Winterschläfer (1997)

Duitsland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Tom Tykwer
met Ulrich Matthes, Marie-Lou Sellem en Floriane Daniel

De jonge vertaalster Rebecca woont samen met haar vriend Marco (ski-leraar van beroep) in een berg-chalet van haar vriendin Laura die verpleegster is. Rene de bioscoop eigenaar steelt de auto van Marco en krijgt een zwaar ongeluk met Theo waarbij zijn dochter bijna overlijdt. Rene lijdt aan tijdelijk geheugenverlies en verleidt Laura. Ondertussen zijn Theo en Marco op zoek...

kappeuter (moderator)
Dat is Floriane Daniel. Knappe meid.

Ed
Inderdaad zeg! Dank je voor de naam.

kappeuter (moderator)
De genre aanduiding in de trailer: Ein Liebesthriller. Vind ik een mooie, passende keuze.

avatar van RolfWolf
Terwijl een vriendin naast mij een winterslaapje hield, bracht deze sfeervolle film mij in vervoering.

avatar van 93.9
Goeie film!
film voelt als een korte vakantie in de bergen: je bent er ff helemaal uit!

avatar van RWL
RWL
Ik ben eindelijk een Soundtrack van deze film (te koop) tegengekomen! Nu maar hopen dat ik hem ook echt toegestuurd krijg. Zou helemaal geweldig zijn natuurlijk

kappeuter (moderator)
Kun je de link even geven ? De soundtrack was lange tijd uitverkocht namelijk.

avatar van RWL
RWL
Ik ben er maar 1tje tegengekomen kapp. Niet een hele lading, helaas. Het is dan ook een 2e hands CD.
Je kent dat soort sites wel denk ik en omdat het er maar 1tje is schiet de prijs ineens omhoog Ik verwacht niet dat ik er 1 te pakken krijg (zou me minstens 60 euro kosten :S)

Deze film moet ik toch echt 'ns gaan zien. Staat al té lang op mijn lijstje. Lola Rennt, Der Krieger und die Kaiserin en Heaven vond ik respectievelijk: vernieuwend, prachtig en erg goed...

avatar van jordybeukeboom
Deze film roept veel vragen en fronsen op:

- Waarom steelt Rene de auto van Marco?
- Rebecca weet niet zo goed wat ze aanmoet met haar vriend. En ook niet met Rene
- Rene vindt Laura leuk, maar waarschijnlijk ook Rebecca
- Marco claimt Rebecca, terwijl hij zelf vreemd gaat
- Wat heeft het gezin van Theo nou feitelijk met het verhaal te maken, behalve het ongeluk wat hij nota bene zelf veroorzaakt heeft

Het is een aparte film die je tot nadenken stemt, maar eigenlijk zit het allemaal vreemd in elkaar, zijn er wel erg veel toevalligheden, en wordt er in 2 uur eigenlijk maar bar weinig verteld

Het is zeker geen slechte film, maar ik hou er een gevoel aan over dat het zeker beter had gekund

Er zitten wel spannende momenten in, zoals de verdwijning van Nina en de val van Marco

2,5 sterren

avatar van BASWAS
Een slappe film, een vervelend soap-verhaal, met veel vloeiers in beeld, mooie weinig zeggende camerabeweging, te sterk dragende muziek en andere kunstgrepen moeten een tekort in de karakters van de personages en het verhaal verhuld worden.
Is mijn mening nu lot of toeval? Had ik de film eigenlijk morgen pas moeten gaan bekijken en hem dan misschien beter gevonden? Ik denk en voel dat niet zo!

BASWAS

Erg mooie film, wist me zonder moeite 2 uur lang te boeien. De muziek neemt je gemakkelijk mee, de beelden zijn goed, mooi. Der Krieger und die Kaiserin vond ik wat steriel, maar daar is hier totaal geen sprake van. Komt vooral door het uitgedachte kleurgebruik (hebben andere Tykwers ook, maar hier veel warmere kleuren dan K+K) denk ik want in de filmstijl verder herken je toch wel veel.

