ad
  • 8.183.745 stemmen

When Night Is Falling (1995)

Drama / Romantiek | 94 minuten

Genre: Drama / Romantiek

Oorsprong: Canada

Geregisseerd door: Patricia Rozema

Met onder meer: Pascale Bussières, Rachael Crawford en Henry Czerny

Releasedatum: 7 september 1995

Over When Night Is Falling

Camille, professor aan een christelijk college, heeft een verhouding met haar collega Martin. Een huwelijk zou ten goede kunnen komen aan haar carrière en status, en lijkt een vanzelfsprekende keuze in haar tot nu toe geordende bestaan. Een ontmoeting met de verleidelijke circus-artieste Petra plaatst Camille echter voor het blok.

imageimage

Vanaf 23 december te koop op dvd (Homescreen).

avatar van aidavdbrake

aidavdbrake

Voor mij een fantastisch mooi sprookje. Spannende wrijving tussen het streng (nederlands) gereformeerde milieu van de school en de vrijgevochten wereld van het circus. Prachtige beelden, heerlijke vrijscenes (zelfs de hetero-scene(s) vond ik smakelijk gebracht).

Al met al genoeg lekkers om door het slappe acteren van vooral Rachael Crawford (Petra) heen te kijken. Petra is èrrug jammie, maar mij net iets te wazig, te gemaakt mysterieus. Toch een absolute aanrader!

avatar van pleumy

pleumy

was een mooie film opzich ,vond alleen de spanning tussen hun voordat er iets gebeurde te kort(hou er wel van als je langzaam der in mee gesleept wordt)verder wel goed in elkaar gezet vandaar de 3,5

en ben het met aidavdbrake eens petra is een mooie meid.

avatar van baby24

baby24

Een onverwachts liefdesverhaal. Alle karakters verdienen evenveel respect, de acteerprestaties vind ik bijzonder goed en geloofwaardig.

De groeiende aantrekkingskracht tussen de 2 vrouwen zijn prachtig in beeld gebracht.

avatar van Mescaline

Mescaline (moderator films)

Lang geen slechte film.. met erg mooie actrices en een degelijk acteer niveau!

Verhaaltje is vrij simpel maar op een leuke manier uitgewerkt.. alleen de vrij scenens mochten watmij betreft wat intiemer aan de kijker worden overgebracht..

Het einde vond ik dan weer een beetje voorspelbaar.. en had liever dat ze gewoon was dood gevroren.. want zulke eindes zijn er al meer dan genoeg;))

Maar al met al geen slechte film.. al komt deze film nergens boven het gemiddelde uit.. en het einde vond ik daarom een gemiste kans.

3 sterren!

avatar van mstoffer

mstoffer

wat een verschrikkelijk einde!!

scheelt anderhalf punt!

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

• 2087 stemmen

Goed drama.

Gedurende het eerste uur zit het wel allemaal snor. Het is allemaal sober, maar de personages zijn redelijk realistisch.

Het laatste kwartiertje wordt het echter net té. Dat doet gewoon afbreuk aan een voor de rest secure film.

Qua acteren had het nu en dan beter gekunnen. Beide actrices wisselen geloofwaardige momenten af met gemaakte.

Qua sfeer enzo is het dus allemaal sober, maar de muziek is goed te doen, en ook enkele circusscènes zijn de moeite. Ook even de vrijscènes vermelden, die absoluut geen straf zijn om naar te kijken, maar wel heel weinig aan de verbeelding overlaten.

avatar van klini-oma

klini-oma

Vond het niet zo'n goede film..

De acteer prestaties waren mwua..en de karakters spraken mij ook niet zo aan, hoewel

dit ook mijn persoonlijke smaak kan zijn.

De verhaallijn vond ik iets te gemaakt.. en de sexscenes slaapverwekkend

En dan over het einde maar niet te spreken.

Heb slechtere gay films gezien maar ik zou deze niet aan iemand aanbevelen.

avatar van missl

missl

Er is een wat vrome lerares die een meisje ontmoet en zij wordt (nadat dit meisje haar enigzins stalkt) verliefd op haar. De lerares weet niet zo goed of ze wel op meisjes valt en houd haar vriend ook nog even aan. Dan is er veel drama en gedoe. Gedoe alsin een hond in de koelkast. Voor mij was het wat suf.

gauke

Nadat haar hond is overleden realiseert de hoofdpersoon, die behoorlijk religieus is, zich meer en meer dat ze meer van het dier hield dan van haar vriend waarvoor ze niet meer dan kameraadschap voelt.

Een Intelligent, gevoelig en rustig lesbisch liefdesverhaal, prachtig (ook het winters landschap rond Toronto) en smaakvol in beeld gebracht. De seksscènes zijn teder en gepassioneerd.

BBarbie

Met gevoel gemaakte film over een ontluikende liefde tussen twee tegenpolen. Mooi hoe Camille tegen het eind met het begraven van haar geliefde hondje voorgoed afscheid neemt van haar verleden. Ook de trapeze-akt als parallel metafoor is erg mooi.

Regisseur Rozema komt met een sobere film, zonder opsmuk of effectbejag. Uit een voortreffelijk presterende cast springt vooral Pascale Bussières in het oog als de weifelende docente aan wie zich een tot dan toe onbekende wereld openbaart: “I have come to think that there is a lot of room for multiciplicity in God's creation.”

avatar van 93.9

93.9

Best een aardige film. Typisch jaren 90 sfeertje ook.

Verhaal vond ik maar zo zo, maar dankzij een paar mooi geschoten scenes toch 3 sterren.

avatar van Collins

Collins

Visueel genieten. Werkelijk prachtig uitgebalanceerde scènes die opvallend symmetrisch van vorm zijn. Een prachtig kleurrijk bombardement aan fantastische shots. Mooie scènes die zich afspelen tegen of in sprookjesachtige decors. Uitgekiend gestileerd. De romantische sfeer druipt eraf. De film is een genot voor het oog. Heel prikkelend. Heel metaforisch. Heel strak geregisseerd in de losbandigheid. Mooi. Mooi.

Het verhaal is minder genietbaar en staat toch wel in schril contrast met de visuele rijkdom. Een vrij simpele vertelling die niet erg verrast en soms zelfs op de rand van gezapigheid balanceert. Geen venijn, geen pit en vaker wel dan niet gemakzuchtig wegzakkend in de visuele pracht. Het is duidelijk waar de focus ligt.

De dialogen zijn wisselend interessant. Paar mooie teksten afgewisseld met platitudes van hoog niveau.

De personages zijn niet heel boeiend. Simplistisch, voorspelbaar en tamelijk plat vormgegeven. Geen emotionele klik voelbaar.

Het acteerwerk overtuigt daarbij ook niet echt. Van overdreven theatraal toneelspel tot het ongeinspireerd opzeggen van tekst. Nee, het talent spatte er niet vanaf. Bussières overtuigde me nog het meest.