Skin (2008)
Genre: Drama
Speelduur: 85 minuten
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Hanro Smitsman
Met onder meer: Robert de Hoog, John Buijsman en Sylvia Poorta
IMDb beoordeling:
6,8 (1.123)
Gesproken taal: Nederlands
Releasedatum: 13 maart 2008
On Demand:
Bekijk via NPO Start Plus
Bekijk via NLZIET
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Skin
"Hatred Was His Way Out"
1979. De zeventienjarige Frankie (Robert de Hoog) verzet zich tegen het trauma van zijn vader. De joodse Simon (John Buijsman) heeft Auschwitz overleefd en confronteert zijn zoon daar ook steeds mee, maar hij praat er verder niet over, laat zijn familie verder in het ongewisse. Frankie zet zich daarom sterk tegen zijn vader af en transformeert zich van doodnormale Rotterdamse jongen tot skinhead.
Externe links
Acteurs en actrices
Simon
Klant in kapsalon
Amos
Frankie
Eigenaar soos
Anna
Man in soos
Robbert
Henk
Video's en trailers
Reviews & comments
Blood Duster
-
- 249 berichten
- 245 stemmen
Zeer aardige film, en naar mijn bescheiden mening goed verfilmd, heeft inderdaad wat raakvlakken met "This Is England", maar dat mag de pret niet drukken. 
Alweer een goede film van eigen bodem.
anco12
-
- 116 berichten
- 82 stemmen
heb naar de film zitten kijken van nou duurt ie nog lang.
was erg saai . maar dat is mijn mening 
MOKUMAN
-
- 36 berichten
- 36 stemmen
Wist niet wat ik er van moest verwachten maar vond het best een sterk nederlands drama. Knap geacteerd door Robert de Hoog. Het einde kwam nogal plotseling. Jammer om deze best wel goede film zo makkelijk te beeindigen.
akoning
-
- 14 berichten
- 54 stemmen
Vond het geen leuke film. Zat me te vervelen en zat ook naar de klok te kijken hoelang die nog duurde. Nee ik kijk em absoluut geen 2e keer meer.
Banjo
-
- 2035 berichten
- 4294 stemmen
Zat me te vervelen en zat ook naar de klok te kijken hoelang die nog duurde.
ja dat had ik in het begin ook even...maar de film werd steeds beter.
de film pakte me niet bij de keel maar ik vond m toch erg goed!
marionzin
-
- 13 berichten
- 102 stemmen
Ik vond het vooral goed acteerwerk in deze film. Het begin had wat korter gemogen en het eind wat langer.
Eigenlijk zou ik deze film een 3.5 willen geven maar de extra's op de DVD doen er wel een halve punt bij. Er staat nog een korte docu en een korte film bij, ik vind ze wel aanraden waard
janoz46
-
- 87 berichten
- 1552 stemmen
Leuk van die enkele botte acties, die waren lachen. Voor de rest bleef het beetje een zeikfilm vond ik!
niethie
-
- 7319 berichten
- 7244 stemmen
Had er niet al teveel van verwacht maar ik was hier toch dusdanig van onder de indruk. De film heeft een heel sober sfeertje, er wordt erg goed geacteerd, vooral door-
De Hoog en Buijsman, er zitten een paar erg sterke scenes in, het aprte (soms wat- rommelige) camerawerk werkt prima en het verhaal was verder prima uitgewerkt. Minpuntjes waren dat het bij vlagen allemaal wat fragmatisch was en bepaalde- gebeurtenissen en personages op de achtergrond niet helemaal goed uitgewerkt- waren. Twijfel tussen een 3 en een 3,5 maar denk dat ik voor nu toch voor dat laatste ga
3,5 sterren
hrdcr-hooligan
-
- 38 berichten
- 5038 stemmen
wat een kut film, is echt te merken dat het een nederlandse film is.
echt, als je je tijd wil verdoen moet je deze film kijken, veel ste hoge waardering.
het begin duurt net zo lang als een complete film, en toen begon de ellende...
wat ongeloofelijk saai, camera werk was ook niet al te best, en dan nog te zwijgen over de acteurs en hun prestaties.
