Knafayim Shvurot (2002)

Alternatieve titel: Broken Wings

Israël

geregisseerd door Nir Bergman
met Orly Silbersatz Banai, Maya Maron en Nitai Gaviratz

Portret van menselijke karakters die tot begrip komen wat de kracht van de familieband en haar helend vermogen is. De dood van de vader bij een tragisch en absurd ongeluk laat de Ulman familie in staat van beroering achter. Worstelend om ermee om te gaan - zowel emotioneel als financieel, raken Dafna en haar vier kinderen in toenemende mate vervreemd van elkaar.

Boeiende film met sterk acteerwerk en sympathieke personages. Zonde dat bijna niemand de film heeft gezien. 4*

avatar van Freud
Komt op 4 augustus in de Belgische zalen.

zip
deze film heeft me doen huilen (erg lang geleden dat dat me nog overkomen is) en enkele scènes zitten nog steeds op mijn netvlies gebrand...

een uiterst sympathieke en herkenbare verhaallijn met, wat me nog het meest verbaasde, ontzettend correcte personages. Niemand is slecht, niemand is goed, iedereen is alleen zichzelf. Al veranderen ze allemaal een beetje naar het einde toe, elk personage behoudt zijn karakter (knap!) de sfeer van de film is niet te clichématig emotioneel en romantisch (goddank, ik heb de pest aan het 'dawson's creek-syndroom'), maar gewoon realistisch (voor zover dat kan in fictie). Jammer dat de fotografie niet perfect was (hele mooie kleuren, maar af en toe een overdosis aan details) anders had hij een 5 gekregen. pittig filmpje. GA DAT ZIEN!!!

Hij is voor de liefhebbers al te huur bij de Cinematheek. Lijkt me wel goed, hoewel ik hem nu niet heb meegenomen.

avatar van De Knip
Ontroerend familiedrama. Er is weinig fout aan deze film. Mooie karakterrollen, erg puur en je kunt jezelf erg goed verplaatsen in meerdere personages. Muziek is ook prima.
Goed gedaan:

****

Wat een emotioneel pareltje. bijzonder aangrijpend.

avatar van eRCee
Prachtige film met zeer natuurlijke en levensechte personages. Dit kunnen ze niet in Hollywood.

avatar van Freud
Deed me een beetje denken aan de Spaanse films van de laatste jaren, zoals Te Doy Mis Ojos of La Vida que te Espera): uit het leven gegrepen, zwaar emotioneel en sterke vrouwen in de hoofdrol. Deze film kon me echter meer bekoren, vooral door de verfrissende humor en de haast surrealistische scenes die het geheel wat afwisseling konden brengen. Ook de setting is vaak geweldig, zoals dat schitterende zwembad. Aangrijpende film met veel mooie personages (hoewel niet allemaal even interessant, die dokter bijvoorbeeld kon me totaal gestolen worden) en een uitgebalanceerd verhaal: 4 sterren, met de nadruk op 3.5 .

avatar van BlueVelvet
Inderdaad, die dokter stond mij ook niet zo aan. Beetje overbodig. Verder een mooi, realistisch in beeld gebracht verhaal met ook goede dialogen. Ik moest telkens lachen om het pak van Yair. Erg emotioneel.

enorm aangrijpende en mooie film
jammer dat hij zo kort is.

Malick
Iemand enig idee waar ik deze film op dvd kan vinden?

avatar van henkula
ik weet niet of het iets zegt, maar drie veel stemmers komen tot dezelfde conclusie, twee en halve punt, meestal staan we verder uit elkaar.
maakt het iets uit dat deze film uit Israël komt, vast wel, want dan valt hij al snel onder art house. maar voor mij was de film onder de maat.

Toch wel benieuwd naar zijn langspeelfilm debuut want Intimate Grammer, zijn nieuwste, vond ik dit jaar één van de betere op het Cinema Novo Festival 2012. Jammer genoeg is het een ware zoektocht om deze films te kunnen zien laat staan op dvd te kunnen bemachtigen. Maar de aanhouden wint zeggen ze altijd zoals ik al een paar keer heb ondervonden bij het zoeken van andere festivalfilms op dvd.

Een voorspelbaar doch boeiend, subtiel, voorstelbaar, emotioneel en intiem familie(melo)drama, over een (rouwend) gezin dat na de plotselinge dood van de vader de controle over hun leven verloor en uit elkaar viel. Door de cast werd er bijzonder goed geacteerd en de opnames zagen er mooi uit.