Fences (2016)
Genre: Drama
Speelduur: 139 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Canada
Geregisseerd door: Denzel Washington
Met onder meer: Denzel Washington, Viola Davis en Stephen McKinley Henderson
IMDb beoordeling: 7,2 (117.628)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 16 februari 2017
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via SkyShowtime
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Fences
"Some people build fences to keep people out, and other people build fences to keep people in."
Troy Maxson, een Afro-Amerikaanse vader, werkt bij een schoonmaakbedrijf in Pittsburgh. Eens droomde hij van een professionele honkbalcarrière, maar toen de major leagues eindelijk zwarte spelers toelieten was hij te oud. Hij probeert een goede echtgenoot en vader te zijn, maar de verloren droom vreet nog steeds aan hem, wat ervoor zorgt dat hij een besluit neemt dat zijn familie verscheurt.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,2 / 117628)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- iTunes: € 9,99 / huur € 3,99
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 3,99
- Kijk op SkyShowtime
Social Media
Acteurs en actrices
Troy Maxson
Rose Maxson
Jim Bono
Cory Maxson
Lyons Maxson
Gabriel Maxson
Raynell Maxson
Evangelist Preacher
Deputy Commissioner
Garbage Truck Driver
Video's en trailers
Reviews & comments
kappeuter (crew films)
-
- 72627 berichten
- 5779 stemmen
Vanaf 16 februari 2017 in de bioscoop (Universal)
mjk87 (moderator films)
-
- 13292 berichten
- 3906 stemmen
Die kijkwijze die je waarschuwt dat er racisme in voorkomt , zou het ja?
Ik ben wel benieuwd en gelukkig komt die nog net uit voor de Oscar-uitreiking.
Siemm
-
- 1 berichten
- 1 stemmen
Vandaag in de USA gezien, ik ben een groot fan van Denzel Washington desondanks een lage score ondanks een zeer goede IMDB score. Denzel speelt erg goed maar de vele en lange dialogen en de zeer beperkte lokaties ( in feite spleet de hele film zich af in hun tuin, huis voor het huis , maakt de film ook saai en soms langdradig. Mooi acteerwerk maar de film wordt nergens echt grappig,ontroerend of aangrijpend.
John Milton
-
- 21558 berichten
- 11722 stemmen
Het is oorspronkelijk ook een toneelstuk, dus je moet de meerwaarde inderdaad uit de dialogen en het acteerwerk halen.
Ik kijk er erg naar uit!
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
Ik ben nooit een groot liefhebber van Denzel Washington geweest, omdat ik zijn acteerstijl te gemanierd vindt. Denzel speelt Denzel en laat zich zelden opgaan in zijn personages. Vergelijk bijvoorbeeld zijn vertolking in Flight maar eens met die van Tom Hanks in Sully.
Maar in dit psychologische drama over een oud-honkballer die vanwege zijn huidskleur nooit het grote geld heeft kunnen verdienen en zijn verbitterdheid botviert in de drank en in de uiterst moeizame relaties met zijn zoon en zijn stiefzoon, laat hij voor het eerst in lange tijd eens zien dat hij veel meer in huis heeft. Bovendien is zijn acteursregie dusdanig dat alle hoofdfiguren de kans krijgen om te schitteren. Ondanks de toneelmatige roots [de film speelt zich volledig af in of in de directe omgeving van de familie Maxon] is dat nauwelijks een belemmering, ook al duurt de film meer dan 2 uur. Zeker, er is veel dialoog en niet veel acties, maar als het acteerwerk van zo'n hoog niveau is, mag dat geen bezwaar vormen om deze prima film te gaan zien.
kathmandu
-
- 288 berichten
- 686 stemmen
Wat een drama. Zat echt te wachten tot de acteurs en actrices eindelijk hun bek eens dicht houden.
Wat een geratel...... Blijven maar doorgaan dat een neger geen eerlijke kans maakt in het leven.
