Jean de Florette (1986)

Frankrijk / Zwitserland / Italië / Oostenrijk

geregisseerd door Claude Berri
met Yves Montand, Gérard Depardieu en Daniel Auteuil

In een Frans dorpje hebben een oude man en zijn enig levend familielid hun oog gericht op een vrijstaand huis. Ze hebben het water van het huis nodig voor hun bloemen. Ze horen echter tot hun spijt dat de nieuwe eigenaar van het huis het zal gaan bewonen, en besluiten het water te blokkeren. Ze kijken twee jaar lang toe hoeveel moeite het de nieuwe buurman kost om zijn planten te bewateren, hetgeen zelfs ten koste gaat van zijn gezondheid.

avatar van maxcomthrilla
Ik vind deze film een beetje overrated. De film speelt zich weliswaar af in het prachtige Zuid - Frankrijk, maar ik heb daar vele mooiere landschappen gezien tijdens mijn trektocht door de Pyreneëen. Het verhaal dat verteld wordt is ook niets nieuws en is daarom soms een beetje saaiig. Wellicht komt dat omdat ik nauwelijks enige affiniteit voelde met Jean en zijn gezin. Ik vond ze vooral erg suf en saai, alsof hun hele leven in het teken van werken bestond. Ik merkte bijv. nergens dat het hier om echte levensgenieters ging. De band tussen Jean en zijn vrouw vond ik verder erg statisch. Het personage Manon ging nog wel, dus dat biedt weer wat perspectief voor deel II. Degene die wel een interessante rol hadden, waren de schurken in deze film. De manier waarop hun verhaal uit de doeken werd gedaan was ook origineel. 3*

zooown lullige film, een 3,5

film_kaza
De beste franse film die ik ooit zag.
Eerst iets over de taal waar ik me vaak aan erger,
- Ik erger me inderdaad vaak aan de taal. Dat is niet echt omdat het niet klinkt of dat ik het niet gewend ben (Japans vind ik bijvoorbeeld geweldig om te horen). Hetgene waar ik me bij franse taal aan erger is dat Franse de oren van mijn kop praten. Ze praten vaak ook snel waardoor ik niet hu kan verstaan of de ondertiteling kan volgen. Dan weet ik tuurlijk ook niet wat ze zeggen.
Het goeie is in deze film was het veel minder dan bij Amelie. Deze kon ik echt volgens. Maar 2, 3 of 4 zinnetjes die ik niet helemaal uit had.

- Gérard Depardieu is mijn zus helemaal gek op. Na deze film ben ik dat ook. Gérard Depardieu die de rol van Jean "de bochel" prachtig speelt. Het was ook een erg mooie rol. Ik wou dat hij mijn buurman was. (Niet dat er iets mis is met de buurman die ik nu heb.)

- Kwa muziek zat deze film ook helemaal niet verkeerd in elkaar. Bij het begin, midden en einde was er een aardig mooi muziekje waar ik van genoot.

Eigenlijk is het wel ook een hele zielige film. Ik moest bijna huilen toen het meisje achter de waarheid kwam en gillend weg rende.

Maar er is een vervolg merkte ik. Deze film had een open einde. Nou hebben de Fransen mij eindelijk een keer boven de 3,5 gekregen en nou ga ik dat vervolg kijken ook.

4 sterren.

Prachtige film. Ook het tweede deel is mooi.

Jammer dat ze de films in twee delen hebben opgesplitst, ze moeten gewoon bij elkaar...
Het zou dan wel een beetje lange zit worden, maar voor zo'n mooi verhaal heb ik dat er wel voor over. Als het 1 deel was, had ik er vijf sterren voor gegeven.

avatar van fabbyke
Ja inderdaad, de twee delen bij elkaar had veel mooier geweest ik snap eigenlijk niet waarom ze dat hebben gedaan, ze zijn dan ook nog eens in hetzelfde jaar opgenomen.

Wat een lief, mooi en klein filmpje, er wordt een heel mooi sfeertje gecrëeerd, waardoor je direct een reisje wil boeken naar het zonnige Frankrijk. Ander groot pluspunt is Depardieu, die speelt zo'n uiterst sympathiek karakter, dat je echt medelijden met hem krijgt.

