Linkeroever (2008)

België
Horror

geregisseerd door Pieter Van Hees
met Eline Kuppens, Matthias Schoenaerts en Sien Eggers

Marie is erg gelukkig wanneer ze kan intrekken bij haar nieuwe vriend, tot ze ontdekt dat er in één van de kelders van zijn flatgebouw een vreemd zwart gat is. Haar vriend overtuigt haar dat ze dingen ziet die er niet zijn en dat dat te wijten is aan haar revalidatie na een sportblessure. Hoe meer ze door dat gat bezeten raakt, hoe meer ze van haar omgeving gaat vervreemden.

avatar van AmazingPP
Ten eerste: ik vond dit niet echt een horrorfilm, meer een thriller met wat bloederige effecten. Ook niet al te veel, hoor, maar best wel goor hier en daar. Het eerste halfuur van de film is traag te noemen, daarna komt er wat vaart in. Niet een echt boeiend gegeven moet de hele film dragen. Helaas doet het rare einde niet veel goeds voor de film. Acteerwerk is echter prima in orde, zeker van de hoofdrolspeelster. 3 *

avatar van AGE-411
vr 9 april om 22.45 op 2BE

avatar van Biglia
AGE-411 schreef:
vr 9 april om 22.45 op 2BE

En dan weer 10 keer onderbreken voor reclame; voor een film die het vooral van zijn sfeer moet hebben is dat dodelijk...

Bevreemdende Vlaamse, duistere film die me inderdaad af en toe deed denken aan de Grudge en the ring. Hier en daar rammelt het scenario wel wat en kent de film wel wat dipjes, maar naarmate de film vordert wordt de sfeer steeds onheilspellender met die monsterachtige met haar begroeide knie, had dit buiten het horroreffect eigenlijk nog een ander functioneel nut? , maar het einde was voor mij een afknapper. Weet trouwens iemand hoe het einde moet geïnterpreteerd worden? Wordt ze inderdaad geofferd en sterft ze inderdaad, wat bevestigd wordt door die hergeboorte op het einde?

avatar van JDSsmetje
De af en toe voorbijwaaiende sinistere en ietwat grimmige setting in combinatie met de krakende violen als muziekkeuze werkt wel degelijk als spanningsopbouwend element, zonder dat dit echt tot ten top gedreven of explosief wordt. Door het feit dat deze spanning nooit echt tot ten top gedreven wordt, verliest de film nergens zijn stabiliteit met als positief gevolg realisme of geloofwaardigheid. Vanaf de film daarin zou beginnen wankelen, zou het zijn geloofwaardigheid verliezen, met als gevolg dat ook alles in het water zou vallen. Gelukkig doet het dat niet, en blijft de film zweven nét voor de grens. Een grens tussen stabiliteit en wankeling. Tussen geloofwaardigheid en ongeloofwaardigheid. De lichte explosiviteit op het einde vond ik dan ook helemaal niet nodig. Het resultaat is een sobere, stabiele, geloofwaardige, meeslepende en authentiek Vlaamse thriller zonder meer.

niet meer dan middelmatig filmpje dat door het einde toch een klein 'wat?'-gevoel meegeeft. Horror is echter ver te zoeken (op enkele momenten na). Ik zie het meer als een film die langzaamaan opbouwt naar een clou, maar die clou wordt op 1-2-3 onthuld en film is gedaan. Desalniettemin is de cast voor deze film wel ok. Eline Kuppens speelt behoorlijk in de genre van het filmpje. En Matthias is weer eens een bad guy.

Maar goed... meer commentaar verdient deze film nu ook weer niet. Dus 3*

avatar van BlueJudaskiss
Wederom een aangename Belgische verrassing. Een paar schoonheidsfoutjes in het script, maar een consistente sfeer en uitstekend spel van de hoofdrolspelers. En een bijzonder einde! 3,5*

Opnieuw een erge goede Vlaamse film!

avatar van FinkPloyd
Smirnovv schreef:

Ik zag persoonlijk echt geen verwijzingen naar Japanse horror, wel zeer expliciete links naar de appartment trilogy van Polanski (Repulsion, Rosemary's baby, Le locataire).

