Do Lok Tin Si (1995)

Alternatieve titels: Fallen Angels | 墮落天使

Hongkong

geregisseerd door Kar-wai Wong
met Leon Lai, Michelle Reis en Takeshi Kaneshiro

Een gedesillusioneerde huurmoordenaar in Hongkong heeft geen gevoelens voor zijn vrouwelijke opdrachtgeefster. Hij gaat op zoek naar iemand waar hij zijn liefde wel aan kan geven en ontmoet in de stad het vreemde meisje Punkie. Ook volgen we de stomme He Shiwu die in snackbars en ijstenten inbreekt om daar klanten te forceren zijn producten te kopen.

avatar van Black Math
Echt beter dan verwacht. Chungking Express was nou niet echt goed aangeslagen en ik had een beetje begrepen dat het werk van Wong Kar Wai pas echt de moeite waard is vanaf In the Mood for Love, dus de verwachtingen waren niet echt hoog.

Maar deze film is toch best goed te genieten. Af en toe gave beelden, met name als er op de motor wordt gereden, ook het neonrijke Hongkong wordt soms mooi vastgelegd, al begreep ik niet echt waarom er ook soms zwartwit beelden waren. Vergeleken met Chungking Express is de montage een stuk rustiger, alleen de muziek is ook hier niet bepaald geweldig te noemen. Veel jaren 80 wat af en toe behoorlijk cheesy klinkt. De grootste dissonant.

De verhaallijntjes zijn wat warrig, komen ook niet echt bij elkaar samen, maar zijn door enkele personages wel redelijk vermakelijk. De blonde dame vond ik wel erg irritant, zo hysterisch was ze soms, maar de stomme jongen vond ik erg grappig zoals hij mensen dwingt om ijs te eten, en de relatie met z'n vader wordt op het einde nog zelfs redelijk emotioneel. Veruit het meest interessante personage van de film.

Visueel nog niet zo mooi als In the Mood for Love, 2046 of My Blueberry Nights, die ik ook qua verhaalstructuur wat beter vond, maar wel een stap vooruit ten opzichte van Chungking Express. 3*.

avatar van The One Ring
Een paar weken geleden heb ik Chunking Express weer eens gezien en toen werd ik voor de tweede maal meegesleept door het bijzondere stijl en toon die ik bijna onmogelijk in woorden kan vatten, omdat het gewoon te filmisch is. Fallen Angels is van het zelfde laken een pak en ik zit dus weer met hetzelfde probleem dat het moeilijk uit te leggen is wat er nou zo pakkend en hypnotiserend is. Wongs stijl in deze films doen me nog het meest denken aan Godard in de jaren '60. Datzelfde speelse, dat ongedwongene en stijlbewuste. Alleen Wongs films lijken nog moeitelozer in elkaar gezet te zijn en lopen wat vloeiender. Het camerawerk, de belichting en de montage zijn alle nadrukkelijk alternatief gefilmd en ook de personages en wat ze doen zijn bewust wat onwerkelijk, maar bij Wong voelt het in Chunking Express altijd ongeforceerd aan. Fallen Angels doet dit bijna even goed, maar er waren toch wat struikelblokken hier. Zo zaten er twee scènes in waarin een vrouw masturbeert, waarbij het opvalt dat deze twee scènes langer duren dan andere scènes in de film. Het heeft iets flauws. Ook is die vrouw met die blonde pruik een ietwat vervelende creatie die mij al snel ging irriteren. Verder zijn er wat korte dode punten. Dit maakt Fallen Angels iets minder goed dan Chunking Express, maar het scheelt niet veel.

Fallen Angels draait allemaal om stijl, maar het knappe aan Wong is dat het nooit teveel aanvoelt als vorm-om-vorm. Tussendoor zit er genoeg humor en zelfs melancholie om ook wat meer emotionele snaren te raken, zei het op een lichte manier (niemand zal hier moeten huilen vermoed ik). Die latere scènes met die vader die gefilmd wordt met een handcamera zijn stiekem best ontroerend. Daarbij zijn de personages die hier rondlopen gewoon erg leuk in hun excentriciteiten.

