Hercules (1997)

Animatie / Muziek

geregisseerd door Ron Clements en John Musker
met de stemmen van Tate Donovan, Danny DeVito en James Woods

Hercules, zoon van de Griekse god Zeus, wordt door de slechte Hades in een halfgod veranderd. Hercules wordt op aarde opgevoed en houdt zijn goddelijke kracht. Als hij achter zijn afkomst komt, krijgt hij van Zeus te horen dat hij eerst een echte held moet worden om naar de berg Olympus te kunnen terugkeren.

avatar van Iron Maiden
Ik probeer elke film altijd te beoordelen op twee dingen, kwaliteit en gevoel.
Niet elke film maakt wat bij je los, maar kan toch nog steeds met vakmanschap gemaakt zijn.
Er is duidelijk tijd en moeite in Hercules gestoken wanneer je kijkt naar de making of, helaas is dit niet altijd terug te zien in de film zelf.
De animatie is het net niet en blijkbaar vinden ook veel mensen het gospelkoor een verkeerde keuze. Ik vind het juist mooi dat componist Alan Menken elke Disney film van een eigen identiteit wilde geven, het gospelkoor is misschien niet helemaal geslaagd, maar de overige score is prachtig. En precies om deze reden vind ik het lastig om Hercules objectief te beoordelen.
Wanneer hij namelijk verwachtingsvol omhoog kijkt richting de sterren, tijdens het zingen van 'I can go the distance' krijg ik keer op keer kippenvel. Ook het moment dat Hercules op het einde Meg heeft gered en zijn 'goden gloed' krijgt, is voor mij onbetaalbare cinema.
Tel daarbij de goede stemmencast, een sterke badguy en een kleine epische finale met de titanen bij op en je hebt een film die eigenlijk nooit verveeld.
Hercules was ook één van de eerste films die ik in de bioscoop zag en inmiddels al ontelbare keren heb terug gezien. Ik kijk dan ook niet meer zo kritisch naar deze film, ik weet inmiddels wat ik kan verwachten en krijg keer op keer, zoals eigenlijk geldt voor alle Disney's, een film met het hart op de juiste plek.

avatar van royals
Een beetje vergeten maar o zo goede animatiefilm.

avatar van avdj
Disney Classic #38

Hercules kende ik uit het weekblad Donald Duck maar de film heb ik destijds vreemd genoeg nooit gezien. De eerste kijkbeurt is waarschijnlijk ook meteen de laatste want op werkelijk alle vlakken stelt de film mij zwaar teleur.

Allereerst zijn de personages onthutsend zwak en is de romance tussen Hercules en Meg waarschijnlijk de meest ongeloofwaardige die Disney tussen '37 en '97 heeft gecreëerd. Omdat het verhaal ontzettend druk is en bomvol (zwakke) liedjes zit worden de kansen om in karakters te kunnen kruipen ook behoorlijk gereduceerd. Misschien nog wel teleurstellender zijn de tekeningen. Een andere animatiestijl is niet per se slecht maar qua detailniveau mag Hercules niet in de schaduw staan van zijn voorgangers. Anderhalf uur lang heb ik het idee naar een haastklus te kijken dat aan alle kanten is afgeraffeld. Achtergronden zijn vaak foeilelijk met als dieptepunt misschien nog wel de wolken. Maar ook de in neonkleuren getekende kennissenkring van Zeus deed bijna pijn aan mijn ogen.

Hoewel het verhaal van Hercules zich uitstekend leent voor een epische vertelling zit er nooit een moment van rust in de film. De kijker wordt van de ene in de andere sketch geslingerd. Diepgang is ver te zoeken en die verwijzingen naar allerlei films (Godfather, Seven Year Itch etc.) hoefden van mij ook niet zo nodig. Een Disney-product om heel snel vergeten.

avatar van TheLionKingFan
Gewoon niet mijn film. Saaie karakters, saai verhaal en niet memorabele liedjes. Mijn volledige recensie komt later.

avatar van Lana*
baspls schreef:
1. De Gehoornde Koning (The Black Cauldron)
2. Ratbout Rattatoei (The Great Mouse Detective)
3. Cruella Devil (101 Dalmatians)
4. Koning Jan (Robin Hood)
5. Frolo (The Hunghback of the Notre Dame)
En daarna zou dan:
6. Scar (The Lionking)
7. De Boze Heks (Snow white)
8. Sykes (Oliver and Company)
9. Koetsier (Pinocchio)
10. Jager (The Fox and the Hound)

Ik mis hier echt ursula, jafar en de stiefmoeder van cinderella.

avatar van Richard_Voorhees
Eerste bioscoopbezoek dat ik me kan herinneren. Hades blijft erg leuk.

avatar van MRDammann
Op dit moment ben ik bezig om veel Disney klassiekers te kijken. Het heeft me nooit echt aangesproken, maar in tweede instantie blijken de films dan toch te boeien.

