Pidä Huivista Kiinni, Tatjana (1994)

Alternatieve titel: Take Care of Your Scarf, Tatiana

Finland / Duitsland

geregisseerd door Aki Kaurismäki
met Kati Outinen, Matti Pellonpää en Mato Valtonen

Valto en Reino gaan op weg, zoekend naar wodka en koffie, want daar kunnen ze niet zonder. Onderweg ontmoeten ze de Russische Klaudia en de Estse Tatjana die erg geïnteresseerd zijn in de 2 mannen, ondanks de taalbarriere. Maar de mannen hebben liever wodkaflessen als gezelschap...

avatar van SandLover
Deze film heeft toch wel iets briljants. Ik moet hem over een tijdje nog eens herzien om tot een definitieve score te kunnen komen. Voor nu een 3.5.

Lekkere absurde roadmovie. Mooie sfeer uit de jaren 50 / 60. Erg minimaal maar toch boeiend.

avatar van Woland
Ontzettend droge road-trip-film van de hand van Aki Kaurismäki. Deze tweede film beviel me wel een klein beetje minder dan The Match Factory Girl, maar alsnog was het een apart doch vermakelijk uurtje kijkwerk. Vermakelijk vanwege de ontzettende droogheid, voornamelijk. De film begint als de koffie van Valto op is. Boos sluit hij zijn moeder op en begint aan een road trip met zijn vriend Reino, de garagehouder, eveneens van middelbare leeftijd en ook niet al te tevreden met zijn leven. Vervolgens zien we veelal Valto en vriend, en hun opgepikte reisgenoten Tatiana en Klaudia die een reis lang vakkundig genegeerd worden door de ultra-stugge Finnen, die uberhaupt geen woord teveel uitkramen. Om uiteindelijk toch nog te ontdooien, zonder er woorden vuil aan te maken, door Klaudia naar het station te brengen, waarna Reino bij Tatiana in Tallinn achterblijft - en waarna Valto moederziel alleen en treurend achterblijft. Echt een grap is bijna niet te bekennen, plaatsvervangende schaamte des te meer, en toch heb ik met een glimlach en zeker aan het einde met wat medelijden zitten kijken.