Incendiary (2008)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Sharon Maguire
met Michelle Williams, Ewan McGregor en Matthew Macfadyen

Een vader en zijn zoontje bezoeken samen een voetbalwedstrijd. Het noodlot slaat echter toe: tijdens de wedstrijd ontploft er een bom en beiden zijn op slag dood. De moeder blijft verslagen achter, tenminste zo lijkt het. De vrouw (Michelle Williams) heeft die periode ook nog een affaire met een journalist (Ewan McGregor). Zal zij de periode nu gesterkt doorkomen met een andere minnaar aan haar zijde of maakt dit de tragiek alleen maar groter?

melvddonk
Ik ben blij dat ie goed bevallen is Eline!

avatar van Jessen0wnt
I wonder, did you celebrate when you heard my boys got killed?
Een film met verschillende gezichten. Het verhaal over het rouw-proces is prima uitgevoerd, krachtig zelfs, alleen waar de film enorm de mist in gaat is om het zogenaamd spannend te houden door een, inderdaad, thriller achtige setting te geven, alleen al de poster geeft een totaal verkeerd beeld van de film. Vind mijn DVD-versie veel beter bij de film passen, en daarnaast is het ook nog veel mooier.
Poster terzijde, de film wilt naar mijn idee een sentimenteel realistisch verhaal neer zetten: doet het ook, alleen is het script weer heel tegenstrijdig. Ik ben enorm fan van voice-overs, en deze brieven aan Osama waren erg krachtig, misschien wel het beste van de hele film, maar vooral de dialogen kwamen veel te geforceerd over. Spijtig, want Michelle kan echt wel acteren. Michelle is daarom ook echt een aanwinst van de film, ze weet echt haar rol, ondanks de naar mijn idee gefaalde dialogen, een krachtige rol neer te zetten. Zowel als moeder, als vrouw en ook zeker als een mooie sexy vrouw. Wat nog meer sterke aspecten waren was de montage, maar ook hier is het weer erg thriller-achtig, wat ik een beetje het rouwproces van de moeder vindt verkrachten.
Al met al dus een prima filmpje, alleen komt de onzekerheid van de productie erg naar voren. Door het ge-heen-en-weer komt het toch commercieel over. Daarnaast is het iets te sentimenteel om mij ook echt te raken, hoewel je echt geen moeder hoeft te zijn om hier kippenvel van te krijgen, denk ik. Dus: 3 sterren voor nu. Wellicht kan ik de verschillende kanten van de film later meer waarderen. Zeker een waardige film om eens te kijken, kijkt vlot weg, is vlot, en is lekker goedkoop

avatar van rep_robert
De positieve reacties van de girls hierboven ten spijt, de film is gewoon zwak.

Al moet ik zeggen dat het hoopvol(maar wel een beetje te klef) begon, duidelijke relatieproblemen en een duidelijk verhaal.

Helaas, de kleine ergernissen begonnen al vroeg, toen ik McGregor en Williams al seksend voor de televisie een Arsenal wedstrijd op hadden staan waar manlief en zoontje bij aanwezig waren. Het helpt dan ook om beelden van de desbetreffende wedstrijd uit te zenden en niet een wedstrijd in de Amsterdam ArenA!!!!!!! Wat een belachelijke fout en ik neem op zo'n moment de film dan ook niet meer serieus. Vervolgens zie je in veel delen van de film Arsenal attributen die voor geen meter kloppen. Verkeerde (goedkope) shirts, verkeerde logo's en neppe sjaaltjes.
Ik kan me hier ontzettend aan storen. Erg onnauwkeurig en gewoon amateuristisch.

Gelukkig is het acteerwerk hier wel wat beter, al snap ik niet waarom er niet gewoon een Britse actrice voor is genomen om een BRIT te spelen. Echter pakt Michelle het wel goed op en overtuigt ze ook wel in haar rol.
Toch kan ik niet heel lang positief blijven, aangezien het verhaal gewoon een puinhoop is. De film is een drama, een speurtocht en weet ik veel wat nog meer. Het kibbelt een beetje doelloos vooruit zonder dat het een vast verhaallijn heeft. Zo zijn er veel zijplotten die totaal niet werken(de twee affaires met McGregor en MacFadyen voegen weinig tot niets toe) met als toppunt dat gestalk van het gezin van de "terrorist". Wat daar allemaal precies de bedoeling van is blijft me ook een raadsel.

Overigens vind ik het thema sowieso al bijzonder klef, maar die brieven aan Osama sloegen echt op niks. Irritant als simpele, modale mensen altijd opeens zo poëtisch aangelegd blijken te zijn. Ik begin maar niet eens over de geadresseerde van die brieven.

