Allan Quatermain and the Lost City of Gold (1987)

Avontuur / Actie

geregisseerd door Gary Nelson
met Richard Chamberlain, Sharon Stone en James Earl Jones

Allan Quatermain en Jesse Huston staan op het punt vanuit Afrika terug te keren naar Amerika. Een dodelijk gewonde man brengt echter nieuws over Allans broer, Robeson, die verdwenen is bij de zoektocht naar de legendarische Stad van Goud. Samen met Jesse, Umslopogaas en Swarma trekt Allan de jungle in op zoek naar de vreedzame Stad van Goud waar Robeson zou verblijven.

avatar van kungfuzombie
Lekker B-film en erg vermakelijke Indiana Jones rip-off. Let op het slechte acteren van Sharon Stone!!!

avatar van Bandit
Nou, inderdaad wat een drama zeg!

avatar van Captain Pervert
Tsja, ik heb natuurlijk een zwak voor Richard Chamberlain omdat ik van hem heb genoten in de miniserie Shogun.

Verder is dit inderdaad een behoorlijke Indiana Jones ripoff, compleet met hoed, tatatatata riedeltje op de achtergrond en de nodige clichématige sidekicks. Opvallend hierbij is de rol van James Earl Jones, die een stoere krijger speelt. Eén van de weinige rollen dat hij eens géén eminent grise speelt.

Ik vroeg me al af waarom deze film door SBS wordt uitgezonden op een pornofilm-tijdstip, maar de film is best wel slecht eigenlijk. De beeld-over-beeld scènes in de kano zijn gruwelijk. Het is zo overduidelijk dat ze in het luchtledige roeien, de roeispanen zijn niet eens nat.

Verder heb ik me wel aardig vermaakt hoor (tot nu toe, de film duurt nog effe, is nu reclame), maar dit soort avonturenfilms moeten toch een beetje een budget hebben om het leuk te maken.

2.5 sterren.

avatar van Quentin
Deze films beginnen met het deel er goedkoper uit te zien en slechter te worden ..... 1 *

Hij ging voor Gold maar dat was te hoog gegrepen, jammer !

avatar van james_cameron
Ik kan maar niet beslissen welke van de twee Allan Quatermain-films slechter is. Beiden zijn eigenlijk bagger- slecht gemaakt, slecht gespeeld en met hilarisch slechte special effects. Vooral Sharon Stone is irritant.

vond ze beide toch wel erg leuk altijd

De eerste was al noet hoogstaand.
Zelfde geldt voor zijn opvolger.
Slap aftreksel van de Indiana Jones serie.

avatar van Flipman
De voorganger van deze film kreeg een hoger cijfer, en dat snap ik niet. Dit is een herhaling van het voorgaande deel, qua humor dan. Ik weet niet eens zeker of ik deze wel heb af gezien, zo saai vond ik 'm.

Ik geef een twee.

veron35
Sharon stone en Richard Camberlain schelen 24 jaar!

avatar van riefenstahl
Jaren geleden in een kringloopwinkel de video gekocht voor een paar centen en dus al een paar keer gezien.
Ik kan altijd zo heerlijk ontspannen bij dit soort films: leuk, gemakkelijk kijkvoer.
Ondanks het duidelijke lowbudget karakter vind ik de effecten toch amusant en de sfeer van deze avonturenfilm is aangenaam.
Jones zet een goede rol neer.
Wat mij betreft zeker een voldoende.

En het eerste deel heb je niet gezien?

avatar van erik1677
deze film ook regelmatig gezien in mn jonge jaren en vindt hier ook weinig mis mee.
Als je even gaat voor je verstandt op nul te zetten.
Vooral de worsten vretende duitse oficier is geweldig.

avatar van movie acteurs
Zoveelste rip off van Jones maar voor met met een goede knipoog.

Toentertijd hadden we eigenlijk alleen maar van dit soort "verstand op nul" filmpjes. Blijft toch wel een leuke aangename b-prent. Ook leuke decors met cheesy personages. Verhaaltje komt leuk en avontuurlijk over. Wel zijn de special effect zeer goedkoop en erg slecht. Maar voor het geheel vond ik de film nog best leuk dus krijgt het een kleine 3,0.

vond de vorige film wel te doen. wil deze kopen maar vind hem alleen op desze site. vind het nogal duur heeft iemand een andere site?
DVD Avontuur - dvdigital.nl

avatar van DragQueen
Slechter dan zijn voorganger. Al is het bij vlagen nog wel enigzins vermakelijk. Stone en Chamberlain acteren ook beduidend minder. Verder doet het geheel nogal goedkoop aan, en is het verhaal verloop vrij ongeinspireerd. 2 Sterren.

avatar van xxERWINxx
Beetje oudbollige film, de voorganger van indiana jones, in de jaren 80 was dit een leuke avonturenfilm, maar als je nu kijkt stelt het niet veel meer voor.

avatar van Duke Nukem
Jesse Huston: "I'm not getting married here and spending my honeymoon swinging from vines and checking the bed for snakes."

Allan Quatermain: "Those weren't the only things i had planned."

Swarma: "Find the wall of Jalpora.
Pay heed to its secrets.
Seek the devil's heart."

Allan Quatermain: "Sounds like helpful travel tips!"

Wat, behalve enkele komische dialogen, kan ik nog meer zeggen over deze film dat goed is? Richard Chamberlain zag er goed uit met een baard, Sharone Stone had een mooi snoetje, de main theme van Jerry Goldsmith is heel 'catchy' (hoewel het veel te veel herhaald wordt doorheen de film).

Ik herinner mij dat ik de eerste film 'King Solomon's Mines' (1985) als tiener niet heel goed maar toch wel amusant vond. Dit vervolg vind ik bij herziening toch een grote teleurstelling (een saai verhaal en heel slechte special effects), benieuwd wat ik bij een herziening van de eerste ga vinden.

avatar van PEN15
Tja, ik was op zoek naar een Indiana Jones na-aper die ik ooit als kind op de teevee zag. Dat blijken de Quatermainfilms niet te zijn geweest. Er was er een waar, zoals gebruikelijk in de slotminuten, het hele verborgen rijk inelkaar begint te storten en je kon zien dat die brokstukken die naar beneden kwamen van schuimrubber waren. Ook meteen maar met nazi's, indianenstammen en een enorm lange trap naar de ingang van een grot. Iemand die dit wat zegt misschien?

Deze is absoluut nog wat minder dat zijn voorganger. Op zich heb ik er niks op tegen dat het zo cheesy is, maar er is gewoon niks van spanning of verrassing. Quatermain heeft telkens maar de oplossing voor handen en lost alles met zijn klappertjespistool op. Jesse is er alleen maar om Quartermain in de problemen te brengen. Sharon Stone werd daartoe genomineerd voor een razzie, maar wat kan zij daar aan doen als het de bedoeling was om dat typetje zo te spelen. Verder is ook duidelijk dat ze op Conan the Destroyer wilden meeliften.

avatar van Bantavoer
Leuk verhaal en goed geacteerd, maar wat een bagger special effects, zeg. Tenenkrommend. En wel een hele slechte rip off van Indiana Jones. Vooral met die boot. Oh, man, man, man. Leuke film voor de jeugd misschien.