• 15.814 nieuwsartikelen
  • 178.381 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.593 acteurs
  • 199.103 gebruikers
  • 9.377.861 stemmen
Avatar
 
banner banner

Daybreakers (2009)

Horror / Actie | 98 minuten
3,11 1.571 stemmen

Genre: Horror / Actie

Speelduur: 98 minuten

Oorsprong: Australië / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Michael Spierig en Peter Spierig

Met onder meer: Ethan Hawke, Willem Dafoe en Sam Neill

IMDb beoordeling: 6,4 (140.293)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 25 februari 2010

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Daybreakers

"In 2019, The Most Precious Natural Resource... Is Us."

Anno 2019 heeft een massale ziekte vrijwel de hele wereldbevolking omgevormd tot vampiers. Eén minpuntje: de voorraad mensen is beperkt en door een drastisch bloedtekort beginnen de minderbedeelden onder de vampiers te transformeren in vleermuisachtige gedrochten. Het is aan wetenschapper Edward (Ethan Hawke) om een bloedvervanger te fabriceren, maar wanneer hij in contact komt met een ondergrondse mensengroepering en een mogelijk genezingsmiddel voor vampirisme ontdekt, wordt ook hij een doelwit van zijn eigen organisatie.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Edward Dalton

Charles Bromley

Lionel 'Elvis' Cormac

Audrey Bennett

Alison Bromley

Christopher Caruso

Senator Turner

Frankie Dalton

News Reader

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

zonder zo'n goed uitgewerkt verhaal..

Hangt met clichés aan elkaar..... Elke twist zie je van mijlenver aankomen. Het verhaaltje wordt afgerond, maar daar is ook alles mee gezegd.


avatar van Zandkuiken

Zandkuiken

  • 1746 berichten
  • 1432 stemmen

Had ook heel erg het gevoel dat het verhaal routineus afgehaspeld werd. Op zich zeker een degelijk gemaakte film, maar het deed me allemaal niets. Je kon telkens zo voorspellen wat er ging volgen, en dat gebeurde dan ook gewoon.


avatar van AmazingPP

AmazingPP

  • 2524 berichten
  • 1859 stemmen

Ramon K schreef:

(quote)

Het eerste half uur misschien. Daarna wordt de film een doorsnee 'twee kampen' filmpje met voorspelbare twists en zo.

Ben ik niet me je eens. Ik heb al heel veel vampierenfilms gezien en meestal zijn de vampieren daar de lastposten. Hier zag ik meer de gewone mensen als lastposten. Daarbij moet je vampierenfilms ook niet al te serieus nemen. Ze mogen best een beetje voorspelbaar zijn, maar meestal komt er dan knoflookstrengen om de hoek kijken en dat was in deze film toch in geen velden of wegen te bekennen. Maar goed, ieder zijn smaak, toch...?


avatar van Actionfreak

Actionfreak

  • 454 berichten
  • 0 stemmen

Ik weet niet wat de Spierig broers hebben maar dit is echt zo ver gezocht je moet wel aardig de weg kwijt zijn wil je dit bedenken. Zelden leuk, wel een paar schikmomenten maar dat kwam omdat er een vleermuis overvloog enz. Jammer 1,5*


avatar van Spetie

Spetie

  • 38871 berichten
  • 8161 stemmen

Erg leuke film dit!

Het concept van de film dat er nog maar heel weinig mensen op aarde zijn en dat het voortbestaan van de vampieren hierdoor in gevaar dreigt te komen is een origineel en interessant uitgangstpunt.

Het positieve is dat de film ook leuk is geworden. Wie veel actie verwacht, komt misschien bedrogen uit, maar de film biedt wel een goed uitgewerkt verhaal. Daarnaast heeft de film een fijn kleurenfilter, wat goed werkt bij een postapocalyptische film als deze. Daarnaast heeft de film soms verrassend mooie shots ertussen zitten.

Ethan hawke doet het aardig, maar Willem Dafoe is wel erg goed op dreef, al moet ik zeggen dat ik ook enigszins een zwak voor hem heb. Daarnaast is de film behoorlijk sfeervol, mede door het goede kleurenfilter en vond ik het einde best sterk. Een minpunt was wel, dat de film wat tijd nodig had om op gang te komen. Desondanks voor de vampierliefhebbers zeker een aanrader.

