Buda As Sharm Foru Rikht (2007)
Genre: Drama
Speelduur: 81 minuten
Alternatieve titel: Buddha Collapsed Out of Shame
Oorsprong:
Iran
Geregisseerd door: Hana Makhmalbaf
Met onder meer: Nikbakht Noruz
IMDb beoordeling: 7,3 (2.383)
Gesproken taal: Perzisch
Releasedatum: 15 januari 2009
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Buda As Sharm Foru Rikht
Baktay, een Afghaans meisje van zes, wordt aangemoedigd om naar school te gaan door het zoontje van haar buren dat dikwijls voor hun grot zit te lezen. Zij vindt het geld om een schrift te kopen en neemt de lippenstift van haar moeder mee om als pen te gebruiken. Onderweg wordt ze lastiggevallen door jongens die het verschrikkelijke geweld dat ze meegemaakt hebben, imiteren. De jongens willen het kleine meisje stenigen, haar opblazen zoals de Taliban de boeddha's opbliezen of haar neerschieten zoals de Amerikanen. Zal Baktay erin slagen om deze oorlogsspelletjes te overleven en de school te bereiken?
Externe links
Acteurs en actrices
Video's en trailers
Reviews & comments
Halerzzz
-
- 24 berichten
- 35 stemmen
Een beeld van Afghanistan dat ik niet kende... De oogjes van Baktay vergeet ik nooit. Pure onschuld en toch worden meegesleurd... Zo'n sterke levenskracht en toch worden omvergeblazen...
Ik zou zo met een vrachtwagen vol schriftjes, pennen en aanscherpers naar ginder trekken...
latrat
-
- 264 berichten
- 580 stemmen
absurd klein verhaal (als je de trailer ziet heb je alles) maar aandoenlijke acteurtjes. Weinig zware politieke geladen drama, wel een uitdaging voor je moederinstict.
divo
-
- 3 berichten
- 1 stemmen
Prachtig klein verhaal. Onvoorstelbaar dat die kinderen een rol spelen. Zelden een film gezien waarin zo naturel wordt gespeeld. Daardoor word je er helemaal in meegesleept. Het meisje vergeet je nooit van je leven meer.
bartman
-
- 96 berichten
- 795 stemmen
Mooi en origineel gemaakte film die de huidige situatie in Afghanistan bekijkt door de ogen van een klein kind. Vanwege dit bijzondere perspectief is de film bij vlagen surrealistisch, terwijl alles dat je ziet toch is te herleiden op de reële situatie daar. Ook de momenten waarop aspecten van de "moderne" maatschappij raken aan het middeleeuws aandoende bestaan van de dorpelingen in deze film maakten op mij indruk.
Misschien een beetje vergezocht, maar ik bleef na de film sterk zitten met het gevoel dat deze film iets wezenlijks vertelt over vrijheid. En dan niet vrijheid zoals menig Hollywoodfilm die goedkoop en subjectief invult. Nee, een meer existentiële vrijheid van je vrij kunnen bewegen: van mogen zijn zonder daarbij lastig gevallen te worden.
De film neemt de tijd om uitgebreid stil te staan bij korte momenten. Sommige mensen zullen dat wellicht als saai ervaren, ik vond het zelf prachtig. En zoals Divo al zegt: zeer sterk en naturel toneelspel van - eigenlijk alle - kinderen in de film.
latrat
-
- 264 berichten
- 580 stemmen
ik heb trouwens gehuild bij de trailer. Ik ben fing chuck Norris, ik huil nooit.
Om maar aan te tonen dat het aandoenlijk is.
Mochizuki Rokuro
-
- 18919 berichten
- 15085 stemmen
Natuurlijk schrijnend onderwerp dat Hana Makhmalbaf hier aansnijdt, maar de uitwerking is absoluut onvoldoende. De allegorische benadering met de kinderen zien we nu al ruim 25jaar uit Iran, maar het lijkt steeds schaamtelozer te worden: nu compleet met tear-jerk synthesizer muziek en het steeds vertrapte en ondergestofte schriftje. Dat verwacht je in een TV-film in de serie waargebeurde verhalen, maar niet in een dergelijke film. Maar de ongeloofwaardigheid van dat dit de alledaagse spelletjes zijn van de kinderen aldaar met deze opgelegde gedeclameerde teksten gaan er bij toch niet in. Noem het naïef, ik vond het een exploitation fimpje.
josseheijmen
-
- 503 berichten
- 213 stemmen
Deze film is een stomp in de maag.
1e ziening van Buda As Sharm Foru Rikht.
Bij deze film moet ik niet teveel vertellen. Want de kleinste spoiler kan tot gevolg hebben dat ik de film van het leeuwendeel van haar magie beroof.
Vandaar mijn stellige advies: Lees zo min mogelijk over de f, niet wat er in de gids staat, liefst niet eens wat hierboven bij de filmbeschrijving gemeld wordt en laat je meevoeren.
