I Quattro dell'Ave Maria (1968)

Alternatieve titels: Ace High | De Grijnzende Doder | Four Gunmen of Ave Maria | Revenge at El Paso | Revenge in El Paso | Have Gun Will Travel

Italië
Komedie / Western

geregisseerd door Giuseppe Colizzi
met Eli Wallach, Terence Hill en Bud Spencer

Bandiet Cacopoulos (Elli Wallach) wordt gered van de strop en gaat achter zijn drie vrienden aan dankzij wie hij vijftien jaar in de gevangenis zat. Tweede film uit de Cat Stevens & Hutch Bessy-trilogie van Giuseppe Colizzi (met Terence Hill en Bud Spencer).

Leuke film die vannacht op TV is. Allemaal kijken of de video laten draaien.

GerwinF
De gevechten met Terence Hill en Bud Spencer zijn altijd lache (jeugdsentiment!).

Waar blijft de dvd?

Het gerucht gaat dat deze film dan eindelijk verder dit jaar door Paramount uitgebracht wordt op dvd.

Ik kan niet wachten.

Nog even.
image

FisherKing
Ik zag hem toen ik 11 was en helemaal idolaat van Bud Spencer en Terence Hill. Ze waren mijn jeugdhelden naast Louis de Funes, Fantomas, Angelique, Colditz, Kuifje en Karl May verfilmingen.

Toen het leven er nog eenvoudig uitzag. Ben benieuwd naar een herziening van al die films.

Sommige zijn goed te pruimen; anderen niet. Ik hou het er op dat deze en de twee Trinityfilms hun beste werk is.

Overigens grappig dat hun namen ontbreken op de Amerikaanse dvd release.

Erg weird.

Waar je vroeger door getroffen was, was dus ook kwaliteit, deze herinner ik me ook als een van de betere (en idd Trinity ) Zo ook met de beste Funes films. Vooral als Bourvil meedeed.

Deze film was toch vorige week op de BBC ? Hij werd tenminste aangekondigt als Ace High.
Als het dezelfde film is dan klopt het verhaaltje wat bij deze film staat echt totaal voor geen meter.
Terence Hill speelt Cat Stevens en die wordt niet van de strop gered, maar Eli Wallach wordt van de strop gered.
Eli Wallach gaat ook niet achter 3 zwervers aan, maar achter 2 oude vrienden waarmee hij vroeger een bank had berooft, waarbij ze hem achter hebben gelaten. Terwijl Wallach op weg is naar deze 2 mannen wordt hij achtervolgt door Terence Hill en Bud Spencer die achter het geld van de bankroof aanzitten.

Maar goed, het was een redelijke film. Ik vind de 3 hoofdrolspelers goed spelen. Het verhaal is iets minder en een beetje chaotisch soms. Er zitten ook best wat gaten in de film, waar volgens mij gewoon grof stukken tussen uit zijn geknipt.

3,5* voor een aardige western met goede serieuse rollen van Hill en Spencer.

Die fouten in het verhaaltje staan ook op imdb. Zal ze hier in ieder geval veranderen.

Anyway, heerlijke film. Misschien wel de beste Hill/Spencer.

FisherKing
Was "vier vuisten de lucht in" niet de Nederlandse titel ?

EDIT
Oh nee
NL-Titel ontbreekt.

Volgens mij heette deze gewoon 'Ace High'.

neo (crew)
Leuk spaghetti western, waarin de drie hoofdrolspelers zichbaar flink plezier hadden in hun rol. De film is op momenten wat minder, maar het is vooral het gedeelte met het casino en de magische shoot out die het hem deden voor mij. 3 sterren

avatar van thunderball
nee 4 vuisten de lucht in was de Nederlandse titel voor All the Way Boys! , dat is die dat ze met z'n tweeen een vliegtuigje hebben en dan neerstorten in het oerwoud en op het einde met elkaar gaan staan vechten.

Werd deze niet genoemd: vier vuisten voor het geloof, of was dat de subtitel van Twee missionarissen?

De Engelse titel is inderdaad Ace High!

In ieder geval leuke film dit, hoewel de typische melige kolder humor en gevechten nog niet echt gesmeerd lopen in vergelijking met de volgende films.

3 sterren!

neo (crew)
Iemand uitsluitsel over de verschillende lengtes? Hierboven staat 90, op imdb 132 minuten.

avatar van thunderball
ik heb hem een paar jaar geleden opgenomen van de BBC, zitten wachten tot dat ie begon en ben toen gaan slapen. Dat was op een 2 uurs band (heb ik net even gezien) en hij kon er maar net op, dus dan zou ie ca 120 minuten hebben geduurd.

neo (crew)
Dat wist ik van die BBC lengte. Nu wil ik dus weten wat de originele lengte bijvoorbeeld was.

avatar van thunderball
Geef toe beetje late reactie, maar in de filmencyclopedie staat aangegeven: 123 minuten en die geven altijd de originele lengte volgens mij!

avatar van Quentin
Leukste wat ik van het duo Terence Hill en Bud Spencer zag, stukken beter dan die flauwe slapstickfilms die ze later zouden maken. dikke 3,5*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Wouter wees mij op het feit dat volgens hem dit het beste werk van Hill & Spencer was, terwijl ik het hield bij Trinity. Ik kende deze zeldzame film dan ook niet en heb hem op zijn aanraden achterhaald en bekeken. En hij had gelijk..