3,5*


avatar van wu-tang

wu-tang

  • 315 berichten
  • 464 stemmen

hier had ik erg lang naar uitgekeken , ik had het eerste half uur echt het gevoel van dit wordt echt een goede film ,

helaas na een kleine 3 kwartier stort de film voledig in ,hier hadden ze veel meer uit kunnen halen

teveel dingen die niet kloppen en het einde was natuurlijk helemaal om te janken

2,5 ster voor het goede begin, het originele idee en de sfeer wat de film uitstraalt

gebruik van het screen filter was dik ok !!!


avatar van notsub

notsub

  • 1484 berichten
  • 1469 stemmen

Geinige film, die het genre vampierenfilm eens van een heel andere zijde benaderd. De film is met name leuk, omdat het best een luchtige prent is over een geladen thema. De actie is aardig en het verhaal biedt meerdere kansen, maar die worden niet helemaal uitgebuit. Zo is het een aardige film met enkele goede schrikmomenten en vampieren-humor, maar geen uitblinker.


avatar van puckb96

puckb96

  • 1849 berichten
  • 0 stemmen

Volgens IMDB zijn Daybreakers en Watchmen de bloederigste films van 2009? Wat een onzin.


avatar van dominion

dominion

  • 4062 berichten
  • 0 stemmen

puckb96 schreef:

Volgens IMDB zijn Daybreakers en Watchmen de bloederigste films van 2009? Wat een onzin.

watchmen is opzich best wel een harde actiefilm en de ontploffende vampier scene in daybreakers is ook best wel smerig maar het zijn niet de bloederigste films uit 2009 dan is my bloody valentine 3d en the final destination een stuk bloederiger


avatar van puckb96

puckb96

  • 1849 berichten
  • 0 stemmen

dominion schreef:

(quote)

watchmen is opzich best wel een harde actiefilm en de ontploffende vampier scene in daybreakers is ook best wel smerig maar het zijn niet de bloederigste films uit 2009 dan is my bloody valentine 3d en the final destination een stuk bloederiger

Vergeet Saw VI niet


avatar van Seifer

Seifer

  • 805 berichten
  • 356 stemmen

The Collector is ook erg bloederig.


avatar van Zeriel

Zeriel

  • 1395 berichten
  • 2639 stemmen

Het uitgangspunt is wel leuk gevonden, maar naar mate de film vordert wordt het gewoon een standaard genre-werkje vol voorspelbare cliché's, die ontaard in een belachelijk einde.

De acteurs zijn echter wel goed (hoe hebben ze die kunnen strikken voor zo'n B-film, als beginnende regiseurs?), waardoor het zeker de eerste helft goed te pruimen is, maar ze kunnen de film niet redden.


avatar van puckb96

puckb96

  • 1849 berichten
  • 0 stemmen

Seifer schreef:

The Collector is ook erg bloederig.

Yep! Nog een paar: Friday The 13th en de remake van A Nightmare On Elm Street. Ik vond Rec 2 ook wel nasty.


avatar van pietkeun

pietkeun

  • 33 berichten
  • 166 stemmen

2,5

Ik heb deze film in drie maal moeten uitzien.

Een saaie film.


avatar van snake shit

snake shit

  • 111 berichten
  • 315 stemmen

Aardig filmpje, origineel maar niet al te veel actie da's wel jammer.


avatar van Tristan Scelso

Tristan Scelso

  • 150 berichten
  • 133 stemmen

Inderdaad een originele film.


avatar van lloydbarker

lloydbarker

  • 133 berichten
  • 0 stemmen

Dit is inderdaad een vampierenfilm maar niet de doorsnee die al tig keer zijn gemaakt. Een tijdje terug genoot ik van de Spierig brothers film The Undead dus ik moest en zou Daybreakers zien. Ook deze Spierig vind ik vernieuwend en goed, een dikke 4 wat mij betreft.


avatar van Filmfreaker

Filmfreaker

  • 536 berichten
  • 328 stemmen

Originele film! Aangenaam verrast.


avatar van sander.h

sander.h

  • 267 berichten
  • 293 stemmen

Filmfreaker schreef:
Originele film! Aangenaam verrast.


+1 !

De invalshoek is inderdaad origineel voor een vampierfilm, het feit dat bijna iedereen al gemuteerd is en dat er een tekort is aan echt bloed zorgt voor een bepaalde onderliggende spanning.

De keuze om de vampiers redelijk dicht bij hun oorspronkelijke mensengedaante en -karakter te houden vind ik een goede - gelukkig geen superkrachten of monsterlijke wezens met 6 rijen tanden (behalve natuurlijk als men een tijdje geen bloed heeft gehad maar dat vond ik juist wel gaaf, beter dan dat zo'n transformatie meteen plaats heeft.)

