Operator 13 (1934)

Alternatieve titel: Spy 13

Drama / Romantiek

geregisseerd door Richard Boleslawski
met Marion Davies, Gary Cooper en Jean Parker

Gail Loveless is een spion die voor de Federale Unie werkt tijdens de Burgeroorlog. Ze staat bekend als Operator 13. Ze doet zichzelf voor als staatslid, ontmoet kapitein Jack Galliard en wordt verliefd. Hierdoor wordt het lastig om haar missie te voltooien.

avatar van Dutchfan
Een aantal jaren geleden hebben een vrij grote groep Marion Davies-fans al haar films met een tien gewaardeerd op IMDB , zodat al haar films nu nog een idioot hoge score hebben op die site.

Marion Davies begon als dramatisch actrice, meestal in kostuum-drama's , maar haar populariteit als filmactrice kreeg ze vooral door haar werk in komedies tijdens de stomme film-periode in films als "Show People", "Her Cardboard Lover" en "The Patsy".

Ze was zeer charmant in de begin jaren van de sprekende film.
De personages die ze speelde waren over het algemeen simpele, lieve meisjes die aan het eind van de film de knappe hoofdrolspeler in de arm kon nemen.

Begin jaren 30 werd er voor een ander personage gekozen : de verleidelijke vrouw.
Ze was in in "Blondie Of The Follies" een sexy showgirl, in "Polly Of The Circus"speelde ze een verleidelijke trapeze-artieste die een dominee het hoofd op hol bracht en in "Going Hollywood" was ze een lerares die naar Hollywood ging en daar een succesvolle filmdiva werd.

Deze films waren kleine financiële successen, wat vooral lag aan de hoofdrolspelers : voor haar films werd er altijd gekozen voor de grootste mannelijke topsterren van dat moment als de tegenspelers van Marion : Clark Gable, Bing Crosby, Robert Montgomery etc.

Marion's mentor en minnaar de miljardair krantenmagnaat William Randolph Hearst , die zich intensief met haar carriere bezig hield, zag haar het liefst in dramatische rollen in grote producties, en in 1934 werd haar duurste film gemaakt, het werd de film "Operator 13" , een drama over spionnen tijdens de Amerikaanse burgeroorlog.

Als tegenspeler werd de top-ster Gary Cooper van Paramount geleend.

Marion speelt spionne Gail Loveless en voor haar rol was het uiterlijk van Marion drastisch veranderd : waarschijnlijk om verleidelijker over komen kreeg ze een soort van Marlene Dietrich -make up en werd haar haar platina blond geverfd net zoals de toen uiterst populaire sexbom Jean Harlow.

"Operator 13" werd een peperdure film , maar ondanks dat er veel geld in de film was gestopt , was er veel mis met deze film.

In die jaren werden ,spijtig genoeg, African Americans in Amerikaanse films regelmatig neergezet als half-debiele bediendes.

Deze racistische uitingen zijn in "Operator 13" volop aanwezig, zo is Davies in de eerste heft van de film te zien als de zwarte bediende (Marion speelt haar rol in "blackface") van de andere spionne, de chique Pauline (Katherine Alexander)

Marion speelt deze bediende met alle racistische vooroordelen van die tijd en haar vertolking is daardoor tenenkrommend vreselijk.
(Het is me überhaupt een raadsel waarom deze film ,met zoveel racistische ondertonen op DVD is uitgebracht en nog steeds regelmatig op de Amerikaanse TCM te zien is).

In het tweede deel van de film is Marion een blanke vrouw, die op bezoek gaat bij een rijke familie en als opdracht krijgt om tegenstander Captain Gailliard (Gary Cooper) te liquideren.
Ze wordt echter verliefd op hem met alle gevolgen van dien.

Marions nieuwe uiterlijk werkt niet bij deze film : ze is niet verleidelijk en ze is gewoon geen mooie vrouw.
Maar wat nog veel vervelender is : ze is niet op haar plaats in een drama-productie en acteert erg slecht.
Vergeleken bij haar tegenspelers Cooper, Alexander en Jean Parker komt ze over als een actrice van een amateur gezelschap.

Ook is het steeds moeilijker om enige sympathie op te brengen voor haar personage en het verloop van het verhaal en het einde zijn dan ook belachelijk.

Haar scenes met Gary Cooper aan het eind van de film in de schuur zijn pijnlijk slecht geacteerd.

Gary Cooper speelt hier eigenlijk maar een kleine rol,maar doet dit -zoals altijd- goed en hij ziet er erg goed uit en stelt zijn fans niet teleur.
Toch is dit -denk ik - zijn slechtste film.

"Operator 13"werd goed bezocht in de bioscopen , maar door de hoge kosten kwam de film zo'n zes ton in Dollars in de rode cijfers terecht.

Na deze film had William Randolph Hearst de smaak te pakken gekregen met dure producties en wilde "The Barretts Of Wimpole Street"en "Marie Antoinette" als nieuwe projecten voor Marion.
Dit zagen Louis B Mayer en Irving Thalberg van MGM niet zitten en hadden deze rollen al voor Thalbergs vrouw Norma Shearer gereserveerd, die later voor beide films , die enorme kassuccessen waren, Oscarnominaties kreeg als beste hoofdrolspeelster.

Een woedende William Randolph Hearst verbrak daarop het contract met MGM en vertrok met Marion naar warner Bros, waar ze nog in 4 films zou spelen, die ondanks dat ze daar ook topsterren als tegenspelers had (Gable, Dick Powell en Robert Montgomery) pijnlijk grote flops werden.