Deze vermakelijke en onderhoudende western met een zichtbaar plezier hebbende en grandioos acterende Wallach, is een must voor de fans van het beroemde duo. Met name Spencer is verrassend op dreef. Sfeervol met schitterende cinematografie is deze, soms iets te grof geknipte, film een klein en vergeten spaghettipareltje. En misschien wel de beste van het duo. Zeer goed.

PS @ neo: De speelduur van mijn DVD is exact 2uur2min31sec

Kijk eens aan. Eindelijk wat bondgenoten voor deze onderschatte spaghettiwestern.

kappeuter (moderator)
Nu een poster met originele titel (vorige was Franse poster).

Voor het eerst in de bioscoop gezien en vond ze echt goed. Ze spelen wel een wat serieuze rol. Wallach speelt verder door in zijn rol als Tuco.
Wat ik zeer vermakelijk vind. Heerlijke spaghetti western gevoel had ik hierbij.

Leuke Komedie / Western met nadruk op het laatste. Was ook min of meer de eerste film met Terence Hill en Bud Spencer, maar dan in een vrij serieuze rol i.p.v. de komische rol die ze zeer vaak goed en leuk spelen. Maar in deze film deden ze het ook goed. Verhaal is best aardig en de beelden ook. Deze film zenden ze soms nog uit op de Duitse TV.

avatar van Thunder Road
Zwaar onderschatte spaghetti-western. Dit is de middelste film uit een trilogie van regisseur Collizi, alle drie met Terence Hill en Bud Spencer en deze steekt met kop en schouders boven de beide andere uit.

Het verhaal sluit direct aan op deel 1 'Dio Perdona... Io no!' waarin Hill en Spencer met de huifkar vol geld uit beeld rijden...en hier weer het beeld in rijden. Tijdens de openingsscène in de bank wordt ook verwezen naar de gebeurtenissen uit Dio Perdona.

Eli Wallach speelt met pretlichtjes in zijn donkere oogjes weer eens de 'sympathieke' schurk en het is verbazingwekkend leuk om te zien hoe hij het anders zo slagvaardige duo keer op keer een loer draait.

Deze western is spannend en humoristisch, zonder al te kolderiek te worden. De hoofdrolspelers hadden er duidelijk zin in.
De film ademt alle elementen van de klassieke spaghetti western, mede door het fraaie camerawerk.
Zo zie je in de openingsscène het gezicht van Hill pas in de bank tijdens het gesprek met de bankbediende. Hij staat in het donker en op het moment dat hij zijn sigaartje aansteekt denk je: daar heb je hem! Maar nee hoor, slechts een lichte schakering in het duister. Pas daarna, als hij een raam open maakt zie je zijn ongeschoren tronie in prachtige close-up beelden. Ook de shoot-out, ondersteund door walsmuziek (!), is prachtig opgenomen.

Dit tweede deel is bij vlagen Leone waardig, jammer dat Collizzi dit niveau niet kon voortzetten....

avatar van mr rumson
Dit was voor mij een redelijke western met als hoogtepunt de scenes in het casino.
Echt veel kunst en vliegwerk zoals we dat gewend zijn van het duo zien we hier bijna niet .
Het blijft dan ook beperkt op een paar mokkerslagen van Spencer .
Dit zal er dan ook wel mee te maken hebben dat het een vroege film is van het duo.
De scene met die rebellen deed mij eerlijk gezegd vrij weinig vond het dan ook wat chaotisch overkomen.
Ook de ontsnapping scene waarin Eli Wallach de boel in slaap praat duurde mij wat te lang.
Maar goed leuk om een keer gezien te hebben .

avatar van LuukRamaker
Waarschijnlijk zal ik nooit een van de grootste fans van spaghettiwesterns worden, maar de Asterix en Obelix van het Wilde Westen maken een koiboifilm van Italiaanse bodem al gauw het kijken waard. De komische noot van films met Terence Hill en Bud Spencer zorgt vaak voor een lekker luchtig sfeertje waarbij het allemaal niet zo belangrijk is wat er (verhalenderwijs) precies gebeurd of waarom dat gebeurd; als er maar wat in de rondte wordt geslagen en geschoten is het al gauw leuk. Eli Wallach past heel goed tussen de twee andere hoofdrolspelers en weet ook goed hoe hij grappig moet zijn. Dit is kortom een erg vermakelijk filmpje.