Bepaalde details vond ik erg okee, zoals die auto's met daglichtfilter, of die computer-achteruitkijkspiegels, en het feit dat het dagelijks leven zich naar de nacht heeft verplaatst - allemaal logisch misschien, maar gaaf uitgewerkt.

Het acteerwerk was gewoon goed, Ethan Hawke doet het aardig, maar vooral Willem Dafoe (coole one-liners) en Sam Neill deden het prima. Sommige personages hadden echter wel wat meer uitgediept kunnen worden (zoals de broer van het hoofdpersonage).

De special FX vond ik eigenlijk wel sterk. Die soldaat waarop een nieuw middel wordt getest zag er toch wel erg gaaf uit. Ook is men gelukkig niet al te zuinig met bloed.
Die gekleurde lensjes hadden daarentegen wellicht iets subtieler gekund. Maar dat mag de pret niet drukken.

Al met al een sterke film, die het meer van zijn originele invalshoek en sterke sfeer moet hebben dan van de actiescenes, al maakt het einde (wat ik erg goed gevonden vond, coole kettingreacties ) wat dat betreft ook weer veel goed.

4*


avatar van puckb96

puckb96

  • 1849 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind het ook meer science-fiction, niet echt horror.


avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

  • 4355 berichten
  • 4515 stemmen

Daybreakers is op nr. 8 in de Horror Top 25 van de jaren '00 van moviesense gekomen.

Moviesense telt deze maand af naar de nummer 1 Horrorfilm van het vorige decennium en brengt daarbij iedere avond een video online waarin ik de volgende titel uit de toplijst bespreek.

De link naar de video: Halloween Horror Top 25: nummer 8 | MovieSense - Online filmmagazine


avatar van lexiepexie

lexiepexie

  • 118 berichten
  • 400 stemmen

waardeloze film zonder enige diepgang en verhaal. het is dat ik altijd een film uitkijk, vandaar 98 minuten tijd verloren. soms denk je dat het wel beter gaat worden, maar uiteindelijk...

nou ja, op naar de volgende film


avatar van lexiepexie

lexiepexie

  • 118 berichten
  • 400 stemmen

na het zien van mijn eerste vampierenfilm heb ik mijn buik er gelijk van vol. geen moment meer tijd verspillen aan dit genre.


avatar van puckb96

puckb96

  • 1849 berichten
  • 0 stemmen

Drs. DAJA schreef:

Daybreakers is op nr. 8 in de Horror Top 25 van de jaren '00 van moviesense gekomen.

Moviesense telt deze maand af naar de nummer 1 Horrorfilm van het vorige decennium en brengt daarbij iedere avond een video online waarin ik de volgende titel uit de toplijst bespreek.

De link naar de video: Halloween Horror Top 25: nummer 8 | MovieSense - Online filmmagazine

Nou ja, het past misschien wel bij horror. Maar om het te vergelijken met From Dusk Till Dawn en 30 Days Of Night vind ik belachelijke onzin. Deze film heeft een sterk verhaal en gaat niet alleen om zijn hoeveelheid gore. Daarom vind ik het wat meer science-fiction omdat het zich ook in de toekomst afspeelt.


avatar van Cybill.

Cybill.

  • 79 berichten
  • 0 stemmen

Een mindere in het genre. Er gebeurt veel te weinig, vond hem nogal saai. En al dat gedoe over terug mens worden vond ik nogal lame en ver gezocht op het einde. Men wou er zich snel vanaf maken had ik de indruk, ja zo kan ik het ook. Men probeert veel goed te maken met de cast, maar als het verhaal bagger is, maakt dit niet zoveel uit. Waste of time.


avatar van ExXxtreme

ExXxtreme

  • 385 berichten
  • 1 stemmen

puckb96 schreef:

(quote)

Nou ja, het past misschien wel bij horror. Maar om het te vergelijken met From Dusk Till Dawn en 30 Days Of Night vind ik belachelijke onzin. Deze film heeft een sterk verhaal en gaat niet alleen om zijn hoeveelheid gore. Daarom vind ik het wat meer science-fiction omdat het zich ook in de toekomst afspeelt.

I second that.


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12407 berichten
  • 3964 stemmen

In 2019, the most precious natural resource... is us

Zo eens in de week spreek ik met een kameraad af om wat te gamen of een film te zien. Ik had zelf nog nooit van Daybreakers gehoord maar mijn kameraad wou hem graag zien dus werd het vrijdagavond deze film. Ik stond een beetje sceptisch ten opzichte van het feit dat er weeral vampieren aan te pas komen maar het plot leek wel vernieuwend voor het genre dus ik was wel benieuwd geworden.

