Jean de Florette (1986)

Frankrijk / Zwitserland / Italië / Oostenrijk

geregisseerd door Claude Berri
met Yves Montand, Gérard Depardieu en Daniel Auteuil

In een Frans dorpje hebben een oude man en zijn enig levend familielid hun oog gericht op een vrijstaand huis. Ze hebben het water van het huis nodig voor hun bloemen. Ze horen echter tot hun spijt dat de nieuwe eigenaar van het huis het zal gaan bewonen, en besluiten het water te blokkeren. Ze kijken twee jaar lang toe hoeveel moeite het de nieuwe buurman kost om zijn planten te bewateren, hetgeen zelfs ten koste gaat van zijn gezondheid.

avatar van narva77
Mooie film; tragisch einde maarja dat is al vantevoren duidelijk!

FisherKing
Ja is echt een heerlijke film; en maar hopen dat het gaat regenen Vond hem weer mooi!
Jammer dat ik Manon des Sources mis vanwege de vakantie !

Hele mooie film. Lekker geacteerd. Goed verhaaltje, verveelt geen moment. 4*

avatar van Goodfella
Leuk, subtiel, grappig, hartverwarmend dramafilm(pje). Nergens écht bijzonder of indrukwekkend, maar het acteerwerk is dik in orde en de film bevat prachtige opnamen van Zuid-Frankrijk.

Jammer dat ik het vervolg, Manon des Sources, gemist heb. Ik wist niet dat dit deel eigenlijk midden in het verhaal zou eindigen... Ach ja, volgende keer beter.

avatar van jay73
Prachtig Frans plattelandsdrama met een memorabele Depardieu.

(En wij hier in Nederland maar klagen als het weer regent! )

voor mij de beste rol van Depardieu uit zijn zeer omvangrijke carrière

avatar van John Doe
De film heeft een leuk vertelperspectief, hoewel er niemand vertelt eigenlijk. Het laat afwisselend zien hoe Jean de Florette zich probeert staande te houden terwijl twee dorpelingen hem achter zijn rug om bedriegen, maar ze doen alsof ze hem vrolijk bejegenen.

FisherKing
Fantastische film toch.4 sterren. Depardieu vergeet je nooit meer als je deze film ziet.

avatar van wackyboy
Inderdaad erg goede film. Ben twee jaar geleden nog in de Provence op vakantie geweest en daar toen al erg genoten van het landschap. Na het zien van de film zou ik zo weer terug willen.
Heb het vervolg van de week ook opgenomen, dus die ga ik vandaag of morgen ook maar eens bekijken.
Ik was trouwens even verbaasd over het feit dat deze film in 1986 uitkwam. Op een of andere manier komt de film veel ouder over, niet alleen de beelden, maar ook de manier van vertellen. Deed me denken aan films als Gone with the Wind.

gimli f
Prachtige film inderdaad, net als Manon des Sources.

Van dit soort films lust ik er wel duizend. Rustiek, verstild, loom verteld. Uitstekend acteerwerk van de topcast en uitmuntende cinematografie. Prachtige beelden van de Provence, romantische streek bij uitstek.

Manon des Sources is minstens zo mooi, Emmanuelle Béart intrigeert tot en met en Berri heeft wel aangetoond een prima regisseur te zijn (jammer dat ik Germinal nooit heb uitgekeken).

Depardieu laat zien dat hij zijn beste rollen speelt in de honderd procent Franse films, zoals ook in Le Retour de Martin Guerre.
Hij schijnt ook subliem te zijn in Sous le Soleil de Satan (Pialat, 1987), een loodzware filosofische film die ik nergens kan vinden.

Montand en Auteuil doen nauwelijks voor Depardieu onder.

Uitstekende films dus, deze twee plattelandspareltjes.

gimli f schreef:

Ik vind hem vooral subliem in Cyrano de Bergerac. Da's een erg vette aanrader.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Leuke film. Vol met mooie plattelandsplaatjes in een kneuterig Frans dorpje. Maar het is allemaal niet zo liefelijk als het lijkt.

Fijne cast, heerlijk tempo, mooi geschoten. Veel mooie plaatjes met mooi licht.

avatar van Redlop
FisherKing schreef:

Ik vind hem vooral subliem in Cyrano de Bergerac. Da's een erg vette aanrader.

Inderdaad Fisherking. Een ontroerender anti-held heb ik zelden gezien in de bioscoop.

weet iemand wanneer dit verhaal zich ongeveer afspeelt?

