King Solomon's Mines (1985)

Avontuur

geregisseerd door J. Lee Thompson
met Richard Chamberlain, Sharon Stone en Herbert Lom

Afrika-kenner Allan Quartermain staat erom bekend keihard maar tegelijk charmant te zijn. De man bij uitstek dus om een avontuurlijke expeditie aan te vatten en op zoek te gaan naar de legendarische mijnen van Koning Solomon. Dat hij door allerlei ongure types belaagd wordt, had hij kunnen verwachten. Maar dat hij ook nog wordt opgescheept met een jonge vrouw zo apart als Jessie Huston, had hij zich in zijn stoutste dromen niet kunnen voorstellen.

avatar van movie acteurs
Vermakelijke Indiana Jones kloon. Dialogen, plot en diepgang is hier niet relevant en moet je wegdenken alsof je het uitgumt. Dan heb je het over een vermakelijke, leuke avonturen film. De film straalt niet als een diamant. Vooral in dit genre hebben we toch wat betere films gezien, maar toch heeft ie wel wat met oa de cast die hier best zijn best doet. Heb het origineel niet gezien dus dat is misschien ook mijn voordeel.

Wel erg opvallend was de rol van Stone. Dat had erg veel weg van een van de Indiana Jones film: temple of Doom. Misschien wel de bedoeling, het was ook een rip-off. Ik heb me er in ieder geval niet aan gestoord. Ik vond dit persoonlijk een leuke avonturen film. Enigszins goedkoop maar het mocht er toch wel wezen. Wat mij betreft, een leuke pulp van Cannon. 3,0.

kappeuter (moderator)
Link werkt niet. Plaatje is verwijderd.

Hier staat de poster nog wel:
Wrong side of the art.: King Solomon's Mines (1985, USA) - weirdposters.blogspot.com

avatar van Plan 9
Niet echt indrukwekkende.

Dat was destijds natuurlijk een kloon van Indiana Jones en dan in alle opzichten. Het leuke van deze film (achteraf gezien dan) is eigenlijk dat dit min of meer het debuut is van Sharon Stone in een film. Ondanks dat het een behoorlijk slechte film is heeft het Sharon Stone wel windeieren opgeleverd want haar carrière ging daarna voorspoedig, het tegenover gestelde is eigenlijk gebeurt met Richard Chamberlain.

avatar van DragQueen
Redelijk vermakelijke avonturenfilm. Chamberlain en Stone zitten aardig in hun rollen. Het concept is natuurlijk regelrechte ripp-off van o.a Indiana Jones. Toch is het wel een leuk filmpje om eens gezien te hebben. 2,5 Ster.

avatar van Perry Meer
Indiana Jones kloon, kloon van Indiana Jones, Het concept is natuurlijk regelrechte ripp-off van o.a Indiana Jones huh?

King Solomon's Mines is geschreven door H. Rider Haggard in 1885!

avatar van Perry Meer
een kinderfilm met weinig van doen naar het originele verhaal
waardeloos met op het laatste half uur een beetje de moeite waard
maar voor de rest niet leuk of spannend
ik begrijp ook niet waarom ze niet het verhaal van het gelijknamige boek aanhouden
in plaats van deze ongein pulp onzin, bah stelletje zeikers

1,5 gooi maar in me pet

avatar van Picker
Vroeger als kind meerdere keren gekeken en ik kan me nog herinneren dat ik dit toen een erg vette film vond!! Ik besef nu na een herziening dat ik het beter bij die herinnering had kunnen houden! Mensen toch wat slecht...

avatar van baspls
"Zurueck! Ihr verdammten schwarzen Idioten!"

Weer een grappige prent uit de Cannon-stal. Dit keer een poging om op het succes van Steven Spielberg's Indiana Jones mee te liften. En dit is behoorlijk snel gedaan gezien de overeenkomsten met Indiana Jones and the Temple of Doom die slechts een jaar eerder verscheen.

Het acteerwerk is op zich wel aardig. Richard Chamberlain is geen Harrison Ford maar was wel een vermakelijke held. Sharon Stone was ook beter dan verwacht, en zeker geen staf om naar te kijken. De stamleden en andere inwoners waren mij een beetje te stereotype. Ik bedoel, kannibalen met een ketel serieus? De Duitsers waren dan wel weer grappig, vooral die commandant met z'n braadworsten en Wagner. Maar erg overtuigend zijn ze niet, een beetje een accent opzetten en wat Duitse woorden prevelen, ze spraken Kaputt niet eens goed uit. John Rhys-Davies was een leuke verassing, totaal in contrast met zijn rol in Indiana Jones speelt hij hier de slechterik. Dat gaat hem wel veel minder af maar toch was hij best vermakelijk. Ze hadden van mij zijn relatie mat Quatermain beter mogen uitwerken, ze kennen elkaar maar waarvan en waarom hij wraak wil nemen weten we niet. Britse acteur Bernard Archard komt ook nog een bij-rolletje meespelen maar word niet eens genoemd in de aftiteling.

Precies 100 jaar na het verschijnen van het boek uitgebracht, omdat het vervolg tegelijkertijd was opgenomen was het ook geen probleem om deze op tijd uit te brengen voor de honderdste verjaardag van het tweede boek in 1987. Toch volgt de film het boek nauwelijks. De film speelt zich af in de eerste wereldoorlog ter wel het boek zich voor 1880 afspeelt, dit natuurlijk alleen maar om net als in Indiana Jones Duitsers als slechteriken te hebben.