Maar na afloop had ik toch het gevoel dat de film (qua verhaal) weinig inhoud had, terwijl het dat wel ergens suggereert. Relaties, dood, toeval, schuld, geheugen, toch interessante thema's genoeg. Maar er wordt niet echt wat over gemeld, het drama raakt je niet echt, je wordt meer ondergedompeld in een mooie, iets wrange en ook interessant aandoende sfeer, die desondanks (bij mij) geen diepe emoties aanboort.
Kortom, meer vorm dan inhoud. Hoeft niks mis mee te zijn overigens.

Tijdens kijken 4*, maar na afloop gezakt tot 3,5. Want wel mooi hoor, een aanrader toch wel .

De film deed mij een beetje denken aan The Sweet Hereafter van Atom Egoyan, met thema's als onverwerkt verdriet, schuld en boete, onvermogen tot communiceren...
Qua sfeer kwam ik zelfs heel even bij Twin Peaks, de fotografie is schitterend maar het verhaal iets te warrig om de film meer dan 3,5* te kunnen geven.

Doet in het begin wat Egoyan-achtig aan inderdaad, met dat ongeluk dat verschillende verhaallijnen verbindt, maar mondt nog voordat dat goed en wel op gang komt uit in een reeks relatieperikelen van het type 'wie gaat er met wie' die niet zouden misstaan in een willekeurige soapserie. Mooi gefilmd en met effectief gebruik van muziek, maar dat compenseert het gebrek aan verhaal maar ten dele. 2 *

avatar van jordybeukeboom
Naar 3 sterren verhoogd, ik denk toch nog wel eens terug aan deze film, vooral de sfeer en het visuele is erg fraai

avatar van otherfool
Gedeeltelijk 'hit', gedeeltelijk 'mis' in dit drama van Tykwer, die later met Lola Rennt en Der Krieger und die Kaiserin 2 pareltjes afleverde. Een broeierig sfeertje met nogal wat personages en verhaallijnen, maar waar gaat het nu eigenlijk naar toe? Al met al te weinig om 2 volle uren te kunnen boeien.

2,5*.

avatar van Mr. Eddy
Eindelijk nu ook te bestellen in Nederland:

Nu weer de mogelijkheid om de film weer eens te bekijken. Lang geleden dat ik hem heb gezien en ik heb er goeie herinneringen aan. Waarom weet ik niet meer, het verhaal is me niet meer zo bijgebleven maar de sfeer en de mooie plaatjes zorgden er voor dat mij de film is bijgebleven.

Ben ook benieuwd naar de nieuwe film van Tykwer, Das Parfum.

Heb precies hetzelfde, toen ik hem zag was het wel een goede film, maar niet meteen een favoriet, maar na jaren heb ik nu nog steeds flashbacks naar deze film. Moet hem ook weer eens herzien.

avatar van Mr. Eddy
Ook in de herhaling blijft het een mooie film. Het verhaaltje is aardig maar de sfeer, het (rustige) tempo, de beelden en de muziek maken het er naar dat de film de 4* meer dan waard zijn.

avatar van chiel
Hebben de kleuren rood en groen (kleding van de twee vriendinnen) een symbolische betekenis?
Grappig, het idee van foto's, om te helpen bij iemand die geen korte-termijngeheugen meer heeft, uit Memento, wordt hier ook gebruikt.

kappeuter (moderator)
Deze film was er wel eerder.

avatar van chiel
dat bedoel ik

avatar van wibro
Ik heb deze film ooit een keer op video opgenomen en deze video ook bewaard. En dat is maar goed ook. Op DVD is deze film van Tykwer nergens te krijgen en dat is heel jammer. "Winterschläfer" vind ik een van Tykwer's beste films, ik heb hem vanmorgen nog eens bekeken. De film is een uitstekende voorloper van "Memento".
Het (diepzinnige) einde van deze film vond ik geweldig. Deed mij aan de levenscyclus denken; sterven en geboren worden.
Qua sfeer doet die film mij een beetje denken aan "The sweet hereafter" van Atom Egoyan, die zich ook in de winter afspeelde en waar ook een ongeluk centraal stond.
Om "Winterschläfer" juist te kunnen waarderen, moet je hem meer dan een keer gezien hebben.

