Lost in Space (1998)

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Stephen Hopkins
met William Hurt, Matt LeBlanc en Heather Graham

De natuurlijke energiebronnen van planeet Aarde raken stilaan uitgeput. Een oplossing dringt zich op, want overleven op de blauwe planeet dreigt onmogelijk te worden. De Jupiter-missie om de planeet Alpha Prime te koloniseren, lijkt het enige alternatief. Wetenschapper Jack Robinson, zijn vrouw, zijn gezin en gevechtspiloot Don West zetten dan ook koers naar de enige andere planeet waarop leven mogelijk is. Hun doel is een hyperpoort rond Alpha Prime te creëren om er op die manier voor te zorgen dat alle aardbewoners snel geëvacueerd kunnen worden, zonder rekening te moeten houden met het feit dat ze eerst lichtjaren in de ruimte vast zouden zitten. Hun plannen worden echter gedwarsboomd door dokter Smith die zo zijn eigen doel heeft om de missie naar Alpha Prime te dwarsbomen.

avatar van Baggerman
Gold de titel maar voor de film. Wat een vehikel! Zelden iemand zo slecht zien acteren als Matt LeBlanc. Volgens mij acteert hij in de comedy ‘Joey’ook helemaal niet: hij IS gewoon een superslecht acteur!!! (in ieder geval in serieuzere rollen!).
Hij verk*tte eigenlijk vooral deze film, wat mij betreft. Nou, meer als 1,5* kan ik hier niet voor geven…….

avatar van ChielB
Geen top, geen verrassend verhaal, maar wel een leuk stukje popcorn-vermaak. Als je van het genre houdt kan je er best een leuk door de weeks avondje mee vullen, maar verwacht er geen zaterdagavond-topper van. 2.5**

avatar van JTV-kijker
pff, ik kan hem nauwelijks een 2.5 geven, Matt heeft zich altijd in zeer slechte films gestort, ook hier, ik vond hem goed in de friends serie maar hierin acteert hij maar middelmaats, hij zou het beter bij komedie houden. Verder zijn de special effects nog redelijk voor dat jaar, alleen de jongen vond ik irritant

Het niveau van deze film gaat echt nergens over. Laat ik het daar maar bij houden.

avatar van Zonnedaeler
Kan ik Matt LeBlanc binnekort nog ergens zien? je ziet um haast nooit meer,,, jammer.....

avatar van Zonnedaeler
ik heb um vandaag weer gezien, eigenlijk vind ik het best een leuke film om op een doordeweekse avond te kijken.
Special effects zien er soms wel vet uit, Matt LeBlanc was meestal wel goed, alleen sloeg de relatie tussen Graham en LeBlanc nergens op.....
Verder was de film goed te volgen maar wel erg druk

Zeer matige Science-Fiction film. Er zitten best leuke effecten in maar het verhaal is flauw en kinderachtig. De eerste 60 minuten zijn nog best aardig maar als ze op die planeet belanden wordt de film erg beroerd. Er zitten best veel bekende acteurs in maar de meesten daarvan spelen echt beroerd (vooral Matt LeBlanc). De enige die me een beetje kon bekoren was Gary Oldman.

Zonnedaeler schreef:

Daar zal wel een goede reden voor zijn

avatar van roherium
2*en omdat het wel een aardig filmpje was maar niet meer dan 2 sterren DANGER WILL ROBISON DANGER!!!!!!!!!!!!

avatar van Baggerman
Zonnedaeler schreef:

Hopelijk is hij Lost in Space....

Voor de echte SF liefhebbers is dit wel een beetje een tegenvaller. Als je op een zondagmiddag niks te doen hebt is het wel aardig, maar anders zou ik mijn tijd nuttiger besteden.

Op een paar goede scènes na is deze fim wel een tegenvaller.
Het scenario stelt niet veel voor en ook de personages hebben weinig inhoud.
Als je een goede SF-film wil zien mag je deze gerust overslaan, ken veel betere filmen in dit genre.

avatar van rep_robert
Baggerman schreef:

Hopelijk is hij Lost in Space....

Gooi deze toch maar in de herziening, lang geleden(sentiment).

avatar van rep_robert
Nou, heb de film herzien en het is niet zo barslecht als MovieMeter wilt doen geloven.
Heb me wel redelijk vermaakt, het uitgangspunt is vermakelijk en de special effects zijn hier en daar wel aardig gedaan. Kreeg goed het gevoel dat ze ook echt verdwaald waren. Zelfs Le Blanc was wel aardig, zijn rol leek wel een beetje veel op Joey, maar dan wat minder dom

Dan helaas de negatieve kant, waar ik net zei dat de special effects soms mooi eruit zien, waren ze soms ook van dramatisch niveau. Vooral dat animatie aapje dat door het beeld heen huppelde sloeg nergens op en voegde helemaal niets toe aan de film. Dan is de techniek al niet hoogstaand en dan gaan ze het ook nog is verpesten met zoiets.
Ook de andere aliens waren behoorlijke fake, de film bevatte genoeg plotholes en vond dat die Kelly Robinson behoorlijk irritant meisje.

