A Civil Action (1998)

geregisseerd door Steven Zaillian
met John Travolta, Robert Duvall en Tony Shalhoub

Jan Schlichtmann is niet geinterresseerd in schadezaken waarin dode kinderen betrokken zijn, omdat er geen geld te halen volgens hem. Als er echter twee grote bedrijven zijn aangeklaagd in de dood van 8 kinderen ten gevolge van illegale afvallozing ziet hij er toch brood in. Hij moet het opnemen tegen de advocaten William Cheeseman, die een schande voor zijn vak is, en Jerome Facher voor het tweede bedrijf.

Dit stevige (beide voeten op de grond) meeslepende rechtbankverhaal, gebaseerd op een ware gebeurtenis, is in het bijzonder een "speel"film met John Travolta in een sterke centrale rol. Robert Duvall kreeg de Oscarnominatie. De spanning wordt langzaam opgebouwd en de afloop blijft van aanvang af ongewis.

avatar van Roger Thornhill
Een hotshot-lawyer raakt betrokken bij een onsmakelijke zaak en krijgt een geweten... onvoorspelbaar! En dat een rechtszaak niet draait om de waarheid maar om wat je kunt bewijzen, dat wist ik ook nog niet.

Matig rechttoe-rechtaan geakteerd door Travolta, ijzersterk door Duvall, en ontroerend door Gandolfini. Het einde was tenminste nog vrij onverwacht, dat redde de film nog een beetje.

avatar van boemboem27
erg goede rechtbankfilm die precies in mijn straatje past.
vandaar de vrij hoge waardering.
uitstekende rollen van Duvall en Travolta.
al had ik het einde wat meer uitgediept,met bv beschuldigingen tijdens een rechtzaak oid.
de wederopbouw v/h advocatenkantoor
maw een goed gevoel dat er recht gesproken is.
dit had je met 10 min langer kunnen uitvoeren,zodat er een soort feel good movie overblijft

Prachtige film met een grandioze cast, de grote namen hierin zijn niet te tellen.
Gebaseerd op een waar gebeurd verhaal en aldus zeer interessant.
De prent lijkt een beetje op 'Erin Brockovich' daar het verhaal een beetje gelijkaardig is, maar beide films zijn zeer aan te raden, ik vind ze beiden uitstekend.

Erin Brockovich meets The Rainmaker. Aan die twee films moest ik bij deze herziening voortdurend denken. Prima, waar gebeurd verhaal dat de aandacht goed weet vast te houden. Robert Duvall steelt als de arrogante, schier ongeïnteresseerde klootzak zonder meer de show.

avatar van Moviestar1979
Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

De hoofdrol is weggelegd voor John Travolta. Hij vertolkt de rol van advocaat Jan Schlichtmann die het moet opnemen voor het leed van een aantal gedupeerde ouders. De ouders die hun kinderen zijn kwijtgeraakt aan de gevolgen van leukemie. Dit alles wordt mogelijk veroorzaakt door vergiftigd drinkwater.

Will Smith kwam al eerder in aanmerking voor de hoofdrol. Acteur Marlon Brando werd benaderd voor de rol van Jerry Facher, maar wees dit aanbod helaas af. Robert Duvall levert een sterk staaltje acteerwerk als Jerome Facher. In een korte verklaring liet de echte Jerome Facher weten dit een hele eer te vinden. Naast Robert Duvall ontvingen Kathy Bates en Sydney Pollack een Oscar. William H. Macy, Kathleen Quinlan, John Lithgow en John Travolta werden slechts enkel genomineerd voor deze filmprijs.

Op sommige momenten in de film begint het tempo te dalen, maar is hij alles behalve saai.

3,0 *

Uitstekende film waarin een advocaat een zaak aanneemt over vervuild water die hem flink wat geld kost. Een mooi en vooral ook meeslepend verhaal waarbij het verloop zich niet gemakkelijk laat voorspellen. De cynische opening zet meteen de toon voor de rest van de film. De gehele cast zet een uitstekende prestatie neer, en mede hierdoor nog net 4.0 sterren.

J.Verschoor
IJzersterk rechtbankdrama dat net even anders afloopt dan je van dit soort films gewend bent. Prachtige rollen van John Travolta als advocaat Jan Schlichtmann) en Robert Duval als de gewetenloze advocaat Jerome Facher. Travolta weet de omschakeling van op safe spelende advocaat naar een man die oprecht betrokken bij de zaak goed waar te maken. De film kent een aantal memorabele bijrollen. James Gandofini speelt een voor zijn doen zeer relaxte rol van een werknemer van het gewraakte bedrijf en regisseur Sidney Pollack is vilein als de grote vervuiler.

avatar van IH88
“Trials are a corruption of the entire process and only fools who have something to prove end up ensnared in them. Now when I say prove, I don't mean about the case, I mean about themselves.”

Gedegen rechtbankdrama die de juridische strijd tussen advocaten spannend en meeslepend weet te maken. Dat komt vooral op het conto van de acteurs, want Travolta, Macy, Shalhoub en Gandolfini zijn allemaal erg sterk op dreef. Maar de grootste kracht van A Civil Action zit hem in het spel van Robert Duvall, die hier excelleert als ervaren en cynische advocaat. De zaak gaat over vervuild water en dode kinderen, maar regisseur Zaillian blijft ver weg van overdadig sentiment. De focus blijft op de juridische strijd en Zaillian weet dat minutieus en gedetailleerd in beeld te brengen. Gesteund door de acteurs en een ijzersterk script.