Blindness (2008)

Canada / Brazilië / Japan
Drama / Thriller

geregisseerd door Fernando Meirelles
met Julianne Moore, Mark Ruffalo en Alice Braga

Als een stad getroffen wordt door een mysterieus virus dat alle inwoners blind maakt, besluiten de autoriteiten het gebied af te sluiten. Er is echter een vrouw (Julianne Moore) die nog niet getroffen is door het virus, en aangezien alleen zij nog kan zien, rust er een enorme verantwoordelijkheid op haar schouders.

De film valt enorm tegen. Als ik éérst de film had gezien alvorens ik het boek had gelezen, dan zou ik het boek nooit zijn gaan lezen. Dat zou écht jammer geweest zijn wat het boek is uitstekend. Mijn raad is dus: ga niet naar de film, maar lees het boek!!! (De stad der Blinden- José Saramago)

avatar van Obbie
Uitermate zwakke uitwerking van een in essentie mooi gegeven: 'hoe zou de maatschappij eruit zien als we allemaal blind zouden zijn'. De verhaallijn en gebeurtenissen zijn echter uiterst ongeloofwaardig wat voor mij de doodsteek van deze rolprent is. Helaas... des te meer Cidade de Deus 1 van mijn favoriete films is.

avatar van John Lee Hooker
Redelijk intigrerende thriller met een aantal bekende gezichten zonder zicht. Het blijft boeiend, het camerawerk is in orde en de overgangen tussen scènes zijn af en toe erg soepel. Wel vond ik het een beetje onwerkelijk dat de patiënten werden behandelt alsof het gevaarlijke criminelen waren. Ze zijn in een of ander kraakpand gestopt en daar moeten ze het zelf maar uitzoeken. Ook vroeg ik me af waarom zij überhaupt ondergebracht waren als het later blijkt dat deze ''geïnfecteerde'' mensen ook gewoon vrij door de stad liepen. Ondanks deze gegevens ben ik redelijk te spreken van het scenario en het script en was de spanning goed te voelen. Verder vroeg ik me af wat het shot van de perzikken/nectarines in het schaaltje op de tafel voor betekenis had maar toen dat op het einde weer terugkwam (gedeeltelijk opgegeten door bacteries) werd het duidelijk dat het om een tijdssprong ging. Ik vond de scène waarin de Doctor en 'the woman with dark glasses' een intieme bezigheid aan het uitoefenen waren goed neergezet omdat de Doctor's wife niet door het lint gaat zoals gewoonlijk maar dat ze in plaats daarvan deze situatie gewoon accepteerd omdat het een logische menselijke handeling is. En de scène in de supermarkt was zenuwslopend toen iedereen op de tassen met eten afkwam. Het einde had gerust op een andere manier gekund, een perfecte afsluiter wil ik het niet noemen. Echter is het ook wel leuk dat er nog een sprankje hoop is voor de getroffen groep.

Een erg vlakke film: het verhaal kent weinig diepgang en de film bevat nauwelijks hoogtepunten (hoogstens wat molshopen).

Ondanks een klasse openingsscène en een zorgvuldige bewerking met stemmige beelden en goede muziek, lukt het de regisseur niet om het verhaal over mensen die in extreme situaties vechten om te overleven, geloofwaardig te laten zijn. Het is allemaal te ondoordacht en onevenwichtig en niet spannend genoeg. De cast speelt, mede door de te lange dialogen, wat onbeholpen en weet met de situatie niet goed raad.

avatar van Samsara1992
Godverdomme wat een steengoede film! Als er echt zo'n virus uit zou breken, weet ik bijna zeker dat dit precies is wat er gaat gebeuren. Verschrikkelijk en geweldig! Mijn favoriete film geworden. Normaal bespreek ik onder de film dingen in de film met iemand, maar bij deze film waren we beide muisstil. Helemaal geboeid. Ook de aftiteling had ik niet afgezet. En dan vooral de eindzin van de film. Wat over haar gezegd word. Heel erg mooi. Ik vind 't ook echt ontzettend vreemd dat mensen zo slecht reageren. Prachtfilm!

avatar van Naomi Watts
Blindness open erg sterk. Sterke cinematografie, leuke kleurenfilters, een sterk concept en niemand minder dan Julianne Moore in de lead. Ondanks dat het visueel in orde is komt het sterke concept totaal niet uit de verf. Vooral een erg rommelige regie en in het ziekenhuis weet ie het toch niet lang genoeg boeiend te houden. Het was verstandiger geweest twintig minuten eerder van setting te wisselen.

