Redbelt (2008)

geregisseerd door David Mamet
met Chiwetel Ejiofor, Tim Allen en Emily Mortimer

Redbelt speelt zich af in een wereld van portiers, kooivechters, politieagenten en leden van speciale eenheden. Mike Terry en zijn vrouw Sondra hebben samen een sportschool waar ze les geven in Jiu-Jitsu. Alhoewel hij een getalenteerde vechter is, weigert hij deel te nemen aan wedstrijden waarmee hij geld kan verdienen en zijn sportschool zou kunnen behoeden voor een faillissement. In plaats daarvan traint hij zijn studenten in zelfverdediging volgens de aloude Samoeraicode. Als hij op een dag de filmster Chet Frank (Tim Allen) redt, krijgt hij een baan aangeboden in Hollywood. Hierdoor verandert zijn leven zo drastisch dat hij toch voor de eerste keer van zijn leven in de ring moet stappen.

avatar van Mythikal
Waardeloze film. Slap verhaal, slecht acteerwerk, een film die je niet wilt zien...

1 ster

avatar van Ray80
Vond de film aan het eind een beetje afgeraffeld.. wel jammer heb me wel vermaakt.

avatar van Zandkuiken
Degelijk drama dat het toch vooral van een uitstekende Chiwetel Ejiofor moet hebben. Verder een aardig filmpje dat ik morgen echter alweer ben vergeten.

Leuk verhaal zonder diepgang. Einde slaat echt nergens op. T geld was op ofzo dus ff snel afgeraffeld.

avatar van mickgkz
Wow, zwaar ondergewaardeerd als je mij vraagt.
het verhaal was goed, acteerprestaties redelijk,
en ik vond het einde ook erg goed... 4*
en een dikke verbaasing :S

als ik moet schijten dan denk ik aan deze film........

De film komt bijzonder traag op gang en het is pas in de 2de helft dat het wat duidelijker wordt waar het eigenlijk allemaal om gaat.
De vertolkingen zijn goed, maar heb toch al betere dingen gezien van sommige acteurs uit deze prent.
Het einde is goed maar had misschien nog iets beter gekund.
Maar al met al ben ik wel tevreden over deze film.

avatar van Clubber Lang
There's always an escape

Een vechtfilm met diepere lagen kom je zelden tegen.
De tegenstelling tussen pure waarden en doortrapte werkelijkheid in hollywood sferen vond ik goed en realistisch weergegeven.
Deze film is wat mij betreft bijzonder in z'n genre. 4*

Na het teleurstellende Heist en Spartan weer een aardige film van Mamet. Het verhaal hangt iets te veel met toevalligheden in elkaar, maar de dialogen zijn erg goed weer en de cast doet het prima. Wat de film interessant maakt is het verloop van het verhaal, dat heel lang zich laat raden. op een gegeven moment lijkt er een idee/ plan achter alle verwikkelingen te zitten maar het berust toch hoofdzakelijk op toeval.

Ik heb deze film gezien toen ik naar amerika in het vliegtuig zat. Had moeite met het verhaal, vechtsecenes waren aardig, geen topper

avatar van AC1
AC1
Eerste helft was redelijk goed. Tweede helft was ronduit slecht. Wat ze er allemaal niet ingooiden zodat hij toch zou gaan vechten in de ring! Jees! De scène waar hij met neerhangende schouders naar buiten liep om vervolgens een klap in het gezicht te krijgen van de advocaat was het dieptepunt van de film. Na Spartan en Redbelt krijg ik het gevoel dat Mamet eigenlijk niet zo'n beste filmmaker is. Hij kan goede dialogen schrijven maar hij heeft iemand (een goede regisseur) nodig om hem bij te sturen.

Diesel
1* erbij na herziening. Vintage Mamet dit. Zijn beste werk sinds House of Games. Sterk verhaal, sterke boodschap. Mooie rollen ook van Chiwetel Ejiofor en Emily Mortimer en een geweldige (!) finale. 4.5*

AC1 schreef:

Hoogtepunt. Terry's levensmotto is dat 'There is no situation you could not escape from'. Dit probeert hij aan al zijn leerlingen over te brengen, ook aan Laura. Laura is dan ook teleurgesteld als Terry weg wil lopen, en geeft hem een klap; een wake up call. Mooie scène.

