Linkeroever (2008)

België
Horror

geregisseerd door Pieter Van Hees
met Eline Kuppens, Matthias Schoenaerts en Sien Eggers

Marie is erg gelukkig wanneer ze kan intrekken bij haar nieuwe vriend, tot ze ontdekt dat er in één van de kelders van zijn flatgebouw een vreemd zwart gat is. Haar vriend overtuigt haar dat ze dingen ziet die er niet zijn en dat dat te wijten is aan haar revalidatie na een sportblessure. Hoe meer ze door dat gat bezeten raakt, hoe meer ze van haar omgeving gaat vervreemden.

avatar van Tiany
Het heeft meerdere jaren geduurd voor ik deze film wou bekijken, ik heb altijd een gevoel gehad dat het op niet veel zou trekken, vandaag beslist om Linkeroever dan toch te bekijken, maar het viel tegen want het is in mijn ogen inderdaad brol, de enige momenten dat ik er van kon genieten was dat men enkele oude beelden van de Linkeroever toonde, ik woon er namelijk
Het was een trage film die voor de helft moeilijk te verstaan was door het gemompel. Meeste acteurs deden het prima, Schoenaerts vond ik irritant.
Het einde van de film was gewoon bij z'n haar getrokken.

Fijne herziening.

Beetje afwachten toch, met dit soort films. Viel toen midden in de horrorhype, dus wat lastig om in te schatten hoe een film als deze zich staande heeft weten houden. Anderzijds, met de Karakatsanis broertjes achter de schermen en met Van Hees in de stoel is er wel voldoende kwaliteit aanwezig.

Blijft wel apart dat ik de omgeving in deze film ook goed ken, geeft sowieso wel een beetje meerwaarde. Acteerwerk is ook nog steeds goed, leuk om Schoenaerts al te zien schitteren voor z'n grote internationale doorbraak. Ondanks dat Kuppens het aardig doet, weet hij toch duidelijk meer van z'n personage te maken.

Begint allemaal lekker rustig, audiovisueel zit het ook wel goed, zeker als je die droevige en nogal kale sfeer weet te appreciëren. Laatste half uur wordt het allemaal wat gekker, laatste twist is misschien wat onnodig zelfs, maar dat neemt niet weg dat dit een strak en uiterst verzorgd genrefilmpje blijft.

Jammer dat die Vlaamse/Belgische cinema opleving maar zo kort geduurd heeft.

4.0 en een uitgebreide review

avatar van Cikx
Linkeroever is een fraai horrorfilmpje uit Vlaanderen dat vrij onschuldig begint met hardloopster Marie die oververmoeid raakt en haar passie voor de sport daardoor voor een paar maanden een halt toe moet roepen. Ondertussen krijgt ze een relatie met een jongen uit Linkeroever die langzaam opbloeit terwijl Marie langzaam maar zeker lichamelijk aftakelt. De reden waarom is onduidelijk, maar vermoed wordt dat het iets te maken heeft met een zwart gat verborgen in de kelders van het flatgebouw.

Ondanks dat het een trage film is waarin ogenschijnlijk weinig gebeurt bleef ik toch constant geboeid kijken. Voornamelijk dankzij het goede spel van Matthias Schoenaerts en Eline Kuppens die twee boeiende hoofdpersonages neerzetten, maar ook vanwege de geheimzinnige hints die gaandeweg gedropt worden die je op het moment dat je ze ziet niet kan plaatsen, maar je wel duidelijk maken dat er iets kwaadaardigs onder de oppervlakte loert. Cinematografisch is het erg somber en grauw, maar wel op een stijlvolle manier. Het einde werd helaas wat snel afgeraffeld. Daar had vooral op visueel gebied alles uit de kast gehaald moeten worden om echt te willen beklijven.

goeie belgische film, heel vieze knie

avatar van Fisico
Interessante Belgische film over het stukje Antwerpen aan de overkant van het water. Een echte horror zou ik het niet noemen. Scary wordt het nooit, maar er hangt wel een constante dreiging en zweem van mysterie over de film. Niet onlogisch als je een deel folklore en bijgeloof als verhaaltje opdisselt en dat koppelt aan een mysterieuze verdwijning.

De film moet het vooral hebben van de spanning, want op zich gebeurt er niet zo heel erg veel. Toch bleef ik geboeid kijken naar de afloop. Ook de troosteloze omgeving draagt bij tot een mooie sfeersetting. Ook de acteerprestaties waren op niveau. Kuppens en Schoenaerts deden het goed. De opbouw was prima verzorgd, het einde/ontknoping misschien iets te snel afgehaspeld. Kortom, een degelijke Belgische prent, niet meer, niet minder.

avatar van Alathir
Vrij vlotte wegkijker maar Linkeroever heeft mijn verwachtingen eigenlijk niet echt kunnen waarmaken. Ik ging er zonder echte voorkennis naar kijken. Ik wist wel dat de genre-aanduiding horror was, maar voor de rest wist ik niks over de inhoud. De opbouw is ontzettend lang waardoor het einde mijn inziens gewoon veel te laat komt. Je merkt het ook omdat het zo snel afgeraffeld wordt. De scenaristen hebben hier zo maar iets in elkaar geflanst en dat is jammer want de film had veel meer potentieel.

Folklore en cult leveren meestal een bepaalde sfeer op. Die had ik hier in feite nergens. De romance lijkt op het eerste zicht gewoon normaal ontstaan te zijn zonder enige vorm van voorbedachte rade. Het mysterie van de film wordt vooral boven water gehouden door wat er met Marie zou kunnen schelen. Waarom is ze zo uitgeput? Waarom wordt haar knie enkel maar lelijker? Ergens wordt hier dan weer te weinig op gefocust. Voor mij is dit een film met een goed idee maar ook eentje dat te laat begint met toe te werken naar waarom het allemaal draait.