Sonja (2006)

Duitsland

geregisseerd door Kirsi Liimatainen
met Sabrina Kruschwitz, Julia Kaufmann en Nadja Engel

Sonja en Julia, boezemvriendinnen, 15 jaar, delen hun hartsgeheimen: over lastige jongens, over dromen, over volwassen worden. Sonja's vriend wil nu wel eens met haar naar bed. Maar Sonja denkt heel anders over geluk en liefde, en als ze haar nieuwe gevoelens voor Julia ontdekt, weet ze eindelijk wat er ontbrak.

avatar van niethie
Nog geen berichten, maar vier stemmen en een gemiddelde van 2,62. Hmm daar moeten we maar eens even veradering in brengen. Op het eerste gezicht is het niet zo bijzonder en deed het me vooral in het eerste half uur sterk aan My Summer of Love denken, ook Sommersault kwam even langs in gedachte. Maar zodra je er eenmaal inzit weet het ook wel enorm te boeien. Goede rol van Kruschwitz als het hoofdpersonage Sonja die maar geen plaats in het leven kan vinden en ook nog eens hopenloos verliefd is op haar beste vriendin (tevens het enigste lichtpunt in haar leven) helaas is deze liefde niet wederzijds. Oke, oke we hebben het al eens vaker (en beter) gezien maar toch greep het me wel. Zat tot dat punt op een ruime voldoende, maar het IJzersterke einde kwam als een slap in de face en doet me het met nog een halve punt verhogen.

3,5 sterren

Mooie 'kleine' film over vriendschap en volwassen worden. Sonja ligt overhoop met zichzelf en met haar gescheiden ouders, die haar op haar huid zitten, maar zelf ook maar wat aanklooien met relaties. Sonja zoekt naar zichzelf en naar haar seksualiteit. Vraagt zich af wat ze met dat vriendje aan moet, waar ze eigenlijk niets voor voelt. Sonja is gek op haar hartsvriendin Julia, en Julia is gek op Sonja. Maar hun liefde voor elkaar is niet helemaal hetzelfde. Sonja durft zich niet uit te spreken. Niet tegenover Julia en niet tegenover haar ouders. Haar eenzaamheid is schrijnend. Je zou een arm om haar heen willen slaan en zeggen, kom op meid, er komen wel weer betere tijden.
Zoals gezegd, mooie film, met een prachtrol van Sabrina Kruschwitz, die we zeker nog terug zullen zien. Maar het is allemaal ook wel een beetje voorspelbaar en zo heel veel gebeurt er ook niet in deze film. Het is best onderhoudend, en je leeft zeker mee met Sonja, maar net dat kleine beetje meer biedt deze film niet.