Ook nooit het idee gehad dat de outbreak van desastreuze proporties was. Dat had ik ook niet bij de sfeer, die ik veel naargeestiger verwacht had. Alleen tijdens het seks segment komt dat even tot uiting. Komt er bovenop dat ik Ruffalo echt zo'n vreselijk acteur vindt. Vermakelijke film en vooral door de visuele flair en Moore toch nog een magere voldoende. Toch wordt een ingenieus concept door chaotische regie en incapabele narratieve capaciteiten om zeep geholpen. had veel beter kunnen en moeten zijn.

Er verrassend sterke film. Zeer goed uitgangspunt. mensen verliezen hun gezichtsvermogen 1 voor 1 en uiteindelijk ontstaat er een soort machtsstrijd tussen twee kampen en komt de oermens weer boven. Ik heb geintrigeerd naar deze film zitten kijken. Hij raakt je en heeft voor dit wel zware uitgangspunt precies voldoende vaart.

avatar van filmofiel
De maaltijdsoep word nog slechter opgediend dan dat ik verwacht had. Wat een slaapverwekkende film is dit zeg. Afgezien van een paar interessante dialogen is de smaak sober en heeft meer weg van een standaard magnetronmaaltrijd: stijf van de conserveringsmiddelen. Slecht onderhoudend plot waarin de logica ver te zoeken is.

Geweldige film. Ben er stil van geworden..

avatar van Offline
de lage recensies vind ik soms ietwat te extreem... vandaar mijn 5 - voor het gemiddelde: die had op 3-3,5 mogen staan...

mensen moeten boeken niet met films gaan vergelijken: in een boek krijg je je eigen fantasie en een verfilming is dan ook een film gemaakt op de fantasie van iemand/meerdere mensen. ik lees zelf niet graag, omdat ik te veel opga in mijn fantasie en te vaak afdwaal.

hoewel de film wat clichés bevatte, bleef het boeien wat onverwachte wendingen. het geeft ook goed weer hoe wij mensen nu eigenlijk omgaan met onze medemens... afspiegeling van de maatschappij: afpersing, egoïsme, macht, liefdadigheid, ondankbaarheid, hulp, etc. je hoeft dus niet blind te zijn om te weten dat deze dingen in het echt ook gebeuren, maar we doen wel alsof we blind zijn...

simpel, leuk, af en toe voorspelbaar, af en toe onverwachts en zeker geen 'zet het af' of 'loop weg' film!

avatar van K. V.
Opnieuw een film waarvan 'k niet direct wist wat 'k moest verwachten, maar 'k vond hem niet mis. 'k vond het boeiend gebracht, sterk geacteerd en visueel zat het ook wel goed. Enkel wat wendingen in die kazerne vond 'k wat minder realistisch, maar gelukkig herpakt de film zich wel weer.
Verder had 'k niet direct een slecht woord over deze film, 'k vond het een geslaagde filmavond en zeker het bekijken waard.

avatar van swenbos
Ondergewaardeerd. Natuurlijk is het wat cliché en aan de lange kant, maar het blijft een origineel en goed uitgewerkt concept. Wel jammer van t laatste shot, als je de stad niet zag had je wel een perfecte cliffhanger voor een deel 2

avatar van Ramon K
In het land der blinden is eenoog koning! ....

(zeer beknopt en negatief van me, ik weet 't, maar dit is een zeer terechte 0,5*)

avatar van MovieMind
Teleurstellend slecht...
Een sterk uitgangspunt dat zeer matig wordt uitgewerkt.

Uitstekende film waarin de bevolking wordt getroffen door een epidemie van blindheid. Een origineel gegeven waarbij het vooral intrigerend is om te zien hoe de samenleving reageert onder deze bijzondere omstandigheden. Goed uitgewerkt, deprimerend van toon (het kleurgebruik draagt hier ook aan bij) en een prima cast.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Ramon K schreef:
In het land der blinden is eenoog koning! ....

