G.I. Joe: The Movie (1987)

Alternatieve titel: Action Force: The Movie

Verenigde Staten / Japan
Animatie / Actie

geregisseerd door Don Jurwich
met de stemmen van Michael Bell, Charlie Adler en Shuko Akune

Duke en de andere Joes vechten het uit tegen Cobra om de B.E.T. - the Broadcast Energy Transmitter, een nieuwe uitvinding die gebruikt kan worden om aardbewoners te muteren vanuit de ruimte. Dit keer hebben Cobra Commander en Serpentor hulp van de Cobra-La, een groep mutanten die de wereld willen veroveren.

jeugdsentiment ten top!

amerikaanse koude oorlog propaganda. in deze film is duidelijk te zien hoe systematisch de communisten als puur kwaad worden afgeschilderd. de baas en het teken is een slang, chaos en backstabbing bij de rode vijand nering en inslag terwijl bij de 'goeie' amerikanen het altijd gezellig en joviaal is en waarbij het individualisme contrasteert met de 'slechte' russen die allemaal hetzelfde zijn. dit geeft de film een leuke tweede laag.
verder is het een leuke film boordevol jeugdsentiment en met taal die soms haast literair aandoet.

avatar van Sjan
ok, dit wordt rocken geblazen: net voor 3 euro op mijn lelijke kop getikt!!

Yo Joe!

kwijl kwijl haha jeugsentiment

leuke film, moet je zeker in je collectie hebben, samen met de transformers , etc etc

avatar van Thomas83
Deze film vond ik destijds geweldig. Ik was liefhebber van de tv-serie, en deze ging op die voet verder en was net even wat heftiger.
Herinner me nog iets van een prachtige openingsscene met allemaal parachutes of zo, en passende muziek.
Ook herinner ik me nog goed een scene dat iemand iets in zijn gezicht krijgt of zo, en daarmee ergens door wordt geïnfecteerd. Weet nog dat ik die scene vroeger zo gruwelijk vond.

Edit: Heb toevallig die openingsscene op youtube gevonden. Nu lig ik er echt om in een deuk, die foute muziek en foute soort van Amerikaanse propaganda, met als hoogtepunt die vent die opeens een Amerikaanse vlag heeft en naar boven vliegt tot op het hoofd van het Vrijheidsbeeld (hoezo over de top?) om er dan mee te gaan lopen zwaaien. Haha, geweldig!

avatar van RuudC
Dat ik dit 4,5 ster heb kunnen geven. Met alle respect voor mijn nostalgie, maar zo goed is dit eigenlijk niet. G.I. Joe behoort wel tot de tekenfilms waar ik me in mijn kinderjaren scheel aan gekeken heb. The Movie bevat een verhaal dat zo simpel en zo zwartwit is dat zelfs de subplotten erin niet de moeite waard zijn. Voor een hersenloos goed versus kwaadverhaal met mooie tekeningen zit je hier wel goed overigens. Ware het niet dat de kwaliteit van de dvd abominabel is. Wat jammer dat dit zo liefdeloos op een dvd’tje gekwakt is. Zeker bij snelle momenten vormen zich heel lelijke blokken (geeneens blokjes). Dat valt de makers niet te verwijten. Wel dat zij geluidsfragmenten uit Star Wars geknipt en geplakt hebben. Luister maar naar de Tie Fighter op 14.45. Zelfs Darth Vader hoor je ademen (geen geintje). Nogmaals, alleen leuk om je nostalgische gevoelens te bevredigen, want op dat vlak is hij best leuk, en voor wie dol is op die oude tekeningen (mits de kwaliteit in orde is).

avatar van mnrk
Cobra, retreat! Retreat!

Deze terug gevonden in een "oude" doos met dvd's....en ik kan niets anders zeggen dan dat het nog steeds gewoon 100% jeugdsentiment is....

Lekkere overdreven pro Amerika en natuurlijk de manier van tekenfilms/animatie vergeleken met nu...