Verschrikkelijk.
wwelover
-
- 2553 berichten
- 3491 stemmen
Aardige film, maar duidelijk dat dit echt een toneelstuk is. Uiteindelijk gebeurd er voor mijn smaak net te weinig. Maar er wordt uitstekend geacteerd en er zitten een paar ijzersterke dialogen in. Fijn dat Denzel Washington zo nu en dan ook nog top rollen weet neer te zetten. En Viola Davis is natuurlijk een powerhouse. Dat ze de rollen al veel hebben gespeeld op toneel helpt natuurlijk goed. De film is wel wat lang en misschien dat het script wel iets filmischer mocht.
3.5*
IH88
-
- 8752 berichten
- 3080 stemmen
“It's not easy for me to admit that I've been standing in the same place for eighteen years!”
“Well, I've been standing with you! I gave eighteen years of my life to stand in the same spot as you!”
Een diepe buiging voor Washington en Davis. Het is een genot om deze twee acteergrootheden bezig te zien en verbaal te zien sparren. Gewoon ruim twee uur lang lange monologen en dialogen opdreunen is door dit duo een feest om naar te kijken. Complimenten ook aan Henderson, Adepo en Williamson die vakwerk afleveren.
De film is misschien iets te lang en vooral op het laatst zakt het allemaal wat in. De dramatische twist had van mij ook niet gehoeven. Maar daardoor is er wel de fabelachtige scene waarin Davis haar hele ziel blootlegt. Gaat dat zien, want beter acteren ga je dit jaar niet meer zien. Fences is van origine een toneelstuk en Washington kiest voor een kleinschalige aanpak. Begrijpelijk, maar de lange speelduur en de weinig opzienbarende regie speelt de film wel wat parten. Dit is dan ook een film die je alleen al moet zien om de acteurs en de schitterende dialogen. Meesterlijk.
IH88
-
- 8752 berichten
- 3080 stemmen
Overigens is het wel belachelijk dat Davis in een Supporting role is genomineerd. Als dit een supporting role is (ipv Leading) kan je de categorisering wel afschaffen. Ze heeft nog meer schermtijd dan Emma Stone in La La Land. Maar winnen moet ze sowieso (als leading lady had ze ook makkelijk gewonnen van Stone en Huppert. Portman moet ik nog zien.).
Thomas83
-
- 3718 berichten
- 3363 stemmen
Eigenlijk ben ik niet zo'n fan van films die zo duidelijk hun oorsprong in het theater vinden, noch films die over racisme gaan omdat ze al zo snel prekerig worden en zelden wat nieuws op tafel brengen. Maar deze film is echt wat speciaals. De dialogen zijn absoluut fantastisch, de personages complex en de acteurs doen daar allemaal recht aan. De afgelopen maanden hebben we wat ijzersterke heel ingehoudend gespeelde rollen gezien, maar zo'n rol vol temperament is af en toe toch ook wel fijn, en vooral Viola Davis doet dat glorieus, misschien nog wel beter dan Denzel Washington.
Die vind ik eigenlijk ook veel leuker als hij een eigenlijk heel onsympathiek personage speelt waardoor zijn gladde maniertjes ook wat binnenboord blijven. Hij speelt echt een lul van een vent, maar het is al snel duidelijk wat een verbitterd persoon hij is. Gaandeweg de film ontdekken we waarom. Het mooie aan het drama in deze film is dat het allemaal zo zeldzaam ongepolijst is. De film heeft meer uitsmijters van scènes, Oscarscènes, dan ik heb kunnen bijhouden, maar het is zeldzaam dat een dramafilm als deze zonder een spoortje van effectbejag is.
