Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

37°2 le Matin (1986)

Alternatieve titels: Betty Blue | 37.2 Degrees in the Morning

Frankrijk
Komedie / Drama
125 minuten / 177 minuten (DVD) / 185 minuten (director's cut)

geregisseerd door Jean-Jacques Beineix
met Jean-Hugues Anglade, Beatrice Dalle en Gérard Darmon

Zorg is manusje-van-alles die het onderhoud verzorgt aan een aantal bungalows in Frankrijk. In zijn vrije tijd schrijft hij. Op een dag ontmoet hij Betty, een jonge, knappe, wilde en onvoorspelbare vrouw. Nadat Zorg ontslagen is, spoort Betty hem aan op een van zijn manuscripten naar een uitgeverij op te sturen. Als deze weigert het te publiceren ontspoort Betty. Langzaam aan begint ze de greep op de werkelijkheid te verliezen.

Geen Turks Fruit....

Wat is Beatrice Dalle toch een heerlijke actrice!

En Anglade is ook een lekker ding.
Deze film is echt jeugdsentiment. Vaak gezien in de bioscoop omdat ie ook een recordtijd heeft gedraaid, in Kriterion meen ik, zo'n jaar of drie.

avatar van narva77
Zit hier toevallig een scene in dat een man en een vrouw een huis aan het verven zijn dat aan het water ligt?

Yep!
Van die vakantiehuisjes op palen.

avatar van narva77
Thanxs. Wederom een titel gevonden die ik al tijden zocht. Jaaaaaaaaaaren geleden gezien, maar vond hem wel mooi vroeger.

gimli f
narva77 schreef:
Wederom een titel gevonden die ik al tijden zocht. Jaaaaaaaaaaren geleden gezien...

Dito!
Dit is toch een in vleugje artisticiteit gedrenkte soft-erotiek (of andersom)?
Ben jarenlang niet verder gekomen dan "iets met blauw in de titel". Krijg ik nu straf?

't boek is voor francofielen ook zeker de moeite waard om te lezen...moet even in de boekenkast duiken voor de autuer,(kom er even niet op...philippe nogwat).
mooie film, sterke cast, goed opgebouwde erotische spanning.

Geweldige film, heeft in Amsterdam destijds 250 weken gedraaid. Ik heb hem in die jaren 4 maal in de nachtvoorstelling (Kriterion) gezien.
Onlangs de director's cut op dvd aangeschaft. Aanrader.

avatar van xangadix
Ik zat een beetje aan te hikken tegen de drie uur die deze film (director's cut) duurt. Eenmaal gestart vloog de tijd voorbij. Perfect mengsel van humor en tragiek.

Reinbo
Een van de mooiste films over liefde ooit gemaakt.

Hoe zou het met die Dalle zijn afgelopen ? Na die vijf openingsminuten van de film was ze meteen een sexbom. Vervelend lijkt me dat.

Heeft iemand haar nog gezien de laatste tijd ?

gimli f schreef:
Dito!
Dis toch een in vleugje artisticiteit gedrenkte soft-erotiek (of andersom)?

Ja nu verdien je zeker straf! Zeker als je énkel de engelse titel onthoudt! De Franse is dan nog wel zo spitsvondig. 37°2 is de temperatuur die élke vrouw schijnt de hebben de ochtend nadat ze zwanger is geworden. En wààg het niet meer dat ooit te vergeten. Dit is een van dé pareltjes die de cinema ooit voortbracht!

avatar van Asmahan
Dit is een film waarin ik zou willen wonen. Telkens als ik hem gezien heb, blijf ik er nog dagenlang aan denken. Het einde is tragisch, en toch houd ik een gelukkig melancholiek gevoel over. Wat zou ik graag willen leven als Betty en Zorg. Buiten de maatschappij, smoorverliefd, een tikje bohemien.

De beelden zijn ook schitterend. Ik heb het gevoel dat deze film de kern van het leven te pakken heeft. En dat idee krijg ik niet zo snel.

hugohei schreef:

Heeft iemand haar nog gezien de laatste tijd ?