nee bedankt, heb deze meteen in de prullenbak gegooid, zonde van mijn lege dvd...
succes voor de mensen die hem nog ''willen'' kijken.
Zandkuiken
-
- 1746 berichten
- 1431 stemmen
Toch meer Romper Stomper dan This Is England vind ik, hoewel Skin zeker niet onverdienstelijk is. De sobere cinematografie mag er wezen en ook met de uitstraling van het hoofdpersonage zit het goed. Jammer dan ook dat de subtiliteit al te vaak overboord wordt gegooid.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5982 stemmen
Het is een telefilm, die 8 mei 2008 op tv zijn premiere beleefde.
Greeneyelady1
-
- 406 berichten
- 0 stemmen
Het is een telefilm, die 8 mei 2008 op tv zijn premiere beleefde.
Klopt en vanavond is deze film ook weer op tv, op nederland 3 als ik het goed heb.. 
606
-
- 23876 berichten
- 12266 stemmen
Klopt en vanavond is deze film ook weer op tv, op nederland 3 als ik het goed heb.. 
Ik ga het zeker kijken
606
-
- 23876 berichten
- 12266 stemmen
Zeer realistisch en sterk acteerwerk
het verhaal is sommige stukken zielig en daar wordt je stil van.
Het ene moment leef je mee met frankie en het andere moment haat je hem
het einde is ja je weet niet hoe het afloopt
4 sterren
darkjaap
-
- 926 berichten
- 535 stemmen
vond ik wel
bij zon beetje elke film tegenwoordig is wel het zelfde einde zo ook bij deze. Ik had het wel verwacht.
Ik vond het ook geen sterke film. Hij deed me niet zo veel. Het was ook niet bijzonder vond ik. Hij deed me ook erg denken aan de film American history X waarvan ik dan wel heel erg onder de indruk was en waar ik het einde niet zag aankomen. Ik weet niet waarom maar die film vond ik veel aangrijpender dan deze film.
2,5*
Mangkon
-
- 30 berichten
- 398 stemmen
sterke film al wist die jammergenoeg geen diepe emotie los te maken. Het krachtige in de film is de verandering die de hoofdpersoon in korte tijd doormaakt. De doorgemaakte transformatie tot iets en iemand waar hij zelf niet achterstaat, maar de oorzaak is van een gebrek aan liefde en waardering in zijn omgeving.
4*
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
De film hakt er met de openingsscene goed in maar het is helaas typisch een gevalletje van veel pretenties maar een beetje stuntelen met het verhaal. Zit hem voornamelijk in het hoge "En toen, en toen, en toen" gehalte in plaats van een soepele oorzaak/gevolg reactie. Het geheel is enkel een opstapeling van gebeurtenissen en veel personages komen niet goed los. Dat veel personages niet lekker werken heeft ook te maken met de nogal eentonige keus voor emoties. De meesten beginnen en eindigen in dezelfde toon en maken (net als het hoofdpersonage) een weinig sterke groei door los van dat het alleen maar slechter gaat. Het heeft in ieder geval niets te maken met de uitmuntende acteerprestaties van zowel de hoofd- als bijrollen (Jammer dat Guus Dam niet iets meer screentijd had, een meesterlijk acteur).
De regie kende zo ook haar sterke punten maar had zich ook wel meer mogen aanpassen aan het eentonige verhaal en meer de nadruk mogen leggen op belangrijke verhaaltechnische zaken in plaats van constant die aggresieve en wenende smoeltjes te tonen. Cinematografisch ijzersterk en dat maakt de film toch nog een ruime voldoende waard.
fiction
-
- 57 berichten
- 4858 stemmen
Joods en Nazi !?
Zelf denk ik dan gelijk aan de Rassenwetten van Neurenberg (1935)
'100% blank' was blijkbaar de tattoo van Nico Bodemeijer. (waar 'Skin' op gebaseerd is/lijkt)