Dacht hier ook eens iets over gelezen te hebben in een interview met Pieter van hees, maar weet niet meer waar.

avatar van yeyo
FinkPloyd schreef:

Idd en de ontknoping is een duidelijke hommage aan The Wicker Man

avatar van TinkerTex
Deze film is een sfeervolle horrorthriller die bij vlagen erg griezelig is. Vanaf het begin weet je dat het niet pluis is en langzaam maar zeker komt de hoofdrolspeelster achter de huiveringwekkende waarheid. Qua acteerwerk wist iedereen ook prima te overtuigen. Linkeroever kun je het best kijken als je er van te voren zo min mogelijk van af weet, dus ik houd hier op.

avatar van Filmkriebel
Een samenhangende uitleg geven over de film is niet eenvoudig (probeer maar eens een logische uitleg aan dat einde te geven) maar die is er wel degelijk al heb ik nog een tiental minuten na het einde moeten verder denken. De clue zit hem in sterke beelden zoals die draak die zijn eigen staart opeet en die plotselinge shot waarin Bobby de plaats van die baby inneemt aan haar borst .

Wel word je in de tweede helft ondergedompeld in een sinistere en occulte atmosfeer die heel beklemmend overkwam. Linkeroever was evenzeer een verhaal over heidense rituelen rond vruchtbaarheid. . Vandaar dat seksualiteit een prominente plaats innam.
Doorgaans heb ik het niet zo erg voor dit soort films. Het is allemaal niet slecht. Van films die bol staan van dergelijke symboliek kan ik spijtig genoeg niet echt genieten.

avatar van Syko
Lekker naar, heerlijk visueel en perfecte sound 4*

avatar van Reinoir
Trailer is echt hard! Ik ben erg benieuwd naar deze film.

avatar van Reinoir
Visueel heel prettig, niet te speciaal maar wel zeker mooi. De geluidseffecten / muziek was ook zeker tof!. Jammer genoeg wilde het verhaal niet bij mij. Het was niet overtuigend genoeg. Maar qua sfeer heeft de film heel goed gepresteerd.

Eline Kuppens is trouwens een leuke actrice om naar te kijken.!

Smirnovv schreef:

Dat heeft hij uitgelegd. Elk einde is een nieuw begin. één van de betere Vlaamse films met een goed mysterieus verhaal over de slechte buurt van Antwerpen.

avatar van Glacius
Vond de film niet bijster sterk. Het acteerwerk was wel zeer aardig, de sfeer was ook nog wel okee, maar het verhaal en de horror elementen waren toch een beetje te lief en te vaak afwezig. Je zou kunnen zeggen dat in 80% van deze film 'drama' de overhand heeft. Er had best wat meer met het mysterie van de "primordial soup, where life begins" kunnen worden gedaan.

avatar van Rednas 2
Het sinistere en grauwe sfeertje was prima. De film leek inderdaad meer op een drama (zoals Glacius al heeft opgemerkt ) dan op een echte horrorverhaal. Ik kreeg ook het idee dat de makers het nog al lastig vonden de film met een goed plot af te sluiten. Dat laatste vond ik ook niet echt sterk. Al met al wel het aanzien waard, maar geen topper. 3 punten.

erik1677
Niet aan mij besteed, en vond het eigenlijk wel heel erg saai.

avatar van sinterklaas
Belgische horror dat toch opzich wel goed inelkaar zat. Het begin is al lekker creepy en zet de laat de kijker al meteen met vragen zitten. Daarna komen we in het normale leven van Marie terecht die uiteindelijk iemand ontmoet. Dan krijgen we een love story en trekt Marie in bij der nieuwe vriend Bobby, een mysterieuze maar doch op eerste zicht een sympatieke kerel. De film oogt om te beginnen wel erg grauw en het oogt natuurlijk niet prettig zo. En de film word ook al onheilspellender en onprettiger en dat vond ik voor een Belgische film nog best gelukt. De nachtmerriescenes zagen er goed uit en de film weet het donkere sfeertje er altijd wel in te houden. Er mag wel meer drama in zitten maar toch blijft het umheimlich. Zo zit je ook steeds met de gedachte van: hoe zou het nou wezen als jij (schijn) lekker veilig hoog boven in een flatje woont en in de kelder van die hele flat is er een griezelig gat naar een lugubere put. Ook Linkeroever zelf word als een buitengewone plaats beschreven.