Nou en of. Stuitend slechte film.

avatar van RuudC
Een vrij heftige apocalyptische film... totdat The Divide kwam.

Deze films hebben vrij veel van elkaar weg, maar het laatste spektakel is een stuk harder en smeriger. Blindness doet ook denken aan de nucleaire chaosfilms als The Day After en Threads. Dit is wel echt mijn genre en het laat precies zien hoe ik de mensheid zie: wolven in vermomming. Het duurt dan wel even voordat Blindness op gang komt, omdat het aanvankelijk lijkt op een doorsnee epidemie, maar wanneer het gezag wegvalt, gaat het mis. Op een of andere manier heb ik dan veel minder moeite met het wittige beeld (snap wel dat het te maken heeft met het blind zijn van vele mensen). In elk geval wordt het vanaf dat moment tenminste spannend. Echte gruwelijkheden komen niet aan bod, maar ik heb ze ook niet gemist. Voor een Hollywoodfilm gaat het in elk geval ver. Het einde schept mogelijkheden. Blindness had best een uur langer mogen duren, besef ik achteraf. Ik ben wel benieuwd naar de visie van de regisseur na deze gebeurtenis. Eindelijk eens goed werk van Fernando Meirelles.

avatar van cdman19800
Sorry, maar als je als enige kan zien tussen al die blinden moet ik er geen tekening bij maken zeker...

avatar van leatherhead
Een verademing na het achterlijke The Constant Gardener, maar verre van denderend.

Inderdaad wel jammer dat er niet wat meer met het concept werd gedaan, want het uitgangspunt an sich is uiterst interessant. Jammer genoeg verzand het na de veelbelovende openingsfase van de film al snel in clichématigheid. Het hele gedoe met die machtsspelletjes is inmiddels al zo uitgekauwd dat je je afvraagt waarom Meirelles er nog mee op de proppen komt. Helpt ook niet veel mee dat het handelen van de personages zo ongeloofwaardig is, dat het behoorlijk irriteert op ten duur.

Gelukkig is het niet één en al kommer en kwel, visueel overtuigend de film namelijk wel. Een nogal cleane stijl (veel fel wit), die goed aansluit op het thema van de film. Op dat gebied merk je wel dat Meirelles talent heeft, alleen jammer dat zijn films voor de rest meestal nog wat te wensen overlaten. De soundtrack, die grotendeels uit wat idiote trommeldeuntjes bestond, vond ik toch ook niet zo best. In een Cidade werkt dat misschien sfeerbevorderend, hier is het wat vreemd en misplaatst.

Niet slecht, maar het boeiende concept van de film verdiende een betere uitwerking. 2,5*.

Het boek is (zoals altijd) veel beter!
De stad der blinden - José Saramago

avatar van Erwinner
ellie.vond schreef:
Het boek is (zoals altijd) veel beter!
De stad der blinden - José Saramago

Tja, vond de film veel vermakelijker dan het boek.

Heb echt mijn best gedaan, maar kon em niet uitkijken. Een van de weinige films die ik gewoon halverwege af moet zetten, omdat het gewoon TE belachelijk voor woorden is.

1* voor het interessante uitgangspunt, echt doodjammer dat het zo'n prul geworden is.

Offline schreef:

Jij snapt duidelijk niet hoe gemiddelden werken. Triest.

Slordige en rommelige verfilming van het boek van Saramago. Het mist de indringende sfeer van het boek en komt over als een naar avontuurtje.

avatar van lovecraft
RealLife schreef:

Jij snapt duidelijk niet hoe gemiddelden werken. Triest.

Hoezo? Hij wil het gemiddelde omhoog krikken, dus geeft ie de volle 5 sterren. Zou hij lager stemmen dan het gemiddelde, dan gaat ook het gemiddelde omlaag. Stemt ie exact gelijk het gemiddelde, dan blijft ook het gemiddelde zelf onveranderd. Zit ie er boven, dan gaat het gemiddelde ook omhoog.

Volgens mij bent u degene die het niet helemaal begrijpt.