Nee, deze film werkt totaal niet en ondanks een paar positieve reviews is dit toch een totale flop. Wat vooral te wijten valt aan het beroerde script.

melvddonk
Jammer dat de film je niet beviel Robert. Die dingen over Arsenal zijn me niet eens opgevallen, maar ik ben dan ook geen voetbalfan.

Verder vond ik het juist mooi dat de film af en toe een beetje warrig was, omdat dat juist ook de gemoedstoestand van Williams was. Maar goed, smaken verschillen.

avatar van rep_robert
Inderdaad, veel kleine irritatiepuntjes. Waarom laten ze zo vrouw degenereren? Is er geen slachtofferhulp in Engeland vraag ik me dan af. Vanaf moment 1 zit ze alleen in dr appartementje. Heel erg vreemd. Verder had ik niet echt het idee dat het om de gemoedstoestand van Williams ging, maar gewoon een hopeloos plot die geen duidelijke richting koos.

melvddonk
Als ik problemen heb (ook serieuze problemen) verwerk ik dat ook liever zelf, als onder begeleiding van een psycholoog. Maar er werd inderdaad helemaal niet over slachtofferhulp gesproken. Dat hadden ze misschien wel mogen doen inderdaad. Toch deed het voor mij niet af aan de indruk die de film op me heeft gemaakt.

avatar van Jessen0wnt
In principe zou het kunnen, slachtofferhulp komt wel vanuit het slachtoffer zelf. Wat inhoudt dat ze wel worden benadert, maar gaat hier bijvoorbeeld Michelle niet op in, dan komt er ook geen vervolg afspraak.

avatar van rep_robert
Heb er geen ervaring mee, maar meestal krijg je gewoon slachtofferhulp lijkt me. Vanaf minuut 1 na de ramp ligt ze gewoon al alleen in dr ziekenhuiskamertje. Ik vind het maar hiaten in het script. Vooral een vrouw die niemand heeft(blijkbaar) en net dr gezin heeft verloren MOET gewoon hulp krijgen wat dat betreft.

avatar van Jessen0wnt
Mee eens, mij vielen meer de onzekerheden van de regie/productie kant op, waardoor het verhaaltje me niet zo heel erg veel deed. Vooral de dialogen enzovoort maakten het voor mij een minder geslaagde film. Hoewel ik aardig heb genoten, alleen dacht stiekem dat ik meer onder de indruk zou zijn.

avatar van rep_robert
Ja, het leunt iets teveel op het gegeven waarmee het te makkelijk probeert te scoren en daarmee een logisch script eigenlijk vergeet.

avatar van xxc
xxc
Sterk!

Dit had ik niet verwacht.. ik had een enorme drama film verwacht waarin te zien was hoe een vrouw omging met de dood van iemand die ontzettend dicht bij haar stond.. Ik had alleen geen idee dat hij zo indrukwekkend en sterk zou zijn..

Allereerst.. Ik heb nooit veel aan Michelle Williams gevonden.. Zij wist mij nooit echt te overtuigen en ik ergerde me vaak zat aan haar. Tot dat ik Incendiary zag.. Hier speelt ze de sterren van de hemel en vertolkt ze haar rol zo goed.. Echt top!
Ewan McGregor was ook absoluut niet slecht!

Het verhaal zelf.. Ontzettend indrukwekkend gefilmd zeg. Ik had nooit gedacht dat een film als dit mij lang genoeg kon boeien om heel de film uit te houden. Maar toen ik hem opzette, vloog de tijd voorbij en toen ik dacht dat hij een halfuur opstond, stond hij al een uur aan.. Een ontzettend pluspunt natuurlijk.

Ja, erg mooi hoe je ziet dat de vrouw veranderd tijdens heel de film.. Logisch natuurlijk, vol met schuldgevoelens. Maar dan nog, ik vind het allemaal erg mooi in beeld gebracht. Ik leefde echt mee.

avatar van jeroentjuhhhhh
Heel slap. Prima concept, bagger uitwerking. Vooral technisch gezien gewoon héél beperkt en 'safe'. Het slaat af en toe (verhaaltechnisch) wegen in die nergens naar leiden...althans, niet naar iets wat er toe doet.

Het is allemaal wel heel zoet aan clichés, valt toch nergens iets voor te voelen met zo'n kille en voorspelbare aanpak. Zeker die hele ramp is gewoon te droog benadert, zonder al te veel kwaliteit overigens. Het komt niet over, dat is deels de fout van Michelle Williams (weinig binding) en ook Sharon Maquire's enorme onkunde is er schuldig aan.

