hem altijd het idee dat hij geweldige ideeën heeft maar ze nooit compleet goed uitwerkt. Net zoals de films Lady in The Water en The Village. Goede films met een geweldig verhaal maar gewoon net niet goed genoeg uitgewerkt. Jammer want het is opzich wel mijn soort regisseur.
The Happening vond ik deze keer wel beter te kijken en daardoor gaat hij een halfje omhoog.
3.5*
Poppe
-
- 644 berichten
- 628 stemmen
Ahaa! Betrapt!
Dóh ! Blijft een boute film tho..
Youp Elzing
-
- 95 berichten
- 0 stemmen
wat een slap gelul ineens massaal over het "slechte acteer werk" zeg.
echt weer typisch MoMe.
ineens is het hip om een willekeurige film buiten proportioneel en vooral redeloos te bashen.
het acteer werk was meer dan dik in orde.
moet ik dit serieus nemen?
Dit is 1 van de slechtste films die ik ooit heb gezien.
Hankert
-
- 27 berichten
- 41 stemmen
In tegenstelling tot de rest heb ik echt genoten van deze film! geweldige insteek dat de wereld haar 'vijand' probeert uit te roeien, mooie muziek, mooie beelden. Okee dat er zo nu en dan een clicheetje voorbij schiet neem ik dan voor lief (is inmiddels niet bijna alles cliche aan het worden?!). Top!
aburex
-
- 843 berichten
- 2189 stemmen
Had veel verwacht van deze film omdat hij van de regisseur was van The Sixth Sense maar hij is toch een beetje tegengevallen. Niet dat hij zo slecht was maar toch ik had beter verwacht
4* voor de beklemmende sfeer
erwku
-
- 529 berichten
- 2482 stemmen
Aangezien deze film weinig verwachtingen opwekt, kan het ook weinig teleurstellen.
The Happening is soort kruising tussen The Bird van Hitchcock en War of the Worlds a la Spielberg.
Mysterieuze krachten die in een niet begrijpelijke afgebakende periode mensen aanvalt. Als het idee een McGuffin is die als een trigger voor veel spannende momenten is bedoelt, dan is het redelijk geslaagd. De mysterieuze scenes en de constante dreiging van gevaar zijn in sommige scenes spannend, maar komen erg geforceerd over. Wahlberg is redelijk, maar het matige script geeft hem ook weinig om mee te doen.
Naarmate de film duurde en er steeds meer mensen dood neer vielen, krijg ik steeds meer het gevoel dat ik naar aaneenschakeling van bedachte geforceerde scenes keek. Alsof ze elke leuke manier van zelfmoord plegen die ze konden bedenken ergens in het verhaal moesten stoppen.
Shalyama heeft goed naar Spielberg gekeken om het verhaal te concentreren op alleen drie personen. Want ook hier zijn geen noemenswaardige bijrollen te vinden. En hoewel de diepgaande uitwerking van War of the world te wensen over laat, is de poging tot diepgang in deze film zo flauw en clichématig dat het op geen enkel front serieus te nemen is. Trek daarbij een zeer slap en inspiratieloos einde bij op en je hebt zeer matige film.
Net als bij The Birds van Alfred Hitchcock krijgen wij hier geen verklaring waarom de natuur op deze wijze terugslaat. Maar waarom komt Hitchcock er mee weg en Shyamalan niet?
Dit ligt aan het feit dat Shymalan ervoor gekozen heeft om alle mensen zelfmoord te laten plegen. Dit is zo ongeloofwaardig dat een nadere verklaring nodig is. Als hij er voor gekozen had om de mensen spontaan te laten doodvallen gewoon door vergiftiging of dergelijke, dan was het nog plausibel geweest. Wij als kijker kunnen hier dan nog redelijk in het verhaal komen. Vogels die ons aanvallen met hun snavel, is geloofwaardig, planten die ons zelfmoord laten plegen niet. De keuze om iedereen zelfmoord te laten plegen komt dan ook over als een gimmik en als een excuus de film aantrekkelijk te maken. Want is het niet veel interessanter om in de trailer te roepen dat iedereen spontaan zelfmoord pleegt, dan te zeggen dat iedereen alleen plots dood gaat? Dit zelfmoord gegeven blijkt uiteindelijk behoorlijk arbitrair.
