Adama Meshuga'at (2006)

Alternatieve titel: Sweet Mud

Israël / Duitsland / Japan

geregisseerd door Dror Shaul
met Tomer Steinhof, Ronit Yudkevitz en Shai Avivi

Hoofdpersonage van de film is de twaalfjarige Dvir, die we volgen vanaf de zomer van 1974 tot en met de lente van 1975. Dvir kampt niet alleen met de gebruikelijke puberproblemen, maar hij is ook met de zorg voor zijn depressieve moeder Miri belast. De leiders van de kibboets tonen weinig tolerantie voor Miri's breekbare toestand. Uit woede hierover rebelleert Dvir steeds nadrukkelijker tegen de strikte regels van de kibboets. Verlichting van zijn zware leven lijkt zich aan te dienen als Stephan, de bejaarde Zwitserse vriend van zijn moeder, de kibboets bezoekt.

avatar van Mac Hammer Fan
Een film die 8 prijzen won en nog diverse nominaties kreeg.
Awards o.a. Glass Bear 2007, Audience Award Miami 2007, Propeller of Motovun 2007, Grote Prijs van de Jury op het Sundance Film Festival 2007 en 4 Awards of the Israeli Film Academy in 2006.

avatar van Locutus
Beetje saaie film, maar wel interessant om te zien hoe het er in zo'n kibbutz aan toe gaat/ging.

Een authentiek overkomende, beschouwende, maar niet al te zware coming-of-age film, over een twaalfjarige jongen en zijn de hunkering naar vrijheid, de eerste liefde, verplichtingen van religieuze aard en de zorg voor een depressieve ouder, die zich afspeelde in de kindervijandige omgeving van een kibboets in het Israël van1974. Vooral Tomer Steinhof speelde sterk.