Ik vond het een beetje raar dat ze in fictieve landen in midden Afrika zoeken naar de schatten van Koning Solomo. Ik bedoel, rond Israël of Egypte zou echt vele male logischer zijn. Maar dat komt door het boek waar de film op gebaseerd is. In 1885 was Afrika namelijk nog lang niet in kaart gebracht en was een groot deel nog een mysterie, de auteur verzon dus dat in zo'n onontdekt deel van Afrika de schatten van de Bijbelse Koning Solomon te vinden zouden kunnen zijn. Grappig feitje is dat in het boek helemaal geen vrouwen voorkomen. De film neemt het boek als basis maar heeft een hoop elementen overgenomen ("geleend") uit Indiana Jones.

De stunts zijn maar wat magertjes, erg realistisch ziet het er niet uit. Ook de effecten zijn niet het sterkste punt van de film. Voornamelijk de blue-screens en ontploffingen zagen er echt niet uit. De film is misschien iets te ambitieus voor een budget van $12,500,000.

De muziek van Jerry Goldsmith was wel erg goed, kan uiteraard in de verste verte niet tippen bij John Williams avonturen score maar toch zeker niet slecht. Ook heeft de film die cheesy Cannon-sfeer.

Al met al best een vermakelijk filmpje, niet het beste dat Cannon heeft geproduceerd in de 80s maar ook niet het slechtste. Voor kinderen die net onder de indruk zijn van de avonturen van Dr Jones kan dit een erg leuke aanvulling zijn. Wellicht kijk ik het vervolg ooit eens, al is het maar omdat James Earl Jones erin speelt.

avatar van baspls
Perry Meer schreef:

King Solomon's Mines is geschreven door H. Rider Haggard in 1885!

Het boekt uit 1885 was een inspiratie voor Raiders of the Lost Ark maar niet veel meer. Deze verfilming is toch behoorlijk afgekeken van Indiana Jones. In het boek komen namelijk geen vrouwen voor, geen Duitsers, geen slechterik en dus ook geen spectaculaire actie met vliegtuigen en treinen. Vooral de Duitsers zijn echt afgekeken. En ze hebben zelfs John Rhys-Davies (Sallah) ingehuurd.

avatar van Jediron
Acteerwerk aardig? Wel, dat is een aardige kriticaster. Stone is het ene moment een gillende meid zo bang en een paar minuten later een ware heldin die erop los slaat en schiet. Allemaal zeer zwak geacteerd, uiteraard. Chamberlain is ook al zo'n fout gecast type, komt totaal niet uit de verf als "indiana" kloon. Acteerwerk is van het niveau "kleuterig slecht".

De eerste actie kan ook al niet bijster overtuigen, het is het allemaal net niet. Het verhaal is dan nog te pruimen en daarom geef ik een extra ster. Voor de rest een film om snel te vergeten.

avatar van Duke Nukem
Allan Quatermain: "Jessie, they're having us for dinner!"
Jessie Huston: "Well couldn't we just bail out? I mean, without offending them?"
Allan Quatermain: "They're not inviting us to dinner, they're having US for dinner!"

Zeer vermakelijke film die schaamteloos met het Indiana Jones succes wil meeliften, net zoals Romancing The Stone het jaar daarvoor ook al deed. Richard Chamberlain heeft minder het macho-gehalte waarover Harrison Ford wel beschikt, maar hij weet toch enkele leuke oneliners op te dreunen en ziet er goed uit met baardje.

Sharon Stone is niet de beste actrice maar ze ziet er in ieder geval mooier uit dan Karen Allen, die naast Harrison Ford mocht gillen als dame in nood. Grappig dat John Rhys-Davies zowat dezelfde rol herneemt die hij ook in Raiders of the Lost Ark speelde, maar dan als slechterik. Herbert Lom (die vooral bekend is als Chief inspector Dreyfus uit The Pink Panther films) brengt misschien wel het slechtste Duitse accent ooit gehoord. Leuk trouwens dat sommige Duitse soldaten in deze film ook echt een paar woorden duits praten.

Er zitten enkele leuke stunts in deze film (onder de trein, aan de vleugel van een vliegtuigje...) die er best goed uitzien. De laatste 20 minuten van de film, eens ze de grot ingaan, vond ik minder (wat ziet die grote spin op het einde er belachelijk slecht uit).

Dit is geen film om serieus te nemen, getuige de scene waarbij Chamberlain en Stone in een grote kookpot worden gegooid, en de special effects zijn niet altijd heel overtuigend maar als je het niet te serieus neemt kun je veel plezier hebben met deze film. Het vervolg uit 1986 (Allan Quatermain and the Lost City of Gold) was echter veel slechter en leek nog een lager budget te hebben dan de eerste film. Ook acteren Chamberlain en Stone veel minder goed in die film.

avatar van PEN15
Dit is inderdaad droevig. Ik heb geen idee of de opzet bewust was om het zo belachelijk mogelijk te maken a la Batman the movie 1966 en van het wereldvermaarde boek geschreven door Haggard heb ik ook geen enkele kennis. Om er enkele te noemen: tijdens het, eh, luchtgevecht tussen twee biplanes trappelt Quatermain die Duitse piloot KO, hij gaat gelijk neer! En deze ook: die motorspan die bij een lichte landing meteen ontploft! Het is op momenten zo raar gemonteeerd dat ik flink moest lachen bij het luchtgevecht, de krokodillen, de olifanten enz. Bij het treingevecht gaat de trein kennelijk nog maar 10kmpu als ze op het dak staan. Welke Duitser zou er ooit een appelmoestaaltje van krom accent en enkele totaal verkeerd uitgesproken Duitse woorden spreken? Ik kan sommige old-skool effecten uit de jaren tachtig waarderen, hier is het soms al bespottelijk voor de techniek die ze toen voor handen hadden. Ik begrijp echter wel dat er weinig overeenkomsten zijn met het oorspronkelijke verhaal maar euh.. kennenlijk is er vaak genoeg geprobeerd om er een film van te maken. Nog keus zat dus.