Je zal niet worden teleurgesteld!
Voor hen die haar al gezien hebben ga ik nu dus verder tussen spoilertags:
Op het moment dat ons protagonistje een schrift heeft weten te bemachtigen heb ik er reeds een odyssee op zitten.
Grote goden zeg...
Wist ik veel dat Makhmalbaf haar verhaal goed beschouwd nog niet half begonnen was.
Ik was zo onnoemelijk bang dat die jochies haar zouden vermoorden!
Okee, de camera zit de jonge spelertjes meermaals wel héél dicht op de huid maar dat zag ik toch echt als fenomenaal werk van de crew. Geen twijfel mogelijk dat dit een documentaire is. Toch?
Ignorance is bliss! Of kan dat dan toch zijn .
En dit is nog niet alles!
Om deze grote prestatie van extra schittering te voorzien zorgt de regisseuse voor een wonderschoon laatste moment. En voor een instant-klassieker: het symbolische en o zo mooie papieren bootje, zijn weg zoekend in de stroom.
starbright boy (moderator films)
-
- 21596 berichten
- 4579 stemmen
3 mei op Canvas.
Ai, vergeten.
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3033 stemmen
Erg matig.
De stukjes muziek zijn steeds inleiding voor een stukje geforceerd drama, wat Mochizuki zegt, Tear-jerk stijl. Film komt feitelijk neer op 2/3 langgerekte scènes, nogal kinderachtig en kneuterig (verkeersagent..) vorm gegeven. Het is dat de speelduur 81 minuten is, anders was de beoordeling lager uitgevallen.
1.5*
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Wat Mochizuki zegt en vraag me niet waarom ik het drie sterren gaf.
Hans P
-
- 200 berichten
- 397 stemmen
Ontroerend, ontluisterend en diep verontrustend.
Filmtechnisch stelt het allemaal niet zoveel voor, maar het verhaal raakt diep.
Ga dit zien.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Hele krachtige film die je goed op waarde moet inschatten. Het is geen Hollywood-productie met CGI, belichting, groot budget, etc. Deze film is zo ongeveer gemaakt met 1 camera, 1 schriftje en 1 lippenstift. Het wordt geheel in de stijl van een documentaire verteld.
De film neemt ons aan de hand van een 5-jarig meisje mee door een doorsnee Afghaans dorpje, toont ons de beroepen van de mensen, en (op symbolische wijze) de lijdensweg die meisjes moeten ondergaan om naar school te gaan, of om in dat land te leven. Het projecteert op kinderen dat wat de volwassenen (in het bijzonder de vrouwen) overkomt. En als dat allemaal voor de ogen van Buda gebeurt is het niet vreemd dat hij uit schaamte explodeert.
De regie is niet in handen van Spielberg of Haneke. Het is handen van de destijds 18-jarige Hana Makhmalbaf uit Iran, en het is haar debuutspeelfilm. Je moet erg veel lef hebben om als jong meisje vanuit een streng islamitisch land zo'n aanklacht te filmen tegen de Taliban, en tegen het onrecht wat vrouwen, ook in Iran, wordt aangedaan, en je naam daaraan te verbinden. Het is i.i.g. ook minstens haar tweede (film)ervaring met Afghanistan, aangezien ze op haar 14de daar al een documentaire filmde. Het verhaal is haar dus niet vreemd.
Wellicht heeft het een toegevoegde waarde om die documentaire (Lezate Divanegi (2003) te bekijken om de achtergronden van deze film beter te begrijpen?
Bij zo'n film moet je eigenlijk het filmische niet gaan analyseren, en wat mij betreft ook niet de film daarop afrekenen. Maar vooruit, mijn korte analyse: de acteerprestaties komen authentiek over, en op momenten komt de film ook met gepaste humor aanzetten. De situaties, zoals de spelletjes die de kinderen spelen, zijn wellicht zo gek nog niet. Om te beginnen doen kinderen volwassenen na in hun spelletjes, als in hun omgeving oorlog en geweld tegen vrouwen is, dan heeft dat zijn weerslag op hun spelletjes. Ten tweede zal de piepjonge regisseuze haar eigen schoolervaringen nog vers in het geheugen hebben.
Maar het gaat natuurlijk allemaal om dat wat vrouwen in (o.a.) Afghanistan moeten meemaken, waarbij de kinderen het middel zijn om het over te brengen. Zoiets omzetten naar de kinderwereld is geen eenvoudige opgave, en heeft hier een prima resultaat opgeleverd.
4,5*
Movsin
-
- 7964 berichten
- 8248 stemmen
Prachtig en ontroerenddie verbetenheid op het gelaat en in de betrachtingen van het kleine meisje maar wat een gedacht die jonge gasten te laten acteren als echt Taliban-strijders !? Alhoewel, daar zit de essentie van de film : de haat tegen al wat Westers is en uiteindelijk hun ingesteldheid, vervat in de zin die op het einde van de film valt :"Sterf om vrij te zijn". Daarnaast is er ook de vaststelling van de armoede, de onwetendheid, het gebrekkig onderwijs, de corruptie en de vreselijke gebruiken, zoals het stenigen en vooral de ondergeschiktheid van de vrouw in de maatschappij. "Meisjes hoeven niet naar school te gaan", klinkt het even.
