Forgetting Sarah Marshall (2008)

Komedie / Romantiek
111 minuten / 118 minuten (unrated version)

geregisseerd door Nicholas Stoller
met Jason Segel, Kristen Bell en Mila Kunis

Peter Bretter (Jason Segel) en zijn vriendin Sarah Marshall (Kristen Bell) zijn uit elkaar. Peter is er kapot van en besluit op vakantie te gaan naar Hawaï. Sarah blijkt echter naar dezelfde bestemming te gaan, alleen heeft zij haar nieuwe vriend meegenomen.

avatar van Metalfist
A comedy about getting dumped, and taking it like a man

Sinds Veronica Mars ben ik een serieuze fan geworden van Kristen Bell. Alles wat ze doet lijkt precies in goud om te slaan en zo hoort het ook want het is een meer dan uitstekende actrice. Om deze reden dan eigenlijk ook Forgetting Sarah Marshall aangeschaft maar ik moet zeggen, zelfs met de kleinere rol van Bell is dit erg vermakelijk.

Het begint nochtans erg teleurstellend. Ik verwachte meer macho en Peter lag teveel te schreeuwen naar mijn zin. Naakte Peter had voor mijn part ook niet gehoeven, al is het wel leuk om te weten dat hij dit effectief in het echte leven heeft voorgehad. Gaandeweg gaat het niveau van de film een stuk hoger en krijgen we erg leuke parodieën zoals CSI. Gelukkig zullen we maar zeggen want anders was de film al snel vergeten. Segel zorgt voor een lekker lopend script maar mist toch op een aantal punten. De clichés worden netjes vermeden, als ze er toch in zitten worden ze op een leuke manier uitgespeeld, maar naargelang de film vordert heb je als kijker niet zo bijster veel met heel de historie tussen Peter en Sarah. Oké, aan de hand van wat flashbacks krijgen we een tikkeltje informatie maar het lijkt gewoon niet te passen dat ze 5 jaar lang samen zijn geweest omdat ik me moeilijk kan voorstellen dat ze bij elkaar passen. Beetje jammer maar gelukkig zit het hilarische van de film hem in de vele bijrollen en filmverwijzingen die bijna allemaal geslaagd zijn (het Dracula gedeelte vond ik zelf wat minder).

Qua cast is dit werkelijk een feest. Jason Segel levert een goed script af maar is als acteur wat waardeloos. Loopt continu rond alsof hij elk moment in tranen kan uitbarsten en komt pas los wanneer hij met zijn surfboard tegen Snow knalt. Heerlijke scène en een uitstekende timing van Segel, die vanaf dat moment echt in zijn rol zit. Iemand die altijd in haar rol zit is Kristen Bell. Gisteren is ze 30 geworden maar verdomme, je zou het niet zeggen. Ik vindt dat ze er nog altijd als 20 uitziet. Ze heeft zo'n natuurlijke schoonheid en komische timing waardoor ze zonder twijfel één van mijn favoriete actrices is aan het worden. Hoop dat de plannen voor Harley Quinn toch eens realiteit worden. Soit, hier heeft ze een kleinere rol dan ik had verwacht maar toch doet ze het weer erg leuk. Gisteren kraakte ik Mila Kunis nog redelijk hard af in Book of Eli maar wist ik veel dat ze ook in deze film zou meespelen. Misschien maar goed dat ik het niet wist want anders had ik hem niet opgezet. Geheel onterecht want Kunis is hier werkelijk uitstekend. Vooral de bitchfights tussen haar en Bell zijn goud waard. Qua hoofdrollen dus al wel serieus de moeite waard maar de bijrollen zijn het nog meer. Russell Brand is sowieso de koning van de film. Met zijn Aldous Snow zet hij een hilarisch personage neer maar vooral in combinatie met Jonah Hill komt hij helemaal op dreef. Get Him to the Greek komt nu helemaal op het verlanglijstje te staan. Maar daar stopt het niet bij, ook Paul Rudd is van de partij en dan heb ik het nog niet over de vele hilarische Hawaiianen en Bill Hader. Zelden een film gezien waar de bijrollen over zoveel meer kracht beschikken dan de hoofdrolspeler (dan heb ik het vooral over Segel).

Leuke film maar vooral dankzij de uitmuntende cast. De setting is mooi, het verhaal verloopt vlot met hier en daar wat mankementjes maar over het algemeen wel zijn 5€ waard. Al is het maar voor Kristen Bell.

avatar van Xx_se7en_xX
Deze film heeft mij zo verrast. Ik dacht dat het echt zo'n standaard romantische komedie was, maar dat viel best mee. Natuurlijk zit de film vol van de clichés maar de film moet het mij hebben van zijn geweldige humor. Lekker flauw maar ontzettend grappig.