Het einde is ook erg bizar en griezelig maar snap dan weer helaas niet wat er nou precies met die geboorte van Marie bedoeld word en was Bobby nou een mens of niet? Maar verder was Linkeroever een zeer geslaagde Belgische horrorfilm. Donker, onaangenaam en creepy. Trouwens ook nog van de regiseur van de uitstekende Dirty Mind. Deze zal ik iig niet snel meer vergeten.

avatar van mcdaktari
Het enige positieve aan de film is dat er redelijk goed geakteerd word verder is het een heel zwak aftreksel van Wickerman en een beetje Wakewood maar dan wel een slechtere versie.
Of ik deze snel zal vergeten weet ik niet maar ik ga wel m´n best doen.

Verhaal is erg ver gezocht en slaat eigenlijk nergens op. Einde staat ook in te schril contrast met de rest van de film. De film is de hele tijd vrij realistisch en komt vrijwel uit het niets met een belachelijk fantasy-einde. Gedurende het 'realistische gedeelte' gebeurt er verder niet veel. Acteerpresaties zijn wel ok.

Een echte horrorfilm leek me dit toch niet te zijn, eerder een drama met ietwat duistere tinten. Spannend vond ik hem evenmin en het einde was ronduit belachelijk.

avatar van K. V.
'k had er eigenlijk meer van verwacht. Zeker geen slechte film (de film is mysterieus en je weet dat er iets vreemds aan de hand is), maar wist me toch niet helemaal te overtuigen. De cast deed het goed en de film zag er ook wel goed uit, maar 'k had het gevoel zo van net niet.
Zeker eens het bekijken waard (eindelijk eens een Vlaamse "horrorfilm"), maar er zijn er zeker betere.

avatar van Friday the 13 th
Kotsen, sex en een zwart gat!

Een mooie opsomming van de film. Ik vond er persoonlijk niet veel aan. Ik juich Vlaamse initiatieven om horrorfilms te maken volledig toe, maar hier slaan ze de plank volledig mis. Wat een saai zooitje.

Het lijkt er wel op alsof ze eigenlijk niet van plan waren om een horrorfilm te maken, maar op het laatste moment dit dan toch nog gekozen hebben. Het verhaal op zich is nog eens niet zo slecht, maar de uitwerking is alles behalve.

Goede acteerprestaties en enkele deprimerende en soms onheilspellende beelden - voor de rest heeft Linkeroever niet veel te bieden.

Meneer Bungel
Tsja. Een film met potentie, dat moet gezegd. Toch had ik graag gezien dat men zo'n twintig minuten aan onnodige dialogen en scène-tjes had geschrapt; resp. was het soms tenenkrommend suffig (Bobby die Marie's moeder 'complimenteert' bv.) en haalde het er de vaart uit. Ook van het acteerwerk van Kuppens en Schoenaarts kon ik niet helemaal laaiend worden - niet slecht, en soms hadden ze ook echt trefzekere momenten.

Voor alle kritiekpunten geldt dat het het naar het einde toe wel wat beter werd en de film dus ook wel wat op gang kwam. Het basisgegeven is best leuk, en met al die maffe bewoners en Marie's lichamelijke beslommeringen ga je al gauw aan een Rosemary's Baby denken - en eigenlijk zit dat er met dat einde niet zo heel ver naast.

Jammer van de serieuze minpunten, want zo kan ik er net geen echte voldoende aan kwijt. Als compliment wil ik nog wel een aantal sfeerscènes noemen, vaak die waar de muziek prominent aanwezig is (zag ik daar nou een Evil Superstar?*) en speciaal die waarin Marie weer gaat hardlopen in het bos.

2,5*.

