Repo! The Genetic Opera! (2008)

Alternatieve titel: Repo

Horror / Muziek

geregisseerd door Darren Lynn Bousman
met Anthony Head, Sarah Brightman en Paul Sorvino

Een sciencefiction horrormusical die zich afspeelt in het jaar 2056, waarin de mensheid wordt geplaagd door een dodelijke ziekte. Enkel de rijken die een flinke som geld kunnen ophoesten, zijn in staat om via orgaantransplantatie in leven te blijven.

avatar van Inland Rabbit
Een erg goede en leuke film… voor tienergoths, die bang zijn om toe te geven dat ze naar popmuziek luisteren.
Vind je dit al een stijlloze opmerking, lees dan vooral niet verder.

Het begint nog leuk. Een comicintroductie begint het verhaal en schakelt vervolgens over naar de film zelf. Ik heb nog steeds het idee, dat alles niet zo serieus bedoelt is en het eerste nummer, verandert nog niet veel aan dat beeld. Zou het dan zo bedoelt zijn, als ik vantevoren dacht? Een horrormusical met een dikke knipoog?
Na 10 minuten/kwartier valt ook dat doek, want op dat moment spat de dramatiek al van het beeld af. Niets oprechts echter, het soort drama waar een klein kind om bekent staat, als ze haar zin niet krijgt. Vervolgens, staat hetzelfde kind weer te huppelen, 2 minuten later. It’s all for the show.
Mijn maag word helemaal getest bij het nummer dat Shilo (Alexa Vega) ruzie maakt met haar vader. Ze roept voluit dat ze tenslotte al 17 is en het al wel alleen kan redden allemaal. Wat vervolgens de start betekent voor het zoveelste popnummer met gitaartjes . Even miste ik Britney Spears in deze film, maar het talent van Alexa vangt dat gelukkig heel goed op.

Visueel dan nog maar even. Niet beroerd. Vooral de comic stukjes zijn nog wel een leuke afwisseling tussen de musicalacts. Ook de aankleding van de personages is zeer aardig. Alles is echter zeer glad. Hoe freaky een personage er ook uit mag zien, het blijft een etalagepop dat zo is weg gelopen van de cosmetica afdeling.
Oja, Gore? Vet stoer die ketchup en die rubber slangetjes.

Dan ben ik eindelijk bij de beoordeling aangekomen, want ik geloof dat ik nu wel alles gezegd heb. Wil je nog wat weten echter, ik meld het graag

Mjah

Ergens kan dit later nog wel wat worden. Met de live action van Battle Angel Alita in het verschiet kan deze film wel eens de film worden die "eerder" was. In ieder geval is het verhaal dan wel wat anders, maar veel elementen uit het verhaal en de setting komen rechtstreeks uit Alita.

Visueel erg knap filmpje trouwens. Mooie aankleding en tof kleurgebruik. Erg aangenaam om naar te kijken, al helemaal met leuke comic intermezzos. Erg gestileerd en elke scene is met veel aandacht uitgewerkt.

Maar die muziek, jezus die muziek. Het gekrampachtig gekronkel van de acteurs/"zangers" om de teksten enigszins al zingend naar voren te brengen is oorverkrachtend. Zowat elk stukje dialoog wordt gezongen, tussendoor zitten er nog wat spoken word stukjes door die gelukkig wel beter uit de verf komen.

Maar echt vreselijk belachelijk pop-rock whatever die elke vorm van degelijk ritme mist en klinkt als een gekastreerde dierenwinkel.

Jammer, volgens mij is er een geweldige film van te maken als je er een andere soundtrack overplakt en gewoon subtitles toevoegt. Genoeg moois en genoeg potentieel. Probleem is dat het muziekale wel erg overheerst.

avatar van james_cameron
Mijn god, wat een rommeltje... Chaotische, onsamenhangende musical die naast vreselijke songs ook nog aartslelijke decors biedt, belabberd camerawerk, kitscherige belichting en een gedrocht van een script. Ik kan nog wel even doorgaan: zeer slecht akteerwerk, misplaatste humor en smakeloze bloederige effecten. O ja, en Paris Hilton.

avatar van 606
prachtige mix van horror en muziek dat blijft boeien..
Goed acteerwerk.

3,5 ster

avatar van otherfool
De horrorversie van de Rocky Horror Picture Show. Of zo.

Projecten met een zekere ambitie kan ik altijd graag hebben, in die zin deed Repo me een klein beetje denken aan I Know Who Killed Me, het massaal afgeslachte Lindsay Lohan vehikel van een paar jaar terug.

Repo maakt het de kijker niet makkelijk; de muziek is afgrijselijk, de opgelezen teksten stellen niets voor, de 'songs' zijn zeker niet catchy, en het dystopische wereldbeeld gaat al snel de keel uithangen. Grootste probleem voor mij was het ritme van de film, er komt maar geen adempauze; de film blijft in 1 tempo doordreunen. Vergelijk dat eens met de 'fanfare' van Rocky Horror, dat tussen alle gekkigheid door precies de juiste toon weet te treffen om daadwerkelijk te ontroeren. Repo mist deze zelfbeheersing, is luid en overdadig en kan daardoor erg vervelend overkomen.

Repo is kort gezegd een lelijke film over lelijke mensen in een lelijke tijd. Dat is niet aanlokkelijk om naar te kijken, maar deze film prefereer ik toch boven de 13 in het dozijn komedies of andersoortige ambitieloze projecten. Hoewel ik dit onmogelijk een goede film kan noemen, zou je wensen dat dit soort halve mislukkingen vaker wordt gemaakt.