Maar om werkelijk de stijl goed te kunnen beschrijven en de toon in woorden te kunnen vangen ben ik hier wel hopeloos verloren. Het is toch vooral een film die gezien moet worden, wat eigenlijk de enige aanbeveling is die een film nodig heeft.

avatar van sinterklaas
Uiteraard weer nergens op Uk of NL dvd!! Dacht ik het niet!!!

yorgos.dalman
Op marktplaats staan, as we speak, diverse verzamelboxen aangeboden (The world of Wong Kar Wai en Wong Kar Wai collection) waarin o.a. Fallen angels zit.

avatar van sinterklaas
Ah tof!! Hopelijk zijn het wel losse dvd's in een sleeve.

starbright boy (moderator)
Dat zijn het. In dunne doosjes.

avatar van sinterklaas
Bij The World of Wong Kar Wai of Wong Kar Wai Collection?

starbright boy (moderator)
Bij The World of... Daar zitten ook zeven films in, in de collection maar 4. Dat is een oudere box.

avatar van sinterklaas
Ga der vanuit dat die oude box de normale hoezen heeft. Die dunne hoezen vind ik maar kut. Oude box 2de hands besteld bij Bol.com.

avatar van Mochizuki Rokuro
Daar zitten de DVD's volgens mij los in zo'n uitklaphoes.

Volgens mij ook.

avatar van sinterklaas
Dan zou dat ook het geval zijn geweest bij de Jim Jarmusch en de Julio Medem collectie.

yorgos.dalman
..en uiteindelijk, weet je, gaat het toch om de dvd en niet om de hoes.

Toch?

avatar van sinterklaas
Het gaat mij wel om bijde. Maarja, daar ben ik weer een autist voor.

starbright boy (moderator)
Nou nee, A-film heeft dat altijd afgewisseld. Dus ik zou er niet vanuit gaan dat er brede hoesjes in zitten. Ik heb het ding vaak zat in mijn handen gehad toen hij in de winkel lag. Ik weet het bijna zeker zelfs.

avatar van zombie
sinterklaas schreef:
Uiteraard weer nergens op Uk of NL dvd!! Dacht ik het niet!!!

Artificial Eye heeft inmiddels een DVD/Blu-ray uitgebracht, maar wel met Engelse ondertitels.

De eenzaamheid in de stad en het verlangen worden visueel haast bedwelmend neergezet in deze stijlvolle, vreemde, krankzinnige en gewelddadige misdaadfilm, die tegelijkertijd melancholiek, mysterieus, opwindend, droevig, ernstig, duister en mooi is. De regisseur lijkt het klassieke Hongkong gangstergenre op de korrel te willen nemen; de stad, met haar innerlijke tweestrijd tussen traditie en modernisme, is als achtergrond sowieso goed gekozen.

avatar van Mattson
Mijn 4de Wong Kar Wai en hij is me ten zeerste bevallen.

Een prachtig kenmerk van Wong Kar Wai is dat je zijn films met gemak kan herkennen zonder op voorhand te weten dat je naar een film van hem gaat kijken.
Weggelaten frames, Verhaalstructuur, beetje claustrofobisch gefilmd en een prachtige belichting.

Het verhaal is voor ons westerlingen een beetje vreemd en heeft inderdaad niet al te veel inhoud, maar toch wist het mij op een bepaalde manier te beroeren. Vooral het verhaal van de stomme greep me erg vast. Grappig in het begin en best emotioneel op het einde, maar dan wel op zijn Aziatisch, erg ingetogen, maar niet minder emotioneel.

