• 8.257.885 stemmen

Pidä Huivista Kiinni, Tatjana (1994)

Komedie | 65 minuten

Met onder meer: Kati Outinen, Matti Pellonpää en Mato Valtonen

Oorspronkelijke taal: Fins

Releasedatum: 19 januari 1995

Plot Pidä Huivista Kiinni, Tatjana

Valto en Reino gaan op weg, zoekend naar wodka en koffie, want daar kunnen ze niet zonder. Onderweg ontmoeten ze de Russische Klaudia en de Estse Tatjana die erg geïnteresseerd zijn in de 2 mannen, ondanks de taalbarriere. Maar de mannen hebben liever wodkaflessen als gezelschap...

imageimage

avatar van SandLover

SandLover

Deze film heeft toch wel iets briljants. Ik moet hem over een tijdje nog eens herzien om tot een definitieve score te kunnen komen. Voor nu een 3.5.

avatar van Robi

Robi

Lekkere absurde roadmovie. Mooie sfeer uit de jaren 50 / 60. Erg minimaal maar toch boeiend.

avatar van Woland

Woland

Ontzettend droge road-trip-film van de hand van Aki Kaurismäki. Deze tweede film beviel me wel een klein beetje minder dan The Match Factory Girl, maar alsnog was het een apart doch vermakelijk uurtje kijkwerk. Vermakelijk vanwege de ontzettende droogheid, voornamelijk. De film begint als de koffie van Valto op is. Boos sluit hij zijn moeder op en begint aan een road trip met zijn vriend Reino, de garagehouder, eveneens van middelbare leeftijd en ook niet al te tevreden met zijn leven. Vervolgens zien we veelal Valto en vriend, en hun opgepikte reisgenoten Tatiana en Klaudia die een reis lang vakkundig genegeerd worden door de ultra-stugge Finnen, die uberhaupt geen woord teveel uitkramen. Om uiteindelijk toch nog te ontdooien, zonder er woorden vuil aan te maken, door Klaudia naar het station te brengen, waarna Reino bij Tatiana in Tallinn achterblijft - en waarna Valto moederziel alleen en treurend achterblijft. Echt een grap is bijna niet te bekennen, plaatsvervangende schaamte des te meer, en toch heb ik met een glimlach en zeker aan het einde met wat medelijden zitten kijken.

avatar van pjmj

pjmj

Geweldige zwart-wit film waarin de twee Russische dames op onbeschofte manier gedurende een groot gedeelte van de roadtrip worden genegeerd. De rolprent bleef mij aan het beeld gekluisterd houden van de eerste tot de laatste minuut. Ik genoot van allerlei oude gebruiksvoorwerpen, die vaak ook nog eens erg gammel waren, zoals een shakende platenspeler voor in de auto, een 12-volts koffiemaker en Husqvarna naaimachine enz. Het zien functioneren van al die attributen zorgden bij mij voor vele lachmomenten.