Crimewave (1985)

Alternatieve titels: Broken Hearts and Noses | The XYZ Murders

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Sam Raimi
met Louise Lasser, Paul L. Smith en Bruce Campbell

Twee "ongediertebestrijders" vermoorden de eigenaar van een bedrijf in inbraakalarmsystemen. Ze achtervolgen vervolgens de man die hen ingehuurd heeft, zijn vrouw en een onnozele man die de de schuld van de moord in zijn schoenen geschoven krijgt. De laatste vertelt vanuit de elektrische stoel hoe het allemaal zover is gekomen.

Scenario van de broertjes Coen

avatar van Jordy
Jordy (admin)
hmm klinkt wel erg interessant dan, met de regie van Raimi ook nog eens...

avatar van jedymaster
ooit gezien op bbc zou m graag nog een keer willen zien

Script van de Coen Brothers en geregisserd door Sam Raimi. Knotsgekke slapstick/cartoon/chaos/cool/maniac/insane movie. Je moet de sfeer wel trekken, als je Evil Dead 2 nixxx vond kan je deze ook laten liggen. Desalnietemin verplichte kost voor Raimi/Coen fanatici.

avatar van zombie
Mmmm....ik heb een hekel aan slapstick movies, dus ik kwam bijna niet door deze film heen. Ondanks 't feit dat ik Bruce Campbell en Brion James erg cool vind geef ik 'm 2.5 *.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Flauw en irritant, twee woorden die geregeld bij me opkwamen bij het kijken van deze film. Ben blijkbaar niet zo'n fan van Raimi-oude stijl, de regie vond ik weer vrij vermoeiend. Personages waren ééndemensionaal, 't was een beetje een tekenfilm.

Leuk om te zien met het idee dat dit van Raimi en de Coens is, paar erg leuke scenes, maar écht denderend vond ik het dus niet.

Wil de film graag herizen, zou zomaar kunnen dat het waar is wat Jordy zegt. kan me herinneren dat ik ook moe werd van de regie, maar dat ik het script naarmate het verhaal vorderde leuk begon te vinden.

avatar van as
as
Sam Raimi wil naar verluidt niets meer met de film te maken hebben omdat de hele film op de schop is genomen door de betreffende studio.

avatar van Ravenstein
Indertijd werd deze op video uitgebracht als Killer Academy. Belachelijk natuurlijk!
Toen ik Crimewave voor de eerste keer zag vond ik het bagger. Door de titel had ik namelijk iets totaal anders verwacht. Ik vond de film verder veel te druk, te chaotisch en nogal infantiel qua humor.
Maar daarna heb ik de film nogmaals bekeken en was toch wel onder de indruk van de hyperkinetische regie van Sam Raimi. Ik wist wat ik kon verwachten en was ditmaal wel gecharmeerd. Crimewave slaagt er ook in om een volledig eigen soort onwerkelijk wereldje te creëeren.
De omschrijving van Ichi "slapstick/cartoon/chaos/cool/maniac/insane movie" past perfect bij deze film!

De film stond in de videotheek (destijds) als 'Killer Academy' -don't kill us, we kill you-
In de tijd dat ik uren voor de tv zat en mijn video aan gort draaide, wilde ik wel eens wat minder bekende films draaien. Dit was er dus 1 van en ik was direct verkocht. De film is zo chaotisch en er zit zoveel verschillende stijlen in, dat het gewoonweg niet verveelt. Oke...je moet ervan houden, maar als je een film vindt die ergens achterdoor op een plank staat...moet je niet verwachten dat 'ie een kraker is. Alleen voor liefhebbers dus!

Voor mensen die alles van Coen willen zien:

En nu voor 5 pond (eurootje of 6) bij play.

avatar van james_cameron
Grotendeels mislukte opvolger van Raimi's The Evil Dead is er ook na ruim 20 jaar niet veel beter op geworden. Sommige grappen werken, vele niet. Visueel is er nog wel wat te genieten, maar de meeste scenes zijn te ambitieus voor het miniscule budget en zien er belabberd uit (vooral de te lange autoachtervolging). Interessant voor Raimi en Coen-fans, maar meer dan een curieus obscuur werkje is het niet. Bruce Campbell is gelukkig wel weer hilarisch in een grappige bijrol. Op de net uitgebrachte dvd van Universal Pictures ziet de film er wel optimaal goed uit, al zegt dit niet veel.

de runtime klopt niet 118 min intotaal bij mij met aftiteling
weet wel zeker dat het de juiste film is.
iemand een idee hoe dit komt?
2.5

Lastig. De slapstick trok ik bij vlagen totaal niet; in andere scenes werkte het weer wel goed. Met name naar het einde toe wordt het geheel wel beter.

avatar van Aapje81
Verassend leuke film. Ik moest er even inkomen maar dit is toch een typisch Raimi product.

avatar van lars-pixar
‘Humor blijft niet overtuigend van de Brothers Coen’

Verhaal is matig en de film is net aan de saaie kant hellaas want de casting is erg goed en het acteer werk is ook wel verdoende, de rol van Vic wordt goed gespeelt door Reed Birney en rest is ook overtuigend zat. Het scenario is gemaakt door Joel Coen en Ethan Coen en de regiescheur Sam Raimi ik denk dat Joel en Ethan Coen goed te recht waren gekomen bij Sam Raimi . Maar de humor blijft niet overtuigend. 2,0*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Stijloefening.

Een Raimi die regisseert op een bedje van de Coens, tussen zijn twee Evil Deads in moet toch wel haast iets leuks opleveren? Deels is dat ook zo en het geeft tevens een kleine voorbode op het beroemde deel twee van de horrorreeks waarbij de regisseur zich, niet geheel onverwacht, bedient van humor.

Humor is ook hier de rode draad, al werken lang niet alle grappen en grollen even goed. Een en ander wordt ook ondergesneeuwd door actie en vaak cartooneske vormgeving. Daarnaast zijn de karakters voornamelijk irritant en is het geflirt met klucht en slapstick vaak iets teveel van het goede. Ook hier komt Campbell het beste uit de strijd in deze onevenwichtige stijloefening, die op zijn minst onderhoudend is en een prettig hoog tempo kent.

Redelijk.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Sam Raimi en de Coen broers hadden net hun ijzersterke speelfilmdebuut achter de rug met respectievelijk The Evil Dead en Blood Simple. Tja, en wat doe je dan? Dan sla je de handen ineen om een schreeuwerige en over de top cartooneske kermisattractie van een slapstickfilm te maken, natuurlijk! Het is in het begin even wennen aan de toonzetting en de bakken kitsch die voorbij komen, maar gelukkig komen er op den duur wel wat amusante momenten voorbij. De grappen zijn meestal niet echt leuk, maar vooral in cameravoering en effecten schuilen veelal geinige ideeën. Raimi en de Coen broers zijn duidelijk geïnspireerd door onder andere The Three Stooges en de klucht. Wat dat betreft is Crimewave soms erg vermakelijk, maar het weet net zo snel erg irritant te worden.

2,5 sterren.