AC1 schreef:

Zijn dialogen zijn goed, maar wat hem echt goed maakt is dat hij iets te vertellen heeft. Al zijn films gaan ergens over. De meeste films gaan nergens over.

avatar van AC1
AC1
Diesel schreef:

Maar zo pathetisch in beeld gebracht ... teleurgesteld naar buiten lopen met die overdreven hangende schoudertjes ... het kon zo uit The Simpsons komen. De sportman die het even niet meer ziet zitten is een groot cliché en Mamet pakte dat cliché ook nog eens heel amateuristisch aan.

avatar van JDSsmetje
Goed onderhoudend drama die over de hele lijn interessant blijft. Toch zit zijn klasse in het eerste deel genesteld. Er wordt nogal sympathie gezocht voor het hoofdpersonage, en dat heeft het ook wel gekregen van mij.

Wat een tenenkrommende film. Rode band? Eerder wit.

avatar van Kr!kke
"Redbelt speelt zich af in een wereld van portiers, kooivechters, politieagenten en leden van speciale eenheden. " Dit zinnetje in de korte omschrijving is toch wel overdreven vind ik...Nu lijkt het of de film speelt zich af in het criminele milieu, waarin er af en toe een botsing plaatsvindt met de politie. Dit was totaal niet het geval, maar dit geheel terzijde.

De film zelf was wel aardig, met een goed verhaal. Het verhaal zat goed ineen, met af en toe een mooie wending (wat het ook niet echt voorspelbaar maakt). Een pluim voor Chiwetel Ejiofor, die het werkelijk zeer goed doet. Het was de eerste keer dat ik hem aan het werk zag, maar ik zou het niet erg vinden moest ik hem meer aan het werk kunnen zien.
De film zakte wel af naar het einde toe, mé een ontzettend zwak slot vond ik. jammer, aangezien de film echt wel goed begon.

avatar van blurp194
Prettige onderhoudende vechtfilm-met-verhaal, dat nog redelijk lang spannend blijft ook. Maar na afloop ga ik me toch een beetje afvragen waar ik nou eigenlijk naar heb gekeken. Het verhaal zit vol gaten, slordigheidjes, overbodige scenes. Voor de romance tussen Dinges en Hoeheetzeookalweer hoef je ook niet te kijken - da's een van die subplotjes die ze vergeten zijn, kennelijk. En, klap op de vuurpijl - ik vind het vechten wat tegenvallen.

Ejiofor en Mortimer acteren leuk en redden daarmee de film nog ietwat.

Een verzonnen sportverhaal over een eenzame, symbolische samurai, met naast martial arts ingrediënten, een aan belachelijkheid grenzend en overspannen plot; maar wanneer je niet te kritisch bent is deze film alles bijelkaar redelijk onderhoudend en geraffineerd. De gevechtsscènes zijn opwindend en de regisseur zorgt voor visuele symboliek bij het gebruikelijke motto: "een goede man neemt het op tegen de slechte wereld".

avatar van Pazmaster
Martial arts drama met een slap verhaal en zeer weinig gevechten. En ondanks de vele bekende gezichten zoals Tim Allen, David Paymer, Joe Mantegna en zelfs Ed O`neill (2 sec.) is dit een film met matig acteerwerk die nergens echt overtuigd. De spanning is nauwelijks voelbaar en het einde is te voorspellen. 2,5 ster

avatar van Jammy
Dit was een film met diepgang. Heb hem net voor de 3e keer gezien, en ondanks het 'facepalm' moment wat ik elke keer weer aan het einde heb kijk ik hier met interesse naar.
Ik heb deze gezien als een drama met een martial arts tintje, niet als een martial arts film met een drama tint. Aangezien er een gevecht in de film voorkomt denk ik dat ik hem zo ook wel benoemen mag. En vanuit het 'drama' oogpunt vindt ik dit een prima onderhoudende film die bij vlagen ook nog eens spannend is. Er zitten inderdaad diepgang in die ik bij een hele hoop andere films niet tegenkom.

Al met al, een aanrader!

avatar van Decec
Een goede drama/sport film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Jammer komt uit commerciële tv zender RTL 7, iedere keer tussendoor reclame en een rare logo....