Ben benieuwd naar het 2e deel.

avatar van Norma
Apster schreef:

Soms gewoon bijna te pijnlijk om aan te zien. Persoonlijk vond ik dit eerste deel een stuk beter (interessanter) dan het tweede.

avatar van brucecampbell
Wat krijg je toch een sympathie voor het karakter van Dépardieu!
Prachtige film!
Nu maar deel 2 kopen, want waarom ze die niet samen verkopen is ook voor mij een raadsel.

In deze box zitten ze wel samen:
Cinéma de France (A-film)

Krijg je er wel 2 films bij. Box kost rond de 35 euro.

avatar van kort0235
Prachtige film en niet zo voorspelbaar zoals het tweede deel. Ik vind Gerard Depardieu een van de betere Franse acteurs! Daniel Auteuil is wat mij betreft ook van het betere soort.

avatar van Co Jackso
Jean de Florette is geen moeilijke of visueel spannende film. Het is simpelweg een uitstekend verhaal, die met gemak het hart van de kijker veroverd. Het verhaal wordt goed ondersteund door het sterke acteerwerk. Het is jammer dat de film niet optimaal gebruik maakt van het medium film, dat had de uiteindelijke impact van de film nog meer versterkt.

Melvin Udall
Mooi meeslepend Frans drama.

Het kleine verhaal wordt dmv prachtige beelden en sterke acteerprestaties mooi vertelt.

Depardieu is onroerend in de rol van Jean in zijn zoektocht naar geluk en water.
Montand is perfect als geslepen vrek bijgestaan door hulpje Auteuil.

film_kaza
Melvin Udall schreef:

Het kleine verhaal

Kijk deel 2 maar snel Want het is wel wat meer dan een klein verhaal.

Melvin Udall
Thanx, deel 2 ligt al klaar!

Wat 'n mooie film!
We zagen hem in de les frans en ik had zo'n idee van 'films in de lessen = stomme films'
Maar ik vond hem echt heel goed!
Vooral de landschappen waren prachtig!
Ik vond vooral Jean en Papet heel goed gespeeld!
Alleen die scene met de zandstorm vond ik nogal raar... Die mochten ze van mij gerust weg laten!

Echt een goede mooie film. Prachtige natuur ook.

Als Francofiel kun je niet om deze film heen. Ronduit prachtig verhaal en zoals altijd zo mooi gespeeld door Depardieu. Pracht acteur evenals natuurlijk Yves Montand en Daniel Auteuil. Het leuke is dat Chrispin echt bestaat in de Provence, maar het is niet meer dan een boerderijen complex. Of het ook echt in de buurt van Aix en Provence is gefilmd, betwijfel ik.

schitterende film.
eenvoudig en daardoor zo mooi.
eerste is beter als tweede dat vrij voorspelbaar is.
schitterend vertolkt door gerard depardieu.
zeker een aanrader!!!

Ik heb dit verhaal besproken bij Frans, wist niet echt dat het ook een film was eerlijk gezegd, is dus gebaseerd op een boek. Als hij ooit op tv is, zal ik er misschien naar kijken...

Een film die me altijd is opgevallen vanwege de enorm kneuterige poster en naam.

De film zelf ontsnapt er ook niet helemaal aan, maar is minder boers conventioneel dan ik oorspronkelijk gedacht had. Daar zorgt de nogal vreemde vertelling voor.

De luchtigheid waarmee de twee slechterikken in het begin iemand vermoorden was verrassend. De film gaat daarna ook op hetzelfde elan verder. BlueVelvet gaf het al aan, maar eigenlijk zit je vooral mee te leven met de twee boeren terwijl je hoopt dat het stadsgezin maar snel oprot.

Leuk opzich, maar verder is het matig tot slecht uitgewerkt. Heb niet zoveel met de omgeving daar, die vaak een nogal verdorde indruk achterliet. Niet bepaald mooi. Daarnaast is het gezin van Depardieu nogal lomp en idioot bezig waardoor hun lot eigenlijk al vanaf het begin bezegeld is.