Ok, op het einde misschien als Corey (Adepo is ook fantastisch) en Raynell op de dag van de begrafenis van hun vader samen dat liedje zingen en de hemel zich opent als Gabriel zich spelend op zijn instrument tot Petrus richt, maar dat is welverdiend en een perfect einde juist om wat van de spanning eraf te halen. Schitterende film. Misstaat niet tussen de andere Oscargenomineerden. 4.0*.
mjk87 (moderator films)
-
- 13292 berichten
- 3906 stemmen
Aan alles in de film is te merken dat dit uit het theater komt, en dat doet de film geen goed. De locaties zijn vooral rond het huis van Maxson met statische shots (visueel is hier echt niets in te vinden) maar ook statische spelers die vaak overduidelijk op een bepaalde manier ergens gaan staan zonder één te worden met hun decor. Soms zelfs had ik het idee dat deze film in de jaren 50 zelf gemaakt had kunnen zijn. Dan zijn de dialogen wel goed geschreven, je wordt als kijker er al snel moe van die constante woordenbrij van vooral Washington te moeten aanhoren en zijn theatrale spel helpt dan ook niet om een echt personage neer te zetten, zoals eigenlijk iedereen geen moment echt geloofwaardig wordt. Zo een Maxson is best een interessant persoon, goedaardig maar verbitterd, maar Washington maakt er een vervelende irritante man van. Alleen Davis (vooral een hele goede actrice voor kleine bijrollen) weet zich nog te redden, begrijpt dat ze nu in een film speelt in plaats van op de planken, maar moet van het script ook haar gevoelens uitschreeuwen in plaats van deze te tonen. Jammer verder, want an sich is de thematiek en hetgeen men wil zeggen best interessant en kan erg mooi zijn, maar komt in het theater zelf ongetwijfeld beter tot zijn recht. Wel opvallend zoals hierboven aangegeven dat het drama zelf er nergens dik wordt opgelegd voor effectbejag. Dat houdt het nog draaglijk. 2,0*.
mjk87 (moderator films)
-
- 13292 berichten
- 3906 stemmen
Die kijkwijze die je waarschuwt dat er racisme in voorkomt , zou het ja?
Na de film gezien te hebben begrijp ik werkelijk niet waar die discriminatie te zien is dan.
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Als er een Oscar was voor meeste lines in een film dan had Denzel Washington 'm gewonnen: voor m'n gevoel waren het er 10000+. Na 20 minuten in de film was ik al helemaal suf geluld en het ging maar door. Zeer matige play to film adaptatie.
Ik heb één keer heel hard moeten lachen en dat was toen men echt over the top ging met honkbal referenties, echt 20 achter elkaar of zo. En ik was kennelijk niet de enige, op IMDB heeft iemand een recensie van deze film met als titel "Baseball Metaphors: The Movie"
Deze film leek ergens een parodie op (misschien wel zichzelf), ik weet echt niet hoe dit 4 Oscar nominaties heeft kunnen opleveren.
1,5* en als je 'm wilt zien raad ik een bioscoop niet aan: thuis kun je 'm nl. lekker vaak stop zetten
TheBunk
-
- 739 berichten
- 3093 stemmen
Het probleem van Fences is het scenario. Het oude adagium 'show, don't tell' is hier duidelijk overboord gegooid: alles wordt tot in den treuren uitgelegd om de kijker vooral alles te laten snappen. Na elke sprong in de tijd worden eerst allerlei dingen besproken met als enige doel de kijker op de hoogte te brengen. Een voorbeeld: Hoi Viola Davis, weet je nog dat mijn broer in de oorlog gewond raakte en daardoor gek werd? Ja, Denzel, dat staat me nog goed bij. Trouwens, was jij niet ooit een veelbelovend honkbaltalent? Nou, Viola, grappig dat je dat zegt want dat klopt. Btw, hebben wij niet nog een zoon ergens? Laten we even aan elkaar vertellen welk kind van jou is en welk kind van mij. En zo gaat dat door en door. Totale onderschatting van de kijker. Daarnaast lijkt het er op dat Washington zoveel mogelijk scenes in en rond het huis wil schieten, maar daar op sommige moment weer van afwijkt. Vreemd.
Wat Fences nog een beetje op de been houdt is mevrouw Viola Davis. Wat een powerhouse van een actrice is dat zeg. Belachelijk dat ze in de supporting categorie is genomineerd want ze speelt duidelijk een hoofdrol hier. Maar ach, de Oscars, dat is toch een glanzende drol. Overige nominaties voor deze film slaan nergens op btw.
tbouwh
-
- 5651 berichten
- 4966 stemmen
Davis Oscar-zekerheidje.
