• 8.348.252 stemmen

Die Tödliche Maria (1993)

Drama / Thriller | 106 minuten

Genre: Drama / Thriller

Oorsprong: Duitsland

Geregisseerd door: Tom Tykwer

Met onder meer: Nina Petri, Josef Bierbichler en Joachim Król

IMDb beoordeling: 7,0 (946)

Oorspronkelijke taal: Duits

Releasedatum: 18 augustus 1994

Plot Die Tödliche Maria

Deze donkere psychologische thriller leidt ons langzaam maar zeker de vreemde wereld van Maria binnen. De spanning stijgt wanneer ze getekend wordt door de wisselwerking met haar scheldende echtgenoot, veeleisende vader en zachtmoedige minnaar. Deze huisvrouw, die aanvankelijk naar buiten toe zeer bescheiden en onopvallend overkomt, blijkt in het bezit te zijn van een verdraaid innerlijk hersenlandschap vol littekens.

imageimageimageimageimage

gimli f

Deze onbekende Tykwer komt maandagavond op de Duitse tv (ZDF), om 0:00!

Verhaal van deze film ziet er erg interessant uit!

Tom Tykwer (Winterschläfer, Lola rennt) begon zijn nu al illustere filmcarrière met de Die tödliche Maria. Niet alleen nam hij de regie voor zijn rekening, hij zorgde ook voor het scenario, de muziek en de productie. Het is een knap gefilmd en gemonteerd, duister, claustrofobisch melodrama over een vrouw die een leven leidt dat ze eigenlijk nooit had willen leiden. (IdH/VPRO Gids)

Tykwer-fans, kijken dus!

avatar van Padd0

Padd0

Ik had me voorgenomen om een stukje van de film te kijken en de rest morgenochtend te kijken. Helaas dat is er niet van gekomen ik kon op een gegeven moment gewoon niet meer stoppen met kijken.

Het verhaal is op zich niet eens zo origineel. Acteerwerk was wel goed. Wat er echt tussenuit sprong was het camerawerk, dat was namelijk erg goed.

Al met al een goede film, 3,5*.

kappeuter (crew films)

De film viel me wat tegen. Ik vond het verhaal te dunnetjes.

Sympathie voor de hoofdrolspeelster had ik totaal niet, en het hielp ook al niet dat 't een lelijke vrouw was.

Camerawerk was wel goed, maar ik vond het ook vaak wat overdreven creatief op de vierkante meter, net zoals ik de soundtrack overdadig vond.

Een vleugje Repulsion, een vleugje Delicatessen en een vleugje Eraserhead maar het deed me uiteindelijk weinig. Geen slechte film, dus toch nog 2,5*

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Je ziet al duidelijk elementen terug waar Tykwer later mee verder zou gaan, nl. het camerawerk, de geweldige filmmuziek die deed denken aan die in "Der Krieger und die Kaiserin" en de special effects: 'het omslaan van een bladzijde'.

Helaas was de hoofdrolspeelster geen Franka Potente of Nastassja Kinski, en het verhaal zelf was wat magertjes. Balen dat bij mij de Duitse ondertiteling niet functioneerde, kon het desondanks redelijk volgen.

Met recht een vroege Tykwer: 3,5*

gimli f

Zeer interessante film, die ik snel nog eens wil zien!

Deze debuutfilm van Tykwer zit al meer dan aardig in elkaar.

Het verhaal vind ik persoonlijk al aardig zat en niet echt magertjes; het is gewoon een ernstig, psychologisch en intiem portret van een vrouw die jouw eigen buurvrouw zou kunnen zijn...

Deze film ziet er al prachtig uit, heeft een erg interessante en goede montage en ziet er zeer sfeervol uit. Het kleurgebruik is soms fenomenaal: veel donkerbruine, (licht)groene en geel-tinten, net als in bijvoorbeeld het Braziliaanse Central do Brasil en in het vanavond op tv komende In the mood for love. Zeer sfeervol, erg prachtig!

De muziek is ook weer ijzersterk, net Winterschläfer of Der Krieger und die Kaiserin!

Het verhaal spreekt mij verder ook wel aan- ik houdt wel van het stevig psychologische werk. Dit hier is intiem, intens, claustrofobisch en beklemmend...

Het pleit juist voor de film dat de vrouw er zo gewoontjes uitziet- het is toch zeker een beklemmend psyche-portret, geen beauty-contest!

Voor een debuut is dit al een sterke film, dus. Verder is het juist interessant dat Tykwer deze film heeft kunnen maken. Zijn latere werk is toch iets anders, meer extrovert (Lola rennt) en juist veel situaties en personen omvattende...

Dit intieme werkje is dus een prima aanvulling op zijn andere werk, want ietwat afwijkend (meer psychologisch) naar mijn mening.

Cijfer: eigenlijk 3,75, maar ik voldoe voor nu met een 3,5 (lees: 3,7) die na nog een kijkbeurt een vier kan worden.

gimli f

Tweede keer gekeken, en ik verhoog mijn cijfer naar een stevige ****!

Natuurlijk vallen bij een tweede, diepe kijkbeurt nog meer dingen op zijn plaats...

Die Todliche Maria geeft een intens, beklemmend beeld van het innerlijk van een in haar leven niet op haar plaats zijnde vrouw.