Het Disney gehalte was me iets te hoog, uiteindelijk toch iets te braaf de film. Dat merkte je ook aan de cast. Elke leeftijdscategorie was vertegenwoordigd in de film, dus voor iedereen zit er een herkenpuntje in(moeten de makers hebben gedacht).

Ach, het klinkt allemaal erg dramatisch, maar het feit dat ik het wel een vermakelijk ruimteavontuurtje vond icm sentiment doen me toch noodzaken om de film alsnog 'ruim' te belonen.

avatar van DonOswaldo
Redelijk.

Geen sterke film, aardig luchtig allemaal, beetje familie-film achtig. Daardoor kleurt de film ook lekker binnen de lijntjes waardoor het niets bovengemiddelds wordt, maar wel lekker entertaint. Daarbij is het zo in de ruimte een leuke afwisseling tussen andere dergelijke wegkijkertjes die zich toch meestal tot alleen een New York o.d. betrekken.

Special effects soms degelijk, soms wat minder. Cast doet het ook redelijk, vooral leuk om Lacey Chabert in haar jonge jaren te zien (zat al de hele tijd me hoofd te breken waar ik haar nou van kende).

Dat het de volle speelduur genoeg bleef boeien is voor mij genoeg om een voldoende eraan kwijt te kunnen.

avatar van sofripa
Vette tegenvaller. Soms zijn de effecten best oke en dat maakt het behang nog redelijk. De rest: acteren, verhaal, slot onvoldoende. Dus een tik van de juffrouw en een bank achteruit. Slappe handel. Next....

avatar van Betamax
Vond hem dus wel meevallen.
Verhaal was wel wat plotseling afgelopen.
Maar ik heb me wel vermaakt.

avatar van black swallow
best leuk

niet noodzakelijk,

maar best leuk

avatar van Franklin1975
Vandaag voor het eerst in zeker 10 jaar weer eens gezien. Vond hem destijds erg tof. En het eerste uur dacht ik er nogsteeds zo over, totdat de koek op was in de film.
Alleen het LIS-thema van Apollo 440 blijft na al die jaren overeind.

avatar van Skrean
Het zal wel liggen aan het feit dat ik erg van sci-fi houd maar dit vond ik een hele vermakelijke film.

Loepsaal
Best om aan te zien, totdat er een computeraapje opduikt, wat een ellende.
Oldman is weer lekker evil.

avatar van Phantasm
Het 1-ste uur heeft de meeste aktie, daarna zakt het wat in, blijft toch leuk om naar te kijken.

avatar van Number23
Hahahaha wat een score heeft deze film hier. Heb em vroeger talloze keer gezien en van genoten, echt een heerlijk wegkijkertje. Daarom geef ik em een lekker hoog cijfer. Ben benieuwd wat een herziening teweeg gaat brengen

avatar van Capablanca
Lichtjaren in de ruimte vastzitten? Een lichtjaar is een afstand, geen tijdseenheid...

avatar van RuudC
Slechte film die over het algemeen nog best vermakelijk is. Het geheel doet dan ook sterk denken aan Battlefield Earth. Ook een B-filmscript dat een veeeel te hoog budget heeft gekregen. Aanvankelijk valt het kaasgehalte nog wel mee. Het verhaal is serieus genoeg, maar de personages zijn behoorlijk cartoonesque. Lost In Space heeft helemaal geen badguy nodig, zoals nu door Gary Oldman neergezet is. Hij is wel overigens de beste acteur die hier rondloopt, maar dat terzijde.

Nee, de eerste helft is behoorlijk goed. De CGI is duidelijk nep, maar soms worden er mooie shots gepresenteerd. Het concept is erg goed. Het “lost in space”thema spreekt erg aan. Zou je er een serie van maken, zou het erg Star Trek worden. Hier bij deze film had ik te snel door dat het meer een Lost In Time was. Wanneer de eerste echte confrontaties komen, zwakt het verhaal af, door de grote dosis kaas dat het verhaal bevat. Het blijft wel vermakelijk, al mag zo’n CGI-beestje er gerust uit blijven. Veel te nep, waardoor het net lijkt alsof je een comedy a la Who Framed Roger Rabbit of Space Jam aan het kijken bent. Het laatste half uur werd het moeilijk om de aandacht er bij te houden. De film zou best kunnen werken, maar daarvoor is het te cartoonesque, te oppervlakkig en te kitscherig. Ik snap de lage waarderingen wel.

avatar van knusse stoel
1 1/2 *
Helaas, de kinderen spelen teveel op de voorgrond en zijn ook nog eens vroegwijs en als ik ergens een hekel aan heb..... (helaas kan ik het kotsende smileyfiguurtje hier niet meer vinden)
Voor de rest een doorsnee film maar als wij dit allemaal in het begin hadden geweten dat het een typische doorsnee Amerikaanse familiefilm was, hadden wij voor iets anders gekozen i.p.v. "wijze" kindertjes en onderdanige ouderen te moeten aanschouwen. En dan plotseling arriveert er ook nog een ontzettend kinderachtig wezentje wat een Aardse aap voor moet stellen, brrrrrr, wat nepperig en wat een kleuterachtig gehalte krijgt de film daardoor!
Wel mooie beelden maar dat was dan ook een schale troost.