Dit is film nummer elf. Deze viel toch een beetje tegen. De bad guy is leuk, maar het verhaal boeit me niet echt. Het is echt allemaal leuk gevonden, maar het komt er gewoon niet uit. Het voelt wat afgeraffeld aan. Dat is zonde, want er zat wel potentie in. Ik vind Hercules niet zo mooi geanimeerd en de liedjes zijn ook niet zo memorabel als ik ze normaal heb gehoord.

Danny DeVito spreekt echter een geweldig personage neer. Had ik nog wel meer van willen zien. Pain en Panic zijn ook erg leuk. Zoals ik al eerder zei is Hades ook erg leuk. Die personages maken deze film toch net iets beter. Daardoor kan deze film ook best wel amusant zijn.

avatar van Ted Kerkjes
MRDammann schreef:
Dit is film nummer elf.
Welke telling hanteer je?

avatar van baspls
Dat vraag ik me ook af. Misschien van nieuw-naar-oud?

avatar van MRDammann
Ted Kerkjes schreef:
Welke telling hanteer je?

Mijn eigen telling. Het is mijn plan om veel animatiefilms van Disney te (her)bekijken en daarbij is de volgorde voor mij niet van belang. Ik kijk ze dus kriskras door elkaar. Deze keer had ik zin in Hercules, maar Tarzan had ook bijvoorbeeld in mijn telling nummer elf kunnen zijn.

avatar van Rico120
een film om je rot te lachen

avatar van Vinokourov
Met die Griekse mythologie-films vergaloppeert men zich snel. Of het wordt een en al hoogdravend of melige onzin. Met de Disney-aanpak wordt ternauwernood beide valkuilen vermeden, maar er blijft wel een magere film over. Referentie hier, referentie daar, allemaal leuk en aardig, maar het weet maar weinig te boeien. Ook de animatie viel wat tegen, vond die draak er heel raar uit zien, net alsof de studio een quasi-3D-aanpak uitprobeerde of zoiets.

TMP
Disney kan veel beter dan dit. Het verhaal van Hercules biedt nochtans voldoende aanknopingspunten om een leuke film van te maken, maar het blijft bij enkele aardige verwijzingen. De hoofdmoot van het verhaal kan niet echt boeien en de diverse personages kunnen niet overtuigen, met name Hercules en Hades komen als hoofdpersonages onvoldoende uit de verf. De liedjes zijn niet al te best en ook qua animatie heeft Disney het vaak genoeg beter gedaan.

avatar van DVD-T
Disney's kijk op Griekse Mythologie.

Er is gekozen voor het verhaal van Hercules. Het wordt op een vrolijke, avontuurlijke manier verteld en hoewel het een erg vol verhaal is, komt er toch behoorlijk wat leuks voorbij. Al voelt het geheel wel behoorlijk rushed aan waardoor de impact en vooral de Disney magie wat uitblijft. Toch was er daarvan af en toe een kleine glimp van zichtbaar. Hercules en vriendinnetje Meg is misschien wel het meest oninteressante stel uit de Disney geschiedenis. Maar gelukkig zijn er nog Hades en Phil die geweldig zijn neergezet door DeVito en Woods. Vooral laatstgenoemde is erg op dreef. De animatie ziet er bij vlagen erg mooi uit en de Griekse feel komt door de stijl erg goed over. De liedjes en muziek zijn wat minder dit keer. Toch vond ik "I Won't Say I'm in Love" wel wat hebben. Menken kan veel beter dan dit.

Wel een erg vrolijke, vlotte film die best wat vermaak bied en een erg goede/leuke bad guy heeft die ook nog eens op een geweldige manier is ingesproken door Woods.

Aladdin in het extreme maar waar Aladdin nog zijn charme en het magisch omhulsel van Disney bevat met ongelooflijk aanstekelijke liedjes, leuke personages, een heerlijke schurk en een stevige portie humor slaagt Hercules er niet in om op die vlakken te voldoen.

De animatie was wel heel leuk met de Griekse taferelen die tevoorschijn worden getoverd (die CGI koppen van die paarse draak was echter wel heel lelijk). Jammer genoeg zijn de personages helemaal niet memorabel. Hercules vind ik wat saai en veel te naief, phil is wel geinig maar heeft op de duur weinig om handen en het vrouwelijke personage mocht wat meer twijfelen over de keuze die ze krijgt.

Verder is de film weinig spannend omdat Hercules toch onoverwinnelijk is en voelt heel de film aan als een soort Las Vegas trip. Aladdin had dit ook al maar Hercules maakt het extremer en hierdoor gaat de charme verloren. De beste momenten zijn uiteraard met de schurk Hades. Heel leuk design, ongelooflijk grappig maar jammer genoeg niet zo kwaadaardig. Ook de scene met de drie heksen vond ik geniaal en de onderwereld had een lekkere donkere sfeer.

Hercules is wel vermakelijk en kijkt lekker weg maar ik vind het de minste film uit de Renaissance-periode. 3*

avatar van the hustler
Tegenvallend script. Het had over de 12 werken moeten gaan, maar men verkoos een nogal sullig liefdesverhaaltje als hoofdonderwerp.