2*.

avatar van Naomi Watts
De eerste keer dat ik Repo! Genetic of the Opera zag, heb ik hem afgezet na een half uur. Een film die je moet kijken met de juiste verwachtingen (of helemaal geen) en de juiste mood. Dit vind ik toch wel een klein meesterwerkje.

Geweldige cast met Pauil Sorvino, Anthony Head, Sarah Brightman, Bill Mosely maar vooral de casting van Hilton is geniaal. Haar aanwezigheid lijkt me de enige reden waarom Repo! zo onderschat is en slecht tot matige scores krijgt. De kritiek op de symfonische rock snap ik niet zo, het kan je ding niet zijn maar er wordt hier wel met erg veel krachttermen gesmeten. Visueel is deze echt prachtig, prachtige aankleding, passende decors en erg fijn kleurengebruik. Ook veel toffe en weirde personages, niet echt gory maar wel bloody af en toe en erg sfeervol. Die rol van Hilton bevat weer enorm veel zelfspot, ik snap dan ook niet zo waarom ze zo gehaat is.

Erg misunderstood deze film, één van de mooiere films die ik de laatste tijd zag. Bevatte soms een beetej de weirdness van een Strange Circus of andere Japanese weirdness. Dat zie je nowadays niet in Amerikaanse produkties. 4,5*, dicht tegen de volle mep aan maar dat zie ik wel bij herziening.

avatar van Vascago
Heel erg dikke meevaller. Had er erg weinig van verwacht, maar heb echt genoten. De liedjes mogen dan niet altijd echt mooi gezongen worden, vaak zelfs behoorlijk vals, toch heb ik me er totaal niet aan geergerd. Daarvoor vond ik de teksten te sterk en vind ik het razend knap om zo te acteren. Visueel zag het er prachtig uit. De aankleding, de repo-man zelf, de comic gedeeltes. Het acteerwerk vond ik echt goed. Brightman heeft een fantastische stem. Ook Paris Hilton verdiend een dikke pluim. Lekker veel zelfspot in haar rol weer, net als in The House Of Wax, alleen hier acteert ze tig keer beter dan in die film. Fantastisch verhaal ook. Einde vond ik een klein beetje jammer. Hier moet toch geen vervolg op komen, is goed zo. Dit werkje zou wel eens een dikke cultstatus kunnen krijgen.

avatar van Nitrouz
Repo! The Genetic Opera. Hij lag al een tijd in de kast, een tijd? Al enkele maanden inmiddels. Want dit is precies het soort film dat ik koop, maar waar het echt even duurt voordat ik er ook echt voor wil gaan zitten. Want ook met een gemiddelde speelduur lijkt een musical soms uren te duren, gelukkig was dit met Repo! The Genetic Opera niet het geval.

En aan de ene kant heb ik er geen spijt van er zo lang mee te wachten. Want zo geweldig was Repo! The Genetic Opera eigenlijk niet.
De film kent 2 gezichten. Het eerste en meest aanwezige gezicht is de muziek, en het andere gezicht is de minder aanwezige film. Helaas was het eerste gezicht niet alles, en had dit uiteindelijk toch een stuk beter gekunt. Want qua muziek heb ik mij toch even zitten ergeren af en toe, de nummers waren bij vlagen gewoon écht slecht. Écht slecht bedoel ik daarmee, want zo negatief ben ik niet ingesteld gelukkig. Laat ik het zo zeggen, 3 van de 5 nummers in de film deden mij ergeren. En aangezien de gehele film uit nummers bestaat, heb ik mij dus wel behoorlijk geërgerd, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Maar gelukkig zijn er ook enkele leuke nummertjes, maar geen enkel nummer dat ik mij nog ook maar een beetje herinner, of een positieve gedachte aan over heb gehouden. 1,5*

Maar, dat 2e gezicht, dat is schitterend. De film zelf bedoel ik dan. Want Repo! The Genetic Opera speelt zich af in het jaar 2056, waar de mensheid wordt geplaagd door een dodelijke ziekte. Maar wat ziet het er allemaal schitterend uit zeg. Schitterend vormgegeven allemaal, goede special effects, fénomenaal kleurgebruik. Geweldig eigenlijk. Zet het geluid uit, en je verveelt je nog steeds geen moment tijdens Repo! The Genetic Opera.
Enkele aardige personages, maar ook enkele mindere. De grote baas van het bedrijf GeneCo is een van de beste. Hij doet het prima. En al zijn kinderen doen het ook prima, zelfs Paris Hilton valt op in een positieve rol. De Repo Man is ook zeker niet slecht, en ook zijn dochter deed het prima.

Dit doet mij uiteindelijk 3 sterren geven, waar ik het zelf dan ook helemaal mee eens ben

avatar van K. V.
Het is wel een opmerkelijke film. De film begin origineel als een soort stripverhaal, maar gaat al gauw over in een echte film/musical. De liedjes zijn niet traditioneel, maar gelukkig zit er een grote variatie aan stijlen in, zodat er toch liedjes in zitten die de een of de ander wel zal bekoren. Soms komt de film fout over en soms ook weer niet.
De zang viel goed mee en het verhaal was boeiend genoeg om je de volledige speelduur te boeien.
Het is een bijzondere film die de moeite waard is om te bekijken. 'k weet niet of iedereen de film evenveel zal appreciëren, maar 'k vond het niet mis.