Gizzmann schreef:
Andere titels die bij deze film in het AFFF-blaadje werden genoemd als Garden State en Ghost World hebben hier zowat niks mee te maken, die films hebben een totaal andere sfeer, werden waarschijnlijk alleen maar genoemd omdat dat ook American Independent films waren.
Mwoah, ik zag hier toch best wel wat raakvlakken met die films. Over tieners (of net-volwassenen) die maar een beetje ronddolen door het leven en ondertussen overspoeld worden met flarden van inzichten of hersenspinsels over het nut van het leven.
Ik dacht dat ik met Southland Tales voorlopig wel de vreemdste film had gezien. Weet ik veel dat er in Amerika een eigenzinnige lefgozer op is gestaan. Zijn One Day Like Rain is zo mogelijk nog onsamenhangender, vager en pretentieuzer dan de 2e film van Kelly, waar Todisco nu al mee wordt vergeleken.
De film verhaalt (volgens mij) over een groep mensen die de wereld iets anders zien dan wij. Ze voorzien een doemscenario en hebben zich teruggetrokken in de natuur. Hun lot, en dat van de rest van de wereld, ligt in de handen van een jonge godin (zo mag ze wel genoemd worden) die via een reeks scheikundige experimenten tot de kern van het probleem probeert te komen. Als beschermvrouwe van de Aarde zien we haar in een veelzeggende scène met een halo om haar hoofd, een sterrenhemel erboven en een maan links. Haar theorie heeft iets met planten en iets met water te maken, want die twee elementen blijven maar terugkomen. Echt duidelijk wordt het niet. Gelukkig maar, want het "we-verneuken-onze-Aarde"-thema ligt verraderlijk dicht aan de oppervlakte.
Aangezien Paul Todisco dit allemaal heeft neergepend en vastgelegd mogen we ervanuit gaan dat hij wél weet waar hij mee bezig is. Voor de rest, het publiek, is het behelpen van Todisco bevindt zich duidelijk op een ander denkniveau. Nietszeggende dialogen die de komst van iets (maar wat?) prediken, twee chicks die geen reet te doen hebben, nog wat teenangst en opnames van de natuur volgen elkaar in ijltempo op. Het gedrone achterop zet een sfeer en af en toe gooit Todisco er quasi-achteloos een mooi melodietje bij.
Je moet er van houden. Mij kon het wel bekoren. Het heeft inderdaad wat weg van een Kelly, met zijn trage camerabeweging en doemdenken. Zo'n prachtige scène waarin we
de alien/Stephen zijn entree maakt doet me erg aan Kelly denken. Ergens zag ik ook van Sant, hoe Todisco met normale zaken een surrealistisch sfeer neerzet. Zie je dit allemaal niet, dan is daar altijd nog de perfecte casting. Als ik mijn lot in iemand's fraaie handen zou moeten leggen, dan waren het de hare wel...
Jammer dat Todisco sommige scènes niet iets langer aanhoudt, bepaalde camerabewegingen leken nog niet afgemaakt. Nu snijdt hij soms wel erg abrupt van soepele beweging en muziek naar rotsvast shot met omgevingsgeluid (het gepruttel van een kokend soepje bijvoorbeeld). Schoonheidsfoutjes die er hopelijk snel uitgaan.
De potentie is er wat mij betreft, nu hopen dat hij wat meer (maar ook weer niet te veel) financiële middelen tot zijn beschikking krijgt.
4*