Persoonlijk vind ik het dus nogal wat om Frankie zo met hakenkruis neer te zetten. Een nazi is racist, maar is een racist dan ook gelijk een nazi... ik dacht het niet.
Denk ook even aan de begrafenis, willen neonazi's wel joodse vrienden.. lijkt me ook niet.
Ik vind de film dus niet realistisch. Maar je hebt wel gestoorden en de film was verder wel aardig. Maar hier stoor ik me dus aan.
Edwin Pindahaai
-
- 648 berichten
- 293 stemmen
Denk ook even aan de begrafenis, willen neonazi's wel joodse vrienden.. lijkt me ook niet.
Die neonazi's zagen hem niet als een jood, maar als een neonazistische vriend. En ze kwamen naar de begrafenis om een vriend te steunen. Lijkt mij niet echt ongeloofwaardig. Dat het raar is, daar ben ik het mee eens. Maar neonazi's hebben nu eenmaal een afwijking.
fiction
-
- 57 berichten
- 4858 stemmen
Die neonazi's zagen hem niet als een jood, maar als een neonazistische vriend. En ze kwamen naar de begrafenis om een vriend te steunen. Lijkt mij niet echt ongeloofwaardig. Dat het raar is, daar ben ik het mee eens. Maar neonazi's hebben nu eenmaal een afwijking.
Ik vind het dus wel ongeloofwaardig, omdat het er om gaat wat hij is en (neo)nazi's zijn. Niet over hoe het hun uit komt.
De rassenwetten van Neurenberg (1935) zijn niet voor niets opgesteld. Ook wel anti-joodse rassenwetten. De wetten waren bedoeld aangaande het ontnemen van rechten van Joden. Inclusief schema dat gebruikt werd om de indeling in Duitser en jood uit te leggen.
Later was er idd een heikel punt tijdens de Wannseeconferentie (1942, conferentie over de Endlösung der Judenfrage) de behandeling van Joden die geboren waren uit een gemengd Joods-niet-Joods huwelijk of half-joodse mensen waarvan een grootouder Joods was. Daar werd geen overeenstemming over bereikt. Vaak kwamen mensen met deze en soortgelijke gevallen alsnog terecht in de concentratiekampen. In de loop van de conferentie werd besproken hoe de Joden zouden moeten worden uitgeroeid. Nadat de nieuwste resultaten waren besproken over het gebruik van het gifgas Zyklon B, werd min of meer besloten dat de Joden zouden worden vergast.
Dit was/is geen sprookje, nationaal socialisten van toen wisten het misschien niet allemaal, ok . Maar (neo)nazi's van na de WOII weten dat zeker wel, en gaan hier dus met akkoord. Het gaat er dus mijn inziens daarbij om wat hij is en niet om hoe ze hem zouden willen zien. Kies dan een andere (eventueel ook verwerpelijke) ideologie, als je joodse vrienden wil hebben. Dat is dus mijn mening, ik vond het dus niet allemaal zo realistisch over komen.
Barry123
-
- 4 berichten
- 17 stemmen
Ik ben denk ik niet zo op de hoogte van Punk, nazi's en skinheads. Waarom heeft die Surinamer een kale kop en zingt hij mee met het 'skinhead' nummer?
Vreemd vond ik dat Frank in de laatste scene niet naar de bewakers achter hem springt. Eerst rent hij hard weg en dan blijft hij staan wachten.
Verder lees ik op IMDB dat de scene waarin Frank een bloedneus krijgt, dit spontaan gebeurde, leuk detail 
fiction
-
- 57 berichten
- 4858 stemmen
Ik ben denk ik niet zo op de hoogte van Punk, nazi's en skinheads. Waarom heeft die Surinamer een kale kop en zingt hij mee met het 'skinhead' nummer?
Vreemd vond ik dat Frank in de laatste scene niet naar de bewakers achter hem springt. Eerst rent hij hard weg en dan blijft hij staan wachten.
Verder lees ik op IMDB dat de scene waarin Frank een bloedneus krijgt, dit spontaan gebeurde, leuk detail