Trouwens vond ik de bloopers ook zeker een aanrader.

avatar van Xx_se7en_xX
O ja, bijna vergeten. Ik vind de lach van Mila Kunis wel erg nep overkomen. Dat wilde ik er nog even aan toevoegen.

avatar van darkknight
Leuke comedy, ik verwachtte een doorsnee romcom, en in het begin leek de film hier ook op af te stevenen maar vanaf dat Peter op Hawaii aankomt neemt de film gelukkig een andere wending en wordt alles veel luchtiger en komischer, alleen al door het introduceren van het personage Aldous Snow die zeker een meerwaarde is voor deze film.

Dit is de eerste film die ik heb gezien waarin Jason Segel de hoofdrol speelt maar ik vind niet dat hij het slecht doet. Ook voor Kunis en Bell geldt dat ze meer kunnen dan alleen mooi wezen, het acteerwerk was dus prima. Verder vond ik ook de bijrolletjes leuk van acteurs die vaker in dit genre voorkomen, zoals Paul Rudd en Jonah Hill. Zoals al eerder is gezegd deed de film zich ook aan mij niet als clichématig voor, dit kwam denk ik mede door het einde.

Natuurlijk was de setting ook mooi en de komische sfeer was ook precies goed, het was niet echt een film waarbij je over de grond rolt van het lachen maar wel één die je de hele film door in een vrolijke stemming houdt.

één van de betere romantische komedies 3,5*

Are those sad tissues, or happy tissues?

Zakdoekjes voor het huilen zijn er bij het kijken van Forgetting Sarah Marshall gelukkig niet aan te pas gekomen, maar tranen van plezier bleven ook uit.

De cast zit wel goed. Kristen Bell zit goed in haar rol en Mila Kunis acteert ook leuk. Bij momenten wordt duidelijk waarom ze haar een vaste stemrol hebben gegeven in Family Guy en waarom ze bij That 70's Show ook regelmatig voor de oneliners moest zorgen: fantastische stem en timing (I don't know Peter, just get off the fucking rock!). Russell Brand komt na een tijdje wel op dreef, maar zijn personage is het naar mijn mening niet waard om zo'n grote rol te krijgen. Ik ga dan ook wijselijk wegblijven van Get Him to the Greek, waar ook de immer irritante Jonah Hill in meespeelt, die in deze film sowieso al een veel te prominente rol kreeg. Segel, tenslotte, is één van de grootste redenen waarom deze film zo traag op gang geraakt: vol zelfmedelijden en met z'n voortdurend gezeur kan Peter van mij op geen sympathie rekenen. Hij komt pas eindelijk op gang, samen met de rest van het verhaal, wanneer hij erachter komt dat Sarah hem al een jaar bedroog. Helaas is het kwaad - zowel in de film als bij het bekijken ervan - dan al geschied.

De leuke scènes zijn schaars verspreid, maar eens ze plaatsvinden zijn ze wel goed. Dan heb ik het vooral over de yogales, de double date, de stukjes met het pasgetrouwde koppel en Paul Rudd als gedrogeerde surfinstructeur en ook het 'om-ter-luidst' wedstrijdje in de slaapkamer is wel leuk.

Eens het verhaal op gang komt is deze komedie erg te pruimen, maar die aanloop van 70 minuten is gewoon veel te lang en uneventful om een betere score te verdienen.

Musicer schreef:
Are those sad tissues, or happy tissues?

Hadden die tissues niet een hele andere rol in de film?

Ja, maar die betekenis overnemen zou nogal ongepast zijn voor op een openbaar forum

Blijft gewoon top!
Lange tijd terug al 2x gezien, maar laatst nog eens uit de kast gepakt.
Mila Kunis..
mmmm!

Musicer schreef:

Had ik eigenlijk ook niet hoeven zeggen.. goed geschreven recencie Musicer.

Leuk, maar met een kanttekening.

Had de films van Stoller beter in andere volgorde kunnen kijken. Greek is duidelijk de betere film, maar de referenties tussen beide films zorgen hier voor wat extras. Chronologisch is dat alleen niet helemaal fair natuurlijk.

Deze film lijkt een voorloper van The Heartbreak Kid te zijn, en daarmee is eigenlijk het meeste wel gezegd. Wat explicietere sexgrapjes, mooie omgeving en wat matige liefdesperikelen. Verder wat leuke bijrolletjes (Brand is weer geweldig), een aantal geslaagde grapjes en een redelijk relaxed sfeertje.

Maar ook typische minpunten. Een aantal grappen die compleet niet aankomen, een te lange speelduur en een veel te serieuzer (althans poging tot) laatste half uur dat maar niet wil werken. Doet het bijna nooit in een comedy als deze.

