Fences (2016)

Verenigde Staten / Canada

geregisseerd door Denzel Washington
met Denzel Washington, Viola Davis en Mykelti Williamson

Troy Maxson, een Afro-Amerikaanse vader, werkt bij een schoonmaakbedrijf in Pittsburgh. Eens droomde hij van een professionele honkbalcarrière, maar toen de major leagues eindelijk zwarte spelers toelieten was hij te oud. Hij probeert een goede echtgenoot en vader te zijn, maar de verloren droom vreet nog steeds aan hem, wat ervoor zorgt dat hij een besluit neemt dat zijn familie verscheurt.

Ontgoocheling. Viola Davis hield er een paar belangrijke prijzen aan over in haar rol van moedige huisvrouw en echtgenote, maar Denzel Washington had de moeilijkste klus om zijn rol van onmogelijke man, echtgenoot, vader, vriend... te vertolken. Ware het niet zo langdradig geweest (de openingsscène werd hemeltergend vervelend) dan had dat zeker geholpen om in het verhaal te stappen en was het minder geforceerd overgekomen.

De film is mij niet meegevallen. Verfilmd toneel moet het vooral hebben van de dialogen. Als die doorwrocht zijn met metaforen, dan wordt het door de bank genomen taaie kost. Op het toneel werkt dat wel, op het witte doek —waar je meer actie verwacht— veel minder. Gelukkig weten de oplopende spanningen in het tweede deel van de film je nog enigszins bij de les te houden.
De schitterende vertolking van Viola Davis steekt af bij die van Denzel Washington, die zich in mijn ogen in nagenoeg heel de film schuldig maakt aan overacting. Zo zie je maar weer, het valt niet mee om jezelf te regisseren. Een mager 3-tje, meer kan ik er niet van maken.

geweldig staaltje acteren van Denzel en Viola Davis. Idd geweldig neergezet dat aangeschoten/dronken gelul

avatar van luukve
Fences was de laatste Oscar-winnende film van vorig jaar die ik nog moest zien. Dat hij gebaseerd is op een toneelstuk is al snel te merken door het beperkte aantal sets en overload aan dialoog. Naar mijn mening kan de film het net niet aan om het op het witte doek te vertonen. Acteerwerk is uitstekend, dat dan weer wel (vooral Davis), maar als een film zó dialoog-gedreven is moet ie echt korter. Ook de manier waarop alle expositie er werd ingegooid door personages die uit het niets hun levensverhaal vertellen beviel me niet. Aan de andere kant vond ik een groot deel van de dialoog heerlijk om naar te luisteren... cinematisch is het alleen niet genoeg voor een voldoende.

Prachtige film over een hard werkende man en vader die zijn gezin onderhoudt midden jaren ,'50. Duidelijk gebaseerd op een toneelstuk, maar ondanks de flinke lengte wordt het nergens langdradig. Natuurlijk opgebouwde scenes en de vader/zoon, en man/vrouw relatie komen goed uit de verf waarbij je het hoofdpersonage langzaam steeds beter leert kennen. Het uitmuntende acteerwerk levert een aantal sterke en aangrijpende momenten op.

avatar van Donkerwoud
'Fences' (2016) blijft verrassend trouw aan de toneelversie van dit verhaal. Weinig visuele pracht en praal, vrijwel geen muziek op de soundtrack; het is een kale, registrerende film waarin de symbolisch geladen dialogen over de grote thema's gaan: leven, lijden, liefde. Denzel Washington zet een schitterende rol neer als de familieman die zijn gezin wil beschermen, maar in zijn autoritaire pogingen daartoe datgene wordt wat hen tegenhoudt in hun ontwikkeling. Viola Davis is een fijne tegenspeelster in hoe ze eigenlijk al vanaf het begin ingepakt wordt door die schurk, terwijl de veranderende tijden haar ook doen sterken in haar eigen positie. Het deed me wat denken aan het boek 'Dubbelspel' van Frank Martinus Arion (1973) in hoe de ogenschijnlijke luchtigheid van het begin (het babbelen tijdens werktijd; elkaar sterke verhalen vertellen op de veranda) opeens omslaat in een duistere karakterstudie van een zwarte macho-cultuur. Eerlijk is eerlijk: ook voor mij ging de lange speelduur tegenstaan, vooral omdat sommige verhaallijnen niet helemaal uit de verf komen door de episodische opbouw.

avatar van hoffhaan
Uitstekend acteerwerk, wel lange dialogen, sommige dialogen zijn geweldig. 3.0 Het vermaakt.

Poeh, lange zit.
Het leek vaak het doel om zoveel mogelijk mooie dialogen te laten zien en mooi waren ze inderdaad, maar het waren er ook veel.
Heel erg veel en dat werd best wat vermoeiend.

avatar van K. V.
Op goed geluk deze eens geprobeerd. Een prima cast, dat wel, maar qua verhaal viel hij wel wat tegen. Heel veel dialoog en na een tijdje heb je het wel een beetje gehad. De film mocht voor mij ook wel een stuk korter.
Ik heb hem uitgekeken, maar hoef deze niet meer terug te zien.

Wat een draak van een film. Ik ben gewoonweg niet in de wieg gelegd voor films die om dialogen draaien. Het ergste is eigenlijk dat dit eenvoudig te voorkomen zou zijn geweest door recenties op mm te lezen. Haastige spoed is zelden goed. Ook bij het kopen van films.

avatar van AJK
AJK
Deze film moet je liggen.
Ik heb mijn persoonlijke smaak van films
niet aan de kant hoeven leggen om deze film
niet af te kijken of niet te oordelen.
Ik was te nieuwsgierig ook al had ik er niet veel
van verwacht.
Ja de opening scene was niet uitnodigend
genoeg om te blijven kijken denk ik.
Maar ik ben helemaal in Denzel zijn personage
opgegaan.Hier is met verve een staaltje acteren
neergezet door alle acteurs.
Davis terecht een oscar en ook al heeft Denzel
dit truukje vaker gefikst,hij had er gewoon weer 1
moeten krijgen.
Geweldige acteerprestaties zijn hier neergezet.
En een goede film kan niet zonder.
Ondanks de openingscene realiseer ik me dat dit een van origine een toneelstuk is.
Daarom een 5.0

avatar van John Milton
wel je waardering echt geven dan AJK, dat compenseert die 1* boven je weer

avatar van AJK
AJK
John Milton schreef:
wel je waardering echt geven dan AJK, dat compenseert die 1* boven je weer

Dat mag jij vinden.
Ik beoordeel films niet altijd met een persoonlijke
smaak.

avatar van John Milton
wut?

Ik geef enkel aan dat je je stuk besluit met 'Daarom een 5.0' terwijl je geen 5.0 geeft. Je hebt niks gegeven.

Wat je schreef is je persoonlijke smaak, je cijfer is je persoonlijke smaak, laat dat cijfer dat je gaf, dan ook meetellen in het gemiddelde hier. Jouw waardering telt nu niet mee, die van je bovenbuurman wel. Wat ik vind, heeft daar geen f*ck mee te maken, dat is hoe MovieMeter werkt

In de volkstaal: geef effe een cijfer dan, Pannenkoek.

Of bedoel je dat jouw persoonlijke smaak enkel in woorden uit te drukken is en niet in cijfers, in dat geval heb ik niks gezegd.