Het wordt ook allemaal wat te lang gerokken, het rise/fall verhaaltje van het gezin Depardieu begon mij daarom ook serieus te irriteren naar het einde toe.

Daarbij is wat Co Jackso zei ook volledig waar. Filmisch stelt deze film erg weinig voor. Makke soundtrack en visueel niet bepaald verbluffende landsschapsfotografie. Acteerwerk was verder ook nogal overdreven, enkel de oude man kwam goed uit de verf.

Vind het eigenlijk maar een pover filmpje, dat buiten zijn aparte standpunt tov z'n hoofdrolspelers absoluut niks te bieden heeft behalve het boerenleven. Niet iets wat mij boeit in een film.

avatar van Lord Flashheart
Onderhond schreef:
Vreemde reden om een film op af te kraken. Die omgeving speelt juist een centrale rol in het verhaal. Droog=geen water=armoede. Buiten dat heb je blijkbaar net als Maxcomthrilla niet begrepen dat de film zich niet anno 2000 afspeelt. Beetje inlevingsvermogen a.u.b.
Uiteraard had jij natuurlijk gerekend op een MTV-achtige montage met stevige techno-beats eronder. Zou inderdaad goed bij de film hebben gepast.

Bewijst maar weer een keer dat je totaal niet weet waarover je het hebt

avatar van Lord Flashheart
Leg maar eens uit wat je dan wél bedoeld. Bovendien ga je niet op mijn eerste punt in. Je insteek bij dit soort films is vanaf het begin al verkeerd. En je argumentatie daarbij is gewoon tenenkrommend slecht. Kom met betere zaken als het boerenleven of het landschap.

Het is redelijk idioot om te stellen dat ik van een film als deze "MTV montage en een techno-beat (whatever dat dan weer moet voorstellen)" verwacht.

Dat wil niet zeggen dat men niet op een filmische manier met een film mag omgaan. Een landschap is maar een landschap, en wanneer er weinig schoonheid aanwezig is kan die altijd toegevoegd worden door de cinematograaf. Daarbij is het nooit teveel gevraagd een passende en versterkende soundtrack aan een film toe te voegen.

Van beiden heb ik hier maar weinig gemerkt. Veel beeldvulling en een riedeltje wanneer de personages te lang zwijgen.

Bovendien ga je niet op mijn eerste punt in.

Zie niet in wat ik hierover zou kunnen zeggen. Je suggereert een aantal zaken die niet waar zijn en aan de rest heb ik verder weinig.

Ik vind het nu eenmaal niet boeiend om iemand z'n oogst te volgen zonder dat de film verder wat te vertellen heeft. Als de sfeer niet valt is het voor mij gewoon een film over boeren, en ik heb te lang tussen boeren gewoond om daarvan te kunnen genieten.

Couch Potato
Als francofiel verwacht ik hier erg veel van. Ik kocht deze en ook gelijk deel twee Manon des Sources, ik hoop dat dit puur genieten wordt!

Couch Potato
Inmiddels erg genoten van deze oude Franse film, niet enkel het verhaal kon me boeien, maar zeker ook de prachtige natuur van de Provence en de traagheid van het leven daar;

Vanmiddag kijken we naar het vervolg ; Manon Des Sources.

kappeuter schreef:
In deze box zitten ze wel samen:
Cinéma de France (A-film)

Krijg je er wel 2 films bij. Box kost rond de 35 euro.

Mooie box gekocht bij Blokker in de opruiming voor € 9,99.

Dat is geen geld!
Mijn Blokker heeft zelden wat interessants, maar ik ga toch even kijken.

fasca schreef:
Mooie box gekocht bij Blokker in de opruiming voor € 9,99.

Ben net bij Blokker geweest. De box is daar € 19,99....

avatar van smeetsm
ooit gezien, maar gisteren een hernieuwde kennismaking. Wat een mooie ,evenwichtige, goed verteld, en vooral prachtig neergezet epos.