Believers (2007)

Horror / Thriller

geregisseerd door Daniel Myrick
met Johnny Messner, John Farley en Elizabeth Bogush

Ambulancebroeders David Vaughn en Victor Hernandez krijgen op een dag een telefoontje van een jong meisje, wiens moeder bewusteloos is geraakt midden in een verlaten gebied. Maar als David en Victor op de plek arriveren, ontdekken ze dat juist hun leven in groot gevaar is. Opgesloten in een oud, verlaten gebouw probeert David erachter te komen wie hem hier heeft opgesloten, en wat ze van hem willen. De waarheid is gruwelijker dan hij ooit had kunnen denken.

avatar van AsianFreak
Het zag er naar uit dat het een goeie film zou worden, maar nadat ze gevangen werden gezet, gingen er alleen nog flauwe dialogen heen en weer. Alhoewel de akteerprestaties niet erg slecht waren, boeidde me het toch wel. Op een gegeven moment geloofde ik het allemaal wel. In het algemeen heb ik het niet echt op sektefilms (want de kern is toch altijd het zelfde), alhoewel deze theorie best interessant was (ik vraag me af of er soorgelijke sekte ook echt bestaat.) Hoe dan ook, ik snap best waarom deze film als 'oersaai' eveneens als 'interessant' wordt bestempeld. 'je moet er maar net van houden...' Spanning was er overigen alleen op het laatste moment en jonge akteurs (zoals dat meisje) zijn altijd wel leuk om naar te kijken. Van mij een voldoende...

ik vond het best een spannende film, het einde was ongeloofwaardig maar wel verrassend.

Matig, met een goed einde.

Myrick zit een beetje met hetzelfde probleem als Sanchez. Geweldig gebruik van soundtrack om een sfeertje neer te zetten, maar visueel bakken ze er niet al te veel van.

Believers ziet er bij momenten nogal amateuristisch uit. Acteerwerk soms erg slecht terwijl Myrick wel wat vraagt van z'n acteurs. Het is een aardig concept en slim gebruik van ambient waves en vertraagde stemmen die de film een goed sfeertje meegeven.

Leuk om volgen, maar wel typisch een film die net voor het einde aan een duidelijk tweesprong komt te staan. Ofwel het platgetreden pad volgen en geen durf tonen, ofwel de gewaagde aanpak. Believers lijkt eerst voor de eerste optie te gaan, maar weet zich uiteindelijk toch te herpakken. Die twist had er voor mij niet echt ingemoeten, maar toch fijn dat de secte gelijk blijkt te hebben. Zie je niet veel, interessant gegeven.

Beetje jammer dat de visuele uitwerking niet wat beter is, had een erg goed filmpje kunnen worden. Nu is het het sounddesign dat nog wat redt, en een leuk einde dat toch zeker een halve * extra betekent.

Ik vind hier op z'n tijd nog al wat Saw-elementen inzitten,daar bedoel ik dan metname de psychydelische elementen er van, maar dan toch net met een iets andere draai er aan.
Inplaats 1 persoon een hele sekte die mensen drogeert.
Het einde vind ik trouwens erg verrassend, een beetje psychedelisch.

Toch echt wel een goeie film hoor. Goed onderwerp, en geen moment vervelend. Lekker onheilspellende sfeer steeds, en een sublieme, subtiele opbouw... echt een prima film. Vond 'm boeiend.
Maar het einde wist me niet helemaal te bevredigen, al is 't qua idee prima verder. Maar prima film verder!

avatar van Boeikens
Redelijk.

Mooi verhaal, onderhoudend en naar het einde toe soms verrassend met een goed slot.

avatar van Kr!kke
De film komt goed op gang en heeft constant iets mysterieus om zich heen. Het verhaal is boeiend en leuk om volgen, en scoort toch wel redelijk goed qua originaliteit. Ook leuk is het gegeven dat de film totaal niet voorspelbaar is: je begint mee te denken met de hoofdpersonages David Vaughn en Victor Hernandez over de redenen waarom ze opgesloten zijn en door wie (met name wat voor een organisatie het juist is). Na een tijdje denk je dan dat je het doorhebt en dat je helemaal meebent, maar het fantastische einde maakte een bruusk einde aan mijn ideeën.

Het verhaal vond ik dus duidelijk de moeite waard, maar ik denk dat er, mits een betere regisseur en betere acteurs, meer van te maken was. Ik kan moeilijk zeggen dat er echt slecht geacteerd wordt, maar soms had ik toch het gevoel dat sommigen zich niet helemaal in hun rol konden inleven. Ook het regiewerk was zeker niet slecht, maar ik vond dat er af en toe wat spanning in de film ontbrak.

De film heeft een bijzonder goed verhaal, dat van in het begin vol mysteries zit.
Ook de vertolkingen waren best goed.
Het einde van de film is wel het toppunt, iets wat je geheel niet zou verwachten.
Kortom: niet echt een blockbuster, maar toch een zeer goede B-film.

avatar van Le Professionnel
Goede film met het toppunt op het einde.

Waarom zo een slecht gemiddelde. Ik vond het een spannende film. Er zullen heus wel wat dingen niet helemaal kloppen, maar het achterlijk gezeik steeds over slecht of goed acteren, gaat er bij mij niet in.... 3.5 !!!

Verrassend einde, goede film met een actueel onderwerp.
Op momenten zakken de acteerprestaties wat in maar toch weer
het te blijven boeien. 4x

Wel een spannende en aardige film alleen geen boeiend einde maar het lijkt dat ik de enige ben hier met deze mening

orbit
Horror kun je dit niet noemen.. daarvoor veel te tam. Eerder een soort mystery scifi, veel vaagheid en gedoe, terwijl je amper een idee krijgt wat er nu precies aan de hand is. Het einde is wel erg slap.

avatar van Uzza_Sparta
yellowflag schreef:
Verrassend einde.....

hier ben ik mee eens, maar de rest van deze film was gewoon erg slecht. Ook dan geen wonder dat die nooit in een bioscoop werd gezien en rechtstreeks op video uitkwam

Leuke Thriller.
Ze hadden het verhaal wel iets spannender, angstiger en beter kunnen uitwerken.
Al met al een vermakelijke film maar geen toppertje.
Zeker het einde deed mij besluiten 0,5 ster hoger te stemmen. Eigenlijk dus 2,5 ster maar door het einde 3,0.

avatar van Picker
Het idee is leuk maar de uitwerking is erg onder de maat. Her en der echt te ongeloofwaardig/onbegrijpelijk. En ik heb geen problemen met fictie ofzo, maar doel meer op het ambulance verhaal enzo in een tijd van gps en dergelijke. Het acteerwerk is ook onder de maat. Het einde van de film is het beste.

wat n saaie k*tfilm...sorry hoor maar dit was werkelijk niks...ikzelf ben vlug ge-amuseerd maar hed dit niemandalletje met moeite af kunnen kijken...een 0.5 voor de moeite