De balans is net positief, mede dus doordat er nogal wat links tussen deze film en Get Him To The Greek bestaan. De verdere popverwijzingen zijn ook wel een leuke toevoeging. Vind Stoller met z'n twee filmpjes toch duidelijk boven het Apatow geneuzel uitsteken. Ligt vooral aan het gebrek aan vuilbekkende improvisatie vermoed ik.

avatar van dave
Blije zakdoekjes of droevige zakdoekjes? Om even een verder totaal irrelevante quote aan te halen.

Zeer aangename RomCom uit de Apatow-stal. Elke acteur zit goed in zijn vel en steekt veel van zichzelf in de dialogen en personages. Alles voelt natuurlijk en allesbehalve geforceerd aan, zelfs niet tijdens de ietwat hardere komische pogingen. De speelduur is langer dan het gemiddelde binnen het genre, maar buiten kijf staat het feit dat elke minuut de moeite waard was. Enkel een beetje jammer van de slappe ontknoping, en dat terwijl de film tot tien minuten voor het einde de voorspelbaarheid wist te verdoezelen.

Enfin, ik heb er alleszins hartelijk om kunnen lachen, mede dankzij de schitterende typecasting en de algemene manier van acteren.

3,50

avatar van DB10
Zal nooit mijn type film worden dit .... gelukkig speelden Kristen Bell en Mila Kunis wel mee. Dat redt de film nog enigszins

avatar van amanda22
Leuke film, heb ervan genoten....
Niet speciaal of echt zo leuk dat ik van de bank viel maar gewoon sunday evening leuk

Toch 4*

avatar van Bruens
Erg vermakelijke film, was beter dan ik ervan had verwacht. Als Jonah hill zijn mond open doet in een film ben ik al gauw tevreden.

my humble opinion

avatar van Mischa
Top!

avatar van Vinokourov
Het plot an sich trok me niet zo, maar de grappen her en der waren wel weer erg leuk gevonden. Apatow en zijn kornuiten vervelen me voorlopig nog lang niet.

avatar van Boogeyman
Sarah Marshall: And you know what? Let me tell you something about these tattoos, okay. That is Buddhist, that is Nordic, that is Hindu, that's just gibberish. They are completely conflicting ideologies, and that does not make you a citizen of the world, it makes you full of shit!

Aldous Snow: Was that genuine or did you fake that? Right, I'm probably gonna clear off now. I'll have a little sleep for a few hours, then I'm probably gonna go in the morning. Okay.
Sarah Marshall: I hate your music.
Aldous Snow: Yeah, well I fucked the housekeeper, the other day.

Hilarisch op sommige momenten inderdaad

avatar van bauwens
Eindelijk een romantische komedie waarbij de ex'en elkaar NIET terug krijgen. Wat een opluchting..

avatar van Grizzly3030
Voor een komedie zeer geslaagde bedoeling! Leuk, leuke film!

avatar van devidia
niet zo'n goeie film. weinig geslaagde moppen, emotioneel gezwets enz enz
en wat is die jason segel een slechte acteur! ik vond hem ook al erbarmelijk in i love you, man...

cr_ix
Vervelend dat die kerel in het begin ff met z'n snikkel in het beeld komt, dat had wat mij betreft ook weer niet gehoeven. Wel een grappig film om zo ff te kijken.

avatar van mock turtle
Geweldige film! Deze film wisselt platte en subtiele humor met elkaar af, en Jason Segel en Russell Brand zijn ook weer fantastisch. De film was soms iets aan de langzame kant maar misschien maakte de relaxte sfeer de film juist wel sterk.

TMP
Jason Segel en Russel Brand zijn nog wel grappig in deze film, al zijn de meeste grappen nogal over de top. Het magere verhaal wordt hierdoor echter niet goed gemaakt. Niet echt de moeite waard.

avatar van Tranquiloz
Redelijk.

avatar van jordkaka
Leuke film, af en toe zeker grappig. En Mila Kunis zorgt voor meer kijkplezier, die serie Crime Scene vind ik wel wat slap bedacht en komt te vaak in de film voor imo. 3*

Ik had meer een comedy verwacht dan een overdreven romance. Ik heb nogal weinig moeten lachen. Viel me erg tegen!

avatar van filmfilmfilm
Mila en bell... dammmm!

laundromat
Nog maar es checken of-ie 4* waard is.

avatar van casperspook
Erg leuke film, heb ervan genoten
Zaten echt superdroge stukjes tussen
Vond het acteerwerk ook erg vermakelijk
Als Jonah Hill spreekt kan je gewoon je lach niet houden

Die Dracula musical

Nog steeds een zwak voor deze film.