Een skinhead is niet per definitie een nazi.
Het kale hoofd van skinheads heeft zijn oorsprong op Jamaica. De benaming skinhead werd overigens voor het eerst gebruikt door de zwarte ska-band Symarip.
Toen eind jaren '70 de punk opkwam ontstond niet veel later een tweede golf skinheads. Om zich te onderscheiden van punkers kwamen de skinheads met hun eigen muziek: Oi! of streetpunk. Teksten van Oi! bands gingen veelal over bier, werk en geweld.
In dezelfde periode kregen de skinheads het stempel extreemrechts opgedrukt. Dit gebeurde omdat steeds meer nazi's zich aangetrokken voelden tot de skinheadmuziek.
Als de band er achter komt dat er nazi's in de zaal zijn stoppen ze ook met spelen en worden de nazi's er uit gegooid, daar bedoel je denk ik.
Als hij er achter komt dat Frankie bij de nazi's loopt, die ook nog 'ns z'n moeder lastig vallen stopt hij direct de vriendschap, argumenten van Frankie dat het een grapje was zijn dan ook niet zo relevant voor hem.
Edwin Pindahaai
-
- 648 berichten
- 293 stemmen
Ja fiction ik denk dat je wel een punt hebt met je verhaal van 23:39 uur. Alleen waarom denk je dat alle na-oorlogse nazi's van die wannseeconferentie (wansin volstaat ook) afwisten? In deze film hebben we te maken met een stel naïeve jongeren, dus het zou me niks verbazen als ze niet eens exact wisten wat nazi zijn inhoudt.
fiction
-
- 57 berichten
- 4858 stemmen
Ja fiction ik denk dat je wel een punt hebt met je verhaal van 23:39 uur. Alleen waarom denk je dat alle na-oorlogse nazi's van die wannseeconferentie (wansin volstaat ook) afwisten? In deze film hebben we te maken met een stel naïeve jongeren, dus het zou me niks verbazen als ze niet eens exact wisten wat nazi zijn inhoudt.
Ze weten van nazi leuzen, liederen, hakenkruizen, geeft even een ss dolk weg. Als ik het zo allemaal goed heb. Dan zijn ze of minimaal één van hen er toch wel met bezig, daar lijkt het iig op.
Het vergassen van Joden, de holocaust of eventueel jodenhaat, kan hen of hem dan eigenlijk niet ontgaan zijn.
Het getatoeerde nummer op de onderarm bij pa is ook zo een stil teken (hier letterlijk). Misschien werd er in 1979 niets over verteld op school.. maar Ik kan me niet voorstellen dat dit onderwerp en de kampen nooit onder de aandacht is gebracht, als je jezelf in het onderwerp interesseert of dit zo uitdraagd, echt niet.
Ze zijn rond de 17 en niet rond de 12.
Het is 1979 en ze lopen er mee te koop en niet 1946 en ze wonen in een grot.
Daarom denk ik dat ze wel van af hebben moeten geweten, ik weet het natuurlijk niet, tis niet mijn fantasie, het lijkt mij heel erg sterk en daarmee ook niet realistisch.
Ok, het is van voor mijn tijd, misschien dat er mensen zijn, wel uit deze tijd die kunnen aangeven dat ze toen rond hun 17e géén link konden leggen tussen joden en nazi's. Maar dan nog, als je er zo met omgaat als de jongeren in de film.. en dan nooit géén commentaar krijgen in die richting..
Houd nederland blank enzo. was toen blijkbaar wel enigsinds 'hot', Nederlandse Volks Unie (1971), De Centrumpartij (1979) Centrum Democraten (1984)
Zoals ik al zei, '100% blank' was blijkbaar de tattoo van Nico Bodemeijer de persoon waar deze film op is gebaseerd en dus ook realistisch, ook met z'n Joodse afkomst. Waarom dat nazi gezwam er dan in moet..
aSMoDeuS
-
- 1120 berichten
- 5049 stemmen
Vind de "transformatie" van een gewone ska/punk liefhebber naar skinhead ongeloofwaardig
