Time after Time (1979)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Nicholas Meyer
met Malcolm McDowell, David Warner en Mary Steenburgen

H.G. Wells heeft net een tijdmachine uitgevonden, maar hij heeft hem nog niet uitgeprobeerd. Als Jack de ripper met de tijdmachine er vandoor gaat, gaat Wells hem achterna. Dan komen ze in eind jaren 70 terecht. Daar ontmoet Wells Amy, en die helpt Wells, om de Ripper te zoeken. En de Ripper vermaakt zich wel in een tijd waar veel meer geweld is. En gaat door met zijn doden.

Aan de ene kant een egr orgineel uitgangspunt: Wells bouwt een tijdmachine waarmee Jack the Ripper in naar de toekomst 'ontsnapt'. Maar aan de andere kant zit de film vol met (kleine) fouten en verschrikkelijk veel cliché's en als ze dan ook nog iemand in de film stoppen waarop Wells verliefd wordt en vermoord gaat.....(lijkt me niet zo moeilijk om de rest in te vullen. Op die manier is het voor mij wel uit met de pret. Jammer, want dit had een erg leuke film kunnen worden... 2*

Goeie film waarin een tijdmachine gebruikt wordt door een psychopathische moordenaar. Twee verschillende, bekende verhalen worden hier op een originele manier door elkaar verweven. Dit levert een avontuurlijke en vermakelijke film op die geen moment verveeld. Malcolm McDowell en Mary Steenburgen werden niet alleen op elkaar verliefd in de film.

avatar van Brix
Weer eens bekeken, maar nu via de werkelijk zeer fraaie Blu-ray release.
Prachtig!
Ik vind de film nog steeds zo goed als toen ik hem voor het eerst zag.
Het verhaal blijft goed bedacht, zoals Lakte ook al zei.

avatar van Filmkriebel
Een verdomd leuke film dit. Een fantasie met een origineel idee dat zeer degelijk uitgewerkt is. Wells maakte in zijn leven sterke toekomstvoorspellingen die later in de 20ste eeuw werkelijkheid werden. De auteur nam hier met een knipoog aan dat hij zo visionair was omdat hij zelf in de toekomst had gekeken.

1893: de identiteit van Jack the Ripper is gekend; de man is een arts, zit in de vriendenkring van SF auteur en uitvinder H.G. Wells en ontsnapt aan gerechtigheid door naar het San Francisco van 1979 te reizen in Wells' nieuwe teletijdmachine. Wells gaat hem achterna om te voorkomen dat hij daar zijn wandaden verderzet. De sprong in de tijd is trouwens goed gebracht. Dit klinkt als onzin in het kwadraat, en toch komt de film er makkelijk mee weg, ook met de humor. The Ripper haalt de prostituées op de disco-dancefloor en Wells raakt in een romance met een bankbediende. Het klassieke verhaal krijgt een modern jasje en Wells' ontmoeting met de moderne tijd wordt niet als een klucht voorgesteld. Hij past zich dankzij zijn progressieve opvattingen en wetenschappelijke intelligentie snel aan. Enige minput is de saaie Mary Steenburgen waar precies geen sprankje leven lijkt in te zitten. McDowell was niet van die mening want hij trouwde er mee. Dit is in ieder geval een film waar Wells zelf met een grote glimlach zou naar gekeken hebben mocht hij nog leven.