Zeer goede film, "aangenaam" verrast en onder de indruk van het spel van de twee hoofdfiguurtjes.
lezertje
-
- 938 berichten
- 0 stemmen
Wat een irritant kind met haar eieren. En wat een verschrikkelijk vervelende film. Het schiet maar niet op. Na 45 minuten is er nog steeds niets gebeurt. Zonde van mijn tijd.
BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
Op ingenieuze wijze weet de piepjonge regisseur Hana Makhmalbaf haar feministische boodschap over de dramatische positie van vrouwen in Afghanistan te verpakken in een film over een vastberaden klein meisje, dat koste wat het kost naar school wil. Net als hier imiteren de kinderen daar in hun spel de wereld van de volwassenen. Alleen ziet het er door hun andere leefomgeving veel griezeliger en dreigender uit. Mooie scène waarin het kleine meisje uiteindelijk voor zichzelf een zitplek binnen de school moet bevechten.
De kleine Nikbakht Noruz speelt op innemende wijze heel naturel de sterren van de hemel. Daarnaast ontpopt Makhmalbaf zich met deze film in mijn ogen als de Malala van de filmwereld. Indrukwekkend.
Het al weer een aantal dagen geleden dat ik deze film gezien heb, maar hij blijft ondanks de losse eindjes maar in mijn hoofd rondzeuren. Typisch zo’n film die ik niet makkelijk zal vergeten en die op mij een grotere impact heeft dan de artistieke stijlfiguren, die in dit forum regelmatig de hemel in geprezen worden.
Baggerman
-
- 10613 berichten
- 8068 stemmen
Ik dacht dat amateurproducties niet op de site mochten??
De hele gedachte achter de film en de kindertjes zijn natuurlijk allemaal heel sympathiek, maar het is natuurlijk op alle vlakken een hele slechte film! Wat dat betreft kan Hana nog veel van haar grotere zus leren die toch veel betere films maakt, zoals 'Two-Legged Horse!' Of van haar vader en moeder.
Het inkijkje in het leven daar is wel aardig, maar alles wordt zo traag en houterig gebracht dat het snel gaat ergeren. En het acteerwerk is het slechtste dat ik zag sinds 'Geheim van Vredenhof'.(iemand die dat ooit heeft gezien?). Het is overigens ook vreemd om Hazara-kinderen dit soort oorlogsspelletjes te laten spelen. Zij zijn werkelijk de aartsvijanden van de Taliban en altijd vervolgd door hen. Ik kan me ook niet voorstellen dat er ook maar één Hazara-kindje Taliban zou willen spelen. Een beetje hetzelfde als in een film in de jaren tachtig Nederlandse kinderen te laten voetballen en laten zeggen: 'Jaah! Ik wil Rudi Völler zijn! En ik Lothar Mattheus! Jippie!'
De hoge cijfers hieronder beschouwend denk ik dat dit eigenlijk iets is als de Jostiband-onder-de-films?
Fisico (moderator films)
-
- 9035 berichten
- 4997 stemmen
Sterke Iraanse prent van een vastberaden klein meisje dat naar school wil gaan. Aandoenlijk wanneer ze geld bijeen trachtte te rapen door eieren te verkopen. Mooi in beeld gebracht ook van zowel de grotwoningen van een arme gemeenschap tot de drukke stad waar handel en kleine winkeltjes welig tierden.
Het tweede deel van de film werd iets grimmiger en duidde de onderdrukking van de vrouw aan in Taliban-gebied. Onderwijs voor meisjes was aanwezig, maar sowieso strikt gescheiden van het onderwijs voor jongens. Het relaas van de kleine meid ging echter helemaal de verkeerde kant uit wanneer ze in aanraking komt met een aantal spelende jongens. De motieven waren hard en je had geenszins de idee of ze hun spelletjes meenden of niet. Bloedstollend bij momenten en ik moest geregeld denken aan die andere gruwelijke prent The Stoning of Soraya M. (2008).
Mooie ingetogen rol van de kleine Nikbakht Noruz. Eentje die op mij indruk heeft gemaakt. Misschien filmisch zeker niet hoogstaand, maar inhoudelijk wel erg knap omhuld met een duidelijke boodschap. Geen evident onderwerp alvast in die contreien.
Het laatste nieuws
'Parasite'-regisseur toont grimmige toekomst met Robert Pattinson in 'Mickey 17'
'Room' verschijnt zeer binnenkort op Netflix
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Deze series op HBO Max worden momenteel het meest gestreamd
Bekijk ook
Korkoro
Drama, 2009
9 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.