Verder valt er weinig uit te halen, kleine 1.5* blijven over en de rest van het kwaad is in mijn recensie genoemd.

avatar van John Lee Hooker
Vooral het gebrek aan samenhang verpest de kansen op succes voor dit drama maar sowieso vond ik heel die aanslag een beetje vaag in elkaar zitten. Ik heb nergens een fatsoenlijk shot van het stadion gezien met explosies of een paniekerige massa. Dan blijkt haar zoontje werkelijk om het leven te zijn gekomen waardoor ze uiteraard in een emotionele sleur terecht komt. Hierin duiken er een aantal figuren op die haar graag willen ondersteunen en dat aanbod slaat ze niet af. Terwijl deze afleiding voortduurt krijgt ze flashbacks van haar mooie herinneringen en dat vond ik niet altijd even gepast. Gelukkig is de cast wèl geloofwaardig en bevatten de dialogen enige spanning zodat deze 94 minuten in ieder geval niet weggooid zijn.

avatar van DjFrankie
In het begin dacht ik ja dit kan wel eens iets worden, maar gaande weg valt het toch bitter tegen.
Ewan Mc Gregor 's rol zwakt helaas ook af. Dit is echt weer zo';n film waar meer ingezeten had.

neo (crew)
Een film met een wat vreemd script. De film wil verschillende dingen vertellen, maar had zich beter enkel kunnen concentreren op de rouwverwerking. De thriller elementen had men beter achterwege kunnen laten.

Gelukkig speelt Michelle Williams haar rol vol passie. Dat de film mij toch weet te raken is verder haast volledig te danken aan de overweldigende, door piano en strijkers gedomineerde, score gecomponeerd door Shigeru Umebayashi en Barrington Pheloung. Wat een geweldige keuze om deze twee componisten, behorende tot de crème de la crème, samen te laten werken!

Een belabberd scenario met soms belachelijke dialogen maken dit tot een ongeloofwaardige film, die te veel dingen tegelijkertijd wil zijn: drama, thriller, romantiek enz. Michelle Williams doet haar best, maar kan in haar eentje de film ook niet boven de middelmaat laten uitstijgen. Jammer dat zo'n interessant gegeven zo knullig wordt verprutst.

avatar van K. V.
'k vond dat de film nog veelbelovend begon, maar na de aanslag vond 'k het toch wat minder. 'k had het toch allemaal wat meeslepender verwacht. De cast deed het prima en verder zag het er wel prima uit.
Tja, 'k had er toch iets meer van verwacht. Zo goed voor een keertje en prima om eens mee te pikken via tv.

avatar van Phantasm
Niet echt slecht en niet echt goed, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Boenga
Zoals wel vaker het geval is, had ik het verhaal niet gelezen voor ik begon te kijken.
Gevolg: de eerste 20 minuten had ik het gevoel een Ken Loach-achtig drama te zien: iets van een jonge moeder (Williams ziet er helemaal geen 27 of 28 uit) en een beperkt budget.
Meer dan aardig, helemaal m'n ding.
Dan was daar de aanslag, en weg was Ken.
Zowel het verhaal als de sfeer maken daar een behoorlijke draai. Het eerste kabbelt vanaf dan een beetje voort zonder te weten welke richting uit te gaan; en die sfeer... het lijkt plots een ander genre van film te zijn. Onder andere de ballonnen gaven een heel onecht, futuristisch beeld.
Meeslepend is het niet, er is geen spanning, geen verwachtingen naar wat het einde zou geven.
Tegenvaller, van de ondergang gered door de hoofdrolspeelster.

avatar van SmackItUp
Slappe hap.

Als je de film in 1 woord wilt samenvatten, dan gaat je dat niet lukken. Het probeert van alles te zijn en van alles te doen, maar uiteindelijk is het gewoon niets. Hierdoor kom je nooit in het verhaal, laat staan dat je meegesleurd wordt in de tragedie. De functie van het personage van McGregor is mij nog steeds een raadsel.

1* voor WIlliams.

Mooie en emotionele dramafilm (geen thriller) met een heftig onderwerp. Alle details die misschien beter hadden gekund daargelaten, gaat het vooral over gevoelens en emoties. De jonge vrouw wordt verteerd door schuldgevoelens nadat ze haar gezin verloren heeft. Ze balanceert op de rand van doordraaien en denkt aan zelfmoord. Tijdens haar herstel oefent Terrence druk op haar uit om haar nieuwe partner te worden. Maar wat ik zo mooi vind, is dat Jasper afwacht en haar de tijd geeft om hier emotioneel klaar voor te zijn. Hij steunt haar zonder opdringerig te zijn en zoekt naar de toedracht van de aanslag. De film eindigt groots: op hetzelfde moment dat meerdere levens verloren gingen, werd een nieuw leven gecreëerd....... een nog jong leven heeft de aarde verlaten en een nieuw leven wordt geboren!