Visueel vond ik de film erg sterk. De scheve kaders, handheld camera en de mooie verlichting maken de film een lust voor het oog. De actiescènes vond ik ook meer dan geslaagd. Spiegels werden net als in In the Mood for Love en 2046 weer zeer goed gebruikt (in de bar!).
De scène met de Jukebox was ook zeer te pruimen.

Op de muziek werd hierboven vaak geklaagd, maar ik vond hem echter erg goed bij de sfeer van de film passen en Wong Kar Wai weet zijn beelden erg goed te combineren met de muziek.

Enig minpuntje was wel het acteren van Blondie, waar ik me toch wel wat aan ergerde.

avatar van Sergio Leone
Gemiddeld.

Fallen Angels is zo'n beetje hetzelfde als Chungking Express, maar uiteraard met een paar dingetjes die anders zijn. Ook hier krijgen we te maken met losse verhaallijnen en ook hier heeft er maar eentje mij kunnen charmeren, namelijk die met de stomme "crimineel".

Het acteerwerk is er ook naar. Takeshi Kaneshiro is zoals altijd een meerwaarde. Leon Lai is ook goed, maar de overige acteurs zijn niet al te best, waarbij 'Blondie' de kroon spant.

Kar Wai Wong gaat ook audiovisueel door op het elan van Chungking Express - zelfs het effectje tijdens actiescènes wordt herhaald. Het levert een aantal geslaagde taferelen op, maar helaas ook wat mindere dingetjes. Het camerawerk blijf ik als storend ervaren. Dat schokkende doet enkel afbreuk aan de geslaagde kleuren en dito belichting. Die laten de leegheid van een grootstad zo goed tot uiting komen. Het is spijtig dat het dan niet helemaal overtuigt.

avatar van goongumpa
Stilistisch bijna volmaakt. Echt om vingers & duimen bij af te likken die extreme groothoekshots (bijna fisheye) vanuit onverwachte hoeken, die expressieve belichting (groen - rood - neon), mooie mensen, mooie locaties, eigenzinnige beeldtaal, enz. Maar inhoudelijk een mindere poging om de ongedwongen associatieve schoonheid van Chungking Express te vangen. Film voelt soms random en geforceerd aan.

avatar van sooph
Prachtige film, onverwachts heel grappig ook, mooie verhaal lijnen, poëtisch en sterk gefilmd. Wat mij betreft 1 van de betere van Wong Kar Wai

avatar van HarmJanStegenga
Visueel imponerend, maar verhaaltechnisch erg oninteressant deze 'Do Lok Tin Si'. Waar het allemaal nog mysterieus en goed begint, glijdt het verhaaltje steeds dieper naar de afgrond. Bepaalde scenes zijn zeer genietbaar, echter kent de film ook haar mindere momenten waar niks werkt. Zowel qua humor als personages. Ik kon er helaas niet zoveel mee. Ook de muziekkeuzes vond ik nogal matig. Bepaalde shoutouts zijn daarentegen weer erg mooi en qua sfeer zorgt Kar Wai Wong weer voor een mooi geheel. Een film met plus- en minpunten. Omdat het me maar weinig deed overheersen de minpuntjes lichtelijk.

lezertje
Avoid this film. Onbegrijpelijke troep. Alles behalve heel grappig, mooie verhaal lijnen, poëtisch en sterk gefilmd. Vorm om de vorm en geen inhoud.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Interessant misdaaddrama maar toch wel een pak minder dan Wong's latere werk. De verschillende verhaallijnen worden leuk uitgezet maar het bleef wachten tot het ergens heen ging. Uiteindelijk voelde het te veel als los zand, alsof Wong meerdere ideeën voor een film had maar niet echt verder kwam en ze daarom maar samenvoegde. Neemt niet weg dat ik wel geboeid bleef kijken (sowieso als Michelle Reis in beeld kwam), alleen tegen het einde begon het wat in te zakken. Muziek is af en toe misschien een beetje kazig maar dat hoort wel een beetje bij Wong en het wordt op een of andere manier toch sort of cool.