Gekijôban Poketto Monsutâ Adobansu Jenerêshon Pokemon Renjâ to Umi no Ôji Manafi (2006)

Alternatieve titels: Pokémon Ranger and the Temple of the Sea | Pokémon 9: Pokémon Ranger en de Tempel van de Zee | 劇場版ポケットモンスターアドバンスジェネレーション ポケモンレンジャーと蒼海の王子 マナフィ

Japan
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Kunihiko Yuyama
met de stemmen van Rica Matsumoto, Yûji Ueda en Fushigi Yamada

Ash gaat verder met zijn opdracht om 's werelds grootste Pokémon trainer te worden, samen met zijn beste vriend Pikachu. Tijdens hun reis vinden ze het ei van Manaphy, en zijn beschermer, Pokémon Ranger Jack "Jackie" Walker. Jackie's missie is om het ei te beschermen voor de Phantom Pirate. Ash en zijn vrienden helpen hem daarbij, en proberen het ei terug te brengen naar de Sea Temple.

avatar van jumpstylemovie
Beetje trage film met wat minder leuke pokemon.
Wel mooier gemaakt.
Maar ze beginnen nu echt een keer de spot te drijven met legendarische pokemons , door zoveel films te maken.
3***

avatar van The One Ring
"Alweer en ei", zegt James ergens aan het begin van de film, duidelijk een knipoog naar het feit dat een mysterieus ei al eerder de basis heeft gevormd van een Pokémonfilm, maar hij verwoord daarmee ook mijn gevoelens bij Temple of the Sea. Dit is misschien de meest foutloze film uit de reeks tot nu toe, maar vooral ook omdat alle onderdelen die in het verleden het best leken te werken recycled zijn. Dat zou dit de ultieme Pokémonfilm kunnen maken, maar als we spreken uit het 'beste uit vorige Pokémonfilms' hebben we het nog steeds niet over iets bijzonders, wat er vooral voor zorgt dat dit als een herhaling van zetten voelt. Daar komt nog eens bij dat de speelduur een pak langer is dan voorheen (in het middenstuk komt er geen eind aan de verplichte scènes waarin Pokémon wat spelen en vrolijk rondspringen; altijd mijn minst favoriete scènes), terwijl het verhaal dan weer eenvoudiger is dan ooit, dus het sleept op een gegeven moment. Die Pokémon Ranger lijkt er eerst wat verfrissende James Bond-actie in te gooien, maar wordt na de openingsscène eigenlijk niet meer fatsoenlijk gebruikt. Het enige wat de film van zijn voorgangers onderscheidt is de schurk, die qua uiterlijk en persoonlijkheid wat uit de toon valt van eerdere slechterikken, maar wel wat vermakelijker is. Verder is dit vooral degelijkheid troef, maar degelijkheid betekend weinig als je naar Pokémon kijkt.

avatar van nclo
Dit was eigenlijk één van de eerste films die buiten mijn Pokemon-liefde viel. Althans, toen ik helemaal klaar was met die oneindige films en mij maar op het spel ging concentreren. Daarom startte ik een Pokemon-marathon met deze film. Ik had weinig verwachtingen wat deze film ten goede kwam.

Allereerst het verhaal, dat is niet bijster moeilijk. Eigenlijk duurde hij met 105 minuten (opvallend lang voor een kinderfilm, zeker voor een animatie) zeker een halfuur te lang, want er zaten heel wat stukken tussen die je zonder moeite kon overslaan, inclusief een aantal stukken in de climax wat eigenlijk een goedmakertje zou moeten zijn als de rest van de film niet aan te gluren was. Het was nou niet zo dat deze film ronduit om te kotsen was, maar nergens werd het echt spannend. Je kon bijvoorbeeld prima een plottwist realiseren om het wat spannender te maken, want daar snakte deze film wel naar. Dan denk ik aan bijvoorbeeld dat die familieleden van Elisabeth snode plannen bleken te hebben met die Manaphy. Het zou deze film niet gelijk een top 250-notering bezorgen, maar het zou het wel iets dragelijker maken. Ook vind ik die titel vrij bizar. Er staat ''Pokémon Ranger en de Tempel van de Zee'', terwijl er één Ranger in voorkomt en vervolgens in geen enkele situatie nuttig voor de film bleek te zijn.

Vervolgens waren de special effects om te janken. De animatie was slecht en eigenlijk niet beter dan een gemiddelde aflevering. Als je een film maakt en je wilt niet overkomen dat dit niets meer is dan een lange aflevering (sorry hoor, maar meer is dit niet), moet je misschien iets meer tijd in de animatie steken en iets minder in die oerlelijke special effects (wanneer bijvoorbeeld die caravan die helikopter naar beneden trekt en hoe ze dat in een soort verknipte 3d-beweging probeerde om te zetten x veel). Of wanneer ze in het water kwamen. Je hoeft echt geen grafisch meester te zijn om wat beters te creëren. Zeker als ik mij bedenk dat ik de vorige film heb geprezen om zijn special effects die ik toen wel goed vond (die met Latios en Latias). Wel moet ik er bij zeggen dat het wel een speciale sfeer er door kreeg (ik vermoed onbedoeld) al is het alleen dat ik hier een daar een nostalgische uitbarsting kreeg.

Verder heeft die Manaphy wel een hoog cute-gehalte en vind ik het dan ook weer leuk dat niet Ash, maar May de hoofdrol kreeg in deze film. Jammer dat dat leuke ideetje vervolgens werd vernietigd door de oneindige huil-scènes met Manaphy. Ze worden van elkaar gescheiden en dat kind en Manaphy beginnen te janken. Ze worden met elkaar herenigd en dat kind en Manaphy beginnen te janken. Het bleek nergens goed voor te zijn en het leidde alleen maar af van het verhaal. Jammer.

Als laatste wil ik de badguy nog ff er bij nemen. Een jolig figuur waar ze geen mysterieus typetje van probeerde te maken, alla die leider van Team Rocket. Het bracht toch wel wat humor in het spel en hij gaf dat altijd aanwezige Team Rocket de nodige ruimte om eens een paar slapstick jokes uit te halen.

Een veel te lange film die makkelijk ingekort kon worden en hier en daar een personage die helemaal niets toevoegde aan de film kost deze film echt wel punten. Een dikke onvoldoende verdient het niet, omdat ik de badguy wel tof vond en de sfeer er toch wel was. Maar heel veel is het niet.

avatar van Shadowed
Zwakker dan de andere films. Flauwe karakters maar opnieuw mooie animaties.