Dragonslayer (1981)

Alternatieve titel: Te Vuur en te Zwaard

Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Matthew Robbins
met Peter MacNicol, Ralph Richardson en Caitlin Clarke

Vroeger, toen draken nog leefden, was het altijd verstandig om ze te vriend te houden. En net als bij de man, gaat ook bij een draak de liefde door de maag. Een koning houdt regelmatig een loting onder alle maagden in zijn rijk. De maagd die wordt uitgeloot zal worden geserveerd aan de draak, om hem weg te houden uit het koninkrijk. Het is aan een magiër en zijn hulpje om de draak te doden.

avatar van Lennert
Ik kan hier onmogelijk nu een score voor geven, maar wat zou ik veel overhebben om deze film nog eens te kunnen zien! Ik zag hem ongeveer 7 jaar geleden en sindsdien vervloek ik mezelf dat ik hem nooit heb opgenomen...

Geen onaardige film maar als je deze film gaat kijken moet je je wel realiseren dat het uit de begin jaren 80 komt en de speciale effecten nog niet zo hoogstaand waren als vandaag de dag. Het is het bekende verhaal, een held die het gaat opnemen tegen een draak en het uiteindelijk wint. Niet de beste film maar zeker de moeite waard om in je collectie te hebben. Het krijgt van mij een 3 uit 5.

avatar van Lennert
Met plezier zal ik hem opnieuw kijken!

avatar van Quentin
Poster lijkt op die van Star Wars a new hope.

avatar van Lennert
Ja, dit was een heerlijke film. De spanning werd goed opgebouwt, de acteurs en settings waren mooi en de draak... kippenvel! ****

avatar van veertjebrug
heb deze eens een paar jaar geleden gezien.
en als ik eerlijk moet zijn kan ik er me bijna niks meer van herrinneren

IveLoveMovies
Vandaag heb ik deze film eens uit mijn kast getrokken. Het is inderdaad en hele leuke film. Vooral Peter MacNicol die in deze film meedoet (Waar hij nog heel jong is) is leuk. Leuke sfeer en voor in die tijd hele goede speciale effecten. Leuk om eens gezien te hebben.

Daarom 4.0/5

avatar van the new guy
Tegenvaller. Wat een belabberde hoofdrol. Pee Wee die de draak verslaat, alsjeblieft val me niet lastig met dit soort nonsens.

avatar van as
as
Werd gisteren vertoond in Austin tijdens south by southwest. Was een avond georganiseerd door aint it cool news dude Harry Knowles. En wie loopt daar in eens binnen: Guillermo de Toro! N de screening praatten ze wat over de film en over de invloed dat het heeft gehad op de filmmaker

Dat was een leuke verrassing, zeg.

Foto's van Arien Siertsema | Facebook

Blijft een heerlijke fantasyfilm

avatar van Lennert
Ik kan me ook goed voorstellen dat Del Toro hier een groot fan van is, Vermitrax is een fantastisch nachtmerrie-creatuur zoals hij ze ook graag maakt. Meedogenloos, duivels en vooral doodeng. De draak in Dragonslayer heeft mij als kind in ieder geval enkele nachtmerries bezorgd en staat voor mij vandaag de dag nog steeds te boek als de ultieme draak in een film. De enige andere film die enigszins in de buurt lijkt te komen is Reign Of Fire, omdat de draken daar ook fantastisch ontworpen zijn en zeer goed bewegen, maar dat is het wel zo'n beetje.

Wat Dragonslayer nog meer zo'n fijn werkje maakt is de duistere sfeer die men de hele film door vol blijft houden. De wereld is chaotisch en verdeeld, je ruikt de stank bijna, je ziet het zweet op de gezichten van de boeren die onderdrukt worden door de koning. En ja, er sterven mensen, iets wat helemaal voor een Disneyfilm toch een fijne verademing is, want het gaat er in dat opzicht niet zachtzinnig aan toe. Nergens wordt het echt expliciet, maar het gehalte van doorboorde, opgegeten of verbrande mensen ligt toch vrij hoog.

Dragonslayer kan voor sommige mensen dan misschien gigantische kitsch zijn, ik ben dermate gecharmeerd van het acteerwerk, de scenery, het verhaal en vooral het prachtige creature design en de special effects, dat ik de film met alle plezier een van de beste jaren '80 fantasy pareltjes wil noemen. Sprookjesachtig en duister, zoals ik ze het liefste heb.

avatar van Filmkriebel
Ik heb een herziening lang uitgesteld, want ik was niet meer zeker hoe ik hem zou vinden. De film overtrof mijn verwachtingen en was beter dan ik me hem herinnerde. De special effects zijn uiteraard gedateerd maar dat kun je de film niet verwijten vind ik. De vliegende draak komt wat collage-achtig over, maar de close-ups bij de eerste confrontatie met Galen vond ik voor die tijd wel op en top.

Dragonslayer is de typische vroegmiddeleeuwse legende van draken en heidense ritussen van opgeofferde maagden, waarvan het einde het begin van het christendom inluidde... mja, legende dus. McNicol speelt de jonge, wat stripachtige leerling-alchemist en tovenaar die wat aan Disney's Merlijn doet denken. Wel doet de film erg gedateerd aan met de bombastische muziek en de soms houterig theatrale acteerprestaties. Zeer behoorlijk.

avatar van RuudC
Jammer van zo’n eeuwig saaie Peter MacNicol in de hoofdrol, maar verder is Dragonslayer een must voor de liefhebbers van sword and sorceryfilms. Dragonslayer had misschien wel een iets beter verhaal kunnen hebben en wellicht een betere aankleding, maar de draak is fantastisch. Er zitten enkele bijzonder gave shots in en Vermithrax overtuigd stukken beter dan draken in moderne films. Slechts in Reign Of Fire wordt hij overtroffen. Dat Vermithrax nog vaak gekopieerd wordt (kijk bijvoorbeeld eens naar het artwork van Dio’s Killing The Dragon) is gewoon een compliment.