Waardering van 4* naar 4,5*

Mr. Eddy schreef:
Eindelijk nu ook te bestellen in Nederland:

Je vergist je wibro, of bedoel je specifiek een Regio 2?

avatar van Norma
Winterschläfer is zo’n film die me meteen meetrekt in het verhaal. Wie zijn al die mensen, wat is hun relatie tot elkaar en waar zal het vroeg of laat escaleren? Want dat zoiets staat te gebeuren is vrijwel meteen al duidelijk. Er hangt ondanks de prachtige winterse omgeving (dikke pakken sneeuw! skipistes! I love it!) een broeierig sfeertje en een deel van de film is dan ook best romantisch en een beetje mysterieus. Mooi kleurgebruik, lekkere muziek en de spanning en aantrekkingskracht tussen de diverse personages is goed voelbaar; intrigerend omdat de onderlinge verhoudingen niet direct geheel duidelijk zijn.

Naar het einde toe wordt het verhaal wat grimmiger, en de dood van de skileraar wordt zelfs behoorlijk angstaanjagend in beeld gebracht. De uiteindelijke afloop zat me desondanks toch niet helemaal lekker; de skileraar voldeed volledig aan het beeld dat mensen bij “foute” skileraren kunnen hebben als het gaat om flirten en ontrouw, maar de dood van het meisje kreeg hij natuurlijk volkomen onterecht in zijn schoenen geschoven. En dan de vader, die daarna met een voldaan gezicht stond hout te hakken, terwijl hij nota bene zelf het ongeluk had veroorzaakt…ik weet niet goed wat ik daarmee moet. Op die manier raken alle verhaallijnen elkaar wel, maar ergens voelt het wat te gezocht en vooral erg onrechtvaardig. Misschien was dat laatste ook de opzet wel, maar het is me nu nog niet helemaal duidelijk geworden wat Tykwer daar dan mee wil. Spijtig, want voor de rest vind ik het een onderhoudende en uiterst sfeervolle film.

Ik heb genoten van de beelden en de muziek, sprookjesachtige sferen en prachtige shots van de omgeving! De regisseur kan goed sferen scheppen d.m.v. kleuren en vormgeving, close-ups, etc.
Ook ik vond deze film minder boeiend dan Der Krieger und die Kaiserin, dat vind ik een topper. Lola Rennt vond ik verfrissend en vlot.

Deze film was voor mij een verzameling van ontevreden en verveelde mensen die zich niet gelukkig kunnen voelen en zich bij tijd en wijle behoorlijk onbeheerst en egocentrisch gedragen. Men was óf lichtzinnig óf depressief óf allebei. Ik kon mij er niet mee identificeren. Iedereen deed maar iets en liet zich willoos voortslepen door een gebeurtenis of een persoon. Ik kon alleen meevoelen met Theo en zijn gezin en zelfs daar klopte uiteindelijk iets niet in Theo's gedrag. Het depressieve stel was tegen het einde toe wel sympathieker.
Misschien was dit een studie naar motivaties en dwalingen daarin?

Machtige film, sinds ik hem gezien heb in de cinema heeft de naam tom tykwer me nooit echt losgelaten. Tom tykwer werkt steeds rond het al dan niet bestaan van het lot, toeval wat in al zijn films naar boven komt. Ook de muziek van spain maakt het geheel af. Poetische film gedragen op kleuren die doen dromen. Bevat alle ingredienten die een goede film vereist. Liefde, spanning, menselijkheid , drama en humor.maar vooral de mystiek doet het hem voor mij. Een film om eindeloze keren naar te kijken als je het mij vraagt.Hebben we niet allemaal onze eigen kronkel? Lx

Een stijlvol, koel en pakkend psychologisch drama dat van toevallige gebeurtenissen aan elkaar hangt en waarin de personages met elkaar verbonden blijken te zijn, zonder dat ze dat zelf merken. Naast dat de productie visueel sterk is (de beelden van het sneeuwlandschap en de berghoogten), is het gebruik van kleuren opvallend. Er wordt goed geacteerd.