Zoals gezegd is het plot op zich wel redelijk interessant. Er wordt geprobeerd om eens een nieuwe twist aan de stortvloed van vampierenfilms te geven maar Daybreakers kan het niet nalaten om toch weer in diezelfde valkuilen te trappen. Het grootste minpunt is voor mij toch wel de manier waarop de vampiers terug in mensen kunnen veranderen. Ik ben persoonlijk een fan van de originele vampierensaga's à la Dracula en dan is een remedie zoals die hier in de film wordt voorgesteld wel erg idioot. Vampieren die terug mens worden doordat ze aan zon worden blootgesteld, het moet niet gekker worden. Voor de rest verzandt de film naargelang de speelduur vordert in meer en meer gezapige clichés zoals de twist tussen de broers en de one-liners van Dafoe. Hollywood ten voeten uit en hoewel ik me er meestal niet aan stoor was het toch wel degelijk de (bloed)druppel die emmer deed overlopen. Jammer voor het plot maar ook qua effecten was dit nogal wisselvallig. Sterke shots worden vaak afgewisseld met echt tergende CGI (dat openingsshot waar het meisje tot as vergaat is verschrikkelijk, de gemiddelde aflevering van Buffy ziet er beter uit en die hadden wel een kleiner budget). Zonde want op zich was er hier af en toe ook wel wat goeds op aan te merken want de kille sfeer zit op zich wel goed en ook het design van de vampieren was wel geslaagd.

Ik zei het daarjuist al maar ik had werkelijk geen idee wie er nu eigenlijk allemaal in de film meespeelde. Mijn kameraad vertelde over het plot maar wist ook geen acteurs. Ik was dan ook verrast toen ik zowel Hawke als Dafoe tegenkwam. Beiden zijn wel goede acteurs maar hier passen ze toch niet echt. Vooral Dafoe is een serieuze miscast want het enige wat hij werkelijk doet is one-liners rondstrooien maar gelukkig hebben we nog altijd zijn geweldige karakterkop. In dat opzicht past hij dan weer wel in de film, het is een mes dat aan twee kanten snijdt. Hawke is van hetzelfde laken een pak. Als acteur lijkt hij hier ook niet te passen maar geeft zijn personage zo'n duistere sfeer dat het wel lekker past in de film. Hilarisch ook om Sam Neill nog eens te zien verschijnen. Ik had tijdens de film een weddenschap afgesloten dat Neill dezelfde acteur was als in Lord of the Rings, The Omen en The Matrix, internet bewijst dat ik voor een deel heb verloren, maar het geeft wel weer hoe boeiend de film was. Neill speelt wel mee maar heeft echt werkelijk niets memorabel in de film, ik heb dan ook moeite om me hem nog voor de geest te halen.

Neen, dit is het toch niet. Ik begin langzamerhand wat genoeg te hebben van de resem vampierenfilms die we voorgeschoteld krijgen en al helemaal als ze zo halfbakken zijn als hetgeen wat de broertjes Spierig voorschotelen. Hawke, Dafoe en Neill zijn op zich redelijke acteurs maar weten niet echt te overtuigen, de eerste twee passen alleen in de film qua looks, dus Daybreakers is over het algemeen een serieus overgewaardeerde film. Dit zou in geen geval een voldoende moeten krijgen.

1*


avatar van daveydepavey

daveydepavey

  • 4 berichten
  • 157 stemmen

Opzich is het plot wel interessant, daar houdt het wat mij betreft ook op. Inderdaad een nogal idiote remedie.


avatar van mod122

mod122

  • 45 berichten
  • 1366 stemmen

Ik vond het een zeer vermakelijke film en vooral het concept sprak me heel erg aangezien aangezien de vampieren een keer niet in de minderheid zijn maar nu de mensen.

Daarnaast vind ik Willem Dafoe een fantastische acteur wat de film sowieso al een stukje beter maakt.


avatar van Noodless

Noodless

  • 10044 berichten
  • 6180 stemmen

Degelijk , waarbij het vampieren-verhaal toch enigszins op een originele invalshoek wordt benaderd. Op gebied van spanning schiet de film wel tekort. Wel een paar vermakelijke bloederige scènes zoals hoofden die uiteen spatten of de beestachtige verslind-partijen.
6,5/10