Washington was ik echter na vijftien minuten al beu. Theatraal staaltje overacting, vreselijk personage. Over de sympathy vote ditmaal geen twijfels.
Trouwens, zou me niets verbazen als 'ie ook wint in adapted screenplay. Kan me niets anders voorstellen dan dat de Academy smult van toneelstukken over familie-malaise en rassenproblematiek.
Pazmaster
-
- 2653 berichten
- 5141 stemmen
Qua verhaal stelt het weinig voor, een simpel familiedrama met eindeloze dialogen die er vaak niet eens toe doen, veel geschreeuw en weinig wol dus. Enige pluspunt is dat er erg goed gespeeld wordt, met name Davis speelt de sterren van de hemel. Verder gewoon niet al te interessant en een hele lange, vermoeiende zit.
lezertje
-
- 938 berichten
- 0 stemmen
Het is al vaker gezegd.’Fences’ gaat gebukt onder te veel tekst. Oké, dit is een verfilmd toneelstuk. En regisseur en hoofdrolspeler Denzel Washington heeft zich braaf aan de drie bedrijven structuur van het origineel vastgehouden. Zelfs ce verschillende scènes waaruit de bedrijven zijn opgebouwd, blijft hij keurig afbakenen. Dit alles zorgt voor een zéér statisch geheel. Maar toneel (Hoe mooi dat ook kan zijn) is geen film.
Washington had er verstandig aan gedaan als hij minstens een derde van de tekst had geschrapt, en voor meer locaties in zijn vierde speelfilm had gezorgd, om het geheel dynamischer te maken. Nu valt er op filmisch gebied niet meer te beleven dan twee mensen die tegen over elkaar staan te discussiëren in der achtertuin en blijft het meer een brave registratie van een toneelstuk. Het feit dat de alcoholistische Troy op cruciale momenten vervalt in het spreken in honkbaltermen en daarmee aantoont weinig tot geen affiniteit te hebben met de wereld op hem heen, maakt het personage er niet sympathieker op. En dan zullen we Washington het stichtelijke slot maar vergeven. Maar goed, ‘Fences’ zal tijdens de komende Oscaruitreikingen ongetwijfeld goed scoren in het kader van het nieuwe politieke correctheidbeleid van de Academy. (De nominatie voor Viola Davis, beste vrouwelijke bijrol, is in ieder geval dik verdiend. Zowel Davis als Washington wonnen eerder een Tony award voor hun rollen in het toneelstuk waarop de film gebaseerd is).
clubsport
-
- 3175 berichten
- 6559 stemmen
Opvallend dat we na het gedoe over zwarte nominaties voor de oscars vorig jaar nu een flink aantal films
zien met zwarte acteurs en actrices .
het sterke punt van de film zijn de dialogen die de aandacht weten vast te houden , aan de andere kant had ik soms ook wel wat moeite met de naar overacting neigende rol van Denzel al blijft het een geweldige acteur om aan het werk te zien .
Ook hadden de lokaties wat meer mogen worden uitgebreid , het huis en de tuin zijn wel heel erg dominant het focuspunt .
ivaro
-
- 19 berichten
- 44 stemmen
Ik als denzel Washington fan wilde deze film natuurlijk ook zien.maar man man man wat een saaie en trage bedoeling met gelul over niks, ik had echt zoiets waar zit ik naar te kijken, ik heb daarom de film ook na 20 minuten uitgezet,
schumacher
-
- 3887 berichten
- 3612 stemmen
99% vd films met Denzel vind ik goed tot zelfs zeer goed maar deze? Echt niet.
barry0404
-
- 66 berichten
- 563 stemmen
Ik als denzel Washington fan wilde deze film natuurlijk ook zien.maar man man man wat een saaie en trage bedoeling met gelul over niks, ik had echt zoiets waar zit ik naar te kijken, ik heb daarom de film ook na 20 minuten uitgezet,
Dit had ik ook maar na een half uur ongeveer werd de film beter en niet meer zo irritant als het eerste half uur was
perreke
-
- 37 berichten
- 46 stemmen
Een zeer goede film met een sterke Denzel
Vind het hem zeker niet langdradig en soms heel ontroerend.