Het is ook weer niet zo dat Dragonslayer onbetreden paden verkent. De film doet aan als een geslaagd dungeons and dragonsavontuur. Er zitten een aantal gave scenes in en de sfeer doet uiteraard denken aan Conan The Barbarian. Gewoon lekker goed versus kwaad in een weinig vriendelijke, duistere wereld. Voor een Disneyfilm vallen er flink wat slachtoffers en dat is voor het verhaal een erg goede zaak. Hier wat magie, daar wat (zwaardgevechten)actie. Het is simpel, maar redelijk doeltreffend. MacNicol is alleen een droplul. Het is gelukkig de draak zelf die de film de moeite waard maakt.

avatar van baspls
Geweldige film! Ik verwachte een iets knulligere film, man wat was dit goed.

De effecten zijn echt fantastisch! De draak is heel erg goed gemaakt en het vuur ook. Je ziet duidelijk dat de Crew van Star Wars en ILM hier ook aan hebben gewerkt. Alleen aan het einde worden de effecten iets gedateerder, naar mijn doen nog steeds goed, de draak in de paar laatste scénes (als hij er met de tovenaar vandoor gaat) doen me erg denken aan The Battle for Endor. Maar over het algemeen zijn de effecten, net als bij Star Wars, heel erg goed. Dragonslayer heeft ook net als Star Wars zo'n mooi ILM-charme.

Het acteerwerk is ook erg goed. Caitlin Clarke, Ralph Richardson en Albert Salmi zijn erg goed en natuurlijk is Ian McDiarmid (Palpetine) geweldig als Broeder Jacopus. Eigenlijk is alleen Peter MacNicol wat minder. Niet echt het type om een hoofdrol te spelen.

De opname locaties waaronder Noord-Wales zijn erg goed uitgekozen en de film heeft een hele mooie setting. Mate-painting was ook erg goed.

De muziek van Alex North was ook heel erg goed en was lekker duister. Geluidseffecten waren ook bijzonder goed.

Al met al een hele goede film. Die poster lijkt heel erg veel op de poster van Star Wars en de film heeft ook best een Star Wars-achtig karakter. Erg goed verhaal. En ja hoor de film word weer ondergewaardeerd door iedereen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Disney's drakendoder.

Ondanks het feit dat deze fantasyfilm over een draken dodende tovenaarsleerling al weer meer dan dertig jaar oud is, voelt hij nog best fris aan. Op wat gedateerde effecten na uiteraard, maar een kniesoor mag best eens vrolijk zijn. Een avontuurlijke en onderhoudende Disney met mooie beelden en een lekker sprookjesachtig sfeertje zal menige kijker een goede avond bezorgen.

Goed.

avatar van woeler82
Gisteren nog gezien, blijft een mooie fantasy film, hoewel de special effect niet zijn zoals nou, maar
het verhaal is goed en de acteurs spelen goed vind ik.

De rest is aan iedereen zelf om te oordelen hoe goed hij die film vindt

avatar van baspls
woeler82 schreef:
hoewel de special effect niet zijn zoals nou

het grappige is dat ik de effecten van toen juist beter vind dan die van nu

Bantavoer
Na bovenstaande recensies maar eens naar deze film gekeken. Hou wel van fantasy films. De oude man die neergeschoten werd door een pijl kwam me bekend voor. Na even googelen kwam ik uit op The Neverending Story (man in mandje bij de Oracle). Ik weet, hij heeft meerdere films gespeeld.
Wat betreft de film: duurde wel lang, voordat die draak kwam. Maar voor een film met special effect uit de jaren 80 toch heel leuk gedaan. Hoewel Disney's films altijd kuis zijn, was er één scene wat ik niet van Disney verwacht had. Welke? Ja, dat zou je de film zelf moeten bekijken.

avatar van rcuppen79
Fantasyfilms waren in de jaren ’80 een populair thema. Dit was met name te danken aan het succes van films als Star Wars en de verbeterde visuele technieken die er in de jaren ’80 voorhanden waren. Dragonslayer is één van de betere fantasyfilms uit de jaren 80.

De trucages waren voor die tijd baanbrekend en er werd hier voor het eerst echt gebruik gemaakt van “Go-Motion”, een verbeterde variant van “Stop-Motion” waarbij een bewegend voorwerp wordt gefilmd en vervolgens met behulp van de computer in een bepaalde scène wordt gemonteerd. De draak uit Dragonslayer werd op een dergelijke manier gecreëerd en het moet gezegd worden dat deze er na ruim 30 jaar nog steeds indrukwekkend uitziet. Naast de prachtige trucages is ook de muziek van Alex North uitermate fraai.

De film bevat een leuk verhaal alleen is hoofdrolspeler Peter MacNicol een teleurstelling en valt hij behoorlijk uit de toon met zijn Amerikaans accent. Gelukkig hebben we nog Ralph Richardson, die hier één van zijn laatste filmrollen vertolkt, voordat hij in 1983 stierf aan een beroerte.

Op locatie geschoten in Wales.

avatar van centurion81
Hmmmm....Ik vind toch niet dat deze film de tand des tijds doorstaan heeft. Het verhaal was flinterdun en afgezien van de special effects hielden ook de acteerprestaties niet over. Ik had af en toe meer het gevoel naar een toneelstuk te zitten kijken. Jammer, want had wel zin in deze film =)

avatar van keimpeS
Heerlijke klassieker, die qua special effect best goed was voor die tijd. Past voor mij in het rijtje van The Beastmaster, The Dark Crystal, Labyrinth etc.