* Check imdb: check!

avatar van MatthewBolts
Het is een speciale film, een mengeling van Black Swan en The ring ...
Zeker geen horror, meer een thriller.
Matthias Schoenaerts speelt geweldig in deze film, dus voor mensen die graag Matthias Schoenaerts zien acteren is deze zeker een aanrader !!!!!!!!

verder krijgt deze film 8/10

avatar van tattoobob
MatthewBolts schreef:
Het is een speciale film, een mengeling van Black Swan en The ring ...
Zeker geen horror, meer een thriller.

verder krijgt deze film 8/10

4 sterren dan toch??

avatar van Rickyman
Helaas verwachte ik een film zo sterk als bijv Caché of het geweldige Calvaire.
De film ziet er soms uit als een tv-film en wordt langzaam opgebouwdt, met een interessant verhaal en locatie wordt het spannend tot een (voor mij althans) afgeraffelt, belachelijk einde.

avatar van Corcicus
Meer drama-mystery. Het einde niet te na gesproken, is hier niets aan.

avatar van Tiany
Het heeft meerdere jaren geduurd voor ik deze film wou bekijken, ik heb altijd een gevoel gehad dat het op niet veel zou trekken, vandaag beslist om Linkeroever dan toch te bekijken, maar het viel tegen want het is in mijn ogen inderdaad brol, de enige momenten dat ik er van kon genieten was dat men enkele oude beelden van de Linkeroever toonde, ik woon er namelijk
Het was een trage film die voor de helft moeilijk te verstaan was door het gemompel. Meeste acteurs deden het prima, Schoenaerts vond ik irritant.
Het einde van de film was gewoon bij z'n haar getrokken.

Fijne herziening.

Beetje afwachten toch, met dit soort films. Viel toen midden in de horrorhype, dus wat lastig om in te schatten hoe een film als deze zich staande heeft weten houden. Anderzijds, met de Karakatsanis broertjes achter de schermen en met Van Hees in de stoel is er wel voldoende kwaliteit aanwezig.

Blijft wel apart dat ik de omgeving in deze film ook goed ken, geeft sowieso wel een beetje meerwaarde. Acteerwerk is ook nog steeds goed, leuk om Schoenaerts al te zien schitteren voor z'n grote internationale doorbraak. Ondanks dat Kuppens het aardig doet, weet hij toch duidelijk meer van z'n personage te maken.

Begint allemaal lekker rustig, audiovisueel zit het ook wel goed, zeker als je die droevige en nogal kale sfeer weet te appreciëren. Laatste half uur wordt het allemaal wat gekker, laatste twist is misschien wat onnodig zelfs, maar dat neemt niet weg dat dit een strak en uiterst verzorgd genrefilmpje blijft.

Jammer dat die Vlaamse/Belgische cinema opleving maar zo kort geduurd heeft.

4.0 en een uitgebreide review

avatar van Cikx
Linkeroever is een fraai horrorfilmpje uit Vlaanderen dat vrij onschuldig begint met hardloopster Marie die oververmoeid raakt en haar passie voor de sport daardoor voor een paar maanden een halt toe moet roepen. Ondertussen krijgt ze een relatie met een jongen uit Linkeroever die langzaam opbloeit terwijl Marie langzaam maar zeker lichamelijk aftakelt. De reden waarom is onduidelijk, maar vermoed wordt dat het iets te maken heeft met een zwart gat verborgen in de kelders van het flatgebouw.

Ondanks dat het een trage film is waarin ogenschijnlijk weinig gebeurt bleef ik toch constant geboeid kijken. Voornamelijk dankzij het goede spel van Matthias Schoenaerts en Eline Kuppens die twee boeiende hoofdpersonages neerzetten, maar ook vanwege de geheimzinnige hints die gaandeweg gedropt worden die je op het moment dat je ze ziet niet kan plaatsen, maar je wel duidelijk maken dat er iets kwaadaardigs onder de oppervlakte loert. Cinematografisch is het erg somber en grauw, maar wel op een stijlvolle manier. Het einde werd helaas wat snel afgeraffeld. Daar had vooral op visueel gebied alles uit de kast gehaald moeten worden om echt te willen beklijven.