De spanning is er een van behoorlijk onderhuidse soort, (soms) veel meer nog dan in andere psyche-films die ik laatst heb gezien (Under the skin en In den Tag hinein bijvoorbeeld).

Sommige scenes geven echt diep inzicht in Maria...de laatste vijftien minuten zijn mij zelfs wel een 4,5 waard en het eindshot is niet alleen een waardige afsluiter, maar geeft ook inzicht in wat Tykwer later nog allemaal zou laten zien (toeval, lot?).

Deze film vind ik mooier/ leuker/ interessanter dan Lola rennt, trouwens.

Als je van een stevige kijk in andermans psyche houdt en ook de beklemmende, onderhuidse sferen jou wel aanstaan, moet je deze film zeker eens uitproberen.

gimli f schreef:

Deze film vind ik mooier/ leuker/ interessanter dan Lola rennt, trouwens.

Waarom vergelijk je deze totaal verschillende films ? Of heb je verder niks van Tykwer gezien ?

Vergelijken?

Ik zeg alleen dat ik deze film, vanwege mijn persoonlijke smaak, prettiger vind dan Lola rennt. Verder lijken ze totaal niet op elkaar, nee. Meer verschil tussen het intieme van Maria en het extroverte, snelle van Lola heb je niet...

Ik heb ook Winterschlafer en Der Krieger und die Kaiserin gezien- die twee films vond ik nog weer wat beter, prettiger dan Lola rennt...

avatar van Goodfella

Goodfella

Hoewel af en toe iets té gekunsteld (inmiddels wel zo'n beetje Tykwers handselsmerk, dus het kwam niet als een verrassing) en onevenwichtig toch constant erg sfeervol en mooi. Subliem camerawerk. 3,5 sterren voor dit uitstekende debuut.

avatar van gotti

gotti

Nadat ik eerdere meesterwerken van Tykwer 'mocht' zien, was ik toch wel benieuwd naar z'n eerste lange speelfilm. Ten eerste is in deze film al goed de stijl van Tykwer te herkennen. Tykwer gebruikt in al z'n films een aantal dominerende kleuren. Hier waren de kleuren donker en grauw, wat ook de sfeer van de film versterkt (het viel me ook op dat de films van Tykwer qua kleurgebruik steeds lichter worden. Winterschläfer heeft ook dominerende donkere kleuren, maar bij Lola Rennt wordt dit minder en Der Krieger und die Kaiserin heeft een licht kleurgebruik.). De muziek in deze film kwam erg overeen met de muziek uit Der Krieger und die Kaiserin, beide waren erg mooi. Ook het schitterende camerawerk hier is terug te vinden in Tykwer's latere films.

Al met al een interessante debuutfilm van imho één van de betere Europese regisseurs van dit moment, samen met Moodysson, Jeunet en Medem.

Tevens was deze Tykwer mijn duizendste film! Stinissen, maak je borst maar nat!

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Waar is deze verkrijgbaar met ned subs?

kappeuter (crew films)

Niet uitgekomen in Nederland dacht ik. Zonde.

Net als Winterschläfer (die wel op video uitkwam).

avatar van Boenga

Boenga

• 2085 berichten

brucecampbell schreef:

Waar is deze verkrijgbaar met ned subs?

Op dit allereigenste moment:

Tom Tykwer Box | DVD | 5425019006730 | Cosmox.be

avatar van Tanita

Tanita

Alleen met bezorging in België, zie ik.

avatar van Boenga

Boenga

• 2085 berichten

Ja, dat blijkt inderdaad zo te zijn; wist ik dus niet.

Eigenlijk is zoiets niet meer van deze tijd...

avatar van james_cameron

james_cameron

Lang moeten zoeken naar dit debuut van regisseur Tom Tykwer, maar de film blijkt het wachten gelukkig waard te zijn geweest. Vooral het inventieve gebruik van flashbacks en de kleurrijke, licht surrealistische vormgeving maken indruk. Ik moest herhaaldelijk denken aan de film Delicatessen van Jean-Pierre Jeunet en Marc Caro. Gaaf experimenteel camerawerk ook. Verder een onvoorspelbaar en sterk uitgewerkt, gelaagd verhaal met boeiende personages en een droogkomische maar tegelijkertijd inktzwarte aanpak.

scorsese

Goeie film over een vrouw binnen een ongelukkig huwelijk die ook nog eens voor haar zieke vader moet zorgen. Redelijk donker van toon en tegen het einde soms ook wat vaag. Maar je blijft wel kijken, vooral door de hele manier waarop het gefilmd is (cameravoering, montage en muziek). Dit regiedebuut van Tom Tykwer draagt dan ook al overduidelijk zijn handtekening. Een kleine 3.5 sterren.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Psychologisch drama over een vrouw wiens hele bestaan werd overschaduwd door dominante mannen (haar vader en haar echtgenoot) die door hun autoritaire gedrag voorkomen dat ze haar eigen leven leidt. Een sobere huiskamerfilm van Tykwer, met heel wat flashbacks die terugblikken op Maria's verleden. Gezien de ongezellige toon vond ik persoonlijk de afloop niet helemaal onvoorspelbaar en logisch aansluitend op wat vooraf ging. Van humor is niet veel sprake, tenzij je kunt lachen met Maria's dode vliegenverzameling en het symbolische laatste shot waarbij ze "gered" wordt.
Het acteerwerk is erg droog zeg. Heel de film nauwelijks markante expressies. Kleine 3*