Dat geeft maar aan hoe weinig je over Skinheads weet. De eerste Skinheads waren juist liefhebbers van ska. Sterker nog, zij hebben er aan bij gedragen om het groot te maken!
De moord op Kerwin wordt door extreem linkse groepen aangegrepen om te demonstreren tegen extreem rechts, terwijl de moord niet meer was dan een uit de hand gelopen ruzie en zeker geen bewuste, racistische moordaanslag.
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
De haat voor joden was toen toch allang niet meer "actueel", dat droegen die jongens niet uit het ging veel meer om rassen.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12848 stemmen
Zéér matig.
Enige sterke punt was de score die af en toe een sterk sfeertje wist neer te zetten. Het is dan ook erg jammer dat het op geen enkel ander vlak werd bijgestaan.
Acteerwerk is enorm stroef en houterig (die ruzies tussen Frankie en z'n vader), visueel zit er ook echt niks in. Met het kleurgebruik werd nog wel wat gepoogd maar het camerawerk en vooral de editing zijn zwaar ondermaats waardoor zelfs bepaalde "eenvoudige" scenes (zoals die voor de spiegel) nooit echt goed tot hun recht kunnen komen.
Verhaaltje was verder niet bijster boeiend en ook de structuur werkte niet bepaald in het voordeel van de film.
Al bij al een slechte film die iet of wat gered wordt door een knappe score. Daarvoor (en daarvoor alleen) 1.5*
fiction
-
- 57 berichten
- 4858 stemmen
De haat voor joden was toen toch allang niet meer "actueel", dat droegen die jongens niet uit het ging veel meer om rassen.
Daar ben ik het dus niet met eens, met een hakenkruis draag je dat zeker wel uit. Met bv een white power teken niet, of 100% blank zoals de werkelijkheid zou moeten zijn geweest. NVU en CP zijn ook exNSBers en neonazi's in politieke zin waar kan. (zoals ik heb begrepen) CD van Janmaat waar hij zich na zijn straf bij aansloot waren voor een blank nederland. Leuk verzonnen om misschien mee te liften op AHX of This is Eng. maar het wijkt af van de werkelijkheid en is niet realistisch, voor mij dan, als jullie vinden van wel.. dan schrik ik daar wel een beetje van. Ik houd er over op, zolang je er maar met plezier naar kijkt zullen we dan maar zeggen, zoals ik bv ook met plezier kijk naar LOTR 
Greeneyelady1
-
- 406 berichten
- 0 stemmen
Ik houd niet van films waarbij een groep van individuen een andere groep onderscheid door een aantal erfelijke en lichamelijke overeenkomsten of door geloofsovertuiging. Dus blank versus zwart óf Joden versus nazi's.
Zo'n film komt altijd zo beladen met spanning op mij over.
Bij de film Amercican history X had ik dit ook. Nee, ik zie liever geen ongeoorloofd onderscheid in een film. Houd ik niet van.
Het laatste nieuws

Wacht je op nieuwe afleveringen van Netflix-hit 'Bridgerton'? Drie tips om in de tussentijd te checken

Avontuurlijke thriller 'The Grey' met Liam Neeson is vanavond te zien op televisie

Favorieten van de critici: deze wisselende Netflix-horrorfilms scoren op Rotten Tomatoes

'The Terminal' met Tom Hanks gaat vandaag het Netflix-aanbod verlaten
Bekijk ook

Kriegerin
Drama, 2011
69 reacties

Neds
Drama, 2010
39 reacties

Amityville 1992: It's About Time
Horror, 1992
17 reacties

Camp Hell
Horror / Thriller, 2010
27 reacties
Gerelateerde tags
jaren 70psychopaatonafhankelijke filmracismeinspired by true storynazi fictionbasado en hechos realesracismoaños 7070s
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.