Ja, alleen wel in het nieuws als echtgenote van een of andere franse badass rapper geloof ik. Blijkbaar begint haar leven steeds meer op dat van haar personage uit dit meesterwerk te lijken. However, mijn respect voor deze film neemt met de dag toe!

Ô ja, heb haar zelfs ook nog in een film gezien vorig jaar: in het franse "clean" een film die persoonlijk op mij een héél sterke indruk heeft gemaakt. Dalle leeft dus nog wel degelijk

Asmahan schreef:

Allemaal meningen die ik compléét deel. Stel dat ik compleet misluk in mijn studies zou ik nog altijd in de provence piano's willen gaan verkopen of chili con carne gaan eten op het strand met de liefde van mijn leven
Bovendien vertelt het schijnbaar simpele verhaaltje véél méér over het leven dan welke andere film. Deze film vat ook de gehéle sfeer van de jaren '80 samen, en alle verloren generaties die daarmee gepaard gingen. Zelden zo'n emotionele kijkbeurt meegemaakt als tijdens deze. Ongeëvenaard meesterwerk, één van dé grote films. Iemand IP5 gezien?

Ja. Dat vond ik niet best.

Betty Blue vind ik trouwens ook behoorlijk overschat. Kijk dan het veel betere Turks Fruit, de film die Betty Blue gaarg zou willen zijn.

Ik vond 37°2 een véél grotere film dan turks fruit dat ik trouwens nu ontzettend gedateerd vind en véél minder zegt over een vreelde periode zoals 37°2 wél doet over de jaren '80!

Eh... kun je dat een keer herhalen...?

Vind Betty Blue trouwens ook gigantisch gedateerd.

Reinbo
Ik vind beide films niet zozeer gedateerd, alswel een goed en duidelijk tijdsbeeld weergeven. Ik vind de sfeer van BB erg mooi, maar Turks Fruit de betere film.

Sorry, zat een typfout in. Ik wilde zeggen dat zowel 37°2 àls Turks Fruit trachten een tijdsbeeld te vatten van een merkwaardige periode, respectievelijk jaren '80 en '70, en dat ik daarin 37°2 veel geslaagder vind dan turks fruit. Vind het gewoon op elk vlak een sterkere film. Bovendien kan het nederlandse turks fruit hélemaal niet op tegen de charmes van de franse steden en provence

Reinbo schreef:
Ik vind beide films niet zozeer gedaterrd, aslwel een goed en duidelijk tijdsbeeld wergeven. Ik vind de sfeer van BB erg mooi, maar Turks Fruit de betere film.

Waarom geef je 37°2 dan meer?

olivier schreef:

Vind ik vreemd. Turks Fruit geeft een uitermate geslaagd tijdsbeeld.

Al helemaal oneens.

In ieder geval was de film goed genoeg om Beineix heftig te inspireren.

avatar van RolfWolf
Wouter schreef:

In ieder geval was de film goed genoeg om Beineix heftig te inspireren.

Heeft de regisseur en/of scenarioschrijver van Betty Blue eigenlijk ooit bevestigd dat hij zich heeft laten inspireren door Turks Fruit? Ik vond de overeenkomsten destijds ook opvallend, al zijn er evengoed duidelijke verschillen. In ieder geval twee prachtige klassieke liefdesdrama's wat mij betreft, maar als ik moet kiezen dan kies ik voor Betty. Al was het maar vanwege die heerlijke billen.

olivier schreef:

Waarom geef je 37°2 dan meer?

Tja, daar zit wat in, BB verlaagd naar 4 (van 4,5)

avatar van lebowski
olivier schreef:

Wat is er zo merkwaardig aan die twintig jaar?

avatar van RolfWolf
Reinbo schreef:

Tja, daar zit wat in, BB verlaagd naar 4 (van 4,5)

BB, dan denk ik aan een andere seksbom.

avatar van Flipman
'n Film die op mijn 'nog zien'-lijstje staat! Lijkt me een hele mooie Film, ik weet niet waarom. 't Verhaal spreekt me aan.