Prison (1987)

Horror / Drama

geregisseerd door Renny Harlin
met Viggo Mortensen, Lane Smith en Tom Everett

1956: In een gevangenis wordt Charlie Forsythe ter dood veroordeeld omdat hij een celgenoot heeft vermoord. De harde gevangenisbewaarder Eaton Sharpe bekijkt de executie van Forsythe zonder emotie. Kort erna wordt de gevangenis gesloten. Dertig jaar later gaat de gevangenis weer open en keert Eaton terug als gevangenisbewaarder. Ditmaal nog harder, maar met slechte dromen. Want was Forsythe wel schuldig?

avatar van Vascago
Geweldige film met een leuk uitgewerkt verhaal en een heerlijke sfeer. De setting is perfect. De film is niet al te origineel, maar biedt genoeg spanning en een aantal fijne personages. Goede rollen van vooral Lane Smith en Viggo Mortensen. Film begint als gevangenisdrama maar dendert na ongeveer 25 minuten door als een heerlijke bovennatuurlijke horror. De special effects zien er geweldig uit evenals de creatieve kills en ze bieden ook nog wat lekkere gore. De soundtrack mag er ook zijn.

avatar van stephan73
Lang geleden dat ik deze film zag. Toen was het al een sfeervolle, bij tijd en wijle bloederige, horrorfilm, maar ook nu nog werkt de sfeer erg goed.
De setting van de gevangenis werkt erg goed en de moorden worden zeer goed on beeld gebracht. De acteurs zijn goed gecast en het verhaal, hoe simpel ook, is spannend.
Dat deze film niet in één adem genoemd wordt andere "klassieke" jaren '80 horrorfilms, is vreemd want deze film hoort er zeker bij.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Amusante horror van een toen nog onbekende Harlin, die niet veel later films als Nightmare on Elm Street 4 en Die Hard 2 ging maken. Prison begint tamelijk rustig als een gevangenisdrama en bouwt vrij langzaam op. Gelukkig worden we op een gegeven moment aangenaam verrast met scènes die geenszins in een gevangenisdrama thuishoren, maar meer passen in een vervolg op Hellraiser. De effecten zijn prima. Verder bevat Prison een aantal erg leuke rollen, met onder andere een nog onbekende Mortensen in de hoofdrol en een toffe bijrol voor Tom Everett, die niet veel later de show ging stelen in Leatherface: The Texas Chainsaw Massacre III.

De film heeft als groot pluspunt dat alles na een nogal trage opening lekker vlot gaat lopen en het geen moment weet te vervelen. Maar niet op alle vlakken is de film sterk. Zo is de rol van Chelsea Field compleet zinloos en acteert Field ook nog eens vrij matig. Verder bouwt de film op naar een grote climax, maar blijft het uiteindelijke spektakel (had toch op zijn minst een betere dood voor Sharpe verwacht) eigenlijk compleet uit. En dat is jammer, want de film toont veel potentie. Verder leuk om het typerende geluid van Richard Band's muziek te horen (zijn broer Charles is uitvoerend producent) en Kane Hodder is stuntman en vertolker van twee kleine rollen. En het schijnt dat op basis van deze film hij werd uitgekozen om Jason Voorhees te spelen.

3 sterren.

avatar van perceived
Aardig.

Niet slecht, alleen zijn de horrorelementen nogal schaars. 't is meer een middelmatig, maar sfeervol, gevangenisdrama met een bovennatuurlijk 'horror' tintje. 5/10*

avatar van dutchtuga
Helemaal eens met bovenstaand commentaar. Prison schiet wat tekort als horror- of gevangenisfilm an sich, maar als geheel is het bijzonder genoeg om te blijven boeien.

avatar van Left4Dead
Leuk werk met een prima cast. Voor zijn leeftijd prima bewaard gebleven, een flinke tht heeft de prent.

avatar van knusse stoel
Een fijne horrorfilm die rustig en nu en dan woest, voortkabbeld en die de kijker(s) (tenminste in ons geval) ruim anderhalf uur laat genieten van een aardige opbouw van het verhaal, waarin de kijker(s) soms akelig wordt geconfronteerd met de gruwelen, uitgedacht door een zeer kwaaie geest die zijn gram komt halen.

Aardige film over een gevangenis die na een aantal jaren gesloten te zijn geweest, weer opnieuw in gebruik wordt genomen. Het duurt even voordat het toch al magere verhaaltje op gang komt. Maar daarna volgen een aantal originele kills en weet de film een fijn sfeertje neer te zetten (de locatie draagt hier zeker aan bij). De special effects zien er 30 jaar na dato nog redelijk uit.

avatar van Gang_Star
Renny Harlin is zo'n regisseur die ik waardeer om zijn actiefilms. Zijn horrorfilms vind ik dan zwak met The Covenant en Exorcist: The Beginning. Van zijn Nightmare on Elm Street film ben ik meer te spreken. Met deze Prison begon ik dan ook met gemengde gevoelens. Enerzijds door de redelijke score, maar anderzijds door zijn mindere werk in het horrorgenre. Toch pakte Prison beter uit dan verwacht, alhoewel ik daar een poging of 6 voor nodig had omdat ik elke keer weer in slaap viel.

De opening is redelijk, waarna het eigenlijk maar heel lang duurt voordat de film op gang komt. Constant was het teveel dialoog en weinig actie of spanning. Pas halverwege slaat de film volledig om en wordt het dan ook interessant. De kills zijn tof en met name de kill met het prikkeldraad waarna het lichaam door de vloer kwam en tegenover warden Sharpe zat . Er komt meer spanning en gore en er wordt op interessante wijze gebruik gemaakt van de bliksem. Qua sfeer zit het in de gevangenis ook goed en is het een prima setting.

Harlin zet met Prison een film neer die als een nachtkaars lijkt uit te gaan, maar welke door het opengooien van zijn trukendoos een zeer behoorlijke film overblijft dankzij vooral de sterke tweede helft.