Deze film wil ik dan ook NOOIT weer zien op het scherm, want dan ga ik stenen gooien
Ik heb mij tijdens deze recensie weer zo zitten te ergeren dat de waardering van 2 1/2 ster via de 2 sterren naar 1 1/2 ster is gezakt.

avatar van Left4Dead
Vandaag weer eens de revue laten passeren. Vind hem nog slechter dan de vorige kijkbeurt.
Zonde van het talent van Hurt en Oldman, ook de regisseur heeft veel beter gepresteerd. "Joey" hoef ik niks meer over te zeggen, dat is hier al genoeg gedaan.

avatar van blurp194
Remake van een ouwe serie.

Dat is wellicht ook de grootste fout, het verhaal trekt op niets en lijkt wat te overduidelijk opgedeeld te zijn in stukjes met een cliffhanger ertussen. Verder vond ik het eigenlijk gezien de scores (zowel hier als imdb) best een aardige film, met voor de tijd (vorige eeuw toch alweer) behoorlijk goede cgi en een redelijke cast - zelfs Matt LeBlanc is niet zo heel slecht, en Hurt, Oldman en Graham zijn behoorlijk.

Visueel ziet het er hier en daar best gelikt uit, ook voor de begrippen van nu nog. Maarja, het verhaal dus.

avatar van Boenga
Ik ben geen liefhebben van sf, heb nog maar heel weinig films in dit genre gezien, en kan deze dus ook met niet veel andere vergelijken. Van het eerste half uur zou ik bijgevolg een 'fijne jeugdfilm in de stijl van Star Wars' maken. Het verhaal is poepsimpel, helemaal niet uitgewerkt; en met een bijna belachelijk veel aandacht voor de twee kinderen van het gezin.
Ook de spinnen en het aapje (?) sluiten daar bijvoorbeeld bij aan: wanneer leven wordt aangetroffen op een afstand van x aantal lichtjaren, en de gelijkenissen met aardse wezens is zo groot, dan getuigt dat niet bepaald van veel creativiteit van de filmmakers.
Maar goed: ik kan me voorstellen dat daar wel een publiek voor is.

Helaas: na de landing gaat de vaart eruit, en valt de film met een aantal scenes in herhaling. Bovendien, het tijdreizen en de jonge en de oude versie van Will die daar allebei rondlopen: een beetje belachelijk.

William Hurt: een van m'n favoriete acteurs, sterk in drama, maar hier, ook al doet hij zijn werk naar behoren, loopt hij niet op z'n plaats.

Net niet gebuisd - dankzij dat eerste uur, maar: voor alle zekerheid toch maar naar kijken op vrijdag- of zaterdagavond, wanneer de kinderen niet te vroeg in bed moeten...

avatar van arno74
Spy Kids in Space, daar komt het qua stijl wel op neer. Een gezin gaat op een ruimtereis type Passengers (2016) en komt per ongeluk in een onbekend deel van het heelal terecht waar ze allerlei avonturen beleven. Typische actiefilm voor de jeugd. Absoluut geen meesterwerk, beetje low budget, maar voor scifiliefhebber wel vermakelijk, een kleine 3*.

avatar van Psygothic

Djeez.

Ik had me op basis van de poster toch aan een iets serieuzere scifi verwacht. Niet iets heel nerdy of diepgaand, maar toch wat anders dan dit kleutercarnaval. Dat viel toch wel even tegen.

Sowieso zijn de personages aan de domme kant. LeBlanc is echt waardeloos in dit soort werk en wat Hurt probeerde te doen viel ook echt niet mee. Maar komt, in het begin kon het misschien nog wel iets worden. Even doorzetten, de familie tragiek voorbij proberen komen en hopen dat het eens in space beter zou worden.

Niet dus ... Oldman die het robotje (hoe plastiek) herprogrammeert is kinderlijk en het zet de toon voor de rest van de film. Schabouwelijke effecten, vreselijk acteerwerk en een dwaas plot worden met veel lawaai neergezet, maar het kan niet verbloemen dat dit gewoon een barslechte film is.

Niet dat ik Hopkins nu meteen een geweldig regisseur vind, maar dit was toch een serieuze misfire.

avatar van john mcclane 2
[quote]Psygothic schreef:
Vanaf 13 april 2018 komt er een reboot van deze film op Netflix. Als tv-serie (net als vroeger). Zit iemand daar op te wachten?[/quot
Tot nu toe is het een erg goede serie , met dezelfde namen voor de personages , en prachtige special fx en een top soundtrack waardoor elke afl. aanvoelt als een kleine film .
Daar kan deze Hopkins nog wat van leren .
Oftewel aanrader