Prachtige dialogen.
De filosoof
-
- 2023 berichten
- 1405 stemmen
Met terugwerkende kracht één van de beste, meest ontroerende en aangrijpende films van 2016 wat mij betreft. Ik heb een tijdje geaarzeld deze film in de bioscoop te gaan zien omdat de meningen hier en elders de indruk wekte dat de film uit niets anders dan geklets zou bestaan (de film zou te sterk een kopie zijn van het toneelstuk) met mogelijk af en toe diepzinnig geklets (het geklets in de trailer vond ik boeiend) maar tegelijkertijd misschien ook te veel racismegeklets (waar ik weinig mee heb). Maar de film bleek anders: de film gaat in wezen helemaal niet over racisme en haar kracht is niet dat het eindeloze geklets diepzinnig en quasifilosofisch is zoals bij sommige typische art house-films maar dat er zich wel degelijk een dramatische ontwikkeling ontvouwt die niet alleen boeide maar me zelfs naar de keel greep.
De film presenteert Troy Maxson, over wie de film gaat, als een enorme kletsmajoor waardoor je na een half uur of zo aardig door hem bent suf geluld, al zijn de dialogen wel gezellig zoals onder vrienden, maar daarna neemt het drama het sluipenderwijs over van het geklets. Troy blijkt een harde, verbitterde man die het zijn gezin ook erg moeilijk maakt maar tegelijkertijd op zijn manier zijn best doet om zijn kinderen een beter leven te geven dan hijzelf had en “alles geeft wat hij heeft”. Op dat plot worden thema’s als onrecht, familie, liefde en egoïsme op een boeiende manier uitgewerkt. Racisme speelt een rol, maar net als Moonlight is het zeker geen politiek correcte of Sylvana-achtige klaagfilm (reeds de kinderen in dit in de jaren ’50 van de vorige eeuw afspelende drama achten het eeuwige racismeverwijt van Troy inmiddels achterhaald) en wordt het thema van onrecht tot een universele kwestie gemaakt door het als het ware te projecteren op een gezin met een getraumatiseerde vader (die in dat opzicht ook blank had kunnen zijn): Troy terroriseert zijn kinderen zoals de blanken vroeger de zwarten en zoals Troy zelf opmerkt moet het kind dan ook niet om liefde vragen maar zijn rechten opeisen. Niet alleen leert de film ons niet te makkelijk te oordelen over de ander (wat Troy betreft lijkt me “he’s just a man”, een man die probeerde het goed te doen – met het bouwen van een hek om wat hem dierbaar is als een metafoor – maar daarin (ogenschijnlijk) faalde, het juiste oordeel) maar ook dat de weg vooruit niet erin kan bestaan om met wrok terug te kijken naar wat ons in het verleden is aangedaan.
AmazingPP
-
- 2462 berichten
- 1809 stemmen
Ik heb net "Fences" gezien. Typische Denzel Washington-film: altijd de stoere macho-man, zo ook weer in deze film. Dat kunstje heb ik nu wel gezien Denzel!. Viola Davis heeft een Oscar te pakken voor deze rol, waarin ze verdacht veel op Oprah Winfrey lijkt, maar dit terzijde. Prachtige rol van haar. Film an sich bevat te weinig inhoud om een hele film te boeien, daarnaast is hij ook tamelijk voorspelbaar en duurt de film te lang. 3 * uit 5
Gerelateerd nieuws
Deze vijf goed beoordeelde films verdwijnen nog voor het einde van deze maand van Netflix
Bekijk ook
Lion
Biografie / Drama, 2016
152 reacties
Hadashi no Gen
Animatie / Drama, 1983
15 reacties
Under Sandet
Oorlog / Drama, 2015
112 reacties
Manchester by the Sea
Drama, 2016
257 reacties
Hacksaw Ridge
Oorlog / Biografie, 2016
469 reacties
Nocturnal Animals
Thriller, 2016
349 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.