Shyamalan werd met The Six Sense ontvangen als een nieuw wonderkind die in staat is om meesterwerken af te leveren. Maar op Unbreakble na is het de ene teleurstelling na de anderen.
Het zou dan misschien ook verstandig zijn om zijn films in een lagere categorie in te schalen. Namelijk van de conventionele mysterieuze thrillers. Op dit niveau zijn films zelden exceptioneel maar meestal goed genoeg voor een eenmalige avond vermaak.
The Happening is een prima film om vanaf de plank Thriller uit de videotheek mee te nemen 2 euro per week of in combinatie met andere 5 voor 5 euro films. Een redelijke 13 in een dozijn thriller, meer niet.
SpikeR
-
- 143 berichten
- 620 stemmen
leuke film zeker het begin als de opzet van het verhaal zijn werk doet
daarna gaat het snel bergafwaarts en helemaal..als de planten de schuld gaan krijgen toen moest ik zelf even lache, en dat zal niet de bedoeling zijn geweest van de film
al met al een 3 want ik heb me toch goed vermaakt
Martine de Vries
-
- 26 berichten
- 21 stemmen
Hij begon veelbelovend, wat is er in vredesnaam allemaal aan de hand??????
Daarna werd ie minder en eindigde heel ongeloofwaardig.
Er zijn wel meer films met een ongeloofwaardig verhaal die ik roch wel hebben kan door een hele goede uitwerking, maar dat miste ik bij deze, en de spanning verdween op een gegeven moment.
XQlusive
-
- 24 berichten
- 100 stemmen
Na een paar maanden geleden deze bedroevend slechte film gezien te hebben en mijn mening grondig te hebben verkondigd hier op MM, was ik toch benieuwd naar de reacties van anderen op deze film.
Ik zal niet weer mijn betoog gaan houden hier, maar ik sta toch wel te kijken van de 2,5 ster die deze nog krijgt... Ik zie sommigen zelfs 4 of, nog beter, 5 sterren geven!
Nu is het zo dat verschillende mensen, verschillende meningen hebben, van andere dingen houden en/of misschien wel snel overtuigd zijn door een film. Dit laatste blijkt al snel waar te zijn als je in beoordelingslijsten kijkt van desbetreffende personen.
Jullie hebben gelijk; het is een leuk concept, maar je kunt niet ontkennen (wat vast wel gedaan zal worden
) dat het acteerwerk, de regie en het script van deze film teleurstellen. Op alle vlakken slaat de film de plank volledig mis.
Voor de mensen die deze nog moeten zien: als je het echt niet kunt laten, download hem dan ofzo, maar besteed hier geen geld aan... echt zonde...
En voor de mensen die vallen over mijn kritiek: zie het als een compliment... lijkt me heerlijk om zo snel tevreden te zijn, al leef ik liever met m'n ogen open.
Het laatste nieuws

Oekraïense postapocalyptische oorlogsfilm 'Atlantis' is een kijktip op NPO Start Plus

Zaterdag kijk je op televisie naar Robert De Niro in de legendarische maffiafilm 'Casino'

Dit is alles wat je moet weten over de komende Netflix-film 'War Machine' van Patrick Hughes

Eerste teaser en releasedatum onthuld van de goed beoordeelde horrorserie 'FROM'
Bekijk ook

Threads
Drama, 1984
58 reacties

East of Eden
Drama, 1955
69 reacties

Klass
Drama, 2007
291 reacties

Rendition
Thriller, 2007
311 reacties

Tian Xia Di Yi Quan
Actie / Drama, 1972
18 reacties

Flammen & Citronen
Thriller / Oorlog, 2008
45 reacties
Gerelateerde tags
zelfmoordman vrouw relatietreenatural disastercrisisparknatuurstrange behavior virusmysteriousunexplainedtoxin anxiousunprecedented
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