FisherKing
Speelt zich af rond 1920. . Gebaseerd op een roman van Marcel Pagnol.

Wat mij betreft steelt Daniel Auteuil in beide delen de show.

Zo wreed kunnen mensen dus zijn: jarenlang toekijken hoe iemand zich kapot werkt, terwijl de gesaboteerde situatie met één handeling ongedaan kan worden gemaakt. En maar blijven hopen

Pijnlijk drama. Prachtige rol van depardieu

4 sterren

avatar van XfofaXX
Een heel mooie film, één van de mooisten ooit, door zovele dingen. Dit is voorbeeldig psychologisch drama zoals het zou moeten zijn.
Manon des Sources vond ik wat minder, wat ik te wijten acht aan het missen van Gerard Depardieu.

Je wordt helemaal opgezogen in deze epische dorpssaga. Je voelt de hitte en je proeft het stof. Het acteren - ook van de dorpelingen in de kleine rollen - is fenomenaal. Maar Auteuil is werkelijk superbe. Wat een mimiek en wat een timing!

Hoewel ik geen "plot-kijker" ben en vooral de vorm waardeer is dit verhaal meeslepend. En het vervolg (Manon de source) niet minder. Een film die je kunt blijven zien en beleven.

avatar van jordybeukeboom
Shit dan heb ik maar de helft gezien, wat een Belgenactie dit... /

Ik vond het wel mooi, maar goed, dat is nu weinig waard...

Wat is die dochter mooi trouwens, en haar oudere opvolgster (ik zag een voorstukje van deel 2) ook trouwens

Ik geef onofficieel 3,5 sterren (stem dus niet). Depardieu is erg sterk als de door water bezeten geraakte boer. Verder erg realistisch

avatar van titan
Schitterend drama van het soort dat ik elke dag wel zou willen zien. Mooi verhaal, mooie beelden, goed uitgewerkte karakters; het zit er allemaal in. Depardieu is inderdaad goed, maar wat mij betreft steelt voor Auteuil de show. Vooral het moment na de dood van Jean wanneer hij moet huilen en roept "ik ben het niet die huilt, het zijn mijn ogen" is echt een kippenvelmoment . 4*.

avatar van 93.9

Waarom kreeg je kippenvel bij zo'n uitspraak uit de mond van een van de ergste personages uit de film?
Hopelijk niet uit medelijden met deze boer.

De film heeft me totaal niet teleurgesteld.
Ik verwachtte een 5 sterren film en heb deze ook gekregen!
op naar Manon van de Bron

avatar van Bas17
Prachtfilm! Bedankt voor de aanrader 93.9

4.5*, verhoging is niet uitgesloten.

avatar van Guyke
Mooi meeslepend verhaal.
De Fransen zijn het best als ze typisch Franse films kunnen maken met typische eigen karakters, eigen locaties en een typisch eigen verhaal. Jean de Florette is Franser dan Frans. De zonnige zuiderse sfeer van de Provence maakt van Jean de Florette een productie die nergens anders had kunnen gemaakt worden.

avatar van BlueVelvet
Wat een mooi verhaal! Ik heb erg genoten, maar ik heb een vraag: is het raar dat mijn sympathie voornamelijk bij Ugolin lag, ipv bij Jean? Hoe zat dat bij jullie? Ik zat juist te hopen dat het droog bleef en dat Ugolin de bron in gebruik kon nemen. Ik denk dat dat komt door het feit dat het eerste kwartier geconcentreerd was op Ugolin en Papet, vanuit hen begon ik denken...
Nu snel binnenkort Manon des Sources kijken

avatar van Flipman
Damn! Gauw herzien! Ik was toen ik hem zo'n zes jaar geleden zag enorm onder deindruk van deze film, ik wist alleen niet meer hoe ie heette ! Laatst zag ik 'm toevallig liggen, en toen ik de beschrijving las, wist ik dat ik 'm gezien had.

ik geef voorlopig een vier.

Prachtige film! Mooi om eens te zien dat het vertelperspectief uit de ogen is van de slechteriken. 4 sterren. Ben benieuwd naar deel II.

Je proeft hier echt de provence de wijn de droogte het geluk en ongeluk, zeer mooie film

Perfect in orde deze film; 4 sterren.
Het vervolg vond ik een klein beetje minder (ondanks de uiterst mooie verschijning van Béart

avatar van pjutter
mooie film, dat heel komisch wordt verteld, maar eigenlijk heel zielig is,
erg goed neergezet,